xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
448
193
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Mærkeligt problem med tilslutning til 4K pc-skærm ...
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)

918

6
24. november 2020 @ 19:11
Veteran

Er der nogen der har oplevet det her.

Jeg har:
2 stk. 100% ens MBP 15" Retina mid-2015
1 stk. MBA 13" 2017
2 stk. Dell laptops begge under 3 år gamle
1 stk. PC-skærm Dell U2720Q 4K (3840 x 2160)
Alle OS på computerne er 100% opdaterede

Alle indgange i skærmen USB-C, Displayport og HDMI virker som det skal og alt spille max. mht. opløsning osv. osv. 

Men ...

Når jeg bruger kablet Minidisplay til HDMI i begge MBP's virker det ikke. Der kommer en blinkende vandret streg i toppen af skærmen. Alle andre computere inkl. MBA har ingen problemer med denne tilslutning. 

Jeg har fået kablet ombyttet til et magen til, da jeg troede det var kablet, men da jeg efter at have fået det ombyttet finder ud af at det er samme fejl og samme fejl i en MBP magen til, men ikke i andre, så er det ikke kablet. 

Kan der være et kompabilitet-problem mellem kabel og MBP's, da alle andre computere er nyere? 

Nogen der har hørt om det her?

Den blinkende streg:

9
0
  671

1132

17
24. november 2020 @ 19:41
Stormogul

Hvis du går i system indstillinger også skærm. Registrere den skærmen korrekt?

Prøv og ændre opløsning til en lavere på den skærm der ikke virker, hvis det muligt.

hvad rapportere den i systeminformation under grafik/skærme
æble logoet - om denne Mac - system information -grafik/skærme

Er ikke helt sikker på de danske ord på stierne, da jeg bruger engelsk. 

l MP 2013 l iPhone 15 Pro Max l Watch Series 6 l HomePod l B&W PX7 S2e l

8752

229
24. november 2020 @ 19:51
Poseidon

Gå op under Om denne Mac, og klik på Systemrapport. Vælg derefter Grafik/Skærme og se hvad de forskellige maskiner skriver af specifikationer når skærmen er sat til.

Edit: Ser lige Antoni har skrevet det samme. :)

Der var engang en Mac...

918

6
24. november 2020 @ 19:59
Veteran
Antoni Nygaard skrev:

Hvis du går i system indstillinger også skærm. Registrere den skærmen korrekt?

Prøv og ændre opløsning til en lavere på den skærm der ikke virker, hvis det muligt.

hvad rapportere den i systeminformation under grafik/skærme
æble logoet - om denne Mac - system information -grafik/skærme

Er ikke helt sikker på de danske ord på stierne, da jeg bruger engelsk. 

Ekstern skærm registreres men lidt mærkeligt tænker jeg. Den skriver på den eksterne skærm: 2160p 24-bit

Det ændrer ikke noget at ændre skaleringen.

----------------------------------------------------------------

SÅDAN SER DET UD MED ET KABEL DER VIRKER (Minidisplay -> Display)

8752

229
25. november 2020 @ 06:11
Poseidon

Prøv at holde Alt-tasten nede mens du trykker på Skaleret, i Systemindstillinger -> Skærm.

Men efter at have googlet lidt rundt, så kan jeg se der er rigtigt mange som har problemer med den skærm på Mac. 

Der var engang en Mac...

1132

17
25. november 2020 @ 07:03
Stormogul

Nu kan jeg se den rapportere 5K opløsning med det rigtige kabel over DisplayPort, selvom det er en 4K skærm. Jeg vil mene HDMI ikke kan klare den opløsning. HDMI i den MacBook pro levere maks 4K over HDMI som jeg lige husker det.

Med sidste billede virker, så går jeg ud fra det er mini DisplayPort til DisplayPort der bliver brugt?

l MP 2013 l iPhone 15 Pro Max l Watch Series 6 l HomePod l B&W PX7 S2e l

918

6
25. november 2020 @ 07:49
Veteran
Antoni Nygaard skrev:

Nu kan jeg se den rapportere 5K opløsning med det rigtige kabel over DisplayPort, selvom det er en 4K skærm. Jeg vil mene HDMI ikke kan klare den opløsning. HDMI i den MacBook pro levere maks 4K over HDMI som jeg lige husker det.

Med sidste billede virker, så går jeg ud fra det er mini DisplayPort til DisplayPort der bliver brugt?

Ja, sidste billede = DisplayPort til DisplayPort 

918

6
25. november 2020 @ 07:52
Veteran
David Munch skrev:

Prøv at holde Alt-tasten nede mens du trykker på Skaleret, i Systemindstillinger -> Skærm.

Men efter at have googlet lidt rundt, så kan jeg se der er rigtigt mange som har problemer med den skærm på Mac. 

Ok det forstår jeg ikke helt med at lige netop den skærm ikke virker på en Mac.  

På en Mac virker det på en anden virker det ikke ...

918

6
25. november 2020 @ 12:31
Veteran

Update: 

Har talt med Dell Support.

De kender til problemet. De har ikke har drivere til Mac på alle skærme og specielt denne her har de ikke noget på. Kun til Windows.

Men nu har jeg bestilt en originalt Apple kabel: MiniDisplayport -> HDMI som et sidste forsøg. 

Skærmen ryger nok retur, tænker jeg, eller så tager jeg skridtet og skifter tilbage til Windows over hele linjen. Synes Macbooks stadig har de her småfnidderi-kompabilitets-problemer her og der. Nye Win10-baseede laptops kører jo godt og stabilt og de dyrere er jo også på et højt (lækkert) niveau. 

Case closed.

918

6
26. november 2020 @ 14:02
Veteran

Update igen igen ... 

Et "originalt" Belkin-kabel fra Apple har løst problemet.