xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Fejl iyde og notifikationer i Mail, Beskeder og AirTag.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


927

49
03. september 2021 @ 08:34
Veteran

Jeg har med macOS 15.5.2 og iOS 14.7.1 opdateringerne haft problemer med notofikationer og lyde der tilhøre de notifikationer. Det er specielt slem med Mail app'en, men Beskeder kan også godt. 

De enheder jeg har problemer med er Mac Pro 2013, MacBook Air og iPhone 13 Pro Max. Alle køre med sidste nye opdatering.

Normalt når man får en notifikaiton, så siger den bing, jeg får en notifikaiton i form af en tekst, og der kommer en rød mærke med et tal i på ikonet, så jeg kan se hvilken app der har fået en notifikation. Men på det sidste, så sker det meget sporadisk hvornår jeg får hvad af de tre handlinger. Og nogle gange får faktisk slet ingen notifikationer. Nogle gange hvis jeg har fået en notifikation Mail eller Beskeder viser det sig, at der ingen mail eller besked er, med mindre jeg manuelt opdaterer app'en.

Normalt plejer jeg at blive vækket af min alarm hver morgen, men den gik ikke igang her til morgen. Jeg så tilfeldigt på displayed da jeg skulle på toilet at alarmen er faktisk igang men i lydløs tilstand, men mute-knappen var ikke aktiveret og volumen var sat til ca. 25% inde i iOS. Det er meget mystisk, fordi den har ellers larmet fin de andre dage.

Vi har benyttet os af tilbudet om 4 AirTags. Vi satte dem op til at to tilhøre mig, og to tilhøre min kone, hvor den ene af hendes er lagt i datterens skoletaske, så "hvis uheldet er ude". Men min kones AirTag bipper hver gang hun går forbi dem, uden at få notifikaitoner om hvad der sker. Vi aner simpelthen ikke hvad vi skal gøre ved al den bipperi. Andre gange får jeg beskeder på, at konen stalker mig på trods af, at iOS på alles vores telefoner er instillet til at vi er samlevere sammen med vores datter. Den AirTag vores datter har med i skoletasken bipper også tilfeldigt mens hun har undervisning. 

Oplever i andre også, at der er grus i systemet for notifikationer af enhver art?

Jeg har prøvet at nulstille min iPhone 11 Pro Max og omformateret min MacBook Air, men jeg har samme problemer igen umiddelbart bagefter igen.

Mit umiddelbare gæt vil være, at hvis ikke fejlen skylles os her hjemme, så er der en skummel bug i notifikationssystemet. 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)
  8
1
  687

2709

341
PallMei (Skribent)
03. september 2021 @ 09:07
Bit kongen

Har du mon aktiveret batterisparende funktion på din telefon 🤔


927

49
03. september 2021 @ 11:16
Veteran

Næh. Den blev helt nulstillet og sat op fra ny for et par uger siden. Og batterisparende funktion er ikke aktiveret. Lyden er heller ikke muted eller skruet ned. Men godt sted at starte med detektivarbejdet. Takker :-)

Jeg fik lige en notifikation på telefonen fra NemID som gik rent ind på lås skræm og med lyd som det burde. Men det er vist mere undtagelsen end reglen. 

Inden da fik jeg 4 notifikationer på min Mac Pro som jeg burde. De forsvandt af sig selv efter et lille minut, for så at poppe op igen ca 30 ser senere. Bare det at jeg nogle gange kan få notifikationer på at jeg har fået en mail og så der ikke er nogen i min indbakke, før jeg har åbnet mail og så ventet 5 - 10 sekunder. Er der intet skal jeg trykke på "hent mail"-ikonen og så vente yderligere 5-10 sekunder. Sådan plejer det jo ikke at være, og det hænger jo ikke sammen hehe

Det er noget jeg har bøvlet med siden macOS 11.5.1 og iOS 14.7.


The farm saw the farm (Går'n så går'n)
Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

2709

341
PallMei (Skribent)
03. september 2021 @ 12:08
Bit kongen

Har du pillet med Indstilinger->generelt->opdater i baggrunden?

Nu vi er ved emnet, så har jeg et lidt relateret, men omvendt irritationsmoment. Nemlig at notifikationer på f.eks. mail ikke forsvinder automatisk, når jeg har læst dem på en anden enhed. Lidt træls at skulle åbne mail på alle enheder, for at fjerne notifikation og få læst status opdateret. Måske det er prisen for push, i stedet for at tjekke med fast interval..

https://www.howtoisolve.com/fix-ios-notifications-sound-not-working-iphone/

Men det er mere en generelt fremgang af usual-suspect og ikke direkte relateret til 14.7.1


927

49
03. september 2021 @ 14:26
Veteran
PallMei skrev:

Har du pillet med Indstilinger->generelt->opdater i baggrunden?

Nu vi er ved emnet, så har jeg et lidt relateret, men omvendt irritationsmoment. Nemlig at notifikationer på f.eks. mail ikke forsvinder automatisk, når jeg har læst dem på en anden enhed. Lidt træls at skulle åbne mail på alle enheder, for at fjerne notifikation og få læst status opdateret. Måske det er prisen for push, i stedet for at tjekke med fast interval..

https://www.howtoisolve.com/fix-ios-notifications-sound-not-working-iphone/

Men det er mere en generelt fremgang af usual-suspect og ikke direkte relateret til 14.7.1

Opdater er slået fra for de apps jeg aldrig bruger på iPhone. Men jeg har igen aktiveret "opdater i baggrunder" for alt, for at se om det vil afhjælpe de sporadiske ticks den har med notifikationer. Det kunne jo være at det kommer til at virke.

Så mangler jeg bare at få styr på de sporadiske notifikationer på minw computere, og AirTags der tror vi alle stalker hinanden i familien :D

Tak for hjælpen indtil videre PallMei :-)

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

927

49
03. september 2021 @ 15:39
Veteran

Nu hvor jeg alligevel brækker mig over AirTags, har jeg en tilføjelse. Mens jeg sad og hørte music på min Mac Pro via mini-jack høretelefonudgangen, så stoppede både musikken og lyden lige pludselig. Efter lidt roden rundt, fandt jeg ud af at, min Mac Pro hoppede selv over på min AirPods Max som lå inde i soveværelset i en hardcase. 

Jeg ved ikke lige hvorfor jeg har så mange fejl men notifikationer og AirTags/AirPods. Men når macOS Monteray og iOS 15 udkommer, så bliver alle enheder formateret og så laver jeg en clean install. Der må simpelthen være en fejl der er sneget sig ind via en opdatering fordi de fejl jeg oplever, er jo ikke noget man kan pille sig til, hvis man kan være så fjoget at sige det på den måde hehe

iPhone -> Slet alt indhold og alle indstillinger (Der er vel hvad der svare til en formatering)

macOS -> EFI -> Diskhåndtering -> Slet disk -> Gensinstaller macOS 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2709

341
PallMei (Skribent)
03. september 2021 @ 18:23
Bit kongen
Ufomekaniker skrev:

Vi har benyttet os af tilbudet om 4 AirTags. Vi satte dem op til at to tilhøre mig, og to tilhøre min kone, hvor den ene af hendes er lagt i datterens skoletaske, så "hvis uheldet er ude". Men min kones AirTag bipper hver gang hun går forbi dem, uden at få notifikaitoner om hvad der sker. Vi aner simpelthen ikke hvad vi skal gøre ved al den bipperi. Andre gange får jeg beskeder på, at konen stalker mig på trods af, at iOS på alles vores telefoner er instillet til at vi er samlevere sammen med vores datter. Den AirTag vores datter har med i skoletasken bipper også tilfeldigt mens hun har undervisning. 

Er de airtags parret med de personers telefon. Altså din Kones Airtags sat op på hendes telefon og datterens sat op på hendes, for ellers er de netop beregnet til at advare om stalking. Jeg ved ikke om de understøtter familiedeling.


2709

341
PallMei (Skribent)
03. september 2021 @ 18:32
Bit kongen

Inden da fik jeg 4 notifikationer på min Mac Pro som jeg burde. De forsvandt af sig selv efter et lille minut, for så at poppe op igen ca 30 ser senere. Bare det at jeg nogle gange kan få notifikationer på at jeg har fået en mail og så der ikke er nogen i min indbakke, før jeg har åbnet mail og så ventet 5 - 10 sekunder. Er der intet skal jeg trykke på "hent mail"-ikonen og så vente yderligere 5-10 sekunder. Sådan plejer det jo ikke at være, og det hænger jo ikke sammen hehe

Jeg har har altid mail åben, troede egentlig også den skulle være, før der blev tjekket mail..

Ufomekaniker skrev:

 Jeg ved ikke lige hvorfor jeg har så mange fejl men notifikationer og AirTags/AirPods. Men når macOS Monteray og iOS 15 udkommer, så bliver alle enheder formateret og så laver jeg en clean install. Der må simpelthen være en fejl der er sneget sig ind via en opdatering fordi de fejl jeg oplever, er jo ikke noget man kan pille sig til, hvis man kan være så fjoget at sige det på den måde hehe

iPhone -> Slet alt indhold og alle indstillinger (Der er vel hvad der svare til en formatering)

macOS -> EFI -> Diskhåndtering -> Slet disk -> Gensinstaller macOS 

Monteray skulle have en nulstil funktion, så du ikke behøver at rode med diskværktøj. Burde også simpelt at implementere nu System og data er i væres deres beholder, så det blot er et spørgsmål om at nulstille data beholderen.

Personligt har jeg ikke oplevet nogen problemer med ios 14.7.1 og macOS 11.5.2, men det kan du selvfølgelig ikke bruge til så meget.. Og ja der er en 11.5.2 som du måske skulle opdatere til, hvis ikke det er en tastefejl.


927

49
03. september 2021 @ 18:40
Veteran
PallMei skrev:
Ufomekaniker skrev:

Vi har benyttet os af tilbudet om 4 AirTags. Vi satte dem op til at to tilhøre mig, og to tilhøre min kone, hvor den ene af hendes er lagt i datterens skoletaske, så "hvis uheldet er ude". Men min kones AirTag bipper hver gang hun går forbi dem, uden at få notifikaitoner om hvad der sker. Vi aner simpelthen ikke hvad vi skal gøre ved al den bipperi. Andre gange får jeg beskeder på, at konen stalker mig på trods af, at iOS på alles vores telefoner er instillet til at vi er samlevere sammen med vores datter. Den AirTag vores datter har med i skoletasken bipper også tilfeldigt mens hun har undervisning. 

Er de airtags parret med de personers telefon. Altså din Kones Airtags sat op på hendes telefon og datterens sat op på hendes, for ellers er de netop beregnet til at advare om stalking. Jeg ved ikke om de understøtter familiedeling.

Det er vist ikke anti stalking, selvom vi også har oplevet at vi går og stalker hinanden i familien hehe... Men de bipper også hvis man har været væk fra dem i et stykke tid. Hvor mange meter det så er, kan ikke være så meget, siden vi kun bor i en 90 m2 lejlighed. Apple skal nok finde en løsning på det engang :D

Breaking News: Nu er alle mine venner i Kontakter blevet dubleret igen, og sidst da jeg ringede til Apple for at få det lavet, blev det faktisk lavet. Men nu her idag er problemet opstået igen. Sidste gang nåede de faktisk at trip-lere hinanden, hvis man kan lade for det. Alle mine kontakter var der lige pludselig tre gange. 

Der er seriøst noget galt et sted. Jeg tror bare jeg holder med problemløsningen her, og venter med at rode med det, fordi ellers går jeg bare hen og bliver en sur gammel mand. Clean install + macOS Monterey / iOS 15 ;-)

Tak hvor for hjælpen :-)

The farm saw the farm (Går'n så går'n)