Håber der lige er en venlig sjæl der ved alt om kabler? :-)
Jeg har en ekstern skærm med både HDMI-indgang og Displayport-indgang, som jeg skal have min MBP tilsluttet til. Hvilke to kabler skal jeg købe fro at få bedste løsning?
Apple har en oversigt her: Apple kabeloversigt
Min MBP er denne:
jeg ikke ajour, men det er jo også en ældre skærm. Jeg vil foretrække displayport til computer brug. Hdmi er/var dvi gearet mod film, altså med drm og lyd oveni + reduceret antal opløsninger. Af samme grund er jeg slet ikke sikker på at hdmi understøtter 1920x1200 men kun 1920x1080.
jeg ikke ajour, men det er jo også en ældre skærm. Jeg vil foretrække displayport til computer brug. Hdmi er/var dvi gearet mod film, altså med drm og lyd oveni + reduceret antal opløsninger. Af samme grund er jeg slet ikke sikker på at hdmi understøtter 1920x1200 men kun 1920x1080.
PallMei skrev:jeg ikke ajour, men det er jo også en ældre skærm. Jeg vil foretrække displayport til computer brug. Hdmi er/var dvi gearet mod film, altså med drm og lyd oveni + reduceret antal opløsninger. Af samme grund er jeg slet ikke sikker på at hdmi understøtter 1920x1200 men kun 1920x1080.
Den ene er gammel Dell U2410 (1920 x 1200)
Den anden er bestilt og ny Dell U2719D (2560 x 1440)
Det er det korrekte kabel til begge jeg søger. Der er forskel på Thunderbolt 2 og Minidisplay, selv om det er samme stik i min MBP.
Dirla skrev:Ok jeg misforstod. Men ingen af skærmene understøtter så vidt jeg kan se Thunderbolt og vil derfor ikke virke med thunderboltkabel. Så kan spare pengene og nøjes med et minidisplayport til displayport kabel. For at holde en thunderbolt ledig til anden brug, vil jeg koble den anden skærm op med hdmi, men det er op til dig. Vælger du det, vil Jeg antage størst hdmi kompatibilitet med den nyes skærms opløsning, men begge skærme har begge porte.PallMei skrev:jeg ikke ajour, men det er jo også en ældre skærm. Jeg vil foretrække displayport til computer brug. Hdmi er/var dvi gearet mod film, altså med drm og lyd oveni + reduceret antal opløsninger. Af samme grund er jeg slet ikke sikker på at hdmi understøtter 1920x1200 men kun 1920x1080.
Den anden er bestilt og ny Dell U2719D (2560 x 1440)Det er det korrekte kabel til begge jeg søger. Der er forskel på Thunderbolt 2 og Minidisplay, selv om det er samme stik i min MBP.
Jeg vil anbefale at du får fat i en Mini Displayport adapter (Eller to, hvis du vil køre med begge skærme), for at opnå højest opløsninger/frekvens output fra din Mac. Den bruger Thunderbolt 2 porten. Din maskine har HDMI1.4 og Displayport 1.2, og det senere er klart den bedste teknologi, og ingen af dine skærme vil køre med minimum 60Hz på HDMI porten.
Og så må du selv bestemme om du vil bruge den ene eller den anden indgang på dine skærme.
PallMei skrev:Dirla skrev:Ok jeg misforstod. Men ingen af skærmene understøtter så vidt jeg kan se Thunderbolt og vil derfor ikke virke med thunderboltkabel. Så kan spare pengene og nøjes med et minidisplayport til displayport kabel. For at holde en thunderbolt ledig til anden brug, vil jeg koble den anden skærm op med hdmi, men det er op til dig. Vælger du det, vil Jeg antage størst hdmi kompatibilitet med den nyes skærms opløsning, men begge skærme har begge porte.PallMei skrev:jeg ikke ajour, men det er jo også en ældre skærm. Jeg vil foretrække displayport til computer brug. Hdmi er/var dvi gearet mod film, altså med drm og lyd oveni + reduceret antal opløsninger. Af samme grund er jeg slet ikke sikker på at hdmi understøtter 1920x1200 men kun 1920x1080.
Den anden er bestilt og ny Dell U2719D (2560 x 1440)Det er det korrekte kabel til begge jeg søger. Der er forskel på Thunderbolt 2 og Minidisplay, selv om det er samme stik i min MBP.
Ok, tak for input.
Tror jeg vrøvler. Ved ikke om jeg har forklaret mig forkert. Jeg skal ikke køre med begge skærme på samme tid. Den ene skærm står i sommerhuset og den nye står derhjemme.
Skal lige forstå det rigtigt. Er det nødvendigt med Thunderbolt i skærmen, for at køre 2560 x 1440?
Dirla skrev:PallMei skrev:Dirla skrev:Ok jeg misforstod. Men ingen af skærmene understøtter så vidt jeg kan se Thunderbolt og vil derfor ikke virke med thunderboltkabel. Så kan spare pengene og nøjes med et minidisplayport til displayport kabel. For at holde en thunderbolt ledig til anden brug, vil jeg koble den anden skærm op med hdmi, men det er op til dig. Vælger du det, vil Jeg antage størst hdmi kompatibilitet med den nyes skærms opløsning, men begge skærme har begge porte.PallMei skrev:jeg ikke ajour, men det er jo også en ældre skærm. Jeg vil foretrække displayport til computer brug. Hdmi er/var dvi gearet mod film, altså med drm og lyd oveni + reduceret antal opløsninger. Af samme grund er jeg slet ikke sikker på at hdmi understøtter 1920x1200 men kun 1920x1080.
Ok, tak for input.
Tror jeg vrøvler. Ved ikke om jeg har forklaret mig forkert. Jeg skal ikke køre med begge skærme på samme tid. Den ene skærm står i sommerhuset og den nye står derhjemme.
Skal lige forstå det rigtigt. Er det nødvendigt med Thunderbolt i skærmen, for at køre 2560 x 1440?
Nej. Både hdmi og displayport kan klare det. Det er først ved 4K i 60Hz at nogle ældre maskiner har et problem, men det ændre thunderbolt ikke på.