xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Oprydning i "Bibliotek" efter sletning af programmer.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


451

18
28. oktober 2020 @ 18:12
Seniormedlem

Jeg er ved at etablere flere startdiske på en iMac 21,5" 2015 med 1TB SSD. Det bliver med en disk for hhv. OS 10.15.7, 10.14.6 og 10.11.6 alle indeholdende aktuelle programmer. Jeg har manuelt slettet "dubletter" af programmer sådan at et program kun fylder/er med i den startdisk hvori det kan arbejde. Jeg har blot lagt app i papirkurv og slettet, ikke med uninstallprogrammer. Så tænkte jeg, at der må være en del i mappen "Bibliotek" i den enkelte startdisk der efter sletningen af programmer er unødvendig - altså kan slettes og dermed give diskplads. Er der et (sikkert) program der kan det, eller en metode hvorved jeg selv kan rydde op?.

PS: Er lidt i forlængelse af min tråd "Extern SSD startdisk med forskellige OS"

  9
1
  467

4586

389
28. oktober 2020 @ 18:55
FPU

Det er jo langt fra alle programmer, som kommer med en uninstaller. De fleste kan man bare hive i papirkurven, som du har gjort, for der liger som højst blot nogle preferencefiler tilbage i Library, som næppe fylder mere end nogle få KiloBytes.

Suiter som office-pakker og "kompliceret" software såsom grafik- eller musik-programmer har ofte underbibliotker til cache-filer og plug-ins, og her bør man bruge den medfølgende uninstaller, hvis der altså er en. Nogle gange virker den stadig, selvom man har slettet selve hoverdprogrammet, men det kommer helt an på, hvor nidkære programmørerne har været.

Der findes også trediepartssoftware til oprydning. Jeg burger ikke selv den slags støvsugere, men et af dem hedder vist Little Snitch (men læs lige om den selv, ikke?). Der findes vist også et andet et, som andre Macnyt'ere plejer at anbefale, men jeg kan ikke lige huske, hvad det hedder. DaisyDisk, måske, eller viser det bare fordelingen af forskellige fil-typer?

Endelig kan du også gå på jagt efter efterladte underbiblioteker og deres indhold i Library, som du selv nævner. Det meste findes nok i Application Support (jeg ved ikke, hvad den mappe hedder på dansk). Hvis du vælger oversigt på listeform (Kommando-2), hakker af i Size og Calculate all sizes, i Oversigtsvalg (Kommando-J) og derefter sorterer Library-vinduet efter faldende omfang, så de største mapper vises øverst, kan du let se, hvilke mapper der for alvor fylder noget inde i Library.

Derefter vælger du den samme visning inde i Application support, så du atter kan sortere mapperne efter størrelse, og hvis du så finder en mappe tilhørende et program, som du har slettet fra Applications (lad os bare sige FinalCutX), kan du jo godt slette mappen com.apple.finalcutx, uanset hvor meget den så fylder.

Jeg vil som sædvanlig dog lige påpege, at det er dumt at dimse med sit system, hvis man ikke har en ret ny backup af de ting, som man ikke kan tåle at miste, men jeg har læst med på sidelinien på dit disk-projekt (en skam at det ikke lykkedes), så det lyder, som om du har styr på den slags.

Glædelig udtynding.


250

32
28. oktober 2020 @ 19:26
Juniormedlem
Tonny Freimanis skrev:

Der findes også trediepartssoftware til oprydning. Jeg burger ikke selv den slags støvsugere, men et af dem hedder vist Little Snitch (men læs lige om den selv, ikke?). Der findes vist også et andet et, som andre Macnyt'ere plejer at anbefale, men jeg kan ikke lige huske, hvad det hedder. DaisyDisk, måske, eller viser det bare fordelingen af forskellige fil-typer?

Little Snitch har ikke noget med oprydning at gøre, det er en firewall for udgående trafik, dvs. at den kan bruges til at blokere eller tillade at programmer "ringer hjem", kontakter Google Analytics osv.

Jeg bruger AppCleaner til at fjerne programmer som ikke har en uninstaller og hvor jeg vil have alle filer tilhørende programmet fjernet.

/Carsten


4586

389
28. oktober 2020 @ 20:15
FPU
Carsten Sigsgaard Mortensen skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Der findes også trediepartssoftware til oprydning. Jeg burger ikke selv den slags støvsugere, men et af dem hedder vist Little Snitch (men læs lige om den selv, ikke?). Der findes vist også et andet et, som andre Macnyt'ere plejer at anbefale, men jeg kan ikke lige huske, hvad det hedder. DaisyDisk, måske, eller viser det bare fordelingen af forskellige fil-typer?

Little Snitch har ikke noget med oprydning at gøre, det er en firewall for udgående trafik, dvs. at den kan bruges til at blokere eller tillade at programmer "ringer hjem", kontakter Google Analytics osv.

Jeg bruger AppCleaner til at fjerne programmer som ikke har en uninstaller og hvor jeg vil have alle filer tilhørende programmet fjernet.

/Carsten

OK, tak for info om Little Snitch og AppCleaner. AppCleaner lyder som noget, Corfitsen kan bruge til sin oprydning.


1130

15
28. oktober 2020 @ 21:29
Stormogul

+1 til AppCleaner. Det har jeg brugt igennem mange år. Lidt let program

l MBP 16 2023 l MP 2013 l iPhone 15 Pro Max l Watch Series 6 l HomePod l B&W PX7 S2e l

393

13
29. oktober 2020 @ 14:32
Lærling

CleanMyMac, hvis jeg forstår spørgeren rigtigt

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

451

18
29. oktober 2020 @ 15:11
Seniormedlem

Jeg har hentet AppCleaner og den ser ud til at kunne bruges til det jeg ønsker.

Jeg har ikke prøvet CleanMyMac - jeg mener at have læst her i macnyt at det er et program der kan give problemer, men jeg kan jo huske forkert. Jeg vil da se på det.


471

7
29. oktober 2020 @ 16:19
Seniormedlem

Jeg har brugt CleanMyMac i flere år og fungerer fint og efter hensigten ... tror jeg da, for jeg ved jo ikke hvad den ikke har fjernet af overflødigheder ;-)


393

13
29. oktober 2020 @ 16:49
Lærling

Det samme her. Jeg har heller aldrig hørt andet end godt om programmet på macnyt.

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

4586

389
29. oktober 2020 @ 17:36
FPU
MichaelCorfitsen skrev:

Jeg har hentet AppCleaner og den ser ud til at kunne bruges til det jeg ønsker.

Jeg har ikke prøvet CleanMyMac - jeg mener at have læst her i macnyt at det er et program der kan give problemer, men jeg kan jo huske forkert. Jeg vil da se på det.

Det var mig, der i sin tid fukkede op og forvekslede CleanMyMac, som nok er et fint oprydningprogram, med MacKeeper, som er det nærmeste man kommer malware på Mac-platformen.

Jeg havde på et tidspunkt måttet sidde og manuelt rense min niece's MBP for MacKeeper, og da jeg efterfølgende så navnet CleanMyMac i en tråd herinde, slog min hjerne en prut, og jeg for i det digitale blækhus, før jeg fik luftet kraniet ud. Heldigvis blev jeg modsagt med det samme, men derfor kan man jo godt have bidt mærke i mit oprindelige oprop.

Men altså: AppCleaner og CleanMyMac skulle være fine til oprydning (jeg har ikke selv prøvet dem), mens man skal holde sig længst muligt væk fra MacKeeper, som jeg HAR stiftet bekendtskab med.