Andre her, der har oplevet det samme som jeg med en Macbook touch 13'' årgang 2019?
Serienummer C02Z59F9L40Y
Det er trist, når man er Apple-bruger siden 1989, at erkende, at den lækkert designede maskine simpelthen er umulig når man er journalist og forfatter og skriver meget hver dag. Tasterne i det nye design lever simpelthen sit eget liv.
En reparation på et Apple-sertificeret værksted i vinter har kun gjort ondt værre, så nu må jeg desværre sidde inde i redigeringssuiten og bruge min iMac 27 til journalistisk arbejde. ;-(
Hvad gør man? Måske nogen, der er interesseret i en handel?
vh
Bjarne Bekker
www.bekkerbook.com
www.ø.tv
Tjah, hvis det er en af dem med Butterfly-tastatur, er det jo et kendt fænomen, at tastaturet kan finde på at leve sit eget liv, enten ved at tasterne holder op med at virke, eller ved de begynder at "klæbe", altså opføre sig, som om de er aktiveret, selvom du ikke rører dem.
Problemt skyldes, at tasterne er ekstremt følsomme over for snavs, og det kan måske lade sig gøre, at rense dem med trykluft. Apple har vist nok endda lavet en supportside om det, og ellers bør man, hvis det lykkes at få tasterne til at virke igen, benytte et tastatur-cover.
Jeg har brugt tastaturcovers på min MBP Midt 2010 stort set fra Dag 1. De første to var fra Moshi, men de laver vist ikke den slags mere, så jeg fandt et lige så tyndt og stærkt fra MediaDevil, som jeg bruger i øjeblikket. Jeg gav vist nok omkring 100,- Kr. for det plus 30,- Kr. i porto, noget i den stil.
Hvis det derimod ikke lykkes at rense tasterne, er der næppe andet at gøre, end at oprette en reklamation hos Apple (eller i den butik, hvor du købte Mac'en) og få skiftet hele topcasen. Kodeordet i den forbindelse er "klæbetaster"; det skulle gøre det lettere at få accepteret skaden som uoprettelig.
Hvis det ikke er en af dem med Butterfly-tastatur, må du næsten have fået en mandags-model, for efter Apple gik tilbage til det gamle sakse-design på deres seneste Intel-modeller, har der ikke rigtig været nogen negative historier om Mac-tastaturer, men i værste fald, skal du "kun" undvære din Mac to gange mere, for generelt har producenten (eller dennes autoriserede værksted) tre forsøg til at udbedre en skade. Opstår den samme fjel en fkerde gang, har køber reelt ret til en bytter.
I den forbindelse vil det nok ikke være en dårlig idé at læse op på lovene om garanti og returret. De ligger vist nok fremme hos Forbrugerstyrelsen eller Forbrugerklagenævntet.
Held og lykke og feed-back.
MacMadfolie over tasterne? Hygiejnisk, kan udskiftes hyppigt og billigt.
Jeg kan kun se at du skal reklamere over den reparation. Håber også den blev lavet som en del af Apple's serviceprogram og du ikke har betalt for den. Ellers er der håb for at du kan få penge retur ved at kontakte Apple.
https://support.apple.com/da-dk/keyboard-service-program-for-mac-notebooks
Butterfly tastaturet har haft problemer lige siden det blev introduceret og det er kun rimelig Apple betaler for deres stædighed. En uforståelig stædighed, for de forsøgte at løse et problem med butterfly tastaturet som ingen brugere efterlyste.