xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Endelig! - det tog lang tid for Apple!
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


881

6
19. oktober 2021 @ 16:44
Veteran

Endelig en Macbook igen med HDMI, SD-kortlæser, go'e gammeldags funktionstaster og masser af Thunderbolt huller. Hold op hvor har de været langt omkring, inden de igen vendte tilbage til normalen. 

Ingen ved det - af gode grunde - men jeg tror aldrig nogen sinde det var sket i Steve Jobs tid. Godt-nok var han speciel og havde vilde ideer, men det her med keyboard der ikke fungerede, en total åndssvag touch bar, en skærm-antiglare der ikke hang ved osv.  det vil jeg mener ikke ville være kommet så langt ud inden det blev løst. 

At Macbook'erne så koster en "milliard" ja, det ville jeg også gøre i deres sted, hvis de kan sælge dem til den pris. Noget tyder på de kan, for ellers satte de ikke prisen så høj. Jeg tænker de ved lige nøjagtig hvad de gør på lige netop det punkt :-) 

Nu er de "kommet til fornuft" og vi har fået alle de huller på siden af Macbooken som vi har skreget efter.

Dejligt :-)


  5
0
  586

4593

394
19. oktober 2021 @ 18:11
FPU

Jeg er enig i det meste. Dog synes jeg, at priserne for basismodellerne er fair. Høje, men fair.

Husk på, at Apple ikke længere blot skal ringe til Intel og bestille X antal CPU'er til levering om en uge. De har jo faktisk måttet købe en hel CPU-fabrik og derudover brugt ret mange resourcer på at producere den nye arktektur og også på forbedringerne fra M til M Pro og M Max. Den slags er ikke gratis. Heller ikke integrationen med den øvrige hardware og omskrivningen af softwaren.

Og de Litografimaskiner (som vel bruger Røntgen for at lave en fin nok opløsning) er altså heller ikke noget, man køber i den næremest Home Depot. 5 nm er sindsygt snært, faktisk så trangt, at kvantemekaniske effekter kan spille ind, hvis ikke designet er optimalt, f.eks. at en elektrons passage gennem en printbane kan inducere et signal i en printbane ved siden af.

Jeg er dog knotten over, hvor meget ekstra Apple tager sig betalt for især ekstra SSD. Jeg VED at en SSD på 8 TB er state-of-the art og derfor dyr, men at tage 1.800,- Kr. ekstra for en opgradering fra 500 GB til 1 TB er absurd.

Jeg var inde og prøve forskellige konfigurationer tidligere på dagen, og som det ser ud i øjeblikket, bliver det nok 16 GB RAM, 1 TB harddisk og så den 10-kernede CPU for at få 96W laderen med til prisen og dermed reelt 180,- Kr. i rabat, når jeg engang køber en.

Jeg er lidt på vippen, om jeg skal vælge 32 GB, men jeg tror, at det vil være overkill til mit behov, og eftersom jeg ikke regner med at sælge den igen, skal jeg jo ikke tænke på, hvor meget nemmere den vil være at afsætte med 32 GB RAM.

Jeg behøver heldigvis ikke at købe med det samme, så jeg lader lige first-moverne teste behovet for hukommelse og hvor solid skærmen er, inden jeg selv køber en.


881

6
20. oktober 2021 @ 07:42
Veteran
Tonny Freimanis skrev:

Jeg er enig i det meste. Dog synes jeg, at priserne for basismodellerne er fair. Høje, men fair.

Husk på, at Apple ikke længere blot skal ringe til Intel og bestille X antal CPU'er til levering om en uge. De har jo faktisk måttet købe en hel CPU-fabrik og derudover brugt ret mange resourcer på at producere den nye arktektur og også på forbedringerne fra M til M Pro og M Max. Den slags er ikke gratis. Heller ikke integrationen med den øvrige hardware og omskrivningen af softwaren.

Og de Litografimaskiner (som vel bruger Røntgen for at lave en fin nok opløsning) er altså heller ikke noget, man køber i den næremest Home Depot. 5 nm er sindsygt snært, faktisk så trangt, at kvantemekaniske effekter kan spille ind, hvis ikke designet er optimalt, f.eks. at en elektrons passage gennem en printbane kan inducere et signal i en printbane ved siden af.

Jeg er dog knotten over, hvor meget ekstra Apple tager sig betalt for især ekstra SSD. Jeg VED at en SSD på 8 TB er state-of-the art og derfor dyr, men at tage 1.800,- Kr. ekstra for en opgradering fra 500 GB til 1 TB er absurd.

Jeg var inde og prøve forskellige konfigurationer tidligere på dagen, og som det ser ud i øjeblikket, bliver det nok 16 GB RAM, 1 TB harddisk og så den 10-kernede CPU for at få 96W laderen med til prisen og dermed reelt 180,- Kr. i rabat, når jeg engang køber en.

Jeg er lidt på vippen, om jeg skal vælge 32 GB, men jeg tror, at det vil være overkill til mit behov, og eftersom jeg ikke regner med at sælge den igen, skal jeg jo ikke tænke på, hvor meget nemmere den vil være at afsætte med 32 GB RAM.

Jeg behøver heldigvis ikke at købe med det samme, så jeg lader lige first-moverne teste behovet for hukommelse og hvor solid skærmen er, inden jeg selv køber en.

Ja, priserne på basismodellerne er fair. Hvis man vil på samme niveau med en Windows bærbar koster den jo også langt over 10K.

Held og lykke med købet.


8586

198
20. oktober 2021 @ 08:19
Poseidon
Tonny Freimanis skrev:

De har jo faktisk måttet købe en hel CPU-fabrik 

Det har de på ingen måde gjort. De får produceret alle deres chips hos TSMC, og har fået det gjort i mange år.


4593

394
20. oktober 2021 @ 12:30
FPU
David Munch skrev:
Tonny Freimanis skrev:

De har jo faktisk måttet købe en hel CPU-fabrik 

Det har de på ingen måde gjort. De får produceret alle deres chips hos TSMC, og har fået det gjort i mange år.

Øh, nå. Jeg havde hørt eller læst et eller andet sted, at de havde købt aktiemajoriteten for at have en eller anden slags kontrol med, hvem der måtte og ikke måtte købe fra producenten. Har jeg evt. forvekslet TSMC med et andet firma?

Jeg må have læst forkert, da jeg så denne overskrift. Det var 80% af 5 nm CPU'erne, ikke 80% af firmaet. Men det da var tæt på. :o)


1905

187
PowerPalle (Administrator)
20. oktober 2021 @ 13:26
Stormogul

Apple udvikler selv chips men producerer ikke selv.

Således køber de sig til produktionskapacitet hos andre selskaber herunder TSMC og her handler det vel om først til mølle og højstbydende fsva kapacitet hos dem.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger