xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Opsøg hjælp fra andre brugere (Netværk)
macnyt  /  forum  /  emne
Hvor høj internethastighed kan en Mac overkomme?
Kategori: Opsøg hjælp fra andre brugere (Netværk)


178

1
24. marts 2021 @ 20:23
Novice

Hej. 

Jeg har i denne uge haft vrøvl med min 1000 mb Fastspeed-internetforbindelse. Jeg har arbejdet på Zoom alle dagene og ustandseligt har min forbindelse hakket og frosset. Når jeg tjekker hastigheden svinger den fra 300-600 mb via wi-fi.

Jeg har prøvet at tilslutte med kabel, der var ikke den store forskel på det tidspunkt jeg testede, 250 mb på wi-fi, 300 på kabel.

Jeg har skrevet til Fastspeed, har fået en lang forklaring om hvad jeg skal gøre for at prøve at ordne det, desværre ikke lige til at forstå hvordan.

Men jeg fik denne besked:

"Du skal nok forberede dig på at den ikke kommer over 300mb, selv på kabel, da der de fleste netværkskort i Mac er begrænset til."

Det undrer mig at det svinger SÅ meget i hastighed og at han kan skrive det med de 300 mb når jeg har en måling på det dobbelte??

Jeg bruger en MIni fra 2014 og MBP fra 2017.

Hvad siger I?

Henrik




  22
0
  1597

1131

15
24. marts 2021 @ 20:36
Stormogul

Jeg har en Mac mini 2012 den rammer omkring 900+ Mbps via kabel. Mener også min MacBook Pro fra 2017 kommer derop omkring på kabel.

jeg har Hiper 1000/60

l MP 2013 l iPhone 15 Pro Max l Watch Series 6 l HomePod l B&W PX7 S2e l

178

1
24. marts 2021 @ 20:48
Novice

He he, ok, interessant, tak:-)


8586

198
24. marts 2021 @ 21:05
Poseidon
Henrik Simonsen 2 skrev:

Hej. 

Jeg har i denne uge haft vrøvl med min 1000 mb Fastspeed-internetforbindelse. Jeg har arbejdet på Zoom alle dagene og ustandseligt har min forbindelse hakket og frosset. Når jeg tjekker hastigheden svinger den fra 300-600 mb via wi-fi.

Jeg har prøvet at tilslutte med kabel, der var ikke den store forskel på det tidspunkt jeg testede, 250 mb på wi-fi, 300 på kabel.

Prøv at tjekke dit CPU og hukommelsesforbrug når du har problemer, i Aktivitetsovervågning.

Alternativt, sørg for du har et CAT5 eller bedre Ethernetkabel, omend jeg dog ikke tror det er der problemet ligger. Jeg har kørt Zoom med 20 mennesker via en 4G GSM forbindelse i min iPhone 5S, i et regionaltog hen over Sjælland, uden problemer, så jeg har været rigtigt imponeret over hvor godt komprimeret Zoom er. Og derfor tror jeg heller ikke det er din båndbredde der er problemet.


Men jeg fik denne besked:

"Du skal nok forberede dig på at den ikke kommer over 300mb, selv på kabel, da der de fleste netværkskort i Mac er begrænset til."

Mac'er var de første masseproducerede hjemmecomputere som fik gigabit ethernetkort, og den sidste Mac som fik det var tilbage i 2009. Det er altid dejligt når supportpersoner bare opfinder ting på må og få... Du kan evt. henvise ham til Wikipedias artikel omkring gigabit ethernet.


2709

341
PallMei (Skribent)
24. marts 2021 @ 21:10
Bit kongen

Har du prøvet deres hastighedstest. Det er her Wifi, men har fået 970Mbps med kabel.

http://speedtest.fastspeed.dk


927

49
24. marts 2021 @ 21:33
Veteran

Jeg tror nærmere at ham der telefondrengen du snakkede med er Apple hater, med mindre du har ekstreme ringe kabler eller knuder kablerne i din lejlighed.

1000/1000 fiber fra Bolignet men målt over på FastSpeed.

Mac Pro 2013 fra mit net over på dit net:

MacBook Pro 2019 på WiFi men stadig ikke fra din udbyder:

Du får altså ringere internet fra din egen udbyder på deres eget net and andre gør på det net du lejer dig ind på. 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

1129

129
25. marts 2021 @ 09:26
Stormogul

Wifi kan svinge en del, da deter jo påvirket af en hel andre faktorer. kabel burde være ret stabil. men, det kan også svinge, da der kan være flaskehalse lige udenfor dit hjemmenetværk. f.eks. dig og dit udbyder.

når du prøver at teste med kabel, skal du sørge for at slå wifi fra, da den ellers godt kan finde på at bruge wifi som primær netværk. jeg er ret sikker på at alle apple computere lavet siden 2006 har 1000mbit ethernet forbindelse, altså dem der har et ethernet kort. :D

din macbook pro fra 2017, har ikke ethernet kort, har den? er det ikke kun wifi? min macbook pro fra 2014, har ikke ethernet, kun wifi.


178

1
25. marts 2021 @ 10:17
Novice

Tak allesammen for svar. Det er noget rod med de hastigheder, jeg har skrevet til Fastspeed om at få bedre info om hvordan jeg skal reset'e modemmet og så beskrevet de store forskelle der er på mine hastighedsmålinger. Jeg har prøvet Fastspeeds egen test.

Jeg vil også lige tale teknikeren (?) hos Fastspeed om det med e-kortet..........

Jeg har kun prøvet kabel med Mini'en og jeg hidtil brugt min MBP til mit Zoom, og altså på wi-fi. Jeg har nogen gange, hvis jeg ikke har været hjemme og skulle på Zoom, brugt min iPhone 12 med Telmore 5g som modem, det har fungeret fint uden frys, jeg prøve det idag og se om det er bedre. Tog en hastighedstest på det, ca 50 mb ned og op.


Fandt disse specifikationer  i en anmeldelse af min Mac MIni:

  • Mac mini 2014
  • Processor: 2,6 GHz Intel Core i5 dual-core
  • Hukommelse: 8 GB
  • Lager: 1 TB
  • Netværk: Gigabit Ethernet, Wi-Fi 802.11ac, Bluetooth 4.0
  • Tilslutning: 4 x USB 3.0, 2 x Thunderbolt 2.0, HDMI
  • Pris: 3.900-7.800 kroner

Min MBP har vist e-kort:

iBridge:

Type: USB
BSD-navn: en5
Kext-navn: AppleUSBNCM.kext
Lokalitet: /System/Library/Extensions/AppleUSBNCM.kext
Version: 5.0.0
MAC-adresse: ac:de:48:00:11:22
Produkt-id: 34304
Producent-id: 1452


178

1
25. marts 2021 @ 10:18
Novice

GODT vi har Macnyt!!!!


178

1
25. marts 2021 @ 13:40
Novice

Iøvrigt, en af gangene hvor der var fastfrysninger da jeg var på Zoom med min MBP, pp wi-fi, lavede jeg og min elev en hastighedstest, han havde 350 jeg havde 450, så, hvordan kan det gi’ fastfrysninger?? Kan det være andet end hastigheden?


2709

341
PallMei (Skribent)
25. marts 2021 @ 20:33
Bit kongen
Henrik Simonsen 2 skrev:

Iøvrigt, en af gangene hvor der var fastfrysninger da jeg var på Zoom med min MBP, pp wi-fi, lavede jeg og min elev en hastighedstest, han havde 350 jeg havde 450, så, hvordan kan det gi’ fastfrysninger?? Kan det være andet end hastigheden?

Har desværre ingen erfaring med Zoom, men 350mbps burde være rigelig. Så det kan og er nok andet end hastigheden. Det jeg som sagt har erfaring med Zoom, kan jeg kunne komme med forslag om at isolere problemet. Er det kun zoom som har problemer, er der stor forskel på fullrate hastighedstest og f.eks. speedtest.net. Har du mulighed for at prøve med en anden maskine og/eller en anden person osv.


2709

341
PallMei (Skribent)
25. marts 2021 @ 20:33
Bit kongen
Henrik Simonsen 2 skrev:

Iøvrigt, en af gangene hvor der var fastfrysninger da jeg var på Zoom med min MBP, pp wi-fi, lavede jeg og min elev en hastighedstest, han havde 350 jeg havde 450, så, hvordan kan det gi’ fastfrysninger?? Kan det være andet end hastigheden?

Har desværre ingen erfaring med Zoom, men 350mbps burde være rigelig. Så det kan og er nok andet end hastigheden. Det jeg som sagt har erfaring med Zoom, kan jeg kunne komme med forslag om at isolere problemet. Er det kun zoom som har problemer, er der stor forskel på fullrate hastighedstest og f.eks. speedtest.net. Har du mulighed for at prøve med en anden maskine og/eller en anden person osv.


178

1
25. marts 2021 @ 22:42
Novice

Ok, fint (med de 350). Jeg har også fået en mail fra Fastspeed hvor de skrev at det nok ikke var hastigheden. De har bedt mig om at dele wi-fi op i både 2.4. ghz og 5 ghz. Det kræver en del indstillinger, jeg må nok vente lidt med det, får heller ikke brug for Zoom de næste par uger. Har dog oplevet noget mærkeligt her i aften, mit TV er også begyndt at fryse når jeg streamer. Det var både TV2 og DR??? Så???

Jeg har prøvet Zoom med mange forskellige personer i denne uge, desværre kun med samme maskine.


927

49
25. marts 2021 @ 23:13
Veteran

Det kunne godt lyde som om, at du er på en WiFi frekvens der er pænt meget trafikkeret. Du kan måske overkomme det ved helt at deaktivere 2.4 GHz og kun køre på 5 GHz båndet hvor der ikke er så meget trafik samt du kan køre med højere hastigheder der. Det er ikke spor svært at gøre dette, da du bare skal klikke et enkelt sted i routerens menu.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

178

1
25. marts 2021 @ 23:16
Novice

Ok, tak, men hvad med tv'et, det kører jo med kabel?


927

49
26. marts 2021 @ 00:13
Veteran

Er du så ikke længere sikker på, at det er din Mac der er problemet, men i stedet internetforbindelsen?

speedtest.net appen fiindes til både Apple TV og Android TV. Prøv lige at download den app til alle dine enheder, og se hvad de måler.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

178

1
26. marts 2021 @ 00:36
Novice

Jeg har nu hele tiden troet at det var internetforbindelsen, det var Fastspeed-supporteren der talte om at det kun være Mac'en der ikke kunne klare mere end 300 mb.......

Hmm, jeg hverken Apple TV eller Android TV, et Samsung (fra sidste år)?


123

11
26. marts 2021 @ 06:33
Novice

Har selv 1000/100 men hos Yousee..

Der kan være mange årsager der spiller ind på din hastighed, men jeg 99% sikker på det ikke er din Mac,s netværkkort  :)

Hvis vi snakker Wifi så kan de fleste router kun lever ca. 500-530Mbit over wifi på et 5Ghz netværk (dette gælder både down og upload) lige meget om du har 1000Mbit eller mere, det altså dit modem der begrænser hastigheden. 

Du opnår KUN max hastighed ved kablet forbindelse og der vil den ligge på ca. 930Mbit (på en 1000Mbit forbindelse) Der få router der kan klare/lever op til ca. 860Mbit over wifi men det ikke mange. 

Når vi snakker Wifi så spiller det også ind om du køre på 2,4Ghz eller 5Ghz, hvor 5Ghz kan levere en højre hastighed men knap så lang en rækkevide. Hvilken kanal/frekvens du køre på har også indflydelse, man vil helst køre en en kanal hvor der ikke er alt for maget trafik på, altså at alle dine naboer ikke køre på samme kanal da dette kan give forstyrrelser (og ja selvom de jo ikke er logget ind på DIT personlige Wifi) 

Min Mac Air fra 2018 klare de 530Mbit over Wifi 5Ghz uden problemer og kablet ca. 950Mbit.

Sikker dig du ikke har et program der sløver din mac, kan være antivirus eller andre former som scanner.

Er du tilsluttet et VPN netværk, for det sløver hastigheden helt vildt

Køre du på 5Ghz netværk

Prøv at test din Mac på et andet wifi netværk hvis du har mulighed, eller få en til at teste deres Mac på dit netværk for at sammenligne.. Det kan i hvert fald udelukke den del eller opklare om det dit netværk. 

MacAir 2018. Apple tv 2021. iPhone 13 Pro.

40

0
26. marts 2021 @ 08:35
Let øvet

Jeg havde samme problem hos Fastspeed, men jeg fik en ny router hos dem, og det ser det ud til at virke mere stabilt. Hos mig, var det fordi at min router hele tiden mistede forbindelse til internettet. Deres tekniker sagde at min router genoprettede forbindelsen op til 500 gange i døgnet. Men det er nok til at teams og IP-telefoni fejler. Den nye router ligger på ca 20-40 gange i døgnet.

Det skal lige siges at jeg intet problem havde med at streame netflix e.l på mit TV med den gamle router. Det var kun teams og IP-telefoni som fejlede...

Men jeg vil helt sikkert prøve med en ny router i første omgang 😊

Mvh

Martin 


178

1
26. marts 2021 @ 17:29
Novice

Tak for alle svarene! Problemet er ikke løst og i går gik mit tv-billede også i stå ret tit, både DR og TV2. Og i dag gik mit Sonos system også i stå..........En ny supporter fra Fastspeed bad mig om at hard reset'e routeren, så ville han kunne se mere om hvad der er galt. Jeg tror han er med på at det ikke er mine Macs der er problemet. Det var i formiddags at jeg re-satte routeren men jeg har ikke hørt fra ham endnu så opklaringen må nok vente til efter weekenden.

Endnu engang tak for alle inputs og god weekend.

Mvh

Henrik


178

1
29. marts 2021 @ 13:09
Novice

Nå, Fastspeed siger det ser fint ud hos dem, jeg kan nok først tjekke det ordentligt når jeg igen er på Zoom efter Påske, vender tilbage med status.


178

1
11. april 2021 @ 10:00
Novice

Så har jeg fået afprøvet Zoom og TV gennem en uges tid efter den "hard reset" som Fastspeed bad mig om at udføre og det ser ud til at det virker som det skal nu:-)

Tak for alle inputs.

Henrik


2709

341
PallMei (Skribent)
11. april 2021 @ 11:38
Bit kongen

👍