xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)
macnyt  /  forum  /  emne
HD slettet 7 gange, men der er stadig 2.2TB data...?
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)


2273

157
10. maj 2021 @ 19:18
ASCII jonglør

Har en ekstern alm. HD (ikke flash) på 3TB, som skal sælges. Den har fået kørt 7xsletning i Diskværktøj, og der er intet at se mere på selve disken, når man åbner den på skrivebordet. Men når man åbner den i Diskværktøj, så står "de gamle data" stadig noteret som værende 2,2TB - som naturligvis skulle slettes.

Hvad er mon problemet - og er der en work-around her? På forhånd tak.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”
  7
0
  586

2709

341
PallMei (Skribent)
10. maj 2021 @ 20:29
Bit kongen

Ved ikke hvad du har gjort, men Cmd+2 i diskværktøj, så den viser alt i indholdslisten, er en god start. Derefter vælg evt. den eksterne harddisk på øverste niveau og vælg partitioner.


4593

394
10. maj 2021 @ 23:18
FPU

Når man sletter en disk fuldstændigt, skal man vælge hele disken (Produktnavn, f.eks. Western Digital), ikke volumet (Disknavn, f.eks. EksternDisk). Volumenet eller volumenerne står under og lidt til højre for produktnavnet i Diskværktøjs oversigt ude til venstre.

Hvis du har gjort som beskrevet ovenfor og stadig har problemet, så prøv at HiLite "Produktnavn" i oversigten og vælg et andet format, f.eks ExFat, formatér, og vælg så det oprindelige format og formatér en gang mere.

Hvis det ikke hjælper, så prøv først at dele disken op i to eller flere partitions og så gen-patitionér den til en enkelt partition.


2273

157
24. maj 2021 @ 08:08
ASCII jonglør

Tak for jeres råd, de fleste var allerede gennemført efter bogen undtagen skift af formattype og partitioneringer, som nu også er blevet prøvet. Intet af dette har desværre hjulpet, disken står stadig med 2,2 TB data registreret i Diskværktøj, data som dog ikke kan ses på disken i Finder. Besynderligt.

Andre forslag til håndtering modtages gerne. På forhånd tak. 

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2273

157
24. maj 2021 @ 08:26
ASCII jonglør

En detalje: det tager hver gang 2-3 dage at gennemføre en sletningsrunde hvad enten det er med 3 eller 7 overskrivninger. Godt nok er det en alm. roterende HD på 3 TB, men det virker som ret lang tid for en sådan manøvre, synes jeg. Kan problemet mon være relateret til dette forhold - eller er dette tidsforbrug helt acceptabelt?

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
24. maj 2021 @ 09:52
FPU

Overskrivning af diske tager tid. Hvis jeg husker rigtigt, tager en 7-pass overskrivning ca. 1 GB i timen, så en disk på 1TB vil være overskrevet med en 7-pass på godt tre uger. Du beretter om noget hurtigere tider, så måske var mine diske langsommere, måske ER det ca. 10 GB i timen, eller måske overskriver den kun den del af din disk, som ikke er optaget af de dér 2.2 TB.

Men eftersom hele disken skal ovrrskrives med nuller tre eller syv gange, alt efter hvilken metode man vælger, kommer det altså til at tage tid; det svarer jo til at kopiere data over på hele disken tre eller syv gange.

Det er i øvrigt unødvendigt i dit tilfælde, eftersom du blot vil af med de overskydende TeraBytes, ikke sælge eller skrotte disken, for de dér overskrivninger er kun til for at sikre, at de oprindelige data ikke kan genskabes.

Derfor burde en standard initialisering, som kun varer få sekunder, være tilstrækkeligt til at tømme din disk helt, eventuelt undtagen en synlig recovery partition oprettet ved installation af et moderne OS X. En sådan Recovery partition bør dog ikke være på mere end 2-300 MB, hverken GigaBytes eller TeraBytes. Fundamentalt gør en initialisering blot det, at den slettet B-node Header (kataloget over data på disken inkl. filnavne og -position) og hakker af i "Må overskrives" for hele disken.

Der er noget helt andet galt, måske endda noget mekanisk. Det næste jeg ville prøve, ville være at formatere den på en Windows PC, eventuelt i et format, som Mac'en slet ikke kan se, så den selv foreslår en initialisering, når disken tilsluttes efter omformateringen i Windows.


2273

157
24. maj 2021 @ 10:38
ASCII jonglør

Tak for indlægget. Just for the record: som nævnt i første indlæg skal jeg netop sælge den, det er jo derfor jeg er meget omhyggelig med at få den slettet 110%. Som ansat i en efterretningstjeneste (min egen) kan jeg jo ikke lade fortrolige oplysninger om fx skostørrelse slippe ud til den uforberedte offentlighed. Det vil ganske uansvarligt, da det vil få uoverskuelige konsekvenser for både verdensøkonomien og den hårfine geopolitiske balance mellem Nord- og Sydpolen.

Jeg prøver at slette og formatere på en pc i stedet - for hvad kan der dog gå galt på Windåse?   

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
24. maj 2021 @ 15:04
FPU

Jeg prøver at slette og formatere på en pc i stedet - for hvad kan der dog gå galt på Windåse?   

Omtrent alt. :0)