xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Fortæl om dine tips og tricks - at dele er godt (Tips )
macnyt  /  forum  /  emne
Updates igen ...
Kategori: Fortæl om dine tips og tricks - at dele er godt (Tips )


1708

43
03. maj 2021 @ 22:18
Stormogul

Så er det opdateringer til alle produkter.

  11
3
  920

927

49
04. maj 2021 @ 09:41
Veteran

macOS micro update kaster mig ud en nye udfordringer   

Dagene hvor Apple gerne vil have at deres computere skal være simpelt at bruge for selv moster tante, er vist ved at være talte. Bare det at man får en semi-kompleks besked ved en sådan en lille opdatering som en nul komma nul komma en opdatering siger bare, at Apple er ved at bevæge sig et andet sted hen.

Under den seneste macOS-opgradering eller arkivoverførsel kunne nogle af dine arkiver ikke flyttes til deres nye placering. Denne mappe indeholder disse arkiver.

Konfigurationsarkiver

Disse konfigurationsarkiver blev ændret eller tilpasset af dig, en anden bruger eller af et program. Ændringerne er muligvis ikke kompatible med den nyeste macOS-opgradering. De ændrede arkiver findes i mappen Konfiguration og er sorteret i undermapper, der er navngivet efter deres oprindelinge placeringer.

Hvis du vil gendanne tilpassede konfigurationer, skal du sammenligne dine ændringer med konfigurationsændringerne, der blev foretaget under opgraderingen af macOS, og kombinere dem, hvor det er muligt.

Konfigurationsarkiver med endelsen “system_default” er blevet redigeret eller tilpasset, men ændringerne blev bevaret. Versionen af arkivet med “system_default” inkluderes for at vise, hvordan Apple-versionen af dette arkiv ville se ud. Det anbefales, at du sammenligner dem og evaluerer, om du vil integrere ændringer, som Apple muligvis har foretaget i standardversionen.

-----

Til den ovenstående tekst har jeg så fået en config fil jeg skal gennemgå og sammenligne med den nye config fil som jeg ikke aner hvor er eller hører til. Jeg kan heller ikke få lov at kopiere indholdet af den config fil, så jeg kan få hjælp herinde. 

What the dælen du aj duuu? 

Slet and forget?


The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2273

157
04. maj 2021 @ 09:51
ASCII jonglør

Helt enig. Det er en gang Ablypipsi ex Galopsi. Hvad har I andre gjort?

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

189

12
04. maj 2021 @ 09:59
Novice
Factory skrev:

Helt enig. Det er en gang Ablypipsi ex Galopsi. Hvad har I andre gjort?

Jeg læste og slettede. 


2273

157
04. maj 2021 @ 10:08
ASCII jonglør
alha grafisk skrev:

Jeg læste og slettede. 

    Præcis, det samme her, men som Ufomekaniker skriver dog med nogen usikkerhed over for eventuelle uheldige konsekvenser.

Din friske kommentar giver i øvrigt anledning til at foreslå en ny dansk forkortelse for prompte og konsekvent digital adfærd: Læst Og Slettet = LOS - som i et godt gammeldags los i røven og ud af klappen   

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
04. maj 2021 @ 10:29
FPU
Factory skrev:
alha grafisk skrev:

Jeg læste og slettede. 

    Præcis, det samme her, men som Ufomekaniker skriver dog med nogen usikkerhed over for eventuelle uheldige konsekvenser.

Din friske kommentar giver i øvrigt anledning til at foreslå en ny dansk forkortelse for prompte og konsekvent digital adfærd: Læst Og Slettet = LOS - som i et godt gammeldags los i røven og ud af klappen   

Lidt historie:

LOS var et fast begreb i Apolloprogrammet og blev anvendt under missionerne med Apollo 8 og 10-17.

LOS var en forkortelse for "Loss Of Signal" og beskrev det tidspunkt, hvor Apollo forsvandt bag Månens horisont i forhold til Jorden. Når Apollo dukkede op igen og fik radiokontakt, kaldte man det AOS (Acquisision Of Signal).

LOS for "Læs Og Slet" er derfor ikke helt ved siden af.


291

45
04. maj 2021 @ 11:18
Juniormedlem
Ufomekaniker skrev:

Til den ovenstående tekst har jeg så fået en config fil jeg skal gennemgå og sammenligne med den nye config fil som jeg ikke aner hvor er eller hører til.

Det er faktisk blevet meget bedre i de sidste par opdateringer, for tidligere gik Big Sur-installationen ind og overskrev ens egne konfigurationer og flyttede dem til mappen Konfiguration. Det betød, at jeg skulle ind og opsætte min lokale Apache-webserver påny efter hver eneste opdatering til Big Sur, hvilket var virkelig træls. Nu beholdes mine konfigurationer, mens Apple så blot viser hvordan deres opsætning ville se ud. Det betyder at alt fortsat virker som før opdateringen, og hvis noget endelig skulle gå galt, kan jeg se hvad Apple har ændret i konfigurationen og selv tilpasse efter behov.

Bemærk denne formulering i Apples vejledning:

De ændrede arkiver findes i mappen Konfiguration og er sorteret i undermapper, der er navngivet efter deres oprindelige placeringer.

Med andre ord kan du ud fra placeringen se nøjagtig hvilke konfigurationer, der fraviger Apples standardopsætning. 

I mit tilfælde:

Det betyder, at jeg i mappen Macintosh HD → private → etc → apache2 har pillet ved httpd.conf (og ting i extra-mappen), således at den fraviger fra standardopsætningen. Bemærk at disse mapper er skjulte, så for at se dem i Finder skal du taste Cmd + Shift + . (punktum), men normalt vil man lave disse ændringer via programmet Terminal.

Hvis man har BBEdit installeret, kan man også sammenligne ved at trække Konfiguration-mappen hen på symbolet i docken og åbne ens egne konfigurationer via File → Open File by Name…

Når ens egen konfiguration, i dette tilfælde httpd.conf, er åben i BBEdit, kan man bruge Search → Find Differences → Compare Two Front Windows til at sammenligne linje for linje, hvad der er anderledes i de to dokumenter.

I øvrigt burde denne mappe med Flyttede emner kun blive oprettet, såfremt man har ændret ved standardkonfigurationer. Derfor kan det være en god idé at sammenligne konfigurationerne, for at se om det er en bevidst handling, eller noget andet der har pillet ved ens opsætning.


2273

157
04. maj 2021 @ 11:31
ASCII jonglør

Tak!   

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”


1
04. maj 2021 @ 18:52

Min macbook pro vil ikke hente opdateringen,den siger fejl med internetforbindelsen, begge mine iPads og 2 iPhones er igang


927

49
04. maj 2021 @ 19:02
Veteran
Michael Rasmussen skrev:
Ufomekaniker skrev:

Til den ovenstående tekst har jeg så fået en config fil jeg skal gennemgå og sammenligne med den nye config fil som jeg ikke aner hvor er eller hører til.

Det er faktisk blevet meget bedre i de sidste par opdateringer, for tidligere gik Big Sur-installationen ind og overskrev ens egne konfigurationer og flyttede dem til mappen Konfiguration. Det betød, at jeg skulle ind og opsætte min lokale Apache-webserver påny efter hver eneste opdatering til Big Sur, hvilket var virkelig træls. Nu beholdes mine konfigurationer, mens Apple så blot viser hvordan deres opsætning ville se ud. Det betyder at alt fortsat virker som før opdateringen, og hvis noget endelig skulle gå galt, kan jeg se hvad Apple har ændret i konfigurationen og selv tilpasse efter behov.

Bemærk denne formulering i Apples vejledning:

De ændrede arkiver findes i mappen Konfiguration og er sorteret i undermapper, der er navngivet efter deres oprindelige placeringer.

Med andre ord kan du ud fra placeringen se nøjagtig hvilke konfigurationer, der fraviger Apples standardopsætning. 

I mit tilfælde:

Det betyder, at jeg i mappen Macintosh HD → private → etc → apache2 har pillet ved httpd.conf (og ting i extra-mappen), således at den fraviger fra standardopsætningen. Bemærk at disse mapper er skjulte, så for at se dem i Finder skal du taste Cmd + Shift + . (punktum), men normalt vil man lave disse ændringer via programmet Terminal.

Hvis man har BBEdit installeret, kan man også sammenligne ved at trække Konfiguration-mappen hen på symbolet i docken og åbne ens egne konfigurationer via File → Open File by Name…

Når ens egen konfiguration, i dette tilfælde httpd.conf, er åben i BBEdit, kan man bruge Search → Find Differences → Compare Two Front Windows til at sammenligne linje for linje, hvad der er anderledes i de to dokumenter.

I øvrigt burde denne mappe med Flyttede emner kun blive oprettet, såfremt man har ændret ved standardkonfigurationer. Derfor kan det være en god idé at sammenligne konfigurationerne, for at se om det er en bevidst handling, eller noget andet der har pillet ved ens opsætning.

Tak   

Den sender jeg videre til moster-tante (og mig selv)   

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

531

7
04. maj 2021 @ 19:04
Kaptajn

Er så træt af alle de opdateringer. 


2273

157
04. maj 2021 @ 19:23
ASCII jonglør

Nu er de seneste opdateringer jo primært sikkerhedsopdateringer:

Apple says iOS 14.5.1 and macOS 11.3.1 patch WebKit flaws that may have been actively exploited

- så dels er Apple "tvunget" til disse, dels er det vel optimalt, at de kommer hurtigst muligt.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”