xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
MacBook Air vs Pro samme chip?
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


173

4
07. februar 2021 @ 16:32
Novice

Hey

Jeg sidder lige og kigger på MacBook Air og MacBook Pro M1-serien.

Jeg undrer mig dog over, hvis det er den samme M1-chip med 8-kerner der sidder i den dyreste MacBook Air og begge MacBook Pro, hvad er det så der gør, at MacBook Pro modellerne er hurtigere?

De skriver jo Apple M1-chip med 8-core CPU, 8-core GPU og 16-core Neural Engine ved begge maskiner?

  15
0
  798

2709

341
PallMei (Skribent)
07. februar 2021 @ 16:55
Bit kongen

Pro har blæser, så den sætter ikke hastigheden ned for at køle af. Forskellen er begrænset, da M1 ikke udvikler meget varme. 


4593

394
07. februar 2021 @ 19:03
FPU

Jeg har læst/set, at de begge har 8 CPU-kerner, men at Pro har 8 GPU-kerner, mens Air kun skulle have 7.

Men hvis Apple selv skriver noget andet, må det jo være rigtigt.

Inden du beslutter dig, så gå på YouTube og find nogle anmeldelser af de nye M1-Mac'er.

Jeg så nogle videoer sidste år, hvor Air og Pro blev sammenlignet, og måske kan du finde svar på dine spørgsmål.

Den generelle holdning er, at langt de fleste ville kunne klare sig med en Air frem for en Pro, men i en af videoerne sammenlignede man lyden, og her syntes jeg, at lyden i Air var metallisk og udefineret i forhold til i Pro. Jeg ville dog aldrig beslutte mig ud fra en video på det punkt men lytte direkte til begge maskiner med noget musik, som jeg kender godt.

Her er nogle YouTube-links til at komme i gang med:

Max Tech

ZoneOfTech

Rene Ritchie

Max Tech (Ny)

God fornøjelse!


8586

198
07. februar 2021 @ 19:23
Poseidon
Tonny Freimanis skrev:

Jeg har læst/set, at de begge har 8 CPU-kerner, men at Pro har 8 GPU-kerner, mens Air kun skulle have 7.

Den lille MBA har 7 GU kerner, den store MBA har 8 kerner som MBP.


4593

394
07. februar 2021 @ 20:38
FPU
David Munch skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Jeg har læst/set, at de begge har 8 CPU-kerner, men at Pro har 8 GPU-kerner, mens Air kun skulle have 7.

Den lille MBA har 7 GU kerner, den store MBA har 8 kerner som MBP.

Jamen, så kom der også styr på det. Jeg troede faktisk, at der kun fandtes en enkelt Air og to Pro'er, en med 8 GB RAM og en med 16 GB (plus diverse SSD-upgrades til både Air og Pro).

Men det betyder vel, at den store Air og Pro'en kan præstere omtrent det samme, hvorfor det undrer mig, at der ikke er ventilator i den store Air, eller omvendt at der overhovedet er ventilator i Pro'en.

Eller betyder det blot, at Air'en drosler tidligere ned end Pro'en, når de virkelig bestiller noget?


2709

341
PallMei (Skribent)
07. februar 2021 @ 21:31
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:
David Munch skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Jeg har læst/set, at de begge har 8 CPU-kerner, men at Pro har 8 GPU-kerner, mens Air kun skulle have 7.

Den lille MBA har 7 GU kerner, den store MBA har 8 kerner som MBP.

Jamen, så kom der også styr på det. Jeg troede faktisk, at der kun fandtes en enkelt Air og to Pro'er, en med 8 GB RAM og en med 16 GB (plus diverse SSD-upgrades til både Air og Pro).

Men det betyder vel, at den store Air og Pro'en kan præstere omtrent det samme, hvorfor det undrer mig, at der ikke er ventilator i den store Air, eller omvendt at der overhovedet er ventilator i Pro'en.

Eller betyder det blot, at Air'en drosler tidligere ned end Pro'en, når de virkelig bestiller noget?

Ja, det hvad jeg svare i post 2. Men der er også andre små forskelle. Dog ikke forskelle der vægter højt nok hos mig til at retfærdiggøre mereprisen (touchbar, bedre lyd, bedre mikrofon, bedre batteritid og lidt lysere skærm).


173

4
07. februar 2021 @ 23:54
Novice

Tak for alle jeres svar.

Jeg har nemlig set en del video på YT med bl.a. Max Tech og deres konklusion er jo også, at for langt de fleste kan selv den lille MacBook Air med "kun" 7 kerner klare jobbet og mere til, så det er derfor jeg undrede mig over, at den store MacBook Air med 8 kerner og MacBook Pro stadig har den samme chip, for hvad skal så ellers forsvare merprisen?

Grunden til MacBook Pro koster mere, nu hvor det samme M1-chip, så må det vel være alle de andre features som 6 timers mere batteritid, bedre lyd, bedre mikrofon og skærm, men ved ikke om det er merprisen værd. Det må jeg lige finde ud af.

Tak igen for svar.


63

0
08. februar 2021 @ 11:08
Novice

Jeg har haft MacBook Air M1 i 4 uger (8-core gpu, 8 GB RAM, 512GB ssd) og må sige det er helt fantastisk med en bærbar der siger "ikke-en-dyt" uanset hvad du sætter den til. 

Jeg var selv i tvivl om hvorvidt jeg skulle vælge Air eller Pro – men kan konstatere at jeg aldrig har behov for at køre med laderen tilsluttet. Der er rigeligt med batteritid til mit behov (8 timers arbejdsdag med web-udvikling, mange Chrome faner og programmer åbne samtidig). Og så føles Air bare "lettere" selvom forskellen i realiteten er minimal.

Der er nogen derude, der har eksperimentet med at klistre "thermal pads" mellem chippen og bundpladen på Air – og på den måde bruge hele bundpladen som en køleplade. Se Youtube: MacBook Air thermal pads

Så hvis ikke man har noget imod at bryde garantien og risikere at skolde lårbasserne, er det altså muligt at få en Air til at performe helt på højde med en Pro.


1663

46
08. februar 2021 @ 12:11
Stormogul

Linus har lavet en video hvor de ligger thermal pads i en air og den bliver rimelig lun i bunden af det. Haha 

Iphone 15 pro. Macbook pro 13 M1. Apple Watch Ultra. iPad mini gen 6.

173

4
09. februar 2021 @ 10:13
Novice
nesleiN skrev:

Jeg har haft MacBook Air M1 i 4 uger (8-core gpu, 8 GB RAM, 512GB ssd) og må sige det er helt fantastisk med en bærbar der siger "ikke-en-dyt" uanset hvad du sætter den til. 

Jeg var selv i tvivl om hvorvidt jeg skulle vælge Air eller Pro – men kan konstatere at jeg aldrig har behov for at køre med laderen tilsluttet. Der er rigeligt med batteritid til mit behov (8 timers arbejdsdag med web-udvikling, mange Chrome faner og programmer åbne samtidig). Og så føles Air bare "lettere" selvom forskellen i realiteten er minimal.

Der er nogen derude, der har eksperimentet med at klistre "thermal pads" mellem chippen og bundpladen på Air – og på den måde bruge hele bundpladen som en køleplade. Se Youtube: MacBook Air thermal pads

Så hvis ikke man har noget imod at bryde garantien og risikere at skolde lårbasserne, er det altså muligt at få en Air til at performe helt på højde med en Pro.

Hey!

Det lyder spændende og dejligt med et svar fra real life use.

Nu skal jeg ikke programmere på den, men jeg skal lave grafisk arbejde i Photoshop og Lightroom. Derudover 4K redigering af video i DaVinci og Premiere Pro. Jeg ved at den lille MacBook Pro M1 klarer det fint, men omvendt, så kunne det da være fint at spare de penge, hvis en Air M1 også kan gøre det? Dog tænker jeg, at det bliver den "store" Air M1 med 8-kerner og 16GB RAM da jeg skal redigere video og billeder? Og så er prisen vel ved at nærme sig en MacBook Pro M1 alligevel haha. Det er ikke nemt!


8586

198
09. februar 2021 @ 10:22
Poseidon

Hvis du skal rendere video, så CPU'en ofte kører på fuld knald, så er det nok værd at tage MBP så du får blæseren med. Ja, MBA kan også gøre det i princippet, men MBP kan holde CPU'en på fuld knald i meget længere tid, og for en arbejdscomputer med den slags arbejde, så vil det nok i det lange løb blive en del tid sparet.


1708

43
09. februar 2021 @ 12:35
Stormogul

Det skal virkelig meget til inden blæseren kører, så mange anbefaler at købe en Mac Book Air og så spare de penge.

søg selv på YouTube.



1708

43
09. februar 2021 @ 22:34
Stormogul

https://www.youtube.com/watch?v=ZK2ggPzVlj0


173

4
10. februar 2021 @ 09:33
Novice
Gorm Jørgensen skrev:

https://www.youtube.com/watch?v=ZK2ggPzVlj0

Ja det er rigtigt nok.

Jeg kigger kun på den MacBook Air med 8-kerner, og hvis 256GB SSD er fint, så opgraderer jeg til 16GB RAM.

Hvis jeg så tager den "mindste" MacBook Pro, som har 256GB SSD også og opgradere den til 16GB RAM, så koster den 2.500 kr. mere.

Om det er så mérprisen værd, ja det ved jeg desværre ikke lige. Synes det er svært at afgøre.


4593

394
10. februar 2021 @ 12:20
FPU

Det er nok værd at tage med i overvejelserne, at Pro har en mere lysstærk skærm end Air, hvilket kan være nok så vigtigt, hvis man skal arbejde meget med foto og video.

De to skærme bliver sammenlignet i en af YT-videoerne fra efteråret, vist nok i en af dem, som jeg har linket til længere oppe.


173

4
10. februar 2021 @ 16:05
Novice
Tonny Freimanis skrev:

Det er nok værd at tage med i overvejelserne, at Pro har en mere lysstærk skærm end Air, hvilket kan være nok så vigtigt, hvis man skal arbejde meget med foto og video.

De to skærme bliver sammenlignet i en af YT-videoerne fra efteråret, vist nok i en af dem, som jeg har linket til længere oppe.

Hej Tonny

Ja jeg har set video det meste af dagen, og kan ikke rigtig beslutte mig hehe. Pro har lysstærkere skærm og bedre batteri, men er det virkelig så godt? Jeg har også set den video der blev linket til, hvor Max Tech anbefaler en MB Air M1 selvom man skal arbejde med video og foto, da den kan 95% af det MB Pro M1 kan og til færre penge. Denne her: https://www.youtube.com/watch?v=ZK2ggPzVlj0

Synes det er svært når jeg ikke kan se dem live. Så må vente til de åbner op til marts, så jeg forhåbentlig kan se dem side om side i Elgiganten.