xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
345
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's musik butik - Do Re Mi Fa So ... (iTunes)
macnyt  /  forum  /  emne
Spatial Audio
Kategori: Apple's musik butik - Do Re Mi Fa So ... (iTunes)


927

49
10. juni 2021 @ 04:12
Veteran

Jeg har lige fået min Apple TV 4K 2nd gen hjem samtidig med, at jeg er begyndt at subscribe på Apple Music. Jeg købte det her fordi, jeg skulle lige prøve at høre Spatial Audio, selvom jeg ikke har Dolby Atmos. Jeg har ikke et Dolby Atmos anlæg, men blot et 5.1 Dolby Digital, så det kan i sin natur ikke lyde som det burde. Men jeg kan alligevel høre en stor forskel mellem musikken optaget i stereo og i Spatial Audio. Jeg blev positiv opstemt. Forskellen er så stor, at jeg for mit vedkommende lige skal vende mig til det. Alle instrumenter er bare sorteret klart defineret ud i alle kanaler, og stemmen ligger klart og tydeligt i center-kanalen. Sangerens stemme er så klar, at jeg kan høre ham trække vejret, og det virker på mig som om at musikken lyder mere virkelig. Jeg høre hvor hæs sangeren er, eller om han lige har en begyndende snotklat hængene i svælget. Det er som om han står i foran tv'et og synger. De få sange jeg har hørt det på, er fra Apple Music optaget i Spatial Audio, og det er noget man skal vende sig til, selvom det lyder bedre. Det lyder rigtig flot, men ens sange lyder pludselig helt anderledes. Man kan sammenligne det med at have købt nyt anlæg eller nye høretelefoner, og pludselig lyder alt ens musik bare anderledes, om man bryder sig om det eller ej. Det er ligesom at gå fra mono på et ok anlæg, til stereo på et bedre anlæg. Det er bedre, men man skal bare lige vende sig til det. Det er en opgradering.

Jeg har også afprøvet det på et stereohøretelefoner, og lyden er også her mere rummelig og detaljeret. Det lyder bare flot, og jeg må sige at Spatial Audio er skridtet videre fra stereo. Det kræver ikke det vilde at afprøve det. Men som alt andet får, man mere oplevelse ud af det, jo højere kvalitet ens udstyr er. Hvis man har prøvet at lege lidt med YouTube videoer med Binaural lyd, så er det for mig noget nær det samme princip. Nogle ASMR videoer har lignende lyd. Lyden kildre nogle gange i sidebenene.

Jeg ser frem til at få det afprøvet noget mere.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)
  1
0
  466

927

49
10. juni 2021 @ 05:05
Veteran

Vi er ude i noget her med at, opgraderingen ikke synes af så meget i øjeblikket man opgraderer, men når man har afprøvet det, og går tilbage til sit gamle, så føles opgraderingen pludselig noget mere betydelig. 

Mine gamle MP3 og ALAC filer lyder ikke så godt, som det jeg lytter til lige nu. Jeg ved så dog ikke om de kilder, jeg har fået det fra er tvivlsomme, eller om kunstnerne har udgivet nye og forbedrede remastered versioner direkte fra deres originale tracks på computerne. Muligvis er det begge dele.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)