xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
M1 Macbook Air 6600,- i Bilka i denne uge
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


8586

198
02. januar 2021 @ 12:19
Poseidon

Pænt god pris må man sige. Så skal i have en basemodel, så er det nu I skal slå til. Jeg tror heller ikke jeg kan lade være personligt..

Bilka.dk Macbook Air

  26
5
  1874
Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

1493

39
02. januar 2021 @ 13:26
Stormogul

macbook pro er også på bud igen i denne uge i Bilka.

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

4593

394
02. januar 2021 @ 14:31
FPU

Hm. Der er noget, som ikke stemmer.

Altså, 8.999,- for en 256 GB Pro er sikkert rigtigt nok, men nederst i annoncen står der "Kan konfigureres på flere måder", men der står ikke "Fra 8.999,-".

Det er jo lidt modsigende, da større SSD eller mere RAM koster boksen og som regel kun er BTO direkte fra Apple.

Har Bilka ukritisk sakset teksten direkte fra Apple, eller hvad?


8586

198
02. januar 2021 @ 16:54
Poseidon
Tonny Freimanis skrev:

Hm. Der er noget, som ikke stemmer.

Altså, 8.999,- for en 256 GB Pro er sikkert rigtigt nok, men nederst i annoncen står der "Kan konfigureres på flere måder", men der står ikke "Fra 8.999,-".

Det er jo lidt modsigende, da større SSD eller mere RAM koster boksen og som regel kun er BTO direkte fra Apple.

Har Bilka ukritisk sakset teksten direkte fra Apple, eller hvad?

De dyrere BTO modeller er ikke nedsat.


4593

394
02. januar 2021 @ 17:24
FPU
David Munch skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Hm. Der er noget, som ikke stemmer.

Altså, 8.999,- for en 256 GB Pro er sikkert rigtigt nok, men nederst i annoncen står der "Kan konfigureres på flere måder", men der står ikke "Fra 8.999,-".

Det er jo lidt modsigende, da større SSD eller mere RAM koster boksen og som regel kun er BTO direkte fra Apple.

Har Bilka ukritisk sakset teksten direkte fra Apple, eller hvad?

De dyrere BTO modeller er ikke nedsat.

Det giver så lidt mere mening i forhold til annonceteksten.

Nå, men selvom det er en rigtig fin pris for en M1 MBP, synes jeg personligt, at 256 GB er for lidt plads i en maskine, som bør kunne holde mindst 5-6 år, og gerne mere, så jeg venter lige til næste model kommer på markedet og satser lidt på, at Apple på det tidspunkt vælger 500 GB som mindste SSD til omtrent samme pris som nu.


8586

198
07. januar 2021 @ 15:50
Poseidon

Jeg tjekkede Bilkas lagerantal flere gange dagligt hele ugen, og på intet tidspunkt var der rent faktisk mere end et par MacBooks tilgængelige på landsplan, og de sidste 4 dage har der praktisk talt ingen været overhovedet. Stoppede i Bilka Odense da der stod på hjemmesiden de skulle have 'få' i Space Grey på lager, men det viste sig at være en uopdateret lagerbeholdning. En medarbejder sagde dog at de havde fået langt færre hjem end ventet, så man kan håbe på de snart kommer på bud igen..


For en god pris det var det da.


4593

394
07. januar 2021 @ 17:57
FPU

En bekendt har købt en M1-Mini som erstatning for en af de sidste iMac'er.

Hen er generelt glad for den, men ad omveje har jeg hørt, at han synes, at den hurtigt løber tør for RAM, selv ved hans dagligdags opgaver.

Jeg ved ikke, om det omfatter specielt tunge RAM-krævende opgaver, og jeg ved ikke, om Mini'erne opfører sig anderledes end de bærbare, fordi de skal trække en (stor) ekstern skærm, men baseret på den her ene observation er det måske en god idé at bestille sin M1-Mac med så meget RAM som muligt og så ellers se stort på tilbudsprisen på basismodellen med kun 8 GB RAM.


8586

198
07. januar 2021 @ 19:55
Poseidon

macOS bruger RAM hvis den er der, og frigiver den derefter kun hvis der er behov for den. Så så længe Aktivitetsovervågning viser grønt RAM niveau, så er der ingen problemer.

Det er også muligt han bruger større apps som ikke er native endnu, så de kan nok godt bruge ekstra RAM, gætter jeg på.


4593

394
07. januar 2021 @ 19:58
FPU
David Munch skrev:

macOS bruger RAM hvis den er der, og frigiver den derefter kun hvis der er behov for den. Så så længe Aktivitetsovervågning viser grønt RAM niveau, så er der ingen problemer.

Det er også muligt han bruger større apps som ikke er native endnu, så de kan nok godt bruge ekstra RAM, gætter jeg på.

Du har muligvis ret i det med native apps, for der er jo trods alt ikke gået så lang tid, siden M1'erne kom på gaden.


2

0
07. januar 2021 @ 21:39
Nyt medlem

Løbet tør for RAM? Hvordan måler i det?

Det er f.eks. ikke nødvendigvis et problem at den bruger en vis mængde swap. Memorystyring er kompliceret.

Kig på belastning af hukommelse - rød er skidt. 


4593

394
08. januar 2021 @ 00:12
FPU
Letten skrev:

Løbet tør for RAM? Hvordan måler i det?

Det er f.eks. ikke nødvendigvis et problem at den bruger en vis mængde swap. Memorystyring er kompliceret.

Kig på belastning af hukommelse - rød er skidt. 

Der var muligvis tale om roterende badebold, men det var ikke noget periodisk eller i et specifikt program.

Og det kan være, at Finder stadig var ved at indeksere disken, især hvis han have overført en masse dokumenter fra iMac'en.


1493

39
08. januar 2021 @ 00:32
Stormogul

Fra idag er 512 GB mbp på tilbud i bilka 

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

931

67
08. januar 2021 @ 19:09
Veteran
Rasmus! Nu stopper du med at poste tilbud herinde. Jeg kom til at hoppe på den her også så nu har jeg to Pro M1’ere 😂
MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

1493

39
08. januar 2021 @ 19:27
Stormogul

Haha, jeg er nok bare imponeret :-D nu er jeg endnu mere imponeret 😂 

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

1905

187
PowerPalle (Administrator)
08. januar 2021 @ 20:10
Stormogul

Jeg syntes, at 10.500 er lidt meget for lidt mere SSD ifht en MacBook Air, der næsten er dimensioneret på samme niveau 'all over' og som i sidste uge kostede 6.600. Jeg kan ikke helt retfærdiggøre det.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

931

67
08. januar 2021 @ 20:19
Veteran

Jeg kan ikke forene mig med Air formfaktor. Den er for “girlish” til mig. 😂

Men er dog lidt ked af de features som er forduftet i M1. Nu ville jeg lige migrere data fra den “gamle” M1 til den nye. Jeg plejer at tage et Thunderbolt kabel, sætte den i Target Disk Mode og så flyver data over på ingen tid. Men næh nej. Ingen Target Disk Mode på M1. Hmmmm...

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

1905

187
PowerPalle (Administrator)
08. januar 2021 @ 21:31
Stormogul

Jeg tror, at der er mange ting der ikke er migreret til M1 eller funktionelt endnu og som ikke lige er synligt eller kommunikeret til os almindelige dødelige brugere.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

8586

198
08. januar 2021 @ 21:45
Poseidon
mactekniker skrev:

Jeg kan ikke forene mig med Air formfaktor. Den er for “girlish” til mig. 😂

Jeg synes bare designet er for gammelt. Den er for klodset og stor i forhold til den er en 'air'. 2015 Macbook'en er SÅ meget mere lækker i designet. Men til 6500,- hvem klager så? :P


740

38
10. januar 2021 @ 21:01
Letten skrev:

Løbet tør for RAM? Hvordan måler i det?


Jeg bruger iStat Menus, der er gratis med i SetApp, til at monitorere de mest basale system data. Det ser således ud:


349

3
15. januar 2021 @ 09:34
Lærling

Bilka fortsætter deres kampagne på M1.

MBP 256 til 8999,-

MBA 512 også til 8999,-


1708

43
15. januar 2021 @ 10:21
Stormogul
PowerPalle skrev:

Jeg tror, at der er mange ting der ikke er migreret til M1 eller funktionelt endnu og som ikke lige er synligt eller kommunikeret til os almindelige dødelige brugere.

Rosetta2 klarer det ellers ganske fint med at få ikke M1 aps til at køre.  😀



8586

198
15. januar 2021 @ 11:09
Poseidon
Torben Aagaard skrev:

Bilka fortsætter deres kampagne på M1.

MBA 512 også til 8999,-

Nu med link. Super god pris IMHO.

Skal man have basemodellerne fremover, så ser det virkeligt ud til at det er værd at vente på Bilka i fremtiden, da det er et godt hug i prisen.. Apple er virkelig blevet et mainstream produkt for alvor.

Jeg er stadig lidt gnaven over at jeg ikke fik fat på en Air sidste gang.. :(

Går man og overvejer en M1 MBP, så skal man dog nok lige genoverveje et øjeblik, inden man hopper ned i sin lokale Bilka.. Bloomberg og Kuo via Macrumors.


349

3
15. januar 2021 @ 11:23
Lærling
David Munch skrev:
Torben Aagaard skrev:

Bilka fortsætter deres kampagne på M1.

MBA 512 også til 8999,-

Nu med link. Super god pris IMHO.

Skal man have basemodellerne fremover, så ser det virkeligt ud til at det er værd at vente på Bilka i fremtiden, da det er et godt hug i prisen.. Apple er virkelig blevet et mainstream produkt for alvor.

Jeg er stadig lidt gnaven over at jeg ikke fik fat på en Air sidste gang.. :(

Går man og overvejer en M1 MBP, så skal man dog nok lige genoverveje et øjeblik, inden man hopper ned i sin lokale Bilka.. Bloomberg og Kuo via Macrumors.

Tak for links.   

Ja, Bilka er godt kørende med priser på basemodellerne. Har dog netop købt M1 Pro med 512 til en skarp pris, så den beholder jeg nu, uagtet de rygter om nye modeller. Er dog spændt på hvad priserne på de nye bliver. Umiddelbart kan man godt forestille sig, at de ikke lander i samme overkommelige niveau som de nuværende M1'ere kan erhverves i. Men spændende bliver det at se. 

Og ja. Air til 6600,- er dælme også en skarp pris. Men mon ikke ikke det kommer igen? 


8586

198
15. januar 2021 @ 11:26
Poseidon
Torben Aagaard skrev:

Tak for links.   

Det var så lidt.

De har også 512GB Macbook Air i denne uge, nedsat til 8999,- (Spar ~1300,-). Men der mener jeg så MBP klart er det bedste køb.


Ja, Bilka er godt kørende med priser på basemodellerne. Har dog netop købt M1 Pro med 512 til en skarp pris, så den beholder jeg nu, uagtet de rygter om nye modeller. Er dog spændt på hvad priserne på de nye bliver. Umiddelbart kan man godt forestille sig, at de ikke lander i samme overkommelige niveau som de nuværende M1'ere kan erhverves i. Men spændende bliver det at se. 

Nu går rygterne også på 14" og 16" MBP, så det vil faktisk ikke overraske mig hvis 13" MBP forbliver på M1 i et års tid, og derefter fases ud pga. 14" modellen. Den har altid været lidt af en sort lillesøster til den store model..

Og ja. Air til 6600,- er dælme også en skarp pris. Men mon ikke ikke det kommer igen? 

Forhåbentligt!   


4593

394
15. januar 2021 @ 12:37
FPU

David, træk lige lidt i bremsen, inden du køber.

Jeg så på et tidspunkt før jul en YouTube video, som sammenlignede de to M1-bærbare. Jeg kan ikke lige finde den video igen, men der er muligvis linket til den i et af mine indslag i en af de oprindelige tråde om M1'erne.

Godt nok var det en meget kort sammenligning, og der blev brugt noget skod disco-dasco musik, men for mig lød højtalerne i Air'en metalliske og udefinerede i forhold til dem i Pro'en, som til gengæld lød, som om de ikke kunne spille særligt højt.

Jeg vil derfor anbefale potentielle købere at lytte til noget musik, som de kender rigtig godt, på begge maskiner, inden de vælger, om det skal være en Air eller en Pro.

P.S. David: iMac G5 kører som den skal. Jeg har endda fået DVD-drevet til at afspille en film. Tak for handelen!


4593

394
15. januar 2021 @ 14:38
FPU

David: Nu spyttede den DVD'erne ud igen. Nå, det går nok; en ekstern USB DVD-brænder koster under 200,- Kr.


349

3
15. januar 2021 @ 15:23
Lærling
Tonny Freimanis skrev:

Godt nok var det en meget kort sammenligning, og der blev brugt noget skod disco-dasco musik, men for mig lød højtalerne i Air'en metalliske og udefinerede i forhold til dem i Pro'en, som til gengæld lød, som om de ikke kunne spille særligt højt.

Jeg vil derfor anbefale potentielle købere at lytte til noget musik, som de kender rigtig godt, på begge maskiner, inden de vælger, om det skal være en Air eller en Pro.

Nu har jeg ikke hørt hverken den ene eller den anden af de 2. Og har endnu ikke taget den nye M1 i brug. Men er højttalerne i denne i samme kaliber, som dem der er i min nuværende MBP fra 2018, så dækker de fuldt ud det behov jeg har for højttalere i en computer. Men det må tiden jo vise.