Er der nogen der har oplevet det her.
Jeg har:
2 stk. 100% ens MBP 15" Retina mid-2015
1 stk. MBA 13" 2017
2 stk. Dell laptops begge under 3 år gamle
1 stk. PC-skærm Dell U2720Q 4K (3840 x 2160)
Alle OS på computerne er 100% opdaterede
Alle indgange i skærmen USB-C, Displayport og HDMI virker som det skal og alt spille max. mht. opløsning osv. osv.
Men ...
Når jeg bruger kablet Minidisplay til HDMI i begge MBP's virker det ikke. Der kommer en blinkende vandret streg i toppen af skærmen. Alle andre computere inkl. MBA har ingen problemer med denne tilslutning.
Jeg har fået kablet ombyttet til et magen til, da jeg troede det var kablet, men da jeg efter at have fået det ombyttet finder ud af at det er samme fejl og samme fejl i en MBP magen til, men ikke i andre, så er det ikke kablet.
Kan der være et kompabilitet-problem mellem kabel og MBP's, da alle andre computere er nyere?
Nogen der har hørt om det her?
Den blinkende streg:
Hvis du går i system indstillinger også skærm. Registrere den skærmen korrekt?
Prøv og ændre opløsning til en lavere på den skærm der ikke virker, hvis det muligt.
hvad rapportere den i systeminformation under grafik/skærme
æble logoet - om denne Mac - system information -grafik/skærme
Er ikke helt sikker på de danske ord på stierne, da jeg bruger engelsk.
Gå op under Om denne Mac, og klik på Systemrapport. Vælg derefter Grafik/Skærme og se hvad de forskellige maskiner skriver af specifikationer når skærmen er sat til.
Edit: Ser lige Antoni har skrevet det samme. :)
Antoni Nygaard skrev:Hvis du går i system indstillinger også skærm. Registrere den skærmen korrekt?
Prøv og ændre opløsning til en lavere på den skærm der ikke virker, hvis det muligt.
hvad rapportere den i systeminformation under grafik/skærme
æble logoet - om denne Mac - system information -grafik/skærmeEr ikke helt sikker på de danske ord på stierne, da jeg bruger engelsk.
Ekstern skærm registreres men lidt mærkeligt tænker jeg. Den skriver på den eksterne skærm: 2160p 24-bit
Det ændrer ikke noget at ændre skaleringen.
----------------------------------------------------------------
SÅDAN SER DET UD MED ET KABEL DER VIRKER (Minidisplay -> Display)
Prøv at holde Alt-tasten nede mens du trykker på Skaleret, i Systemindstillinger -> Skærm.
Men efter at have googlet lidt rundt, så kan jeg se der er rigtigt mange som har problemer med den skærm på Mac.
Nu kan jeg se den rapportere 5K opløsning med det rigtige kabel over DisplayPort, selvom det er en 4K skærm. Jeg vil mene HDMI ikke kan klare den opløsning. HDMI i den MacBook pro levere maks 4K over HDMI som jeg lige husker det.
Med sidste billede virker, så går jeg ud fra det er mini DisplayPort til DisplayPort der bliver brugt?
Antoni Nygaard skrev:Nu kan jeg se den rapportere 5K opløsning med det rigtige kabel over DisplayPort, selvom det er en 4K skærm. Jeg vil mene HDMI ikke kan klare den opløsning. HDMI i den MacBook pro levere maks 4K over HDMI som jeg lige husker det.
Med sidste billede virker, så går jeg ud fra det er mini DisplayPort til DisplayPort der bliver brugt?
Ja, sidste billede = DisplayPort til DisplayPort
David Munch skrev:Prøv at holde Alt-tasten nede mens du trykker på Skaleret, i Systemindstillinger -> Skærm.
Men efter at have googlet lidt rundt, så kan jeg se der er rigtigt mange som har problemer med den skærm på Mac.
Ok det forstår jeg ikke helt med at lige netop den skærm ikke virker på en Mac.
På en Mac virker det på en anden virker det ikke ...
Update:
Har talt med Dell Support.
De kender til problemet. De har ikke har drivere til Mac på alle skærme og specielt denne her har de ikke noget på. Kun til Windows.
Men nu har jeg bestilt en originalt Apple kabel: MiniDisplayport -> HDMI som et sidste forsøg.
Skærmen ryger nok retur, tænker jeg, eller så tager jeg skridtet og skifter tilbage til Windows over hele linjen. Synes Macbooks stadig har de her småfnidderi-kompabilitets-problemer her og der. Nye Win10-baseede laptops kører jo godt og stabilt og de dyrere er jo også på et højt (lækkert) niveau.
Case closed.
Update igen igen ...
Et "originalt" Belkin-kabel fra Apple har løst problemet.