xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Køb af ny macbook pro
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


104

4
12. april 2021 @ 20:52
Novice

Hej macnyttere

Min gamle macbook pro fra 2013 er ved at være lidt træt efterhånden, så jeg skal have købt en ny.
Den skal primært bruges til videoredigering og andet grafisk arbejde. Så jeg tænker umiddelbart den på billedet.

Har overvejet at opgradere processor og grafikkort, men er det pengene værd og vil jeg reelt kunne mærke forskel?

/LoT10

 

  12
4
  645

2709

341
PallMei (Skribent)
12. april 2021 @ 21:20
Bit kongen

Lad være med at købe en Intel maskine på nuværende tidspunkt, med mindre du skal køre Windows. Apple's line up er i den mærkelige situation at de nye Apple Sillicon basismaskiner er hurtigere end top-modellerne (der stadig er Intel) til det meste end og det med langt mindre varmeudvikling og strømforbrug.

Kort sagt skal det være nu og du ikke har brug for at køre Windows, så kig på en M1 maskine (Mac Mini, Macbook Air og 13" Macbook Pro). Eller kig efter en god pris på brugt markedet for en 16", for folk er desperate for at komme af med deres topmodeller. Har du tålmodighed, så er der Apple Silicon udgaver af topmodellerne på vej, med endnu kraftigere Apple Silicon processorer.  

Jeg mistede tålmodigheden med at vente, da rygtet sagde at de først kommer til efteråret. Så har selv købt en M1 Macbook Air med 16GB ram og 1TB ssd.


104

4
12. april 2021 @ 21:28
Novice

Tak, det var lige et info jeg havde brug for. Tror jeg venter og ser tiden lidt an, ellers må jeg køber jeg nok en air :-)


2273

157
12. april 2021 @ 21:35
ASCII jonglør

Har på fornemmelsen, at adskillige millioner mennesker sidder og venter på at kunne købe en af de kommende fremragende MacBooks Apple Silicon, så snart de kommer på markedet  i 2021 og 2022.

Jeg har derfor valgt at købe en bunke Apple-aktier, og så sælge dem igen, når denne indkøbs-tsunami skyller Apples aktiekurs op i nye højder - og således betale min egen kommende ny-designede MacBook Apple Silicon med provenuet. For med de priser, som Apple holder sig, synes det helt i orden at fodre hunden med sin egen hale.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
12. april 2021 @ 23:31
FPU

Med mindre din nuværende Mac går helt død, vil jeg anbefale dig at vente, indtil der bliver lanceret nye bærbare Mac'er sidst i 2021 eller i starten af 2022. 

Under alle omstændigheder anbefales det, at du holder dig fra Intel-Mac'erne, ikke kun p.gr.a. de nye sindsygt hurtige M1-Mac'er, der allerede er på banen, men ikke mindst p.gr.a. af voldsomme problemer med thermo-throttling (og medfølgende kraftig blæser-støj) på de sidste Intel-modeller. Thermo-throttling i Intel-chips er faktisk en af årsagerne til, at Apple skiftede til den nye RISK-baserede ARM-plaform i M1-mac'erne.

M1'erne er midst lige så hurtige som Intel'erne, selv i den nyeste iMac, men hvor en iMac brugte 125 Watt på at rendere 20 minutter video, kunne en M1-Mac klare samme opgave med et forbrug på blot 5 Watt! Det kan man se i en YouTube-video.

En anden video viser, hvordan en iPhone 12 med samme M1-chip kunne eksportere en 4K-video hurtige end en iMac, selvom batteriet var nede på 20%. Den brugte vist kun 5% batteri på opgaven.

En tredie video viser, hvordan en M1-Mac først throttler, når den skulle køre 80 plug-ins i et musikprogram samtidig, mens en Intel-Mac fik problemer allerede efter 7-8 stykker.

M1X (eller M2) Mac'erne kommer til efteråret eller næste forår, og man regner med, at de bliver 30-50% hurtigere end de nuværende M1'er. Det er da også fint, men det rygtes samtidig, at MacBook Pro'erne kommer som 14'' og 16'' modeller (uden større chassis), at MagSafe vender tilbage, at der kommer flere porte, bl.a. USB 2.0 og SD-kortlæser, og at TaskBar erstattes med fysiske F-taster.

De to nuværende bærbare M1-mac'er benytter stadig det gamle design, d.v.s. kun to USB-C porte og en forholdsvis bred sørgerand omkring skærmene.

Min egen MBP er begyndt at gøre lidt knuder, men den kommende M1X-Pro lyder så lovende, at jeg hellere vil købe en meget billig brugt Pro, hvis min egen dør, og så gemme resten af pengene til den nye Pro, for hvis rygterne taler sandt, bliver det noget af en monstermaskine, som samtidig opfylder alle mine ønsker om den perfekte Mac, især m.h.t. MagSafe og 14'' skærm.

Men som sagt: Køb IKKE en Intel-Mac, og slet ikke en af dem med den sidste version Intel-CPU, for du får kun ballade med den, fordi den bliver så varm med det samme, at blæseren kører på fuld kapow stort set hele tiden, især ved f.eks. videoredigering.

Hvis du søger på f.eks. "magsafe m1" her på Macnyt, kan du finde nogle af trådene om emnet inkl. links til YT-videoerne.


104

4
13. april 2021 @ 08:56
Novice

Tak for jeres super gode inputs. Det er virkelig værdsat :-)

Endte dog med en lidt impulsiv beslutningen i går aftes og købte en macbook air med 16GB ram og 1TB harddisk. Den gamle er måske ikke helt død, men da jeg skulle lave en fødselsdagsvideo ud af video 10 klip, lukkede den konstant redigeringsprogrammet ned. Så jeg kan ikke overskue at skulle kæmpe med det i +6 måneder endnu.

Vi er derudover 2 i familien, der står med lidt for gamle macs efterhånden 15,6" fra 2012 og 2013, så om 1-2 år, så overtager manden den "nye" macbook air og så køber jeg en pro. Så er de værste børnesygdomme forhåbentlig også væk :-)


4593

394
13. april 2021 @ 09:27
FPU

Well, hvis det er en M1-Air, har du under alle omstændigheder fået en rigtig fin maskine.

Der er flere gode grunde til, at Mac'erne med de nye CPU'er, også kaldet Silicon-Macs, fordi CPU'erne er udviklet i Silicon Valley, er så hurtige og strømbesparende.

1. Apple selv udvikler CPU'en, så der er stor integration mellem CPU, software og resten af hardwaren.

2. Designet er meget kompakt; CPU, RAM og GPU er bygget sammen ind i chippen.

3. M1-CPU'erne har 8 HighPerformance-kerner til f.ek.s rendering og 8 LowPerformance-kerner til "almindeligt brug". Derfor holder Apples løfter om op til 20 timers brug på en opladning ved gennemsnitligt brug.

4. Selve ARM.platformen er vildt strømbesparende. Da chippen blev udviklet, ville opfinderen en dag måle dens strømforbrug. Det kunne han ikke, for han havde glemt at tænde for strømmen til chippen, men den virkede alligevel, fordi impulsen fra Ampere-meteret var nok til at få den til at lave et output.

Glæder mig til at høre, hvor meget du falder på halen over dens præstationer.


2709

341
PallMei (Skribent)
13. april 2021 @ 09:51
Bit kongen
LoT10 skrev:

Tak for jeres super gode inputs. Det er virkelig værdsat :-)

Endte dog med en lidt impulsiv beslutningen i går aftes og købte en macbook air med 16GB ram og 1TB harddisk. Den gamle er måske ikke helt død, men da jeg skulle lave en fødselsdagsvideo ud af video 10 klip, lukkede den konstant redigeringsprogrammet ned. Så jeg kan ikke overskue at skulle kæmpe med det i +6 måneder endnu.

Vi er derudover 2 i familien, der står med lidt for gamle macs efterhånden 15,6" fra 2012 og 2013, så om 1-2 år, så overtager manden den "nye" macbook air og så køber jeg en pro. Så er de værste børnesygdomme forhåbentlig også væk :-)

Det går du ikke helt galt i byen med 🤙 og slet ikke når du har arvefølgen på plads 😁. Og så er den Fuldstændig lydløs😊, men det er min gamle iMac ikke når jeg bruger den som skærm 😩. Min største anke er bare at jeg bedre kan lide størrelsen og vægten på min gamle 11" Macbook Air og så skulle jeg måske have valgt Sølv i stedet for Space Grey. Men det Apples fysiske mindste model idag 🤷‍♂️ og vist hvad man kan kalde luksus problemer 😄


57

1
13. april 2021 @ 10:30
Novice

Jeg sidder og arbejder grafisk på en M1 MacBook Air med 8gb ram. Det går hurtigere end på min 27" iMac fra 2016 med 32 gb ram.


104

4
13. april 2021 @ 17:54
Novice

Det blev med disse specs, er meget spændt på M1 chippen. Er også ret sikker på at det bliver en rigtig fin opgradering i forhold til vores gamle macbooks. Den største bekymring er at den bliver “stjålet” af manden før den planlagte overdragelse 😉🤣


2709

341
PallMei (Skribent)
13. april 2021 @ 19:10
Bit kongen
LoT10 skrev:

Det blev med disse specs, er meget spændt på M1 chippen. Er også ret sikker på at det bliver en rigtig fin opgradering i forhold til vores gamle macbooks. Den største bekymring er at den bliver “stjålet” af manden før den planlagte overdragelse 😉🤣

🤣 Du har ellers forsøgt at gardere dig ved at vælge guld 😄

Samme specifikationer som min, bortset fra farven, så det kan ikke blive bedre (☞ ͡° ͜ʖ ͡°)☞


104

4
13. april 2021 @ 20:24
Novice
PallMei skrev:

🤣 Du har ellers forsøgt at gardere dig ved at vælge guld 😄

Samme specifikationer som min, bortset fra farven, så det kan ikke blive bedre (☞ ͡° ͜ʖ ͡°)☞

Det troede jeg også, indtil han sagde at farven ikke havde nogen betydning 😱🤣


2709

341
PallMei (Skribent)
13. april 2021 @ 20:48
Bit kongen
LoT10 skrev:
PallMei skrev:

🤣 Du har ellers forsøgt at gardere dig ved at vælge guld 😄

Samme specifikationer som min, bortset fra farven, så det kan ikke blive bedre (☞ ͡° ͜ʖ ͡°)☞

Det troede jeg også, indtil han sagde at farven ikke havde nogen betydning 😱🤣

🤣