xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Lagerhallen i skyen langt oppe i atmosfæren og helt ned til Viborg (iCloud)
macnyt  /  forum  /  emne
Sletning af fotos fra Mac uden samtidig sletning fra iCloud
Kategori: Lagerhallen i skyen langt oppe i atmosfæren og helt ned til Viborg (iCloud)


1

0
16. december 2020 @ 14:50
Nyt medlem

Hej alle

Jeg ønsker at installere det nye styresystem på min macbook, men jeg har ikke tilstrækkelig plads på min harddisk.

Jeg kan se, at fotos fylder omkring 40GB på min harddisk. Det er dog unødvendigt, idet jeg gemmer alle mine fotos i iColud, og derfor ikke har behov for, at de ligger på min harddisk.

Jeg snakkede med Apple Support, som fortalte, at jeg ikke kan slette billederne på min harddisk uden samtidig at slette dem fra min iColud. Det virker besynderligt, men jeg tør naturligvis ikke slette nogen billedr fra min macbook nu.

Jeg har fundet frem til én fil, som har samme logo som fotos-appen, og som fylder 40GB. Er der mulighed for at slette denne og dermed frigøre plads til at installere styresystemet? 

Eller er der en anden måde, hvorpå jeg kan frigøre plads? 

På forhånd tak for hjælpen!!!

  3
2
  502

4593

394
16. december 2020 @ 15:30
FPU

Nu bruger jeg ikke selv iCloud, men jeg vill alligevel påstå, at Apple har ret.

iCloud har aldrig været ment som en decideret backup-løsning men som synkronisering, og det er derfor at det, som slettes det ene sted, også bliver slettet det andet sted.

Den dér 40 GB ikon er hele dit fotobibliotek (iPhoto eller Photos, alt efter hvor gammelt dit operativsystem er). Sletter du det, er billederne væk fra din harddisk, men du risikerer, at de også forsvinder fra iCloud, lige så snart iCloud "opdager", at dit fotobibliotek ikke længere ligger på din harddisk.

Det er under alle omstændigheder ikke smart at opgradere sit OS uden først at have lavet en komplet backup over på en ekstern disk, f.eks. med TimeMachine; riskikoen for datatab er simpelt hen for stor. USB-drevne diske (altså uden ekstern strømforsyning) er ved at være latterligt billige i forhold til kapaciteten, så der er ingen undskyldning for ikke at sikre sine data, inden man går i gang med at dimse. Efter backupen er lavet, kan du jo slå iCloud fra, slette dit fotobibliotek, opgradere operativsystemet, manuelt kopiere fortobiblioteket tilbage fra TimeMachine backupen, og så slå iCloud til igen, så du slipper for at skulle uploade de 40 GB igen.

Bilka sæger nogle ganske fine 2.5'' Toshiba USB 3.0 diske.

1TB koster 549,- Kr.

2TB koster 699,- Kr.

4TB koster 999,- Kr.

Disse diske er så små, at de sådan cirka kan ligge i en skjortelomme. 4TB-disken er dog dobbelt så høj som de andre, fordi den har to plader i stedet for kun en.

Toshiba Canvio.

Og velkommen herinde på Macnyt. Bare spørg løs, hvis du er i tvivl om noget; det er bl.a. derfor, at vi hænger ud herinde.

Held og lykke og feed-back.


2709

341
PallMei (Skribent)
16. december 2020 @ 16:13
Bit kongen

Brug optimeret lagring, så gemmes den fulde kvalitet i iCloud og hentes ned efter behov. 

https://support.apple.com/da-dk/HT206996 


531

7
16. december 2020 @ 17:34
Kaptajn

Skulke lige til at skrive det samme. 😀