xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
340
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Fejl Safari og Mails
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


927

49
11. januar 2021 @ 06:06
Veteran

Jeg har et irriterende problem med Safari, hvor der er noget galt med søgefeltet i adressebaren. Når jeg vil Google noget i adressebaren, så lader det til, at den fucker op ved en bestemt tastekombination. Oplever i det også? Der er flere tastekombinationer, men den eneste jeg kan huske pt er "SC". Trykker jeg de to bogstager efter hinanden oppe i adressenbaren, sletter den spontant hvad jeg var igang med at skrive. Jeg oplever det kun med de første to bogstaver i adressebaren, og ikke hvis jeg laver en mellemrum før dem. Der er også andre tastekombi den gør det ved, men jeg kan ikke lige huske det lige nu. For at se om det var min adblocker pro der drillede har jeg haft den deaktiveret uden held.

Oplever i det samme?

Facebook fylder også 1,6 GB i Safari hvilket gør den utrolig langsom. Den fylger lige så meget i FireFox. Den er bare fordelt ud over flere processer, men der flyver Facebook bare afsted. 1,6 GB er vist nok også lige i overkanten for en hjemmeside. Jeg fandt ud af det via Aktivitetsovervågning.

I Mail forsvinder periodisk samtlige lister med mails over hele app'en. Det sker som regel, nå jeg sletter få emner i indbakke, og derefter går over i Papirkurv for at slette dem helt. Når jeg åbner Papirkurv er den allerede tom, går jeg så tilbage til Indbakke er den også nu tom uden jeg selv har slettet noget. Klikker jeg så på alle de andre steder i Mail for at finde mails er de steder også blevet tomme (sendt, udkast, med flag, reklame osv). Første gang det skete løb det koldt ned af ryggen på mig, men efter en genstart af Mail, kan jeg alligevel tilgå mine mails. 

PS: Jeg har skrevet en rapport til Apple, men som altid læser de den aldrig. Så nu prøver jeg her for at se om det var mig selv der har fremprovokeret problemerne.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)
  7
0
  445

2268

156
11. januar 2021 @ 06:19
ASCII jonglør

Hvilken Mac? Hvilket macOS? Hvilken Safari-udgave?

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2709

340
PallMei (Skribent)
11. januar 2021 @ 07:13
Bit kongen

Prøv at slå tilgængelighedstastatur til og se om der er nogle taster der hænger. De vil have en rød ramme.

Systemindstillinger->Tilgængelighed->Tastatur->Tilgængelighedstastatur

I mail kan du prøve at genopbygge databasen:

Menu->Postkasse->Genopbyg



927

49
11. januar 2021 @ 07:25
Veteran
Factory skrev:

Hvilken Mac? Hvilket macOS? Hvilken Safari-udgave?

Det drejer sig om Mac Pro 2013 og MacBook Pro 2019.

macOS Big Sur med nyeste updates på begge maskiner

Safari med nyeste updates på begge maskiner

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

927

49
11. januar 2021 @ 07:31
Veteran

Jeg kan heller ikke holde alt eller option nede for at markere flere filer inden jeg skal flytte dem. Det gælder også begge maskiner.


The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2709

340
PallMei (Skribent)
11. januar 2021 @ 07:38
Bit kongen
Ufomekaniker skrev:

Jeg kan heller ikke holde alt eller option nede for at markere flere filer inden jeg skal flytte dem. Det gælder også begge maskiner.


Det lugter af et tastaturproblem. Har du prøvet at genstarte. Har du mon haft et andet BT tastatur tilsluttet, som stadig har forbindelse og ligger med der aktivere den. Har du prøvet med et andet tastatur.


927

49
11. januar 2021 @ 20:50
Veteran
PallMei skrev:
Ufomekaniker skrev:

Jeg kan heller ikke holde alt eller option nede for at markere flere filer inden jeg skal flytte dem. Det gælder også begge maskiner.


Det lugter af et tastaturproblem. Har du prøvet at genstarte. Har du mon haft et andet BT tastatur tilsluttet, som stadig har forbindelse og ligger med der aktivere den. Har du prøvet med et andet tastatur.

Fejlen er på begge mine maskiner med samme macOS og samme Safari. Alt er opdateret. Mac Pro har ingen ekstra tastaturer sat til via BT og MacBook Pro har det heller ikke. Begge maskiner har ingen ekstra tastaturer sluttet til.

Normalt ville jeg bare lave en clean install, men siden det er på begge maskiner, hvor de begge er sat op forskelligt, og har to forskellige brugere, så tror jeg fejlen er et helt andet sted.

Her er en video af fænomenet

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2709

340
PallMei (Skribent)
12. januar 2021 @ 07:39
Bit kongen
Ufomekaniker skrev:
PallMei skrev:
Ufomekaniker skrev:

Jeg kan heller ikke holde alt eller option nede for at markere flere filer inden jeg skal flytte dem. Det gælder også begge maskiner.


Det lugter af et tastaturproblem. Har du prøvet at genstarte. Har du mon haft et andet BT tastatur tilsluttet, som stadig har forbindelse og ligger med der aktivere den. Har du prøvet med et andet tastatur.

Fejlen er på begge mine maskiner med samme macOS og samme Safari. Alt er opdateret. Mac Pro har ingen ekstra tastaturer sat til via BT og MacBook Pro har det heller ikke. Begge maskiner har ingen ekstra tastaturer sluttet til.

Normalt ville jeg bare lave en clean install, men siden det er på begge maskiner, hvor de begge er sat op forskelligt, og har to forskellige brugere, så tror jeg fejlen er et helt andet sted.

Her er en video af fænomenet

Det er sker ikke her. Du kan prøve at tjekke safari->indstillinger->søg->smart søgefelt og tjekke om det gør en forskel at slå nogle af disse flueben fra. Hvis du har nogle udvidelser installeret, kan du også prøve at fjerne dem. Overvejede også om det kunne være noget i systemindstillinger->tastatur->tekst, men syntes det er en fejl hvis det virker i adressefelt.

Jeg syntes stadig du tjekke tilgængelighedstastaturet for hængende taster som jeg tidligere foreslog. og nu vi snakker hængende taster, så tjek også om klæbetaster er slået til, når du er der inde. 

Og igen, så kan en genopbygning af postkasse i mail løse problemer med dens database. Skulle dog ikke påvirke din evne til at markere emner.