xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Kan ikke tømme papirkurv
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


118

1
09. januar 2021 @ 19:09
Novice

Jeg har fået et løjerligt problem. Jeg har en extern HD til alle mine billeder. Da jeg var inde og se nogle gamle billeder så jeg der var mange kopier af det samme billede i en af mapperne. Jeg bruger Adobe Bridge og Graphic Converter som billedbrowser. I begge browsere vises de man kopier. Hvis jeg kigger i Finder er der kun en billedfil af hver.
Jeg opretter en ny mappe og flytter billederne over i den og problemet er sådan set løst. Jeg flytter derfor den gamle mappe i papirkurven, og nu er det jeg har balladen. Jeg kan ikke slette den nu tomme mappe. Jeg får at vide at den er i brug. OK jeg lukker alle programmer og genstarter. Det hjælper bare ikke.
1. Hvad kan det i første omgang være, der gør at der er mange filer med samme navn.
2. Hvorfor kan jeg ikke slette den tomme mappe.

-mvh. Tonny

  6
0
  399

4593

394
09. januar 2021 @ 22:01
FPU

Jeg kan ikke svare på dit første spørgsmål, men med hensyn til at tømme papirkurven er der nogle muligheder.

Det er muligvis en glitch i Finder, som muligvis har "stjålet" din brugers priviligie til at slette lige netop den mappe.

Du kan prøve at oprette en ny bruger med administratorrettigheder og så tømme papirkurven (det gør du i Systemindstillinger -> Konti).

Du kan prøve at ejecte disken, fjerne kablet til den, sætte det til igen og så prøve at slette mappen.

Du kan prøve at slette mappen fra en anden Mac.

Du kan prøve at reparere disktilladelser (det foregår i Diskværktøj).

Endelig kan det være macOS' sikkerhedssystem (System Integrity Protection, SIP), som brokker sig og skal slås fra, før du kan slette den mappe.

Og ellers er der en Terminal-kommando, som (vist nok) virker hver gang. Jeg kender dog ikke den kommando, da jeg aldrig har haft brug for den.

Prøv at søge på "papirkurv terminal" (uden anførselstegn) her på Macnyt; så dukker der en række tråde op om genstridige mapper, herunder hvordan man sletter dem via Terminal.

Held og lykke og feed-back.


2709

341
PallMei (Skribent)
10. januar 2021 @ 04:33
Bit kongen

En hurtig google fortæller at kommandoen lsof i terminalen kan vise hvilke processor der har hvilke filer åbne. Du kan tilføje en fil  (drag&drop fra finder er nok nemmest) som ikke vil slettes lsof <fil> så du ikke se alle åbne filer. Du kan også se alle muligheder med man lsof, men det er lidt overvældende. Alternativt kan du pipe resultatet til en tekst fil med ">" f.eks. lsof > aabneFiler.txt som du kan gennemsøge i din favorit editor.


186

13
13. januar 2021 @ 13:50
Novice

Hej Tonny. Fik du løst dit problem eller driller det stadig ?

Som regl når man tilkobler en ekstern disk, og så vil slette filer på denne, så ligger der en skjult mappe ".Trash" på denne disk, den kan du ikke se selvom du sletter i Finder... Filen er slettet men bliver lagt på/i den skjulte mappe... 

Som andre også beskriver, så kan der være en process der er i gang med at benytte denne fil/mappe, dog lyder det underligt hvis du efter en genstart stadig ikke kan fjerne filen/mappen ?

Er din papirkurv tom (kan du se skrald i den efter du har slettet filer/mapper fra den eksterne disk) 



186

13
13. januar 2021 @ 13:51
Novice
Tonny Freimanis skrev:

Jeg kan ikke svare på dit første spørgsmål, men med hensyn til at tømme papirkurven er der nogle muligheder.

Det er muligvis en glitch i Finder, som muligvis har "stjålet" din brugers priviligie til at slette lige netop den mappe.

Nej


Du kan prøve at oprette en ny bruger med administratorrettigheder og så tømme papirkurven (det gør du i Systemindstillinger -> Konti).

Nej

Du kan prøve at ejecte disken, fjerne kablet til den, sætte det til igen og så prøve at slette mappen.

Nej

Du kan prøve at slette mappen fra en anden Mac.

Nej

Du kan prøve at reparere disktilladelser (det foregår i Diskværktøj).

Nej

Endelig kan det være macOS' sikkerhedssystem (System Integrity Protection, SIP), som brokker sig og skal slås fra, før du kan slette den mappe.

Nej

Og ellers er der en Terminal-kommando, som (vist nok) virker hver gang. Jeg kender dog ikke den kommando, da jeg aldrig har haft brug for den.

Tjoar

Prøv at søge på "papirkurv terminal" (uden anførselstegn) her på Macnyt; så dukker der en række tråde op om genstridige mapper, herunder hvordan man sletter dem via Terminal.

Held og lykke og feed-back.

Feedback er eet ord. :)


118

1
13. januar 2021 @ 17:22
Novice

Undskyld jeg ikke har svaret tilbage. Jeg har ikke fået kigget yderligere på det. Der har været en del andet som også skulle klares.  
Jeg gik lidt i panik da jeg skrev på grund af de mange dubletter "systemet" opretter. Jeg har som sagt ikke fået kigget mere på det, ud over at frakoble den eksterne HD ? Jeg har dog fundet endnu en mappe på samme HD som opfører sig på samme måde. Det er en HD udelukkende til billeder så jeg håber ikke der er gået virus eller andet snavs i. Den bliver udelukkende brugt som lager og er meget sjældent koblet til mac'en.
Jeg vender tilbage når jeg får lidt mere tid.

-mvh. Tonny


186

13
13. januar 2021 @ 17:31
Novice
Tonny Larsen skrev:

Undskyld jeg ikke har svaret tilbage. Jeg har ikke fået kigget yderligere på det. Der har været en del andet som også skulle klares.  
Jeg gik lidt i panik da jeg skrev på grund af de mange dubletter "systemet" opretter. Jeg har som sagt ikke fået kigget mere på det, ud over at frakoble den eksterne HD ? Jeg har dog fundet endnu en mappe på samme HD som opfører sig på samme måde. Det er en HD udelukkende til billeder så jeg håber ikke der er gået virus eller andet snavs i. Den bliver udelukkende brugt som lager og er meget sjældent koblet til mac'en.
Jeg vender tilbage når jeg får lidt mere tid.

-mvh. Tonny

Tror ikke du skal regne med virus :) Problemet kan nemt løses, og lyster du dette, så tager vi den i privat besked... :)

Det tager ikke mange sekunder at fjerne dette "problem" :P