xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Hjælp til nyt setup med Macbook Air M1 2020
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


0

0
13. april 2021 @ 14:31
Nyt medlem

Hej med jer :-)

Efter 9 år med en ASUS 55KVM bærbar har jeg besluttet mig for at investere i et nyt setup, inden jeg starter på studie til sommer. Selvom jeg normalt er tilhænger af Windows er jeg faldet over den nye Macbook Air M1, som ligner den optimale computer på alle parametre. Udover at bruge den som bærbar vil jeg også gerne lave et setup på mit skrivebord med en ekstern skærm, tastatur og mus. Jeg har læst en del om de forskellige muligheder, men synes stadig det er svært at finde ud af, hvilke accessories der egner sig bedst uden at det bliver alt for dyrt. 

Jeg har overvejet at benytte en docking station såsom denne: https://www.dustinhome.dk/product/5011194285/thunderbolt-3-dock-core?ssel=false&utm_source=pricerunner&utm_medium=pricecompare&utm_campaign=Hardware%2FComputere%20%26%20tablets%2FTilbeh%C3%B8r%20b%C3%A6rbare%20computere%2FDockingstationer%2F

Ved dog ikke, om der er bedre muligheder, hvor man får mere for pengene? En USB-C 3.1 dock i stedet for thunderbolt, er billigere men kan ikke levere 4k med 60Hz. Spørgsmålet er om 4k med 30Hz er mere end rigeligt til en Macbook Air M1? Jeg regner selvfølgelig med at købe en ekstern skærm der understøtter 4k med 60Hz. 

En billigere løsning kunne være en multiadapter såsom denne: https://www.av-cables.dk/usb-c-til-hdmi-adapter/usb-c-3-1-hdmi-multi-adapter-kabel-uhd-4k-soelv.html?utm_source=google&utm_medium=organicshopping&utm_campaign=googleshoppingorganic&gclid=Cj0KCQjw38-DBhDpARIsADJ3kjmuO-Wn9yy5JtEWBXUoPwqZjia-GMm6rkbi_KwxytM26TrwrSKakoAaAuklEALw_wcB

Den burde også passe til mine behov for skæm, tastatur, mus og opladning?
Der står som note, at adapteren skal være tilkoblet strøm for at HDMI porten virker. Er det skadeligt for batteriet altid at være til opladning, når jeg sidder ved skrivebordet og arbejder, hvis jeg tager adapteren ud, når jeg ikke bruger den?

Håber at der sidder et par kloge hoveder, der kan hjælpe og komme med inputs til, hvordan jeg bedst får lavet mit nye setup! På forhånd tak :-)

  8
2
  533

8586

198
13. april 2021 @ 14:59
Poseidon

30Hz skærme er bare ikke sjove at arbejde med. Sørg for at køre med minimum 60Hz.


2709

341
PallMei (Skribent)
13. april 2021 @ 15:30
Bit kongen
Marius1305 skrev:

Ved dog ikke, om der er bedre muligheder, hvor man får mere for pengene? En USB-C 3.1 dock i stedet for thunderbolt, er billigere men kan ikke levere 4k med 60Hz. Spørgsmålet er om 4k med 30Hz er mere end rigeligt til en Macbook Air M1? Jeg regner selvfølgelig med at købe en ekstern skærm der understøtter 4k med 60Hz. 


Du skal købe en der understøtter 4K@60Hz, det er ikke noget problem for Air at trække. Den usb-c dongle fra av-cables er oplyst til at kunne klare UHD 4K 4096x2160p 60Hz.

Der er 2 type usb-3.1/3.2 docks. Gen 1 og Gen 2. Gen 1 er begrænset til 5gbps og som regel er docks/dongler også ældre og begrænset til 4K 30Hz (det er min, men min skærm er 2560x1440 og det kan den klare med 60Hz). Gen 2 kan klare 10gbps, men det lader til at Apple's implementering ikke helt kan kommer i nærheden når folk tilslutter gen 2 ssd. Gen 2 docks/adaptere kan oftest klare 4K ved 60Hz

Thunderbolt er uden tvivl bedst. Men også dyrest og klodset og unødvendig hvis usb-3.1/3.2 er godt nok til behovet.

Der står som note, at adapteren skal være tilkoblet strøm for at HDMI porten virker. Er det skadeligt for batteriet altid at være til opladning, når jeg sidder ved skrivebordet og arbejder, hvis jeg tager adapteren ud, når jeg ikke bruger den?

Min dongle kan godt levere signal uden dock eller computer er tilsluttet strøm. Mht. batteriet, skal du overtænke og der har indbygget optimeret opladning som kan hjælpe med styre det. Men du kan læse om hvad Apple skriver om batterier:

https://www.apple.com/dk/batteries/maximizing-performance/#macbooktips

Håber at der sidder et par kloge hoveder, der kan hjælpe og komme med inputs til, hvordan jeg bedst får lavet mit nye setup! På forhånd tak :-)

Jeg kan godt forstå du er forvirret. Har selv brugt utrolig meget tid på dongler til min nye m1 Air. Jeg endte med billig 11 i en model til at starte med, fordi jeg ville have en der både havde vga og mini-displayport. Jeg vil dog ikke anbefale den til dig, fordi den dels ikke kan 4K 60Hz og fordi den indbyggede usb-a port virker kræsne (har kun fået lagermedier til at virke og ikke i alle 3 på samme tid).

Men hvis du alligevel skal købe ny skærm, kunne du også overveje at købe en med usb-c tilslutning og helt undvære at købe en dongle/dock. En dongle kan man dog tage med sig, når man er på farten.


0

0
13. april 2021 @ 17:38
Nyt medlem
PallMei skrev:

Du skal købe en der understøtter 4K@60Hz, det er ikke noget problem for Air at trække. Den usb-c dongle fra av-cables er oplyst til at kunne klare UHD 4K 4096x2160p 60Hz.

Der er 2 type usb-3.1/3.2 docks. Gen 1 og Gen 2. Gen 1 er begrænset til 5gbps og som regel er docks/dongler også ældre og begrænset til 4K 30Hz (det er min, men min skærm er 2560x1440 og det kan den klare med 60Hz). Gen 2 kan klare 10gbps, men det lader til at Apple's implementering ikke helt kan kommer i nærheden når folk tilslutter gen 2 ssd. Gen 2 docks/adaptere kan oftest klare 4K ved 60Hz

Thunderbolt er uden tvivl bedst. Men også dyrest og klodset og unødvendig hvis usb-3.1/3.2 er godt nok til behovet.

Men vil det sige at den dongle, som jeg har linket til, stadig kan levere 4K 60Hz sammen med en Macbook Air M1, selvom det "kun" er USB 3.1? For hvis den kan det, så er det måske spild af penge, at købe en thunderbolt dock.

Min dongle kan godt levere signal uden dock eller computer er tilsluttet strøm. Mht. batteriet, skal du overtænke og der har indbygget optimeret opladning som kan hjælpe med styre det. Men du kan læse om hvad Apple skriver om batterier:

https://www.apple.com/dk/batteries/maximizing-performance/#macbooktips

De sælger også denne: https://www.av-cables.dk/usb-c-til-hdmi-adapter/usb-c-3-1-hdmi-multi-adapter-kabel-hvid-3.html
Der står ikke noget om, at den skal være tilsluttet strøm, men den leverer også kun 1080p 60Hz. Det kan være, at det er en lignende du har?

Men hvis du alligevel skal købe ny skærm, kunne du også overveje at købe en med usb-c tilslutning og helt undvære at købe en dongle/dock. En dongle kan man dog tage med sig, når man er på farten.

Kunne sagtens være, at den nye skærm også har USB-C tilslutning, men så skal jeg jo stadig bruge en USB port til tastatur og mus. Alternativt kunne man bruge bluetooth i stedet, men ved ikke om der er nogen forskel ift. stabilitet af forbindelsen?


104

4
13. april 2021 @ 17:45
Novice

Du får lige underviserens perspektiv. Sørg for at sikre dig at du ikke får udfordringer på dit nye studie ved at du en mac. Vi bruger f.eks. primært programmer som kun kører på windows hos os, og hvert eneste år møder studerende op med sprit nye macbooks, og skal så enten installere Windows eller købe en Windows computer.

En anden ting der er værd at tage med i overvejelserne, er at du gerne skulle kunne tilslutte dig uddannelsesinstitutionens projektorer m.m. Ikke alle har kabler til rådighed, så det er en fordel at have en usb-c til hdmi adapter i tasken.


104

4
13. april 2021 @ 17:45
Novice

dobbelt post 


0

0
13. april 2021 @ 18:09
Nyt medlem

Tak for info :-) Det er psykologi, som jeg forhåbentlig bliver optaget på, og tror ikke at windows er en nødvendighed. Men for god ordens skyld, har jeg skrevet til studievejledningen, så jeg ikke dummer mig.


2709

341
PallMei (Skribent)
13. april 2021 @ 19:05
Bit kongen
Marius1305 skrev:

Men vil det sige at den dongle, som jeg har linket til, stadig kan levere 4K 60Hz sammen med en Macbook Air M1, selvom det "kun" er USB 3.1? For hvis den kan det, så er det måske spild af penge, at købe en thunderbolt dock.

Det skriver de og jeg kan se andre på siden også angiver det. Jeg troede det krævede 2. generation. USB navngivning er for viderekommende, så jeg smider lige denne:

https://en.wikipedia.org/wiki/USB4#USB_3.x_%E2%80%93_4.x_data_transfer_modes

Nej, thunderbolt er ikke nødvendigt. Tingene køre fint med 3.1 gen 1 her og gen 2 ville også dække mit behov, selv hvis jeg tilsluttede et ekstern ssd-drev. Hvis du vil have mere end 1 ekstern skærm er du nødt til at bruge noget der hedder displaylink og det har jeg kun fundet i usb docks/dongler.

De sælger også denne: https://www.av-cables.dk/usb-c-til-hdmi-adapter/usb-c-3-1-hdmi-multi-adapter-kabel-hvid-3.html
Der står ikke noget om, at den skal være tilsluttet strøm, men den leverer også kun 1080p 60Hz. Det kan være, at det er en lignende du har?

Nej, det er denne jeg har:

https://www.compumail.dk/da/p/goobay-usb-c-all-in-1-multiport-adapter-dockingstation-993172005 

som jeg enten er rebranding eller anden sortering af 🤷‍♂️:

https://www.hypershop.com/collections/usb-c-hubs-for-macbook/products/hyperdrive-ultimate-usb-c-hub-for-macbook-pc-usb-c-devices 

Jeg kunne i øvrigt ikke få opladning til at virke med 1 kabel, med den til Macbook Air medfølgende 30W lader. Men det fungere med en 60W lader (den lader så med 45W i følge Mac). Ikke det store problem fordi jeg havde planer om at købe en ekstra lader alligevel, men værd at have med i overvejelserne. Macbook Pro M1 kommer f.eks. 60W og diverse dyrere og knap så transportable dock kommer med egen strømforsyning.

Men hvis du alligevel skal købe ny skærm, kunne du også overveje at købe en med usb-c tilslutning og helt undvære at købe en dongle/dock. En dongle kan man dog tage med sig, når man er på farten.

Kunne sagtens være, at den nye skærm også har USB-C tilslutning, men så skal jeg jo stadig bruge en USB port til tastatur og mus. Alternativt kunne man bruge bluetooth i stedet, men ved ikke om der er nogen forskel ift. stabilitet af forbindelsen?

Det jeg mener med usb-c tilslutning, er en skærm der har indbygget dock og lader. Men jeg vil stadig anbefale bluetooth tastatur og mus/trackpad. Netop tastatur og mus virker ikke i usb-portene på min dock og en grund til at jeg ikke vil anbefale den.


0

0
14. april 2021 @ 12:14
Nyt medlem

Tak for svarene! Tror jeg prøver at starte ud med den dongle jeg har linket til og se, om det ikke dækker mit behov. Ellers må jeg investere i en dyrere dock bagefter.