xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Brænder problemer
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


1

0
22. november 2020 @ 19:51
Nyt medlem

Hej

ved ikke helt om den skulle under Software den her... 

Men nu prøver jeg.

Jeg har en ældre macbook pro som køre Yosemite version 10.10.5 den er fra medio 2009.

jeg bruger den hovedsaligt til at køre VHS film over på noget digital medie.. så jeg brænder engang imellem film og billeder..

jeg brænder ud fra diverse programmer som fulgte med maskine som appel har lanceret

Men nu kan min maskine kun finde drevet engang imellem.. og jeg kan slet ikke få lov til at brænde en skive, den læser gerne diske hvis der er noget på den, når den kan finde drevet.

Er der nogen der har en ide om hvad der kan være galt?

den har fået alle de opdateringer jeg har kunne finde efter men ingen ting har hjulpet.

Med venlig hilsen og tak for hjælpen 

Ruben

  5
1
  340

8586

198
23. november 2020 @ 08:47
Poseidon

Bruger du det interne drev til det formål, eller et der er eksternt? 


4593

394
23. november 2020 @ 09:24
FPU

Der er generelt tre ting, som kan være galt med en (gammel) brænder.

1. Forbindelsen til bundkortet. Kontakter ilter til med tiden, så du kan prøve at afmontere drevet og rense terminalerne ved at rense dem med en fnugfri klud med enten isopropylalkohol eller kontaktrens.

2. Snavsede linser. Her kan du prøve at rense dem med en rense-CD. Der findes to typer; tør-rensning og våd-rensning. Begge slags har en lille børste klistret på CD'en, som så skal spille et langt (lydløst) track, så børsten kører en masse gange hen over linserne.

3. Matterede linser. En DVD-brænder har faktisk fire indbyggede linser, to til at læse og skrive CD-formatet og to til at læse og skrive DVD-formatet. Linserne består ikke af glas, men af plastic, og med tiden bliver de matte. Hvis det sker, er der ikke andet at gøre end at udskifte drevet.

Hvis du skal have skiftet drev, kan jeg anbefale MacMo i Kastrup eller MacMenu i Kolding. Jeg har fået repareret min MacBook Pro begge steder (og bl.a. fået skiftet DVD-drevet hos MacMenu), og jeg var særdeles tilfreds med service og priser begge steder. Nu er det et stykke tid siden, at jeg fik skiftet mit DVD-drev, men jeg vil gætte på, at det stadig kan lade sig gøre for under 1.000,- Kr.

Held og lykke og feed-back.


1

0
23. november 2020 @ 16:38
Nyt medlem

Det interne


4593

394
23. november 2020 @ 18:15
FPU
Vestijunior skrev:

Det interne

P.S. Det kan også være data-kablet eller selve motoren i drevet, som fejler, for drevet er jo trods alt 11 år gammelt.


8586

198
23. november 2020 @ 20:30
Poseidon

Hvis du siger maskinen ikke kan se drevet, sådan i tide og utide, så indikerer det for mig at det må være kablet, da de godt kan lave det problem når de begynder at fejle. Jeg tvivler på det er selve drevet, eftersom det plejer at være et spørgsmål at de dør helt, når de først fejler den mindste smule.

Men en simpel løsning er jo bare at skifte til et eksternt drev. Så kan du også brænde betydeligt hurtigere, og de koster jo ikke mange basseører nutildags.