xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Antiglare MBP Retina skærm forsvinder
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


881

6
15. oktober 2021 @ 10:57
Veteran

Jeg er meget chokeret over det her.

Jeg har en MacBook Pro (Retina, 15-inch, Mid 2015), hvor antiglare belægningen tilsyneladende forsvinder når man gøre skærmen ren med en fugtig klud. Der opstår noget der ved første øjekast ligner fedtpletter og jo mere man gnider i det jo større bliver området.

Mit lokale (uautoriseret) Mac-værksted siger det er helt normalt og en ny skærm ikke findes mere, så hvis ikke jeg kan leve med pletterne skal jeg have en ny Mac. Apple kørte en udvidet garanti på skærmen på et ridspunkt fordi de kendte til problemet, men det for længst ovre. De nye MacBooks har samme problem. 

Dvs. man skal være rigtig meget varsom med rengøringen af skærmen!!

Jeg jo mildest talt chokeret. En så dyr computer som ikke kan repareres. Det er fuldstændigt vanvittig!!

Er det korrekt det jeg har fået oplyst, at den ikke kan repareres? Nogen der er/har været i samme sted?


  9
0
  500

8586

198
15. oktober 2021 @ 11:16
Poseidon

Det er ret normalt problem, og også derfor Apple har kørt kampagner på mange af deres modeller, så man kunne få det skiftet på deres regning. Uanset om du rengør skærmen eller ej, så vil det opstå, og det kan ende med at se ret slemt ud.


Og nej, er der ikke skærme at få, så kan det ikke laves. Du kan være heldig at finde en reparatør som tilfældigvis har en skærm liggende på lageret, men det er nok usandsynligt. Så det er vel værd at bruge lidt tid på lige at forhøre sig rundt omkring tænker jeg? Men uanset hvad kan du nok finde en på eBay, men så bliver prisen også derefter. Og alternativt, køre med ekstern skærm. :)


881

6
15. oktober 2021 @ 11:54
Veteran
David Munch skrev:

Det er ret normalt problem, og også derfor Apple har kørt kampagner på mange af deres modeller, så man kunne få det skiftet på deres regning. Uanset om du rengør skærmen eller ej, så vil det opstå, og det kan ende med at se ret slemt ud.


Og nej, er der ikke skærme at få, så kan det ikke laves. Du kan være heldig at finde en reparatør som tilfældigvis har en skærm liggende på lageret, men det er nok usandsynligt. Så det er vel værd at bruge lidt tid på lige at forhøre sig rundt omkring tænker jeg? Men uanset hvad kan du nok finde en på eBay, men så bliver prisen også derefter. Og alternativt, køre med ekstern skærm. :)

Har talt med Mentech som kan få skærmen hjem. Mærkeligt de kan det ...


2709

341
PallMei (Skribent)
15. oktober 2021 @ 13:04
Bit kongen

Der er masser af vejledninger om helt at antiglare laget selv:

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=fix+macbook+antiglare


881

6
15. oktober 2021 @ 16:47
Veteran
PallMei skrev:

Der er masser af vejledninger om helt at antiglare laget selv:

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=fix+macbook+antiglare

Jo, men hvis man fjerner det får man vel en ret blank skærm?

Jeg har fundet ud af, at der faktisk er flere Apple-værksteder der kan skaffe en ny skærm, til den nette sum af 6.000 gode danske kroner. 

Jeg er lidt i et dilemma, for den her Mac købte jeg brugt hos en forhandler, da den var 2 år gammel. Jeg kan købe en anden brugt også et par år gammel (f.eks. en 2019) til ca. 8.000 kr. svarende i opsætning som min og med 24 måneders garanti osv. osv. men så kan jeg jo risikere samme skærmproblem om et stykke tid. 

Skifter jeg skærmen er den jo ny ... men resten er fra 2015 ...

Jeg køber bare ikke en fabriksny Mac til de priser ...


4593

394
15. oktober 2021 @ 17:29
FPU

Husk på, at du kan få en vis sum for din MBP i trade-in, hvis du køber en ny Mac direkte fra Apple. Ikke meget, men dog noget.

Og så er der muligheden for at købe en brugt en med en perfekt skærm mage til din nuværende MBP, og så lægge den med den dårlige skærm på hylden eller sælge den, evt. som reservedele.

Jeg tror i øvrigt ikke, at du skal være så bekymret over dens alder, hvis du vælger at få skiftet skærm, for generelt holder Apple's hardware ret længe, så det må være et spørgsmål om begrænsninger i ydeevne og nyeste macOS og/eller specifik software, som må afgøre, om det er prisen værd at skifte skærm i forhold til hele Mac'en. Det, og så batteriets tilstand, for det er godt og vel en Tusse oveni, hvis det trænger til at blive skiftet, og så er der jo ikke ret langt op til en fabriksny M1-MBP.

Der er jo en eller anden form for garanti på en ny skærm, men jeg tror mere, at den dækker funktionalitet (døde pixels, o.s.v.), ikke den skrøbelige antiglare, som man jo principilt kan gnidre lidt af, dagen før garantien udløber og så få skiftet skærmen gratis.


2709

341
PallMei (Skribent)
15. oktober 2021 @ 17:45
Bit kongen
Dirla skrev:
PallMei skrev:

Der er masser af vejledninger om helt at antiglare laget selv:

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=fix+macbook+antiglare

Jo, men hvis man fjerner det får man vel en ret blank skærm?

Du må tjekke resultaterne. Den første sammenligner f.eks. før og efter.


Jeg har fundet ud af, at der faktisk er flere Apple-værksteder der kan skaffe en ny skærm, til den nette sum af 6.000 gode danske kroner. 

Så kan jeg godt leve med en blankere skærm. Havde i øvrigt en ipad uden antiglare og det var ikke noget problem. Foretrækker også glossy from matte Apple skærme.


Jeg er lidt i et dilemma, for den her Mac købte jeg brugt hos en forhandler, da den var 2 år gammel. Jeg kan købe en anden brugt også et par år gammel (f.eks. en 2019) til ca. 8.000 kr. svarende i opsætning som min og med 24 måneders garanti osv. osv. men så kan jeg jo risikere samme skærmproblem om et stykke tid. 

Skifter jeg skærmen er den jo ny ... men resten er fra 2015 ...

Jeg køber bare ikke en fabriksny Mac til de priser ...



1493

39
17. oktober 2021 @ 09:36
Stormogul

Hej Dirla.

jeg faldt tilfældig over denne, måske det kunne være et billigt alternativt.

https://www.facebook.com/marketplace/item/691862028214405/

jeg kender ikke til proceduren, men det er da værd at høre ind til. 

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

881

6
17. oktober 2021 @ 15:19
Veteran
Rasmus Lauritsen skrev:

Hej Dirla.

jeg faldt tilfældig over denne, måske det kunne være et billigt alternativt.

https://www.facebook.com/marketplace/item/691862028214405/

jeg kender ikke til proceduren, men det er da værd at høre ind til. 

Hej Rasmus,

Tak for tippet. 

Det kan være et godt alternativ hvis ikke jeg selv vil prøve af fjerne antiglare-belægningen. Der kommer i hvertfald ikke en ny skærm på :-)


315

6
18. oktober 2021 @ 16:50
Lærling

Du fjerner bare antiglare coatingen helt og bestiller en ny antiglare (mat) folie til skærmen, så har du enn lækker mac igen.

[link=www.xplainit.dk]www.xplainit.dk[/link]