xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Hjælp: El Capitan HD vil ikke mounte.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


196

5
24. oktober 2020 @ 14:40
Novice

Hej. Jeg er i gang med at opdatere min brors MBP unibody late 2008 med en SSD. I processen hvor jeg vil Carbon Copy Clone hans 2.5" HDD til SSD via et eksternt USB3-kabinet, skete "noget" så hans disk nu ikke vil hverken boote eller mounte. Jeg har prøvet at tilgå disken både internt og eksternt, men ser kun partitionerne "ghosted" i Disk Utility fra Henholdsvis min egen MBP og hans MBP via recovery HD.

Jeg troede der var en løsning ved at geninstallere OS (El Capitan) og dermed reparere, men installeren ser kun 'Recovery HD' så det spor er også koldt.

Nogle forslag til hvordan jeg får repareret disken til at kunne mounte igen? Den er i sin tid partitioneret i to, udover Recovery Partition.

Her er hvad jeg får fra Disk Utility First Aid (via Recovery HD):

Repairing the system.
Checking Journaled HFS Plus Volume.
Checking extents overflow file.
Checking catalog filel
The volume Macintosh HD could not be varified completely.
File system check exit code is 8.
Updating boot support partitions for the volume as required.
File system verify or repair failed.
Operation failed...

Med håbefuld hilsen Ulrik
Grafiker // LEGO entusiast // computernørd // musiker // retro gamer
  20
0
  478

2696

335
PallMei (Skribent)
24. oktober 2020 @ 15:03
Bit kongen

Kan desværre ikke hjælpe, men tror du har kørt den forkerte vej. Altså overskrevet harddisken, istedet for at kopiere den :-(. Metoden med CCC er ellers fornuftig nok, den brugte jeg også i tidernes morgen, da jeg udfasede mine mekaniske harddiske til ssd.


196

5
24. oktober 2020 @ 15:18
Novice

Tak for dit indspark. Jeg nåede faktisk aldrig at igangsætte CCC, idet source fylder mere end destination. Det var da jeg skulle boote disken for at lave backup (efter at have genindsat den i MBP'en) at den ikke længere ville starte. Den står længe med den grå proces-bjælke langsomt stigende og pludselig lukker/slukker den.

Jeg har søgt en del efter "disk tools" i håb om at kunne lave en reparation-ish. Først håber jeg dog at finde/få noget feedback, både her og andre steder på the interweb, inden jeg begynder at købe alt muligt uden at vide om det er den rigtige vej at gå. 

Det er filerne fra brugerkontoen jeg vil redde, ikke selve systemet, men det skal jo virke for at den kan mounte/boote.

Grafiker // LEGO entusiast // computernørd // musiker // retro gamer
Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

2696

335
PallMei (Skribent)
24. oktober 2020 @ 15:33
Bit kongen

Ok, så oplevede jeg noget tilsvarende på min fars maskine. Tror det var smc-reset der løste det. Men prøv både smc og nvram reset.

https://support.apple.com/da-dk/HT201295 

https://support.apple.com/da-dk/HT204063


196

5
24. oktober 2020 @ 16:20
Novice

Jeg har prøvet, men det løste desværre ikke noget. 

Det virker til at selve boot-disken er i stykker.

Grafiker // LEGO entusiast // computernørd // musiker // retro gamer

4586

389
24. oktober 2020 @ 17:17
FPU
Ulrik Hansen skrev:

Jeg har prøvet, men det løste desværre ikke noget. 

Det virker til at selve boot-disken er i stykker.

Hvis du kan boote i Recovery Mode, burde du kunne finde Diskværktøj i en af menuerne.

Jeg tror dog, at du har ret i, at disken er defekt, men det kan du måske få bekræftet, hvis du finder Diskværktøj og "får lov" til at køre en test på disken.


196

5
24. oktober 2020 @ 19:24
Novice

Hej Tonny. Fra Recovery Mode har jeg prøvet at køre Disk Utility, men der får jeg førnævnte besked:

The volume Macintosh HD could not be varified completely.

samt: File system verify or repair failed.

Det er der jeg er strandet.

Grafiker // LEGO entusiast // computernørd // musiker // retro gamer

2696

335
PallMei (Skribent)
24. oktober 2020 @ 19:43
Bit kongen

Og du er helt sikkert på at du vælger den rigtige disk? I disk utility i recovery er det nemt at komme til at vælge selve recovery partitionen.

Kan du heller ikke boot fra den i et eksternt kabinet? (hold alt-tasten nede ved opstart og vælg hvilken disk/partition der skal bootes fra)

Jeg ved at der her i forummet mere end en gang har været problemer med sata-kablet i visse 13" macbook modeller og macteknikker har været flink til at skaffe reservedel.


4586

389
24. oktober 2020 @ 20:09
FPU
Tonny Freimanis skrev:
Ulrik Hansen skrev:

Jeg har prøvet, men det løste desværre ikke noget. 

Det virker til at selve boot-disken er i stykker.

Hvis du kan boote i Recovery Mode, burde du kunne finde Diskværktøj i en af menuerne.

Jeg tror dog, at du har ret i, at disken er defekt, men det kan du måske få bekræftet, hvis du finder Diskværktøj og "får lov" til at køre en test på disken.

Right. Her er endnu et halmstrå, så:

Du har jo skiftet den oprindelige harddisk til en (går jeg ud fra) helt ny SSD, og her er der to muligheder:

1. Der HAR tidligere været meldinger om, at specifikke modeller inden for visse mærker ikke rigtig ville virke med visse Mac'er. Jeg kan lige finde tråden her på Macnyt, men det har været oppe og vende for et godt stykke tid siden. Prøv at søge på "SSD", "problemer", "virker ikke", o.s.v. i Macnyt's søgefelt. Hvis der ikke er gevinst, så prøv det samme i Google eller Bing eller Duck Duck Go, e.t.c. jeg tror dog ikke, at det er problemet, men hvis det viser sig at være tilfældet, er der iike meget andet at gøre end at bruge et andet mærke.

2. Med mindre det er en bytter p.gr.a. defekt, så KAN det være, at I ikke har fået sat disken ordentligt i, så prøv lige at kravle ind i mavsen på Mac'en igen og se om ikke stikket kan skubbes lidt bedre på plads, evt. også der, hvor det er forbundet til selve bundkortet. Den slags bøffer er set før. Det kan naturligvis også være, at selve fladkablet er defekt, men det kan man ligesom kun teste ved at prøve et andet kabel.


196

5
24. oktober 2020 @ 21:29
Novice

Igen, tak for dit indspark. Jeg nåede desværre aldrig at komme igang med SSD'en, da HDD'ens indhold var større end SSD'ens kapacitet. Jeg fik kun lige pillet den ud, tilsluttet den via et eksternt kabinet og så tilbage i maskinen igen, da den tilkendegav ikke at virke. Den fejlmeddelelse har jeg desværre ikke fået skrevet ned.

Grafiker // LEGO entusiast // computernørd // musiker // retro gamer

4586

389
25. oktober 2020 @ 11:15
FPU
Ulrik Hansen skrev:

Igen, tak for dit indspark. Jeg nåede desværre aldrig at komme igang med SSD'en, da HDD'ens indhold var større end SSD'ens kapacitet. Jeg fik kun lige pillet den ud, tilsluttet den via et eksternt kabinet og så tilbage i maskinen igen, da den tilkendegav ikke at virke. Den fejlmeddelelse har jeg desværre ikke fået skrevet ned.

Ah, OK. Måske jeg skulle begynde at nærlæse, hvad folk egentlig skriver, inden jeg rådgiver til højre og venstre. Sorry.

Nå, men hvis du har en eller anden mulighed for at sætte den oprindelige harddisk til en "levende" Mac, f.eks. med at billigt USB-til-SATA kabel, kan du køre en test på disken. Hvis der meldes om fejl på S.M.A.R.T. Status, er disken nok ved at dø, og det tilfældigvis på det tidspunkt, hvor I kopierede den for at flytte indholdet over på SSD'en.

Det KAN dog være, at den stadig kan mountes på¨en anden Mac, så indholdet kan reddes, men bagefter ville jeg ikke stole på den, ikke engang som backup disk nummer tre.

Hvis det er den originale disk fra 2008, er olien i lejerne nok ved at være blevet harsk, og så begynder problemerne, og hvis selve lejerne også er ved at være slidte, skal der ikke så meget til, før man risikerer et decideret crash, hvor læse/skive-hovedet rammer pladen.


196

5
25. oktober 2020 @ 12:18
Novice

Min egen MBP er en Mid 12, så jeg har prøvet at mounte MBP'en fra 08 som Target Disk via Firewire. Med prøvet menes at min Mid 12 Disk Utilities godt kan se 08'erens to partitioner (tre hvis man tæller recovery hd med), men de er grå/ghosted og lader sig ikke mounte. Ellers havde jeg for længst kopieret indholdet og smidt den fejlende disk i elektronik-affald.

Grafiker // LEGO entusiast // computernørd // musiker // retro gamer

4586

389
25. oktober 2020 @ 12:34
FPU
Ulrik Hansen skrev:

Min egen MBP er en Mid 12, så jeg har prøvet at mounte MBP'en fra 08 som Target Disk via Firewire. Med prøvet menes at min Mid 12 Disk Utilities godt kan se 08'erens to partitioner (tre hvis man tæller recovery hd med), men de er grå/ghosted og lader sig ikke mounte. Ellers havde jeg for længst kopieret indholdet og smidt den fejlende disk i elektronik-affald.

Prøv at Ctrl-klikke på en af de ghostede partitions og se, om ikke du får lov til at vælge "Mount partition…" i pop-up menuen. Ellers prøv at google "mounting ghost partitions macintosh"; måske dukker der noget brugbart op.


2696

335
PallMei (Skribent)
25. oktober 2020 @ 15:23
Bit kongen

Har prøvet lytte og høre om harddisken lyder rigtig. Er bange for at den er stået af.


4586

389
25. oktober 2020 @ 16:18
FPU
PallMei skrev:

Har prøvet lytte og høre om harddisken lyder rigtig. Er bange for at den er stået af.

Sidste udvej så: ned i en frysepose, knude på og så et døgns tid i fryseren. Det kan somme tider genoplive en harddisk kortvarigt, måske længe nok til at I kan få reddet de vigtigste data, som alt andet lige er lig med din brors brugermappe.

Ellers er der jo YouTube, hvor der er masser af forslag til, hvordan man genopliver en harddisk. Måske er der en af metoderne, som virker (kortvarigt) i jeres tilfælde.

Lykke til.


196

5
25. oktober 2020 @ 16:36
Novice
Tonny Freimanis skrev:

Prøv at Ctrl-klikke på en af de ghostede partitions og se, om ikke du får lov til at vælge "Mount partition…" i pop-up menuen. Ellers prøv at google "mounting ghost partitions macintosh"; måske dukker der noget brugbart op.

Det prøvede jeg lige igen. Det er vist det samme som at markere diskens grå tekst og så klikke på mount-knappen. Jeg har søgt lidt på dit forslag, men fandt ikke umiddelbart noget – jeg søger videre.

Det der giver mig håb om en data-redning, er at denne disk og dens partitioner bliver genkendt af System Profiler. Således:

PallMei skrev:

Har prøvet lytte og høre om harddisken lyder rigtig. Er bange for at den er stået af.

Den starter uden underlige lyde og når over halvvejs inden den pludselig afbryder boot-processen, går i sort, slukker.

Grafiker // LEGO entusiast // computernørd // musiker // retro gamer

2696

335
PallMei (Skribent)
25. oktober 2020 @ 16:46
Bit kongen

Jeg har for nyligt udskiftet en 4TB 2,5" harddisk. Den kunne også se partitionstabellen. En enkelt gang kunne den endog læses (men det holdt ikke mange minutter). Når jeg havde den i eksternt kabinet og lagde øret med til den, var det dog tydeligt at den forgæves forsøgte at komme op i omdrejninger igen og igen. Men i diskværktøj kunne partitionstabellen hele tiden ses, men klikkede man på en partition kom en meddelese om at positionen ikke var fysisk tilstede. Jeg tror drevet må have haft noget Flash rom til at gemme partitionstabellen. Men om, hvis den står af halvvejs er det mystisk.. måske der har været head crash og når den når det punkt på disken, går den i sort 🤔

Jeg gad ikke bruge mere tid på disken nu (måske som et hygge projekt, når din bror har kørbar løsning), men bruge backuppen, men har lidt en fornemmelse af, at der ikke er nogen. Jeg vil prøve at gøre op, hvor meget der kan genskabes fra mail-server, cloud konti og andre enheder.


8581

198
25. oktober 2020 @ 17:00
Poseidon
Tonny Freimanis skrev:
PallMei skrev:

Har prøvet lytte og høre om harddisken lyder rigtig. Er bange for at den er stået af.

Sidste udvej så: ned i en frysepose, knude på og så et døgns tid i fryseren. Det kan somme tider genoplive en harddisk kortvarigt, måske længe nok til at I kan få reddet de vigtigste data, som alt andet lige er lig med din brors brugermappe.

Det er ikke noget man bør gøre mere. https://drivesaversdatarecovery.com/blog/why-the-freezer-trick-for-hard-drives-doesnt-work/


4586

389
25. oktober 2020 @ 18:16
FPU
David Munch skrev:
Tonny Freimanis skrev:
PallMei skrev:

Har prøvet lytte og høre om harddisken lyder rigtig. Er bange for at den er stået af.

Sidste udvej så: ned i en frysepose, knude på og så et døgns tid i fryseren. Det kan somme tider genoplive en harddisk kortvarigt, måske længe nok til at I kan få reddet de vigtigste data, som alt andet lige er lig med din brors brugermappe.

Det er ikke noget man bør gøre mere. https://drivesaversdatarecovery.com/blog/why-the-freezer-trick-for-hard-drives-doesnt-work/

OK. Good to know. Men hvis disken alligevel er død, skader det jo ikke at prøve det som det aller-sidste, med mindre disken skal videre til en professionel.


196

5
25. oktober 2020 @ 21:59
Novice

Det med fryseren har helt forbigået min opmærksomhed :D 

Anyway, der er rigtig godt nyt lige nu. Jeg fandt en tråd hos stackexchange, hvor der nævnes en proces (fsck_hfs), som kan force quit'es i Activity Monitor, hvorefter den automatisk mountes af Disk Utility og bliver synlig i Finder. Disk Utility giver en advarsel om at den ikke kan reparere den, men at der kan kopieres fra den. Det er jeg så i fuld sving med at gøre lige nu :D :D

Indtil videre vil jeg bare sige tak for indsparkene.

Grafiker // LEGO entusiast // computernørd // musiker // retro gamer

4586

389
26. oktober 2020 @ 09:07
FPU
Ulrik Hansen skrev:

Det med fryseren har helt forbigået min opmærksomhed :D 

Anyway, der er rigtig godt nyt lige nu. Jeg fandt en tråd hos stackexchange, hvor der nævnes en proces (fsck_hfs), som kan force quit'es i Activity Monitor, hvorefter den automatisk mountes af Disk Utility og bliver synlig i Finder. Disk Utility giver en advarsel om at den ikke kan reparere den, men at der kan kopieres fra den. Det er jeg så i fuld sving med at gøre lige nu :D :D

Indtil videre vil jeg bare sige tak for indsparkene.

Cool! Den skriver jeg mig bag øret, så jeg kan bruge den, hvis det samme sker for mig.