xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Handbrake får M1 til at pruste
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


362

18
22. januar 2021 @ 13:35
Lærling

Er netop ved at konvertere en MKV til MP4 med handbrake.

Kører med en opdateret MBP M1 med nyestembeta version af Handbrake - som skulle være optimeret til M1
Men jeg skal da lige love for den snapper efter vejret.

Andre der oplever ligende?

God weekend

Samson

  16
1
  597

927

49
22. januar 2021 @ 14:08
Veteran

Det kan være at den beta ikke understøtter hardware acceleration til det endnu. Og måske kommer den til det i Final Release.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

1493

39
22. januar 2021 @ 14:30
Stormogul

Handbrake er jo skrevet til at bruge 100% cpu, så det kommer da ikke bag på mig at den M1 skulle være presset. det er jo hele ideen med programmet?

Kørte den ikke på kanten ville jeg nok have tænkt der var plads til forbedring.

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

927

49
22. januar 2021 @ 14:56
Veteran

Den burde bruge 100% GPU i stedet for CPU hvis den skal køre optimal, fordi GPU har jo indbygget hardware acceleration til at encode og decode en videofil. Det er CPU'en jo sjældent beregnet til. Så jeg kan godt forstå hvorfor trådstarter spørger om det.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

1493

39
22. januar 2021 @ 15:01
Stormogul

om det er GPU eller CPU kommer ud på et, den skal bruge det der er til rådighed.

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

1493

39
22. januar 2021 @ 17:12
Stormogul

Performance

Video encoding is one of the most resource intensive activities for computers.

HandBrake’s software video encoders, video filters, audio encoders, and other processes benefit from fast CPU and memory. HandBrake’s hardware video encoders also benefit from modern GPU hardware. See the System requirements article for minimum hardware requirements to use HandBrake.

https://handbrake.fr/docs/en/1.3.0/technical/performance.html

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

8586

198
22. januar 2021 @ 17:54
Poseidon
Samson skrev:

Er netop ved at konvertere en MKV til MP4 med handbrake.

Hvorfor remux'er du ikke bare, hvis du bare skal skifte container? Det tager en brøkdel af tiden, og giver intet kvalitetstab.


Ufomekaniker skrev:

Den burde bruge 100% GPU i stedet for CPU hvis den skal køre optimal, fordi GPU har jo indbygget hardware acceleration til at encode og decode en videofil. Det er CPU'en jo sjældent beregnet til. Så jeg kan godt forstå hvorfor trådstarter spørger om det.

Det er ikke nødvendigvis korrekt. Det er langt fra alle codecs der er hardware decoding/encoding til. Jeg har f.eks. aldrig brugt andet end CPU'er til video encoding, og jeg har gjort det i mange år nu.


927

49
22. januar 2021 @ 20:49
Veteran


Ufomekaniker skrev:

Den burde bruge 100% GPU i stedet for CPU hvis den skal køre optimal, fordi GPU har jo indbygget hardware acceleration til at encode og decode en videofil. Det er CPU'en jo sjældent beregnet til. Så jeg kan godt forstå hvorfor trådstarter spørger om det.

Det er ikke nødvendigvis korrekt. Det er langt fra alle codecs der er hardware decoding/encoding til. Jeg har f.eks. aldrig brugt andet end CPU'er til video encoding, og jeg har gjort det i mange år nu.

Træls at han vil konvertere videoer hvis codecs ikke understøttes af hans GPU så. Håber jeg forstod det ret.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

362

18
23. januar 2021 @ 15:16
Lærling

Hvorfor remux'er du ikke bare, hvis du bare skal skifte container? Det tager en brøkdel af tiden, og giver intet kvalitetstab.

Mit nyindkøbte Samsung Q80T er åbenbart lidt kræsen med hvilke formater man kaster efter det.
Og jeg er efterhånden #"%&€% træt af at PLEX skal transcode enten videodelen, audiodelen - eller begge dele inden filmen går i gang.
Hvis jeg så heldig at jeg kan få lov at se 10-15 sek inden den buffer igen,
PLEX kører på en Symology NAS og den kan altså ikke være med.

Alt det tekniske der ligger bag remix/convert/CPU/GPU, aner jeg meget lidt om..
Men blev lidt nysgerrig (og lidt bange) da den pludseligt spinnede op og gik fra næsten ubehagelig kold til meget varm i forbindelse med kørslen af opgaven.

Samson
 


927

49
23. januar 2021 @ 15:54
Veteran

Hvis du installerer AirVideo HD + AirVideo Server + VLC så skulle det hele køre optimalt. Har du prøvet den løsning før?

AirVideo bruger din iPad aller iPhone som en avanceret fjernbetjening til at styre AirVideo Server med på din NAS eller hvad du nu har. AirVideo bruger VLCs codecs til at transcode on-the-fly og afspille med. Du kan altså afspille dine film direkte uden først at skulle vente på noget som helst.

AirVideo HD skal installeres på din iPhone eller iPad. 

AirVideo Server + VLC skal installeres på din Mac. Du kan så redirecte den til din Synology NAS så den henter filmene fra din NAS og transcoder på din Mac og skydes videre over på din Apple TV.

MKV og andre underlige formater som Apple normalt ikke understøtter, tygger den sig igennem som det var sommerhus lunt smør.

https://airvideo.app

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

356

12
puggaard (Skribent)
23. januar 2021 @ 15:56
Lærling

Jeg har plex server på en ældre QNAP NAS og bruger Plex app på Apple TV - Det spiller super fint. Ingen af vores fire TVs indbyggede "smarte" apps kan afvikle noget som helst - så jeg har opgivet det helt. Siden jeg smed et Apple TV 4 eller 4K på har alt været godt. Så fremover ender jeg med billigere TV + seneste Apple TV model. Skal i hvert fald ikke betale for deres "smarte" features mere. 😝 


927

49
23. januar 2021 @ 16:01
Veteran
puggaard skrev:

Jeg har plex server på en ældre QNAP NAS og bruger Plex app på Apple TV - Det spiller super fint. Ingen af vores fire TVs indbyggede "smarte" apps kan afvikle noget som helst - så jeg har opgivet det helt. Siden jeg smed et Apple TV 4 eller 4K på har alt været godt. Så fremover ender jeg med billigere TV + seneste Apple TV model. Skal i hvert fald ikke betale for deres "smarte" features mere. 😝 

Enig! Det er en tyn sjat the. Har selv både Apple TV og et rigtig smart tv. Apple TV er nu engang bedre.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

1493

39
23. januar 2021 @ 17:11
Stormogul

Jeg kan anbefale Kodi på et smart tv, eller libreelec (kodi) på en raspberry pi. eller en appletv med mrmc (kodi fork) det kan stream alt fra en nas, eller andet. og jeg har ikke oplevet ret meget den ikke kunne spise, og man er fri for plex og transcoding osv. 

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

362

18
23. januar 2021 @ 17:11
Lærling

Jeg havde også et ATV kørende på mit gamle TV, men øjnede muligheden at nedgradere mængden af "kasser"
Da AppleTC app'en og Musik (iTunes) kan afvikles direkte fra TV.

Men næste gang nøjes jeg nok men en god monitor eller laserprojektor, da flow tv er på vej ud af husstanden her.

 


362

18
23. januar 2021 @ 17:13
Lærling

Jeg kan anbefale Kodi på et smart tv, eller libreelec (kodi) på en raspberry pi. eller en appletv med mrmc (kodi fork) det kan stream alt fra en nas, eller andet. og jeg har ikke oplevet ret meget den ikke kunne spise, og man er fri for plex og transcoding osv.

Jeg er nu ret glad for PLEX, skulle bare have været mere inde i formater etc. da jeg rippede til NAS.



362

18
23. januar 2021 @ 17:53
Lærling

Okay, nu nærmer jeg mig.
Jeg kørte åbenbart en "Early Access" version af PLEX på mit tv.
Efter at have rullet den tilbage til den gamle version, kan den vise video - med undertekster (SRT) uden at transcode, men lyden (DTS) vil den absolut transcode til ACC
Jeg ved godt at tv ikke understøtter DTS, men den brude jo bare skubbe den videre til min SS forstærker!?


123

11
23. januar 2021 @ 18:53
Novice

Har stort set altid brugt Airflow til at "smide" mine film over på tv'et, via Chromecast.. 

Virker upåklageligt og man kan prøve det gratis :)

AirFlow


MacAir 2018. Apple tv 2021. iPhone 13 Pro.