xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Extern disk-løsning til Macbook Air M1
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


196

5
28. august 2021 @ 14:21
Novice

Jeg er nu nået så langt i mine M1-købsovervejelser at jeg skal finde ud af hvilken extern diskløsning jeg skal bruge. Da det skal være til en Air, vil jeg gerne have noget der opfører sig så internt som muligt. Det er selvfølgelig noget sludder, men jeg tænker at hvis man finder noget der altid kan være tilsluttet (måske ligefrem med velcro-tape på låget), så kan man sagtens nøjes med at købe det mindste, interne lagermedie, og prioritere ram. Ved siden af kan man så påklistre en mindre dock 😅

En erfaring jeg har gjort mig, er med en exfat-formateret SSD forbundet med et Startech usb-3 til sata med uasp, hvor det virker som om jeg kan sleep'e både Mac'en (og i et andet tilfælde en Lenovo-laptop), uden at SSD'e bliver unmounted.

Det er det sidste aspekt jeg vil høre om nogen af jer andre har erfaring med. Det virker nemlig som om denne forbindelse er mere stabil end nogle af de andre "gamle" eksterne løsninger jeg nogle gange slutter til – med dem skal der mindre til, f.eks. sleep mode, før systemet smider dem af (Disk not ejected properly).

Long story short: Hvad vil I mene er en stabil ekstern lagerløsning, bus powered, til en Macbook Air M1?

Grafiker // LEGO entusiast // computernørd // musiker // retro gamer
  7
0
  666

2709

339
PallMei (Skribent)
28. august 2021 @ 17:45
Bit kongen

Der lader til at være et problem med at komme tæt på 10gbps ved direkte tilslutning til M1 maskiner. Syntes dog jeg har læst/set et sted at problemet er løst i næste macOS, men kan ikke finde kilden, så vil ikke garantere.

Jeg har selv kig på Sandisk extreme portable v2 eller WD My Passport

https://www.anandtech.com/show/16120/sandisk-extreme-portable-ssd-v2-and-wd-my-passport-ssd-2020-review

Indmaden er så vidt jeg kan forstå stor set ens (Sandisk er ejet af WD), så det er spørgsmål om indpakning hvor Sandisk er lidt hårdfør.

WD er noget billigere i 2TB størrelsen jeg overvejer. Er bare lidt usikker på hvordan de(n) vil egne sig som NAS drev, da jeg overvejer at den også skal kunne bruges til dette..

Samsung T5 lader til at være 50/50 om den virker. Hos nogen virker den ikke, mens andre ingen problemer har.

Samsung T7 har jeg ikke hørt for eller imod. Men prismæssigt er der hvert fald i 2TB størrelse ikke nogen grund til at til at vælge den over førnævnte WD og Sandisk. Men under forudsætning at der ikke er de samme kompatabilitets problemer som T5 (har ikke hørt nogen nævne det), så går du næppe galt i byen med en T7.

På min gamle Air har jeg en Sandisk Ultra fit usb-nøgle. Ikke noget lyn, men næsten plan med maskinen. Desværre har jeg ikke fundet noget tilsvarende til usb-c. Den jeg har stritter længer ud end jeg bryder mig om at lade sidde i.

Jeg kan ikke komme med erfaringer. Men der er apps, der kan unmount og remount automatisk. Virkede ikke godt for mit workflow og frakobling af dock. Men du kan prøve at kigge på ejectify og jettison

https://ejectify.app/

https://www.stclairsoft.com/Jettison/

Har selv 1TB indbygget, så for mit vedkommende er det mest som timemachine drev at jeg er på udkig.


196

5
29. august 2021 @ 02:09
Novice

Tak for svaret 😊 Det lyder meget fedt med den lille næsten flush stick. Dem havde jeg helt glemt. Måske der når at dukke noget tilsvarende op snart, hvis ikke elektronikmarkedet bryder helt sammen. 

I forbindelse med hastighed, har jeg kigget lidt på den her løsning, hvor de anbefaler at man selv bygger sin eksterne disk. Det er så ikke en løsning der er flush, men det er jeg nok villig til at ofre for at få noget af alt den plads jeg er vant til med en MBP fra '12 med to interne pladser. Faktisk ville jeg muligvis bare genbruge den ene (på 2 tb) hvis jeg kunne finde den rette enclosure.

Til time machine bruger jeg en 3 TB HDD i et to-plads-kabinet fra Sandisk. Det er mest et kundedata-hensyn.

Grafiker // LEGO entusiast // computernørd // musiker // retro gamer

4593

394
29. august 2021 @ 10:18
FPU

Hej Ulrik.

Måske kan du finde et brubart kabinet hos IcyBox.

Det er et tysk firma, så der skulle ikke være problemer med importen.

Go' jagt.


2709

339
PallMei (Skribent)
29. august 2021 @ 10:21
Bit kongen
Ulrik Hansen skrev:

Tak for svaret 😊 Det lyder meget fedt med den lille næsten flush stick. Dem havde jeg helt glemt. Måske der når at dukke noget tilsvarende op snart, hvis ikke elektronikmarkedet bryder helt sammen. 

Rygterne siger at nye Macbook Pro der kommer til salg sidst på året, vil have sd-kort læser af den hurtige type. I så fald vil der garanteret igen dukker løsninger op der ikke stritter. Hvis du kan vente, ville jeg gøre det. Men sd-kort har ikke helt sammen hastighed eller garanteret levetid som SSD, så du vil leve livet farligere og skal sikre at indholdet medtages i timemachine.


I forbindelse med hastighed, har jeg kigget lidt på den her løsning, hvor de anbefaler at man selv bygger sin eksterne disk.

Ok, har ikke tid nu, så ser den senere.

 Det er så ikke en løsning der er flush, men det er jeg nok villig til at ofre for at få noget af alt den plads jeg er vant til med en MBP fra '12 med to interne pladser. Faktisk ville jeg muligvis bare genbruge den ene (på 2 tb) hvis jeg kunne finde den rette enclosure.

Til time machine bruger jeg en 3 TB HDD i et to-plads-kabinet fra Sandisk. Det er mest et kundedata-hensyn.

Aldrig mere harddisk hos mig. Jeg er træt af larmen fra især 3,5" og sidste 4TB 2,5" stod af uden varsel (opdagede det først, da timemachine meddelte at du nu var ved at være længe siden sidste backup) med data-tab til følge. Heldigvis kun alt det vigtige rekonstrueres. Men det er også grunden til at jeg er lidt loren ved at bruge en af de ovennævnte til NAS brug. Havde købt en 1TB WD Red ssd. Men i et sidste forsøg på at redde min iMac 2009, som var begyndt at fejle på alle mulige måder, skiftede jeg dens ssd ud med denne. Det gjorde hele forskellen og den køre nu så godt, at jeg ikke tør åbne den og skifte ud med noget andet. Men den RED SSD har gjort et godt indtryk og måske jeg skulle spille sikker. Det er dog en SATA disk, så ingen hastighedsrekorder, men behøver jeg det.. Har også et eksternt kabinet fra den 2,5" 4TB harddisk der stod af (desværre ikke helt uskadt, da den aldrig var beregnet til at blive åbnet).


137

0
30. august 2021 @ 09:59
Novice

Jeg har en ekstern Thunderbolt SSD til min M1 Mac Mini. Det fungerer rigtig fint, men der er selvfølgelig ikke samme krav til at det fungerer med opvågning som ved en bærbar. Jeg har dog ikke oplevet problemer. 

Jeg har sat en enclosure købt på AliExpress sammen med en WD SSD. Det har fungeret fint. https://www.aliexpress.com/item/4000975933842.html

Peter Boye Larsen, iBook 12, MacBook

2709

339
PallMei (Skribent)
30. august 2021 @ 14:56
Bit kongen

Har nu bestilt en wd my passport 2TB til 1928,-kr hos elgiganten. Har brug for usb understøttelse og behøver ikke thunderbolt hastigheden. Den er også mindre og lettere end thunderbolt-kabinetter, hvis man mere eller mindre permanent vil fæstne den med velcro eller lignende til sin bærebare. Stadig lidt loren ved nas brug, men den har 5 års producent garanti.


2709

339
PallMei (Skribent)
07. september 2021 @ 14:27
Bit kongen
PallMei skrev:

Har nu bestilt en wd my passport 2TB til 1928,-kr hos elgiganten. Har brug for usb understøttelse og behøver ikke thunderbolt hastigheden. Den er også mindre og lettere end thunderbolt-kabinetter, hvis man mere eller mindre permanent vil fæstne den med velcro eller lignende til sin bærebare. Stadig lidt loren ved nas brug, men den har 5 års producent garanti.

Efter 2 forsøg har jeg den nu endelig fået den i hus (Ved den første bestilling fik Elgigantens nye hjemmeside gravet min gamle adresse i Aalborg frem 😖).

Må sige den rykker på M1 Macbook Air. 50GB film tager 1minut at kopiere og 50GB lyderbøger det samme

I betragtning af rygterne om dårlig usb hastighed på M1 er jeg positiv overrasket. Men som nas drev er det rent overkill, da usb-stikket i raspberry pi kun understøtter 5gbps og netværket maksimalt er 1gbps.

Ok læse hastigheden er lavere. Men min indbygger ssd er godt fyldt og der trænger til at blive ryddet op, så kan ikke udelukke det spiller ind.

Det er med apfs formattering og det er alt for intelligent til at lave dubletter. Så kopiering fra og til på samme drev, sker øjeblikkelig.