xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Ny ekstern HDD
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


927

49
16. marts 2021 @ 15:33
Veteran

Hej har købt en ekstern harddisk med plads nok på til mig. Hvilket format er mest fordelagtigt at formatere den i?

Nogle siger FATex for så er den kompatibel samtlige enheder i verden, andre siger APFS fordi det er sikrest og hurtigst.

Hvad er jeres syn på det? Fordele og ulemper og erfaringer?

The farm saw the farm (Går'n så går'n)
  8
1
  279

2709

341
PallMei (Skribent)
16. marts 2021 @ 15:43
Bit kongen

Kommet an på hvad du skal bruge den til. Apfs, hvis den kun skal tilsluttes Mac. 


927

49
16. marts 2021 @ 15:50
Veteran
  • PallMei skrev:

Kommet an på hvad du skal bruge den til. Apfs, hvis den kun skal tilsluttes Mac. 

Vi har kun Macs her hjemme. Den skal bruges til mediefiler og dokumenter og ander backup. 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2709

341
PallMei (Skribent)
16. marts 2021 @ 16:29
Bit kongen

Jamen, så apfs. Exfat vil være et kompromis, som kun er spiselig, hvis du skal kunne bruge den direkte med andet udstyr end Mac.


927

49
16. marts 2021 @ 17:24
Veteran

Ok. Ville det ikke også give latency fordi når man kopierer filer der over fordi de læses som et format og skrives i et andet? Eller har det intet at betyde her?

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

927

49
16. marts 2021 @ 17:56
Veteran

Damn, det var godt nok uhyggeligt skrevet, men jeg håber i forstår 😅

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2709

341
PallMei (Skribent)
16. marts 2021 @ 18:01
Bit kongen
Ufomekaniker skrev:

Ok. Ville det ikke også give latency fordi når man kopierer filer der over fordi de læses som et format og skrives i et andet? Eller har det intet at betyde her?

Nej, det vil ske under alle omstændigheder. Men AFPS har nogle plads og hastighedsoptimeringer. F.eks. mener jeg, at hvis du kopiere en fil på samme drev, så laver den ikke fysisk kopiering af indholdet før du begynder at ændre en af filerne. Det har også alle Apple's attributter og kan f.eks. anvendes som timemachine backup drev. Så længe det er kun er Mac du vil tilslutte den til, så har exfat ingen fordele, men flere ulemper. Mener f.eks. ikke at en fil kan være støre end 4GB på exfat, hvis jeg husker ret.


4593

394
16. marts 2021 @ 19:41
FPU

Det kommer lidt an på, hvor nye hjemmets Mac'er er, for vi skal vist ikke ret langt tilbage i tid, før OS'erne ikke kunne forså APFS.

Fordele og ulemper ved de forskellige formater (ifølge mig):

FAT: Kan læses af alt. Men det er et gammelt formalt, som ikke kan lagre filer over 4 GB. Den begrænsning gælder vist nok også directories (Mapper).

NTFS: Microsofts oprindelige format til deres Windows NT. Kan læses af gamle Mac OS'er (men ikke skrives til uden kommerciel software). Nyere Macintosh OS'er kan dog godt skrive til det. Kan naturligvis også læses af de fleste Windows-versioner.

ExFat: Alle OS X'er kan læse og skrive til ExFat, og det kan håndtere store filer. Er velsagtens den foretrukne platform til Windows i vore dage.

Extended(Journaled): Apple's eget format, oprindelig kaldt HFS+. Håndterer naturligvis også store filer og store mapper. Et nødvendigt format tilføjet GUID Partition Map, hvis man vil kunne boote fra det på en Intel-Mac, f.eks. i forbindelse med TimeMachine. Kan (vist nok) ikke læses af en Windows PC.

APFS: Apple's nyere format, som ophhæver de få begrænsninger, der er ved Extended(Journaled). Kan ikke læses af Windows eller visse ældre Mac'er og OS X'er.


2709

341
PallMei (Skribent)
16. marts 2021 @ 20:09
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:

Det kommer lidt an på, hvor nye hjemmets Mac'er er, for vi skal vist ikke ret langt tilbage i tid, før OS'erne ikke kunne forså APFS.


Min iMac er strandet på High Sierra og har APFS understøttelse, men ikke til timemachine drev. Tror APFS kom med High Sierra

Fordele og ulemper ved de forskellige formater (ifølge mig):


FAT: Kan læses af alt. Men det er et gammelt formalt, som ikke kan lagre filer over 4 GB. Den begrænsning gælder vist nok også directories (Mapper).

NTFS: Microsofts oprindelige format til deres Windows NT. Kan læses af gamle Mac OS'er (men ikke skrives til uden kommerciel software). Nyere Macintosh OS'er kan dog godt skrive til det. Kan naturligvis også læses af de fleste Windows-versioner.

ExFat: Alle OS X'er kan læse og skrive til ExFat, og det kan håndtere store filer. Er velsagtens den foretrukne platform til Windows i vore dage.

Ok, så var det FAT32 der var begrænset til 4GB. Men jeg undre mig over hvorfor jeg brugte fat32 dengang det var en begrænsingning for mig 🤔. Ok Exfat er fra 2006, så nok derfor 👴. 

Nej, NTFS er stadig foretrukken til Windows. Men Apple har spæret for skrivning til NTFS. Så hvis man vil udveklse data med DAS (Direct Attached Storage) mellem Mac og Windows uden at installere ekstra software, er man nødt til at bruge exFat.


Extended(Journaled): Apple's eget format, oprindelig kaldt HFS+. Håndterer naturligvis også store filer og store mapper. Et nødvendigt format tilføjet GUID Partition Map, hvis man vil kunne boote fra det på en Intel-Mac, f.eks. i forbindelse med TimeMachine. Kan (vist nok) ikke læses af en Windows PC.

APFS: Apple's nyere format, som ophhæver de få begrænsninger, der er ved Extended(Journaled). Kan ikke læses af Windows eller visse ældre Mac'er og OS X'er.

HFS+ er langt over sidste salgsdato og var planlagt til at blive afløst af ZFS fra Sun, men inden det skete, blev Sun overtaget af Oracle og Larry Ellison er et rendyrket r.....  som ikke ville lave forretninger med Steve Jobs (ikke at Steve Jobs var nogen engel, men i denne sammenligning er han).