xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
Ompartitionere HDD til exFAT uden tab af data?
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)


927

49
09. september 2021 @ 10:54
Veteran

Hvordan ompartitionere jeg min eksterne HDD fra APFS til exFAT uden tab af data, samt alle containere bliver slettet?

Drevet skal med andre ord fungere præcists som Windows ville formatere det uden oprettelse af ekstra partitioner til containere osv... disk1s5 osv skal helt væk. Bare rå D-drev eller hvad nu Windows vil kalde det.

Jeg har ca 5 TB data jeg ikke vil miste på drevet, som er på 12 TB. Jeg går også og tænker på at købe en til brugt extern HDD til formålet, men vil lige høre først om det kan lade sig gøre uden at jeg skal bruge penge på det.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)
  3
0
  343

4586

389
09. september 2021 @ 11:27
FPU

Det tror jeg altså ikke, at du kan.

Jeg har kun hørt, at man kan ændre partition-størrelse inden for det samme format (og vist nok kun i APFS, ikke ældre formater).

Hvis ikke en haj udi formater og partitions kan fortælle noget andet, ville jeg beholde de 5 TB data på den 12 TB disk og så starte forfra med en (brugt) disk til Windows-projektet; så slipper du for at bruge tid på at flytte de 5 TB (med den lille risiko der er for kopieringsfejl undervejs) over på en disk, hvis tilstand du ikke kender, hvis du køber den brugt. Det lugter for meget af gråd og tænders gnidsel i mine øren.

Jeg sidder lidt med samme problem med en 1TB SSD, som er partitioneret i 400, 400 og 200 GB til SnowLeo, Mavericks og High Sierra. Men jeg har fundet ud af, at jeg egentlig ikke har brug for Mavericks, så jeg ville egentlig gerne om-partitionere til 2 x 500 GB, men det kan desværre ikke sådan lige lade sig gøre, i hvert fald ikke i Extended(Journaled), så enten skal jeg klone SL og HS over på hver sin eksterne disk (eller partition), omformatere og så klone tilbage igen, eller også skal jeg starte helt forfra med installation og konfiguration af de to OS'er, somjeg vil beholde.


2185

44
09. september 2021 @ 11:58
ASCII jonglør

Det burde være muligt at oprette en ny partition på de resterende 7 TB, som du kan formatere som ExFat - men du vil ikke kunne komme af med din APFS partition, med mindre du starter helt forfra, med en reformatering.


2696

335
PallMei (Skribent)
09. september 2021 @ 11:59
Bit kongen

Det kan det godt, da disken er mere end dobbelt så stor som dine data. Du må resize den eksisterende partition, oprette en ny exFAT på det ledige plads, kopiere alt indholdet fra den ene til den anden partition, slette apfs partitionen (beholderen ikke bare enhed, tryk cmd+2 for at se alt i sidevinduet) og til sidst resize exFAT til at fylde hele disken (hvis du ønsker det).