xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Ridser på skærm fra tastatur/trackpad. MBP Retina 15" mid'15
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)



0
12. januar 2021 @ 10:03

Hej Macnyt, 

Jeg har en MacBook Pro Retina 15" - Mid 2015.

Mit problem er, at der er utroligt mange ridser i skærmen, som tydeligvis kommer fra tastaturet + trackpad.

Det er små ridser, men der er mange af dem, så de forstyrrer trods alt skærmen en del. 

Er der noget man kan gøre ved at rense det - siden det jo er meget små ridser?

Eller er der en mulighed for kun at skifte glasset på skærmen, så man slipper billigt? 

Jeg har lige talt med Apple og de vidste ikke noget, men foreslog, at jeg kunne høre i Humac, når de en dag åbner igen.

Jeg har desuden prøvet at tilføje et billede, men Safari crasher hver gang jeg forsøger, så link nedenfor.

https://ibb.co/n3CmdwJ

På forhånd tak!

  10
0
  384

2709

341
PallMei (Skribent)
12. januar 2021 @ 11:12
Bit kongen

Er du sikker på det er ridser og ikke skidt/støv, ser nemlig støvet ud i bunden. Du kan prøve med noget brillerens eller lignende.



0
12. januar 2021 @ 13:28

Jeg har forsøgt at rense det med noget almindelig skærmrens, så hvis det er støv, så sidder det ualmindeligt godt fast!


931

67
12. januar 2021 @ 20:32
Veteran

Jeg kan godt lide at Apple ikke vidste noget om et problem deres maskiner har haft siden 2012 og de har ydet udvidet garanti på i adskillige år 😅

Søg på Google "staingate" og se at det er et af de mest almindelige problemer på Retina-skærme at den antirefleksive overfladebehandling af skærmen bliver slidt af.

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

2709

341
PallMei (Skribent)
12. januar 2021 @ 20:55
Bit kongen
mactekniker skrev:

Jeg kan godt lide at Apple ikke vidste noget om et problem deres maskiner har haft siden 2012 og de har ydet udvidet garanti på i adskillige år 😅

Søg på Google "staingate" og se at det er et af de mest almindelige problemer på Retina-skærme at den antirefleksive overfladebehandling af skærmen bliver slidt af.

Tilfældigvis er der en nyhed om problemet i dag. Men det er usikkert om politikken også gælder uden for USA og selv om den gør, så skal FotoFinns computer have lagt længe på lager inden den blev solgt, for det gælder kun 4år fra købsdatoen.

https://www.macrumors.com/2021/01/12/macbook-ar-coating-repairs-mail-in-policy/


931

67
12. januar 2021 @ 20:58
Veteran

Ja. Det er for sent for Finn. Maks 4 år fra købsdato. Men gælder WorldWide  og har gjort i mange år efterhånden. 👍🏼

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”


0
13. januar 2021 @ 09:28

Ja, tak for svaret. Jeg læste faktisk godt nyheden. 

Jeg talte dog med Apples danske kundeservice, som var en flink ung gut, men som ikke kunne hjælpe med noget. Han sad blot og surfede på Apples hjemmeside og sagde "Jeg kan ikke finde noget med det, desværre" og ellers bad mig gå i Humac. 

Jeg overvejer dog alligevel at prøve. Måske man er heldig? 


Men ellers er der tilsyneladende intet man selv kan gøre for at fjerne det? Som nævnt er det jo meget små ridser, men et stort areal. 


2709

341
PallMei (Skribent)
13. januar 2021 @ 09:35
Bit kongen

Kan heller ikke se den her:

https://support.apple.com/da-dk/service-programs 

Men det kan jeg heller ikke her:

https://support.apple.com/service-programs 

Så der er nok programmer ud over de listede.



0
13. januar 2021 @ 09:46

PallMei: Jeg prøver at høre i en Humac eller lign, når de åbner.


Hvis nogen ellers ligger inde med en brugt skærm, som fremstår pæn (eller har info om hvor man kan købe dem. En google søgning gav ikke meget), så hører jeg også gerne !


4593

394
13. januar 2021 @ 12:02
FPU

FotoFinn, prøv PowerBookMedic, men vær opmærksom på, at det er et amerikansk firma, så du bliver vold-toldet af alt over ca. 80,- Kr.

De har muligvis en toldfritaget EU-afdeling, eller også er det iFixIt (kan ikke lige huske det), eller måske er det begge firmaer.

Hvis alt andet glipper, så få sat en god skærmbeskytter-film på; den vil gøre de eksisterende ridser mindre synlige og forhindre, at der kommer nye ridser i skærmen.

Held og lykke og feed-back.


931

67
13. januar 2021 @ 12:25
Veteran

Det er tys tys. Ikke offentligt udmeldt. Men internt er de bekendt med det.

Man kan fjerne hele den antirefleksive del ved at ætse den væk. Så bliver skærmen dog helt blank med en smule mere genskær fra eksterne lyskilder

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”