xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)
macnyt  /  forum  /  emne
Karakter 'lodret streg'
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)


386

8
15. december 2020 @ 19:34
Lærling

Hvor finder jeg den lodrette streg på mit keyboard? Jeg ved desværre ikke, hvad den hedder, og så er google ikke min ven.

Og - findes der ikke en utility, så man kan se tegnene på tastaturet? Jeg skifter mellem flere sprog og specialtegnene rykker rundt, synes jeg. Engang kunne man bruge ASCII + et tal og det gjaldt nogenlunde altid. Men det system findes ikke på Mac - eller? 

  7
4
  1126

71

1
15. december 2020 @ 19:53
Novice

Alt i

Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

2252

150
15. december 2020 @ 20:11
ASCII jonglør
mjanneh skrev:

Og - findes der ikke en utility, så man kan se tegnene på tastaturet? Jeg skifter mellem flere sprog og specialtegnene rykker rundt, synes jeg. Engang kunne man bruge ASCII + et tal og det gjaldt nogenlunde altid. Men det system findes ikke på Mac - eller? 

Systemindstillinger/Tastatur/Indtastningsenheder

....her kan man sætte flueben ved Vis Tastaturmenu på menulinje - hvilket giver adgang til Vis Tastaturfremviser på menulinjen.

Med Tastaturfremviser på skærmen kan man nu trykke på diverse funktionstaster som fx Alt og Tastaturfremviser vil så vise, hvilke tegn man kan frembringe - fx kan man med Alt nede se, at | (lodret streg) ligger på bogstav på tastaturet.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

386

8
15. december 2020 @ 20:37
Lærling

Det fangede jeg desværre ikke helt. 

Hvor finder jeg Vis tastaturmenu på menulinjen? Jeg har et dansk flag i øverste menulinje, og der er da også et tastatur som under-valgmulighed, jeg kan klikke mig frem til (show keyboard viewer) - men ingen mulighed for at se tastaturet direkte med bare eet klik, så vidt jeg kan se. Det havde ellers været skønt. 

Men tak - det fungerer :-)



4586

389
15. december 2020 @ 20:41
FPU

Du kan finde alle tegn i Character Viewer og Keyboard Viewer. Jeg ved ikke lige, hvad de hedder på dansk.

Hvis du vil have direkte adgang til dem fra menu-linien, skal du slå dem til i

Systemindstillinger -> Sprog & Tekst -> Fanebladet "Input Sources" (hedder den på engelsk) -> Hak af i "Keyboard & Character Viewer" (engelsk navn) øverst til venstre, og hak af i "Show input in menu bar" for neden til højre.

Bemærk, at du i Keyboard Viewer kan se diverse karakterer, hvis du trykker på en eller flere modifier-tast(er) på Mac'ens tastatur; så skifter tastaturet på skærmen, så det viser de pågældende karakterer.


2252

150
15. december 2020 @ 21:03
ASCII jonglør
mjanneh skrev:

Det fangede jeg desværre ikke helt. 

Hvor finder jeg Vis tastaturmenu på menulinjen? Jeg har et dansk flag i øverste menulinje, og der er da også et tastatur som under-valgmulighed, jeg kan klikke mig frem til (show keyboard viewer) - men ingen mulighed for at se tastaturet direkte med bare eet klik, så vidt jeg kan se. Det havde ellers været skønt. 

Men tak - det fungerer :-)


Som beskrevet - du skal først ind i Systemindstillinger og slå Vis Tastaturfremviser til, før denne mulighed vises i menulinjen. Derved dukker et lille ikon op i menulinjen - og ved at klikke på dette ikon ses Vis Tastaturfremviser

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

227

5
15. december 2020 @ 21:34
Juniormedlem

Hej

Du kan også bruge tastaturgenvejen ctrl+cmd+mellemrum, og få tegnfremviseren frem. Tryk evt. på den lille firkant øverst til højre i vinduet, for at skifte visning. Så er der tegn for alle pengene ...


75

10
16. december 2020 @ 21:48
Novice

Hej - den ligger på U.S. keyboard :  / + shift 

vh