xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
GPS'erner i mine enheder viser alle forkerte lokaliteter
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)


927

49
28. april 2021 @ 21:15
Veteran

Jeg sidder et sted i Holland og slapper af på en båd. Og så kommer jeg i tanker om, at jeg gerne vil se på kortet helt nøjagtigt hvor jeg henne, og trykker derfor på appen Kort på iPhone. Til min store forbavselse viser iPhone, at jeg står på en havnekaj i Esbjerg, og ikke i på en båd Holland. Ok, det er lidt mærkeligt, syntes jeg. Så prøvede jeg at tænde min MacBook Pro og smed den på WiFi, men den siger også, at jeg stå på en havnekaj i Esbjerg (og det gør Apple Watch 4 LTE sådan set også - WiFi er enda deaktiveret på den). Det er tre enheder der påstår det samme, og det vækker min nysgerrighed.

Først troede jeg at det var WiFi der snød mig, men min iPhone og Appe Watch var kun på LTE, og ikke WiFi. Jeg prøvede så umiddelbart bagefter at logge på WiFi med alle tre enheder, for at se om det ville give en lidt mere præcis lokalitet. Men der fejler enhederne også, og mener hårdnakket at jeg stadig står på en havnekaj i Esbjerg. 

... en havnekaj i Esbjerg?!?

Jeg har aldrig oplevet noget så skørt før hehe 

Hvad tror i der kan være galt?


Jeg har prøvet følgende kombinationer og alle giver det samme bras:

iPhone 11 Pro Max på hhv 3G, LTE og WiFi

MacBook Pro 2019 på WiFi

Apple Watch Series 4 cell på LTE og WiFi

The farm saw the farm (Går'n så går'n)
  7
1
  620

4593

394
28. april 2021 @ 22:46
FPU

Prøv at åbne kompas-app'en på din iPhone; den viser kompasretning, samt aktuel længde- og breddegrad, og højde over havet.

Prøv også at sammenligne med Google Maps, enten som app eller i en browser, eller begge dele.

Hvis Kompas også viser Esbjerg, er der noget fundamentalt galt. Jeg tror dog, at det er selve Apple's Kort-apps, der har været for tæt på en coffeeshop.


927

49
29. april 2021 @ 08:17
Veteran

Kompasset siger også, at jeg står på en kajen i Esbjerg. Så jeg tror bare, at jeg stopper her. 

Det sjove er, at da jeg var på et hotel en halv time fra båden her i Holland, så var GPS'en korrekt. Så det er kun noget der lige sker, mens jeg er på båden eller i havneområdet. Gad vide om der kan være et kraftigt forstyrrende signal? Kan sådan noget lade sig gøre?

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

76

3
JanPed (Skribent)
29. april 2021 @ 09:31
Novice

Måske der er en ufo på din båd :-)

Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

2709

341
PallMei (Skribent)
29. april 2021 @ 09:42
Bit kongen
Ufomekaniker skrev:

Kompasset siger også, at jeg står på en kajen i Esbjerg. Så jeg tror bare, at jeg stopper her. 

Det sjove er, at da jeg var på et hotel en halv time fra båden her i Holland, så var GPS'en korrekt. Så det er kun noget der lige sker, mens jeg er på båden eller i havneområdet. Gad vide om der kan være et kraftigt forstyrrende signal? Kan sådan noget lade sig gøre?

1. Klassikeren er som du selv er inde på et medbragt WiFi-hotspot. Hvis ikke dit eget WiFi, så et i nærheden som er registreret i Esbjerg, sandsynligvis ombord på en båd/skib. Du prøver ganske vist at udelukke WiFi, men det er ikke nok at bruge kontrolcenter, du skal slukke i indstillinger eller gå i fly-mode. Bluetooth og WiFi i kontrolcenter slukker ikke radioerne, men smider blot alle tilslutninger af (undtagen Apple Watch) indtil næste morgen.

2. Jeg mener nogle skibe har egne mobilmaster ombord. Det er nok hovedsagelig store passagerfærger. Kan være dine enheder er hoppet på båd/skip, der har hjemme Esbjerg. Kan være roaming har vurderet at den er mere hjemme end de hollandske ¯\_(ツ)_/¯.

3. Hvis du har beta-profil installeret, mener jeg også du kan spoofe din lokation i udvikler indstillingerne.

5. Du befinder dig Esbjerg, men kan ikke vågne af din rus eller så betaget af byen at du tror det er Holland ;-). Nu befinder jeg mig tilfældigvis i Esbjerg og har accepteret det, så skulle måske tage en tur ned på Kajen og finde + bringe dig tilbage til virkeligheden. :-D

ps. hvis du slår fly-mode til, vil du nok kunne tvinge kompass til at bruge gps (gps er kun en modtager og virker så vidt jeg ved stadig i fly-mode)

pps. Opdager lige din titel herinde er Kaptajn, hvilket er meget passende til emnet, omend foruroligende :-D


927

49
29. april 2021 @ 10:25
Veteran
PallMei skrev:
Ufomekaniker skrev:

Kompasset siger også, at jeg står på en kajen i Esbjerg. Så jeg tror bare, at jeg stopper her. 

Det sjove er, at da jeg var på et hotel en halv time fra båden her i Holland, så var GPS'en korrekt. Så det er kun noget der lige sker, mens jeg er på båden eller i havneområdet. Gad vide om der kan være et kraftigt forstyrrende signal? Kan sådan noget lade sig gøre?

1. Klassikeren er som du selv er inde på et medbragt WiFi-hotspot. Hvis ikke dit eget WiFi, så et i nærheden som er registreret i Esbjerg, sandsynligvis ombord på en båd/skib. Du prøver ganske vist at udelukke WiFi, men det er ikke nok at bruge kontrolcenter, du skal slukke i indstillinger eller gå i fly-mode. Bluetooth og WiFi i kontrolcenter slukker ikke radioerne, men smider blot alle tilslutninger af (undtagen Apple Watch) indtil næste morgen.

2. Jeg mener nogle skibe har egne mobilmaster ombord. Det er nok hovedsagelig store passagerfærger. Kan være dine enheder er hoppet på båd/skip, der har hjemme Esbjerg. Kan være roaming har vurderet at den er mere hjemme end de hollandske ¯\_(ツ)_/¯.

3. Hvis du har beta-profil installeret, mener jeg også du kan spoofe din lokation i udvikler indstillingerne.

5. Du befinder dig Esbjerg, men kan ikke vågne af din rus eller så betaget af byen at du tror det er Holland ;-). Nu befinder jeg mig tilfældigvis i Esbjerg og har accepteret det, så skulle måske tage en tur ned på Kajen og finde + bringe dig tilbage til virkeligheden. :-D

ps. hvis du slår fly-mode til, vil du nok kunne tvinge kompass til at bruge gps (gps er kun en modtager og virker så vidt jeg ved stadig i fly-mode)

pps. Opdager lige din titel herinde er Kaptajn, hvilket er meget passende til emnet, omend foruroligende :-D

Det svar fortjener en medalje :D

Går jeg fra mit værelse og over i kantinen som ligger 50m væk, så er jeg pludselig tilbage i Holland igen. Jeg må godt nok være på nogle ret kraftige stoffer, som du så høfligt antyder :D

Eller også er der en portal et sted på denne båd? Jeg må rundt og kikke.

Ej. Jeg har lige nu her fået at vide at der er noget galt med opsætningen af deres WiFi APs. Nogle kan logge på, andre kan ikke. Og det er heller ikke alle der kan logge på, der har hul igennem til internettet. Måske hvis de får det ordnet, at GPS systemet falder på plads.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2709

341
PallMei (Skribent)
29. april 2021 @ 11:28
Bit kongen
Ufomekaniker skrev:
PallMei skrev:
1. Klassikeren er som du selv er inde på et medbragt WiFi-hotspot. Hvis ikke dit eget WiFi, så et i nærheden som er registreret i Esbjerg, sandsynligvis ombord på en båd/skib. Du prøver ganske vist at udelukke WiFi, men det er ikke nok at bruge kontrolcenter, du skal slukke i indstillinger eller gå i fly-mode. Bluetooth og WiFi i kontrolcenter slukker ikke radioerne, men smider blot alle tilslutninger af (undtagen Apple Watch) indtil næste morgen.

2. Jeg mener nogle skibe har egne mobilmaster ombord. Det er nok hovedsagelig store passagerfærger. Kan være dine enheder er hoppet på båd/skip, der har hjemme Esbjerg. Kan være roaming har vurderet at den er mere hjemme end de hollandske ¯\_(ツ)_/¯.

3. Hvis du har beta-profil installeret, mener jeg også du kan spoofe din lokation i udvikler indstillingerne.

5. Du befinder dig Esbjerg, men kan ikke vågne af din rus eller så betaget af byen at du tror det er Holland ;-). Nu befinder jeg mig tilfældigvis i Esbjerg og har accepteret det, så skulle måske tage en tur ned på Kajen og finde + bringe dig tilbage til virkeligheden. :-D

ps. hvis du slår fly-mode til, vil du nok kunne tvinge kompass til at bruge gps (gps er kun en modtager og virker så vidt jeg ved stadig i fly-mode)

pps. Opdager lige din titel herinde er Kaptajn, hvilket er meget passende til emnet, omend foruroligende :-D

Det svar fortjener en medalje :D

Går jeg fra mit værelse og over i kantinen som ligger 50m væk, så er jeg pludselig tilbage i Holland igen. Jeg må godt nok være på nogle ret kraftige stoffer, som du så høfligt antyder :D

Eller også er der en portal et sted på denne båd? Jeg må rundt og kikke.

Ej. Jeg har lige nu her fået at vide at der er noget galt med opsætningen af deres WiFi APs. Nogle kan logge på, andre kan ikke. Og det er heller ikke alle der kan logge på, der har hul igennem til internettet. Måske hvis de får det ordnet, at GPS systemet falder på plads.

Tak tak B-). Lyder som en større "båd", så jeg tror du er omgivet af nogle landsmænd, fra den stolte danske havneby, som har medbragt egen WiFi-hotspot. Men da havnen i Esbjerg ikke tillader boligere (de skændes om det), så tyder det på udstyr der på anden vis har haft til huse på havnen.


396

2
02. maj 2021 @ 15:16
Lærling

Apple har nok registreret din wi-fi på din båd som en del af havnekajen i Esbjerg.
Prøv at slukke for din Wi-fi router. 

  MB Air M1, iPad 8. Generation, iPhone 12 mini, Apple TV 3, iPod Classic