xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)
macnyt  /  forum  /  emne
VPN program eller Malware program på MacBook Pro?
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)


63

2
16. november 2020 @ 18:49
Novice

Hej Macnyt forum.

Jeg har et spørgsmål som jeg håber at kunne få hjælp med. 

Jeg er studerende og jeg bruger for det meste offentligt Wi-Fi på biblioteker, kantiner, caféer etc. og andre steder hvor der er mange brugere. 

Med hensyn til beskyttelse/sikkerhed. Jeg er ikke paranoid men jeg er bevidst om at det kan ske, så derfor vil jeg gerne beskytte mig selv så jeg ikke bliver hacket eller scammet. 

Der er noget jeg ikke helt forstår. Hvad er forskellen på et VPN program og et Malware program. 

Jeg har på min bærbær (MacBook Pro 13-inch, Mid 2010, macOS High Sierra version 10.13.6) 

-installeret en “ad-blocker” der hedder uBlock Origin. 

Det er Google Chrome jeg bruger.

Findes der et VPN program hvor der også er indbygget et Malware program som en del af programmet. Med andre ord; et program der både indeholder et VPN program og Malware program samlet i én pakke.

Hvad vil jer herinde på forummet anbefale mig at gøre?

På forhånd tak.


  34
15
  1400

1129

129
16. november 2020 @ 19:16
Stormogul

måske er det bare mig. men det ser ud som om du ikke rigtigt har forstået de forskellige udtryk.

VPN er virtual private network. dette gør at du kan oprette et hul igennem til en maskine ud på nettet, og komme på netværk igennem den maskine. typisk vil du tilgå internet direkte fra din maskine, og her kan forskellige trusler gøre skade på dine færden på nettet. når du bruger VPN, gør man at din computer ikke tilgå internet direkte men fremstå som om du sidder ved den fjerne VPN maskine. så hvis man gerne vil føre spor tilbage til dig, vil sporet stoppe ved den fjerne maskine. VPN forbindelse er typisk en privat tunnel så ingen andre kan kigge med på hvad der sker i tunnelen.

malware program er et ondsindet program der kan skade eller stjæle din data.

jeg antager du spørger om man kan få både VPN beskyttelse og tracker beskyttelse i en... dvs. at reklamer og at traffik bliver filtreret på VPN siden så den aldrig når ud til din maskine.

det kan delvis gøres ved nogle udbyder, der tilbyder dette. hvor godt det virker ved jeg ikke. jeg bruger NordVPN og de har vise servere der tilbyder dette. det virkede fint at blokere reklamer, om de har blokeret andet, skal jeg ikke kunne sige.

en af de andre som jeg har brugt før i tiden der tilbyder dette er frootvpn, det er vist et svensk foretagende og virkede ret godt. 


4593

394
16. november 2020 @ 20:25
FPU

Hej Noah. Velkommen til Macnyt. Bare spørg løs, hvis du er i tvivl om noget; det er bl.a. derfor, vi hænger ud herinde.

Som Nihad skriver, så blander du tingene sammen. Niahd har fint forklaret, at en VPN sikrer brugeren anonymitet (eller virtuel placering i et andet land for at omgå geo-restrictions, f.eks. i forbindelse med TV-udsendelser), mens malware er noget helt andet.

Nu forholder det sig således, at der stort set ikke findes skadelig software til macOS. Der ER lavet trojanske heste, men man skal godt nok være grundig for at blive ramt af sådan en, for installering af software og drivere kræver administrator-password, så hvis du undlader at downloade programmer fra f.eks. P2P-verdenen og nøjes med at hente software igennem AppStore eller hos selve udvikleren, og ellers bruger din sunde fornuft, er du så godt som sikret mod ubehagelige overraskelser.

Hvis du bruger Microsoft Office-pakken kan du risikere at modtage macro-virus, men så vidt jeg ved, er de kun skadelige i Office i Windows, og skadelige codecs i videoer med "sjove pandaer" bider heller ikke på en Mac.

Der er til dato stadig ikke nogen deciderede virus til macOS, og det kommer der næppe heller. Derfor har du heller ikke som sådan et behov for et anti-virus program. De findes, men den generelle holdning blandt Mac-brugere er, at de er overflødige.

Faktisk er det mest skadelige stykke software et påstået vedligeholdelsesprogram, som hedder MacKeeper. Det skal du endelig holde dig langt væk fra, for det gør langt mere skade end gavn. Overvej AppCleaner og/eller CleanMyMac i stedet for. Jeg bruger dem ikke selv, men andre Macnyt'ere er glade for dem.

Der er dog et andet problem, som en Mac kan blive udsat for, og det er hijacking af browseren, hvor der bliver skiftet til en anden søgemaskine end Google, som regel Yahoo eller Bing, og hvor andre preferencer måske også bliver ændret, og visse vinduer bliver ved med at åbne, men man mister ikke data, og drillenissen kan fjernes igen; det findes der online opskrifter på, no problem.

P.S. Fin Mac, du har dig; jeg har skrevet det her indlæg på en mage til, dog med det originale SnowLeo. :0)


63

2
18. november 2020 @ 21:08
Novice

Mange tak for jeres uddybende svar, det sætter jeg pris på. 

Beklager at jeg ikke fik formuleret mig korrekt, så i kunne forstå mit spørgsmål - det var nemlig fordi at jeg havde misforstået de to ting, og blandet det sammen.

Det jeg mente var om man kan få både VPN beskyttelse og tracker beskyttelse i en. Altså så reklamer og alt trafik bliver filtreret på VPN siden så den aldrig når ud til min MacBook Pro. Samt det er sikkert at handle på nettet, og bruge ens netbank, bankoplysninger etc. uden at blive overvåget af potentielle hackere.


Hvis jeg køber det NordVPN program, skal jeg så stadig have min AdBlock slået til?. Med andre ord; er det nødvendigt at have slået AdBlock til hvis VPN også er slået til?


(den AdBlock jeg har installeret i Chrome hedder uBlock Origin)


Tak for tippet om at holde mig væk fra det “vedligeholdelsesprogram” der hedder MacKeeper.


Og tak for jeres hjælp indtil videre, og for jeres velkomst. 











1129

129
19. november 2020 @ 09:03
Stormogul

om det er nødvendigt med adblocker, når du har nordvpn eller andet vpn, er ikke noget der er garanteret som sådan. det kommer an på om de steder man besøger er med på listen over reklamer.

intet er 100% sikkert, men du vil med sikkerhed opleve meget renere websteder.

kan se at nordvpn har et tilbud blackfriday ... 15 måneder for 12... desuden har du 30 dages returret, hvis du ikke kan lide det.

læs mere på deres side, og undersøg vilkårene. så kan du evt. teste det og se om det virker for dig.

Når/Hvis du vælger nordvpn, så hedder adblocker funktion "cybersec" ... dette skal slås til.


et par ting du skal vide. 
  • intet er 100% sikkert
  • VPN gør netværket lille smule langsommere, afhængig af hvilken protokol og server du vælger at bruge. eller har behov for.
  • kan godt blive strømkrævende så du oplever at telefonen løber hurtigere tør for strøm.

- du kan blive smidt af, uden at læge mærke til det, og dette kan så give en følelse af falsk tryghed. men mange VPN har en "kill switch" funktion som gør, hvis du er smidt af vpn forbindelse, så ryger internet forbindelsen helt. så du aktiv skal undersøge "hvorfor virker internet ikke"... :)



63

2
21. november 2020 @ 00:45
Novice

Mange tak for alle de informationer og gode råd, det værdsætter jeg.

Jeg vælger det program der hedder NordVPN og vil huske at slå “Cybersec” til. 

Er det bedre at bruge Safari? Jeg læste et sted at Safari er mere “sikkert” end Chrome. Jeg har brugt Chrome i lang tid. Hvad bruger i?

Du skriver: at det kan blive strømkrævende og at man kan opleve at telefonen løber hurtigere tør for strøm.

-Det er til min MacBook pro jeg at skal bruge NordVPN programmet... men måske er det også en god ide at have programmet på min telefon (iPhone 6 Model A1586) fordi den bruger jeg også en del.

 



1129

129
21. november 2020 @ 06:44
Stormogul

du lægger nok ikke mærke til strømforbrug på en computer, da dens batteri er noget større. men den skal nok bruge noget strøm. :D 

jeg bruger VPN lejlighedsvis, når jeg er på offentlige WIFI, for at sikre at min kommunikation ikke bliver overvåget eller op snuppet lokalt. om det er på en computer eller telefon/ipad... 

mht. browser... det er smagsag vil jeg sige. safari gør nogle tiltag der er mere "sikre" og beskytter måske bedre mod privatliv, men sikkerhedsmæssigt er de nok lige gode.

jeg bruger ikke chrome, fordi jeg forsøger at holde google udenfor mit sfære. mit primære browser er firefox.


63

2
22. november 2020 @ 22:57
Novice

Tak for svaret.

Jeg er hermed stoppet med at bruge Google Chrome webbrowser og er gået over til Safari i stedet for. Det vil sige at jeg ikke har den AdBlock som der var tilgængelig i Google Chrome store længere.

Nu er der masser af reklamer når jeg bruger Safari. Men jeg har købt NordVPN 2 års pakken via det “black friday” tilbud.

Er dog ikke begyndt at bruge programmet endnu, skal først finde ud af om der en AdBlock indbygget i NordVPN programmet eller skal jeg downloade et AdBlock program, så jeg undgår de reklamer? 




740

38
23. november 2020 @ 00:35

Jeg ser ikke en eneste reklame nogen som helst steder med disse installeret direkte i Safari som Extensions AdGuard og Wipr:


1129

129
23. november 2020 @ 09:39
Stormogul
Noah skrev:¨

Er dog ikke begyndt at bruge programmet endnu, skal først finde ud af om der en AdBlock indbygget i NordVPN programmet eller skal jeg downloade et AdBlock program, så jeg undgår de reklamer? 

altså, du tænder for vpn, aktivere cybersec option, og så kan du hurtig se om den har det eller ej. :)

det vil tage dig 10 sekunder.


455

18
23. november 2020 @ 14:27
Seniormedlem

Til iPhoneX:

Det er så 1 x kr. 17,- + ca.kr. 250,-/år

Du mener at de er pengene værd. De lægges i udvidelser i Safari og så virker det bare. Bliver Safari langsommere? Kan alle sider åbnes? Noget at bemærke derudover?


63

2
23. november 2020 @ 20:51
Novice

Nihad:

Vedrørende NordVPN. OK, jeg prøver at gøre det du nævner. Tak for hjælpen.

Også, hvad minder mest om Google Chrome's browser - Safari's browser eller Firefox's browser?



8586

198
23. november 2020 @ 21:07
Poseidon
MichaelCorfitsen skrev:

Til iPhoneX:

Det er så 1 x kr. 17,- + ca.kr. 250,-/år

Du mener at de er pengene værd. De lægges i udvidelser i Safari og så virker det bare. Bliver Safari langsommere? Kan alle sider åbnes? Noget at bemærke derudover?

Jeg bruger Wipr, og Safari bliver mærkbart hurtigere af det, fordi den ikke skal loade så meget gøjl. Når det så er sagt, så clasher den nogle gange med overlays ved fx. cookie-accepteringsdialoger, så man er nød til at slå det fra, reloade siden, og så slå det til igen. Ret irriterende.


740

38
24. november 2020 @ 13:05
MichaelCorfitsen skrev:

Til iPhoneX:

Det er så 1 x kr. 17,- + ca.kr. 250,-/år

Du mener at de er pengene værd. De lægges i udvidelser i Safari og så virker det bare. Bliver Safari langsommere? Kan alle sider åbnes? Noget at bemærke derudover?

Jeg kan ikke huske, hvad jeg har betalt for Wipr, men AdGuard er gratis i mit Setapp abonnement.

Jeg er helt hysterisk, når det kommer til reklamer på min MacBook Pro og iPhone 12 Pro Max—JEG VIL IKKE SE EN ENESTE REKLAME—og det gælder både ved surf i Safari eller In-App reklamer. Derfor kører jeg med 24 reklameblokere på iPhone:


1129

129
24. november 2020 @ 16:16
Stormogul

Også, hvad minder mest om Google Chrome's browser - Safari's browser eller Firefox's browser?

Det er Safari. vil jeg mene. 

firefox er i min verden en god browser ikke så hurtig som nogle af de andre, men den har sine fordele. og så er tankegang bag mozilla bare noget der varmer mig. så det vil jeg gerne støtte. jeg bruger ret sjældent andet end firefox.


63

2
26. november 2020 @ 00:03
Novice

Mange tak for alle jeres svar herinde på forummet, det sætter jeg pris på.

Jeg har downloadet NordVPN i App Store til min telefon (iPhone 6, Model A1586 software IOS 12.4.9) Det er den nyeste software jeg har indstalleret.

NordVPN er slået til og det er CyberSec funktionen også.

Jeg får desværre stadigvæk reklamer når jeg ser YouTube. 

Det er forstyrrende, så det er jeg lidt irriteret over.

Er der nogle der kan forklare mig hvorfor?... fordi så vil jeg meget gerne vide det.

På forhånd tak.



253

35
26. november 2020 @ 08:54
Juniormedlem
Noah skrev:

Jeg får desværre stadigvæk reklamer når jeg ser YouTube. 

Det er forstyrrende, så det er jeg lidt irriteret over.

Er der nogle der kan forklare mig hvorfor?... fordi så vil jeg meget gerne vide det.

På forhånd tak.

De fleste reklamer bliver "leveret" af "reklameservere/providere", man kan derfor blokere forbindelsen til disse servere, f.eks. buysellads, adexprtz, doubleclick og flere tusinde andre. 

Youtube leverer selv reklamerne, "injecter" dem i videoerne, det er, så vidt jeg ved, derfor næsten umuligt at blokere dem uden samtidig at blokere youtube selv.

Da jeg stort set aldrig surfer på min telefon, så lever jeg med reklamerne i Safari. Hjemme bruger jeg en Pi-hole til at blokere "snavs".

/Carsten


1129

129
26. november 2020 @ 09:00
Stormogul

du vil nok ikke finde en blokker der tager alle reklamer... for youtube vil jeg anbefale dig at nu hvor du har nordvpn, så kan du logge på en tyrkisk server... og besøge youtube.com/premium... så kan du købe premium youtube for 12-13 dkk. om måneden. det er penge godt givet ud.

jeg har forsøgt med en del løsninger men ingen af dem blokkerede alle youtube reklamer.. gjorde det blot mere iritterende at bruge youtube... så jeg købte tyrkisk premium :)

nu nyder jeg youtube :D



4593

394
26. november 2020 @ 09:19
FPU

Nogle gange kan det åbenbart betale sig at have noget gammelt skrammel, for til YouTube bruger jeg Firefox 48 (sidste version som kan køre på SnowLeo) med den originale AdBlocker, som passer til den version af Firefox, og jeg ser altså ikke nogen reklamer på YouTube. Ikke een eneste!

Når jeg loader en video med reklamer, viser den blot det grå link "Skip Ads" i et par sekunder, mens selve videoen loader.

Jeg ser heller ikke nogen in-video reklamer. Jeg kan af og til se, hvor de burde dukke op på de steder, hvor den røde tidslinie for neden er brudt op, men reklamerne slipper jeg altså helt for.

Der er heller ikke tale om, at videoen hakker på de steder, hvor reklamerne ellers ville dukke op; det hele virker bare. Helt reklamefrit. Jeg er så glad. :0)


63

2
28. november 2020 @ 04:29
Novice

Tak for alle jeres svar. Jeg har lige oprettet et nyt indlæg her inde på forumet, da jeg sidder med et problem, som jeg virkeligt gerne vil ha’ råd til at få løst. 


Håber at I alle har en god dag der ude.


63

2
28. november 2020 @ 05:57
Novice

Hej! :-) Jeg fik løst det andet problem, som jeg skrev om i en ny tråd herinde på forummet - så det var bare alletiders!. Nu prøver jeg at installere NordVPN programmet her på min gamle elskede MacBook Pro :o) 


63

2
29. november 2020 @ 18:21
Novice

Hej! Blot en kort opdatering herfra. Efter at Nihad fortalte hvad Mozilla Firefox "står for" så har jeg skiftet til Mozilla Firefox, og bruger det nu som min foretrukne browser istedet for Chrome.

Desuden er jeg meget tilfreds med at bruge NordVPN. Har også installeret "Privacy Badger" for det var der en der anbefalede i en video. Ved dog ikke om det gør nogen forskel når jeg har CyberSec funktionen slået til i NordVPN?  

Noget helt andet er. I min Dock har jeg "Turn Hiding On" slået til. Er der nogen der ved om man kan indstille sådan at at ens Dock ikoner kommer frem hurtigere? Når jeg flytter musen der ned så synes jeg at det tager for lang tid før at Docken kommer frem. Ville foretrække hvis man kunne køre musen der ned og den kom op med det samme.




1129

129
30. november 2020 @ 13:35
Stormogul

det med docken, er vist med vilje. så den ikke popper op når man er i fullscreen visning, og skal tage fat i noget ved kanten. 

det man kan gøre er... røre ved kanten, flygte væk... røre kanten... så kommer docken frem anden gang du rører kanten.


2709

341
PallMei (Skribent)
30. november 2020 @ 14:07
Bit kongen
Noah skrev:

Noget helt andet er. I min Dock har jeg "Turn Hiding On" slået til. Er der nogen der ved om man kan indstille sådan at at ens Dock ikoner kommer frem hurtigere? Når jeg flytter musen der ned så synes jeg at det tager for lang tid før at Docken kommer frem. Ville foretrække hvis man kunne køre musen der ned og den kom op med det samme.

Start terminal og kopier følgende:

defaults write com.apple.Dock autohide-delay -float 0 && killall Dock

Hvis du vil tilbage til normal:

defaults delete com.apple.Dock autohide-delay && killall Dock

Jeg syntes ikke det var slemt på nyeste macOS, men kan godt mærke at den kommer hurtigere op nu.


63

2
30. november 2020 @ 18:59
Novice

Tak for jeres svar.

PallMei; Du skriver: 

Start terminal og kopier følgende:

defaults write com.apple.Dock autohide-delay -float 0 && killall Dock

Er du sød at uddybe det lidt nærmere. 

Hvor ligger "terminal" på en MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) Model number: A1278

Er det en side på nettet eller er det på selve maskinen?



1129

129
30. november 2020 @ 19:07
Stormogul

det er et program. du kan søge efter det under spotlight. bare skriv "terminal" så popper den op.

men ellers ligger den ind under programmer > værktøjer



63

2
01. december 2020 @ 21:49
Novice

Hej! :)

Tak for svaret.

Jeg kan desværre ikke finde det i snakker om. 

På min bærbar har jeg engelsk som sprog, så alt foregår på engelsk. 

Derfor når jeg søger på terminal oppe i højre hjørne ved forstørrelses glasset så kommer det ikke frem?

Og inde i System Preferences, hvor skulle man kunne finde det henne der inde?



2709

341
PallMei (Skribent)
01. december 2020 @ 22:38
Bit kongen

1129

129
02. december 2020 @ 07:42
Stormogul


186

13
02. december 2020 @ 18:36
Novice

Man kunne også trykke på cmd+space knappen og så skrive terminal, så popper den også frem.... Som med alle andre programmer på en Mac.


Hvad ang reklamer, VPN og hvad folk "tror" de kan skjule sig under, så lad os lige slå een ting heeeelt fast... Adblock er direkt useless, det er helt korrekt ar man ikke kan SE, den reklame som den hjemmeside man er på prøver at vise, men lad os nu kalde det hvad det ER, nemlig en billede-skjuler, selve reklamen bliver stadig loaded (din computer, tablet, tlf henter stadig data via din router til din enhed) på ens enhed, den bliver bare ikke vist, så man slipper ikke for den :) Du vil stadig modtage den trafik der kommer fra enten analyse, facebook og andet crap, vil man UNDGÅ den slags, så skal der altså andre tricks til, har nævnt det før, pi-hole.. På lokale enheder stopper den slags lige der... 

Folk med viden kan jo prøve at install wireshark, tilgå en hjemmeside, med og uden jeres fantastiske adblock gøgl og så se trafik :) Prøv så det samme med pi-hole og så kan vi snakke igen...

VPN har intet med reklamer at gøre, ALDRIG på wifi på en cafe, tankstation, åbent wifi eller andet du IKKE stoler på, vi har stort set alle en smartphone i lommen, del internet fra den til din enhed... (Så er det kun din udbyder der logger hvad du laver, uanset hvad så slipper du IKKE..)


God Jul.


63

2
02. december 2020 @ 21:27
Novice

Ja, glædelig december alle sammen :o) 

Mht. docken - det hjalp at få det med "terminal" uddybet lidt, så jeg fandt frem til den og kopierede følgende tekst: 

defaults write com.apple.Dock autohide-delay -float 0 && killall Dock

Nu kommer docken frem meget hurtigere så det er bare alletiders. :-)

En helt anden ting er, at efter at jeg er begyndt at bruge Mozilla Firefox's browser, så fungere funktionen med at kopiere en tekst og indsætte den i et dokument så den matcher samme skrift (altså så teksten ser ens ud) 

- den funktion fungere ikke selv om at jeg taster: cmd + c + x + v

Er der nogen der ved hvorfor at det kan være?..

Tak for alt jeres hjælp herinde, det er et rigtigt godt forum.



4593

394
03. december 2020 @ 09:30
FPU

"Paste and match style" [Kommando-Shift-Alt-V]. Virker i de fleste programmer, i hvert fald dem, som tager tekst og formater alvorligt. Det kan du tjekke i de pågældende programmers Edit-menu.


63

2
05. december 2020 @ 20:20
Novice

Tak for svaret Tonny.

Du skriver: “Paste and match style" [Kommando-Shift-Alt-V]. Virker i de fleste programmer, i hvert fald dem, som tager tekst og formater alvorligt. 

Men når man bruger Mozilla Firefox browser så er “Paste and match style" følgende: 

Kommando-C-X-V

Men det virker ikke på alle sider, f.eks. i Google Docs og i Gmail. Der kan man ikke kopiere en tekst fra en hjemmeside og sætte den ind så den matcher. Det kunne man godt med Google Chrome browser.

En anden ting er; At da jeg brugte Google Chrome browser der kunne jeg trække et foto fra en hjemmeside direkte ned i Photos. Den funktion fungere heller ikke med Mozilla Firefox.


4593

394
06. december 2020 @ 01:22
FPU

Du kan se i de pågældende programmers Edit-menuer, om de understøtter Paste and match style, og evt. om de bruger en anden tast-kombination.

M.h.t Firefox og billeder er der vil ikke andet at gøre end enten at bruge Copy og Paste (f.eks via Ctrl-klik), eller at vælge Save as…, åbne billedet direkte i Photos eller i Preview (Billedfremviser), og så trække det ind i Photos.


2709

341
PallMei (Skribent)
06. december 2020 @ 08:06
Bit kongen
Noah skrev:

Tak for svaret Tonny.

Du skriver: “Paste and match style" [Kommando-Shift-Alt-V]. Virker i de fleste programmer, i hvert fald dem, som tager tekst og formater alvorligt. 

Men når man bruger Mozilla Firefox browser så er “Paste and match style" følgende: 

Kommando-C-X-V

Det skriver google docs, hvis du i dens menu vælger rediger->indsæt uden formatering. Men det virker hvis du trykker tasterne (shift+cmd+v) så google docs må være forvirret eller det er noget macs kan på et niveau de ikke kan udføre via program i firefox.


Men det virker ikke på alle sider, f.eks. i Google Docs og i Gmail. Der kan man ikke kopiere en tekst fra en hjemmeside og sætte den ind så den matcher. Det kunne man godt med Google Chrome browser.

Som jeg lige skrev ovenfor, så kan jeg godt indsætte med genvejstaster så formatering fjernes i firefox. Men det er ikke i firefox's redigerings, så ved ikke om det er derfor docs heller ikke kan gøre det fra dens menu.


En anden ting er; At da jeg brugte Google Chrome browser der kunne jeg trække et foto fra en hjemmeside direkte ned i Photos. Den funktion fungere heller ikke med Mozilla Firefox.

Ok. Måske højre-klik->kopier billede og derefter indsæt i fotos vil virke. 

Tonny Freimanis skrev:

Du kan se i de pågældende programmers Edit-menuer, om de understøtter Paste and match style, og evt. om de bruger en anden tast-kombination.

M.h.t Firefox og billeder er der vil ikke andet at gøre end enten at bruge Copy og Paste (f.eks via Ctrl-klik), eller at vælge Save as…, åbne billedet direkte i Photos eller i Preview (Billedfremviser), og så trække det ind i Photos.

Det kan du så ikke i Firefox. For selv om det ikke er i menuen, virker genvejstasten. Jeg tror det er Mac's udklipsholder der håndtere det uafhængig af program. Så det er altså en operativ system feature der virke på tværs af programmer om de vil det eller ej.