xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her diskuteres nyhederne råt og usødet (Nyhedsdebat)
macnyt  /  forum  /  emne
Apple Event 18-10-2021
Kategori: Her diskuteres nyhederne råt og usødet (Nyhedsdebat)


1905

187
PowerPalle (Administrator)
18. oktober 2021 @ 11:59
Stormogul

Jeg ved godt, at alle overskrifter går i retning af, at der kommer nye bærbare i aften, men jeg vil ikke undlade, at nævne...

Når jeg kigger på billedet herunder, der er Apple's officielle billede for aftenens begivenhed så tænker jeg LYD... Så måske bliver aftenens nye MacBook Pro og Mac mini suppleret med fantastiske lyd-produkter op til julehandlen. Me thinks ...

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger
  26
2
  1291

4593

394
18. oktober 2021 @ 12:29
FPU

Hm. Jeg får mere associationer hen imod warp speed, så mit umiddelbare gæt er et kæmpe hastighedsløft via M2-chippen.

Jeg ville da ikke have noget imod super-lyd, og til mit behov er mere hastighed rent overkill i forhold til M1. Jeg venter stadig på MagSafe og 14'' skærm og flere porte, men forhåbentlig er ventetiden ved at være ovre.


123

11
18. oktober 2021 @ 13:29
Novice

Helt enig Tonny, det lysets hastighed/warp speed det illustrerer.. Eller det tror jeg hehe...

Jeg har ventet på dette event, det på tide min MacAir 2018 "16 GB ram" bliver skiftet ud.. Var lige ved at købe M1 men fik kolde fødder da min Mac virker helt fint :)  Men nu, tag mine penge Apple....Haha

MacAir 2018. Apple tv 2021. iPhone 13 Pro.

2273

157
18. oktober 2021 @ 13:30
ASCII jonglør

+1 til Warp Speed. Her lukrerer Apple nok dels på Star Wars, men sandelig også på de to fantastiske Science Fiction-epos Dune samt The Foundation, som reklametrommerne har buldret løs for de sidste par år - og som jeg glæder mig vildt meget til snart at se. 

Anyway, "Ze Crædid Cærd iz wærmed yp!" som Inspector Clouseau ville have sagt.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2273

157
18. oktober 2021 @ 13:34
ASCII jonglør
MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1905

187
PowerPalle (Administrator)
18. oktober 2021 @ 14:03
Stormogul

I need new home audio systems from Apple... Nxt gen håmpåd

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

927

49
18. oktober 2021 @ 16:05
Veteran

Jeg håber også på bedre lyd, fordi den lyd deres computere laver nu er so-so 😊

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

1905

187
PowerPalle (Administrator)
18. oktober 2021 @ 19:03
Stormogul

Hørte jeg lige Tim sige "...Music and the Mac..." ?

Så kommer der måske alligevel noget home-audio. Eller bliver det blot en ny iPod.

Anyway - fed intro (videoen).

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1905

187
PowerPalle (Administrator)
18. oktober 2021 @ 19:07
Stormogul

Dear Apple

You need to do better than just HomePods in color... Please!

I guess not   

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

2273

157
18. oktober 2021 @ 20:02
ASCII jonglør

Holy Gunsmoke! Det er godt nok noget af et kvantespring, de nye MacBook Pro tager og på alle måder. Umiddelbart ser det ud til, at Apple denne gang atter har skabt en innovativ klassiker - og det var da også på tide...

Læste forleden på 9to5Mac, at ca. 1/3 af alle MacBook Pro-ejere ønsker at skaffe sig en af disse nye monstre. Måske derfor, det er nærmest umuligt at komme igennem til Apple Store lige nu....

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

8586

198
18. oktober 2021 @ 20:08
Poseidon

55.000,- for den største model MBP (Uden ekstra software), men så må man da også være dækket ordentligt ind. 8)

Minimum 17.499,- for en 14" model.


Og lige udover notchen, som nok skal skabe mere ravage i andedammen end da Lars Larsen kradsede af, så tror jeg de fleste profesionelle vil være godt tilfredse nu.


1905

187
PowerPalle (Administrator)
18. oktober 2021 @ 20:11
Stormogul

...og jeg troede at jeg var på vej til en ny MacBook Pro, men til 17.499,00 kr. for den billigste af de nye modeller så tror jeg at jeg går i seng til tiden i dag.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

4593

394
18. oktober 2021 @ 21:31
FPU
David Munch skrev:

55.000,- for den største model MBP (Uden ekstra software), men så må man da også være dækket ordentligt ind. 8)

Minimum 17.499,- for en 14" model.


Og lige udover notchen, som nok skal skabe mere ravage i andedammen end da Lars Larsen kradsede af, så tror jeg de fleste profesionelle vil være godt tilfredse nu.

Det er naturligvis også en slags penge, men når man tager inflationen med i betragtning, er det ikke så slemt, som det lyder.

i 2010 gav jeg 8.999,- Kr. for min 13'' MBP Mid 2010 med 4 GB RAM og 250 GB 4200 RPM harddisk, og 398,- Kr. for 8 GB RAM i 2012. Når man tager højde for inflation (2020-værdier), bliver det til 9.973,- Kr for MBP'en og 419,- Kr. for RAM'en, eller i alt 10.392,- Kr. Så er der kun godt 7.000,- Kr. i difference, og jeg syenes altså, at man får temmelig meget for den mérpris.

Regner man den anden vej, svarer 17.499,- Kr. i 2020 til 15.790,. Kr. i 2010, og det er vist nok omtrent hvad en 17'' PowerBook kostede dengang.

Jeg tør ikke gætte på, hvor mange gange hurtigere den nye Mac er i forhold til mit 11 år gamle hakkebrædt, men den MÅ være mere end 0.7 gange hurtigere end prisforskellen på de to Mac'er, og så kommer alle de andre goodies jo oveni; mere RAM, mere SSD, større skærm med flere pixels flere farver og større kontrast, og meget, meget bedre batteritid.


4593

394
18. oktober 2021 @ 21:48
FPU

Nu så jeg ikke streamingen live men ventede, til den var blevet lagt op på YouTube, så jeg kunne spole hen over de ting, som ikke var så relevante for mig, men jeg fik da set, at der kommer nye AirPods, og det smager smager da lidt af ny lyd, som PP efterlyste. Jeg er dog ikke klar over, om der skete noget interessant på HomePod-området.

Men ellers fik jeg jo så godt som alle mine ønsker om min drømme-Mac opfyldt:

14'' skærm. Check.

MagSafe. Check.

Fysiske F-taster. Check.

SD-kortlæser. Check.

USB2-porte. Uncheck. Men jeg kan godt leve med at skulle købe en håndfuld nye kabler til det perifere udstyr.

Jeg har endnu ikke været inde og se på priser for de forskellige konfigurationer, så jeg ved endnu ikke. hvilken version jeg vil vælge, når det bliver tid til at købe en. Det ligger dog helt fast, at det skal være 14'' modellen. Resten bestemmer budgettet.

Heldigvis har jeg ikke behovet her og nu, så med mindre Gamle Trofast pludselig slipper håndtaget, lader jeg lige julen rulle hen over mig, før jeg begynder at tænke i nykøb.

Men hold da op for en Mac. Og hvis byggekvaliteten er lige så god som for ti år siden, får jeg næppe behov for at købe en ny MBP før 2030, hvilket bringer prisen for en minimumsudgave af 14'' MBP'en ned under en skallet Femmer om dagen.

P.S. Husk at bruge ørepropper, hvis I tilfældigvis spadserer forbi Intel's hovedkvarter de næste par dage. :0)

Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

2273

157
19. oktober 2021 @ 01:40
ASCII jonglør

En udgift til en af de nye MacBook Pro M1-modeller er jo ikke blot et greb i lommen, uanset hvordan man vender det.

Heldigvis sker der nu det, at den teknologi, som er blevet udviklet her, som sædvanlig ret hurtigt vil sive ned i billigere maskiner. Der vil således, måske allerede til foråret, komme nye mere forbruger-orienterede MacBooks med M1-chips i et helt andet prisleje - og mange af os har vel egentlig heller ikke brug for specs som HDMI, SDcard etc., der følger med en af de nye MBP med M1 Pro eller Max.

Og ja, Intel er vel teknisk knock-outed, mon ikke et comeback inden for en overskuelig fremtid bliver svært? Måske ser vi i virkeligheden ind i et Apple-monopol på IT-området? Dette underbygges af, at Apple nu også er begyndt at rykke frem i business-segmentet, der eller har været domineret af Windows i mange år - se fx denne, denne og denne artikel, der illustrerer tendensen og Apples strategi.

Hvis dette monopol-scenarie holder vand, får Apple fremover enorme markedsandele. Den slags lugter jo unægtelig af big money, og derfor er Apple-aktien også begyndt at stige igen, og der kan nu komme langt større kursstigninger i løbet af de næste par år. Glad for, at jeg købte en bunke Apple-aktier, mens de var billige her fornylig - måske kan de alene financierer en ny MacBook efter jul. Har altid holdt af at fodre Apple med provenuet på deres egne æbler - som respons på det høje prisleje Macs altid ligger i....



MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

927

49
19. oktober 2021 @ 08:45
Veteran

Da jeg så M1 Pro fik jeg åndretsbesvær, og da jeg så M1 Max både sked i bukserne og grinede på samme tid.


For det første var der et overraskelsesmonent i det, og så var der navnet som jeg syntes var meget finurligt, samtidig med at den bare var ond som ind i helvede 😂😂😂

Jeg ventede faktisk på at de ville præsentere en MacBook Pro Max eller noget i den stil. 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

4593

394
19. oktober 2021 @ 09:33
FPU
Ufomekaniker skrev:

Da jeg så M1 Pro fik jeg åndretsbesvær, og da jeg så M1 Max både sked i bukserne og grinede på samme tid.


For det første var der et overraskelsesmonent i det, og så var der navnet som jeg syntes var meget finurligt, samtidig med at den bare var ond som ind i helvede 😂😂😂

Jeg ventede faktisk på at de ville præsentere en MacBook Pro Max eller noget i den stil. 

Jaeh, det var lidt svært at sidde stille i sofaen, efterhånden som specs blev præsenteret. Som tidligere nævnt, er det ikke hastighedsforøgelsen i forhold til den første M-CPU, som har førsteprioritet hos mig, men mere skærm, MagSafe, F-taster, o.s.v., men det var jo umuligt ikke at bemærke stigningen i performance, for der var jo ikke blot tale om et speed bump denne gang.

Nu skal jeg ikke selv have en, men det bliver sjovt at se specs og følge konkurrenternes reaktioner, når den første M-Pro'en kommer på gaden. Der har jo været rygter om op til 96 kerner, hvilket fuldstændigt vil omdefinere, hvad en stand-alone tower computer kan præstere. Den bliver sikkert ikke billig, men hvis den kan erstatte f.eks. ti PC'er, vil man kunne spare en del penge til strøm, både til selve maskineriet og til eventuel køling.


8586

198
19. oktober 2021 @ 10:19
Poseidon
Tonny Freimanis skrev:

USB2-porte. Uncheck. Men jeg kan godt leve med at skulle købe en håndfuld nye kabler til det perifere udstyr.

USB3 er fuldt ud bagudkompatibel så det er vel ligemeget.


196

5
19. oktober 2021 @ 10:43
Novice
Ufomekaniker skrev:

Da jeg så M1 Pro fik jeg åndretsbesvær, og da jeg så M1 Max både sked i bukserne og grinede på samme tid.

Jeg var forberdt og så eventen med ble på 😁

Nu har jeg næsten lige købt en Mini med 16 Gb og er bare glad for mit M1-speedbump efter 9 år med en MBP. Det passer mig fint at Apple Silicon-markedet modnes før jeg skal have hånden i den dybe laptop-lomme igen.

Men fååååårck sådan en 16" med hele svineriet (64 Gb, 8 Tb SSD) til 54.199 kunne være lidt brutal at have med rundt i tasken.

Grafiker // LEGO entusiast // computernørd // musiker // retro gamer

2709

341
PallMei (Skribent)
19. oktober 2021 @ 11:03
Bit kongen
David Munch skrev:
Tonny Freimanis skrev:

USB2-porte. Uncheck. Men jeg kan godt leve med at skulle købe en håndfuld nye kabler til det perifere udstyr.

USB3 er fuldt ud bagudkompatibel så det er vel ligemeget.

Dem er der strengt taget heller ikke nogen af. Men jeg tror Tonny mener USB-A når han skriver USB2-porte og han er nødt til at skifte til kabler aller adaptere med usb-c stik.

Personlig er jeg ikke solgt på retrodesignet, kunne faktisk bedre lide det gamle, men misundelig på de nye skærme og ville gerne have 32GB ram, flere porte og måske 16". Men de øvrige specifikationer er overkill for mig (og de fleste almindelige mennesker). Min M1 air uden blæser, 4 effeciency kerner og kanon batteritid er nok processor kraft for mit behov p.t.


2273

157
19. oktober 2021 @ 11:05
ASCII jonglør
Ulrik Hansen skrev:
Det passer mig fint at Apple Silicon-markedet modnes før jeg skal have hånden i den dybe laptop-lomme igen.

Samme her. Købte faktisk en MBP M1 Pro til 23.599 zpir efter eventen i aftes, den ville blive leveret d. 25. oktober - hvilket jeg synes var herlig hurtigt!

Da jeg vågnede her til morgen, kom jeg heldigvis på andre tanker, det er utroligt hvad søvn kan gøre for fornuften. Maskine blev afbestilt (ordren var stadig under behandling), og nu afventes billigere MacBook-udgaver til foråret - og hvem ved, måske Apple overrasker og kommer med disse op til jul - hvilket faktisk er nu, så det er nok ikke særlig sandsynligt.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
19. oktober 2021 @ 15:07
FPU
David Munch skrev:
Tonny Freimanis skrev:

USB2-porte. Uncheck. Men jeg kan godt leve med at skulle købe en håndfuld nye kabler til det perifere udstyr.

USB3 er fuldt ud bagudkompatibel så det er vel ligemeget.

Altså, jeg har bl.a. en ekstern harddisk, som har en ledning med det 8-talsformede USB3-stik i den ene ende og et almindeligt USB2-stik i den anden ende, som fint passer i min nuværende MBP.

Men de porte i de nye MBP'er ser da ud til ikke at kunne tage et almindeligt USB2-stik, og det var derfor jeg nævnte en håndfyld nye kabler. Men er der noget, som jeg har misforståået her?

Edit: Se lige mit svar til PallMei nedenunder.


4593

394
19. oktober 2021 @ 15:10
FPU
PallMei skrev:
David Munch skrev:
Tonny Freimanis skrev:

USB2-porte. Uncheck. Men jeg kan godt leve med at skulle købe en håndfuld nye kabler til det perifere udstyr.

USB3 er fuldt ud bagudkompatibel så det er vel ligemeget.

Dem er der strengt taget heller ikke nogen af. Men jeg tror Tonny mener USB-A når han skriver USB2-porte og han er nødt til at skifte til kabler aller adaptere med usb-c stik.

Personlig er jeg ikke solgt på retrodesignet, kunne faktisk bedre lide det gamle, men misundelig på de nye skærme og ville gerne have 32GB ram, flere porte og måske 16". Men de øvrige specifikationer er overkill for mig (og de fleste almindelige mennesker). Min M1 air uden blæser, 4 effeciency kerner og kanon batteritid er nok processor kraft for mit behov p.t.

Nåh, ja. USB-A versus USB-C. Jeg ved ikke lige, hvorfor jeg bugte 2 og 3 i stedet for. My bad.


2273

157
19. oktober 2021 @ 22:04
ASCII jonglør

Lidt info om de nye MacBook Pro, som jeg selv har fundet nyttig:

- Here’s how the new 14″ and 16″ MacBook Pro compare to other MacBook models

- Why Apple’s new MacBook Pro GaN USB-C 140W charger is a huge deal

I øvrigt er prisen i USA for en af de nye MBP M1 Pro med 1TB SSD & 16GB RAM helt nede på $2.699, hvilket svaret til kr. 17.260. Samme maskine koster her i Danmark kr. 23.599, altså en forskel på kr. 6.339.

En returbillet  med SAS Kbh.-New York, direkte og afg. 2. nov, retur 9. nov. koster i dag 4.058, med 1 stop og lidt længere rejsetid kr. 2.578.

Spørgsmålet er altså blot, om man heute kan bestille en MBP med dansk tastatur til afhentning i New York...  

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
20. oktober 2021 @ 00:24
FPU

Jeg er ikke sikker på, at USA har ophævet alle indrejserestriktioner p.gr.a. Corona.

Indtil for nylig var det i hvert fald kun muligt at få visum i forbindelse med arbejde, ikke som turist.

Men mon ikke du kan finde ud af det på en eller anden måde. De må i hvert fald vide det på ambassaden.


1905

187
PowerPalle (Administrator)
21. oktober 2021 @ 19:44
Stormogul

Jeg kom lige i tanke om, at jeg for en måned siden to et skærmbillede af MacBook Pro priserne alene for at sammenligne når der kom nye modeller... Jeg syntes stadig, at de har skruet for meget op for priserne.

Jeg ved godt, at jeg sammenligner en 13" Intel model med en 14" M1 model, men alligeeeeevel. (13" modelprisen er iøvrigt fortsat som den var for en måned siden.


Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

4593

394
21. oktober 2021 @ 21:20
FPU

MaxTech video fra i går sammenligner prisen på en 16'' i9 Intel MBP med prisen på den nye 16'' M-MBP med sådan cirka samme bestykning, 16 G RAM og ens størrelser SSD (hørte ikke lige efter der).

Hans priser siger ca. $2.800,- for M-Mac'en og ca. $4.000,- for Intel-Mac'en, så her får man altså en meget bedre Mac (ikke mindst en dobbelt så lyskraftig skærm) for $1.200,- mindre, og det er da noget af en besparelse.

Bemærk, at amerikanske priser som regel angives uden Moms (VAT), fordi VAT varierer fra stat til stat.