xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Extern SSD startdisk med forskellige OS.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


455

18
14. oktober 2020 @ 10:36
Seniormedlem

Jeg har en iMac 27” 2019 med 1TB SSD APFS-formateret og med OS 10.14.6. samt en MBP 2011 med 1TB SSD Mac OS - udvidet (journaled)-formateret partitioneret i 750GB med OS 10.11.6 og 250GB med OS 10..6.8. De forskellige startdiske er a.h.t. gl. (udemærkede) programmer jeg af og til bruger. Jeg overvejer at ”løfte” iMac til OS 10.15 - eller hvad der nu kommer - altså up to date, men vil gerne stadig have 10.14.6, 10.11.6 og 10.6.8 til rådighed fra extern SSD-disk.

Jeg overvejer en 2TB SSD (thunderbolt/USB-3.1 forbindelse til iMac - thunderbolt 2/USB 2 til MBP) og partitionere den i 1.000GB, 750GB og 250GB og med SuperDuper kopiere de 3 diske til hver sin partition.

Derefter ”løfte” iMac til aktuelle OS. Med den nye externe SSD tilsluttet iMac skulle jeg herefter have alle 4 OSer med tilhørende programmer til rådighed.

Spørgsmål - skal den nye externe SSD formateres APFS eller Mac OS - udvidet og er der noget jeg skal være opmærksom på med min ”plan”?.


  26
0
  843

2709

341
PallMei (Skribent)
14. oktober 2020 @ 10:51
Bit kongen

Usb understøtter ikke trim (sudo trimforce), med mindre det har ændret sig, så ydelsen vil gå ned og sliddet op med tiden.

APFS er at foretrække, da flere partitioner kan deles om pladsen i deres beholder. Men kun 10.13 og nyere understøtter APFS.


455

18
14. oktober 2020 @ 10:57
Seniormedlem
PallMei skrev:

Usb understøtter ikke trim (sudo trimforce), med mindre det har ændret sig, så ydelsen vil gå ned og sliddet op med tiden.

APFS er at foretrække, da flere partitioner kan deles om pladsen i deres beholder. Men kun 10.13 og nyere understøtter APFS.

Trim (sudo trimforce)...  ikke forstået, hvad betyder det?

Så skal jeg altså formatere den externe i Mac OS udvidet for at kunne køre alle OSer?.


2709

341
PallMei (Skribent)
14. oktober 2020 @ 11:28
Bit kongen
MichaelCorfitsen skrev:
PallMei skrev:

Usb understøtter ikke trim (sudo trimforce), med mindre det har ændret sig, så ydelsen vil gå ned og sliddet op med tiden.

APFS er at foretrække, da flere partitioner kan deles om pladsen i deres beholder. Men kun 10.13 og nyere understøtter APFS.

Trim (sudo trimforce)...  ikke forstået, hvad betyder det?

Så skal jeg altså formatere den externe i Mac OS udvidet for at kunne køre alle OSer?.

Trim er en kommando operativ systemet kan sende til ssd om hvilke data den skal betragte som slettet. Den oplysning kan den i sin "fritid" bruge til oprydning. Den oprydning sørger for at minimere antallet af læse/skrive operationer og dermed slidet på flash-hukommelsen. Hvert fald mht skrive operationer har flash celler en begrænset levetid.

sudo trimforce er terminal kommandoen man bruger til at aktiveret det på tredjepart ssd. På originale Apple SSD bliver det aktiveret som standard.

Uden at have prøvet, tror jeg godt du kan blande med forskellige typer partitioner. Men kun APFS kan altså deles om den tilgængelig plads, så pladsen ikke er låst til de enkelt partitoner. De gamle macOS vil heller ikke kunne læse APFS partitioner, hvis du har planer om dataudveksling. Deres diskværktøj vil heller ikke kunne forstå indholdet af APFS beholderen (som faktisk er den fysiske partition).


455

18
14. oktober 2020 @ 13:11
Seniormedlem
PallMei skrev:
MichaelCorfitsen skrev:
PallMei skrev:

Usb understøtter ikke trim (sudo trimforce), med mindre det har ændret sig, så ydelsen vil gå ned og sliddet op med tiden.

APFS er at foretrække, da flere partitioner kan deles om pladsen i deres beholder. Men kun 10.13 og nyere understøtter APFS.

Trim (sudo trimforce)...  ikke forstået, hvad betyder det?

Så skal jeg altså formatere den externe i Mac OS udvidet for at kunne køre alle OSer?.

Trim er en kommando operativ systemet kan sende til ssd om hvilke data den skal betragte som slettet. Den oplysning kan den i sin "fritid" bruge til oprydning. Den oprydning sørger for at minimere antallet af læse/skrive operationer og dermed slidet på flash-hukommelsen. Hvert fald mht skrive operationer har flash celler en begrænset levetid.

sudo trimforce er terminal kommandoen man bruger til at aktiveret det på tredjepart ssd. På originale Apple SSD bliver det aktiveret som standard.

Uden at have prøvet, tror jeg godt du kan blande med forskellige typer partitioner. Men kun APFS kan altså deles om den tilgængelig plads, så pladsen ikke er låst til de enkelt partitoner. De gamle macOS vil heller ikke kunne læse APFS partitioner, hvis du har planer om dataudveksling. Deres diskværktøj vil heller ikke kunne forstå indholdet af APFS beholderen (som faktisk er den fysiske partition).

Nu skal jeg kun bruge USB2/thunderbolt2 når jeg skal kopiere 10.11.6 og 10.6.8 fra min MBP til den nye SSD. Herefter skulle det blive thunderbolt 3 mellem iMac og den nye SSD. Så må jeg vel kunne aktivere TRIM på den nye SSD.

Skal jeg forstå det sådan, at jeg:  Formatere den nye SSD i MacOS-udvidet -> partitionere i de 3 størrelser -> formatere den partition der skal huse 10.14.6 i APFS -> kopiere 10.11.6 og 10.6.8. til den MacOS-udvide formaterede partitioner og 10.14.6 til den APFS formaterede partition, eller skal jeg lade alle partitioner blive i APFS eller alle blive i MacOS-udvidet?.

Jeg regner ikke med dataudveksling direkte mellem systemerne. Hvis jeg skal brug noget arbejde fra det en til det system, arkivere jeg arbejdet og flytter filen (som fra min iMac (APFS til min MBP MacOS-udvidet).


2709

341
PallMei (Skribent)
14. oktober 2020 @ 14:00
Bit kongen
MichaelCorfitsen skrev:

Nu skal jeg kun bruge USB2/thunderbolt2 når jeg skal kopiere 10.11.6 og 10.6.8 fra min MBP til den nye SSD. Herefter skulle det blive thunderbolt 3 mellem iMac og den nye SSD. Så må jeg vel kunne aktivere TRIM på den nye SSD.

Ja


Skal jeg forstå det sådan, at jeg:  Formatere den nye SSD i MacOS-udvidet -> partitionere i de 3 størrelser -> formatere den partition der skal huse 10.14.6 i APFS -> kopiere 10.11.6 og 10.6.8. til den MacOS-udvide formaterede partitioner og 10.14.6 til den APFS formaterede partition, eller skal jeg lade alle partitioner blive i APFS eller alle blive i MacOS-udvidet?.

Partitionering kommer før formattering. Partitionering som navnet antyder er opdeling. Herefter kan du formatere de enkelte partitioner som du ønsker. En af disse partitioner kan du formattere som APFS, hvilket medføre at der laves en beholder med en APFS enhed i. Der kan tilføjes flere enheder, som virker ligesom selvstændige partioner i brug, men deles om den ledige plads.

https://support.apple.com/da-dk/guide/disk-utility/dskua9e6a110/mac

Så lav 3 partitioner. Formatere 2 til macOS udvidet og 1 til APFS. Den til APFS kan du lave flere enheder i, hvis du har flere macOS versioner 10.13 eller nyere du ønsker. 

Jeg vil anbefale at du i diskværktøj trykker cmd+2 (menu->oversigt->vis alle), for at se alle enheder ude til venstre. For jeg syntes det giver større forståelse for APFS, når man kan se hierarkiet med den fysiske disk og beholder.

Jeg regner ikke med dataudveksling direkte mellem systemerne. Hvis jeg skal brug noget arbejde fra det en til det system, arkivere jeg arbejdet og flytter filen (som fra min iMac (APFS til min MBP MacOS-udvidet).


455

18
14. oktober 2020 @ 15:48
Seniormedlem

Fint - gode forstålige svar. Men (jeg bliver ved) så ser jeg nu når jeg går nærmere efter SSD diske, at de stort set alle (med undtagelse af La Cie) er med USB-C - eksempelvis en Samsung T7 2TB der står til USB-C 3.2 - og min iMac har thunderbolt 3 og USB 3.1. Giver det problemer ud over at jeg skal sikre mig de rigtige kabler til MBP og iMac. Og er TRIM stadig mulig.


2709

341
PallMei (Skribent)
14. oktober 2020 @ 17:57
Bit kongen
MichaelCorfitsen skrev:

Fint - gode forstålige svar. Men (jeg bliver ved) så ser jeg nu når jeg går nærmere efter SSD diske, at de stort set alle (med undtagelse af La Cie) er med USB-C - eksempelvis en Samsung T7 2TB der står til USB-C 3.2 - og min iMac har thunderbolt 3 og USB 3.1. Giver det problemer ud over at jeg skal sikre mig de rigtige kabler til MBP og iMac. Og er TRIM stadig mulig.

Alle steder jeg lige har kunnet finde, siger at Samsung T7 2TB understøtter trim. Den har også software man kan/skal installere som muligvis gør det muligt. Ud over hvad jeg kan se, så er forskellen mellem usb 3.2 og 3.1 hastigheden. 3.2 kan klare 10Gbps, men 3.1 kun 5Gbps. Så du vil ikke kunne udnytte den fulde hastighed af drevet. Faktisk kun det halve, men det er nu heller ikke helt ringe.


455

18
14. oktober 2020 @ 18:10
Seniormedlem
PallMei skrev:
MichaelCorfitsen skrev:

Fint - gode forstålige svar. Men (jeg bliver ved) så ser jeg nu når jeg går nærmere efter SSD diske, at de stort set alle (med undtagelse af La Cie) er med USB-C - eksempelvis en Samsung T7 2TB der står til USB-C 3.2 - og min iMac har thunderbolt 3 og USB 3.1. Giver det problemer ud over at jeg skal sikre mig de rigtige kabler til MBP og iMac. Og er TRIM stadig mulig.

Alle steder jeg lige har kunnet finde, siger at Samsung T7 2TB understøtter trim. Den har også software man kan/skal installere som muligvis gør det muligt. Ud over hvad jeg kan se, så er forskellen mellem usb 3.2 og 3.1 hastigheden. 3.2 kan klare 10Gbps, men 3.1 kun 5Gbps. Så du vil ikke kunne udnytte den fulde hastighed af drevet. Faktisk kun det halve, men det er nu heller ikke helt ringe.

Altså alt skulle kunne lade sig gøre - jeg skal blot sikre mig de rigtige kabler: MBP 2011 -> Samsung og Samsung -> iMac.


2709

341
PallMei (Skribent)
14. oktober 2020 @ 19:52
Bit kongen
MichaelCorfitsen skrev:

Altså alt skulle kunne lade sig gøre - jeg skal blot sikre mig de rigtige kabler: MBP 2011 -> Samsung og Samsung -> iMac.

Ja. Der nok et kabel med. Men sikkert kun et der virker med din MBP. Tjekkede lige specs og kan se den understøtter UASP Mode (USB Attached SCSI Protocol), dvs. den køre SCSI over USB og er grunden til at trim er muligt.


455

18
18. oktober 2020 @ 09:56
Seniormedlem

Jeg har bestilt SSDen, og nødvendige kabler skulle medfølge. Jeg vender tilbage om projektets gennemførelse.


455

18
22. oktober 2020 @ 20:27
Seniormedlem

Det er så ikke blevet nogen succes. Meningen var at kunne starte alle OSer på min iMac 2019 - det kan jeg ikke.

Jeg partitionerede 2TB SSDen i A: 250GB, B.750GB og C: 1.000GB. A og B blev herefter formateret i Mac OS - udvidet (journaled) og C formateret i APFS. Herefter blev A og B via SuperDuper fra min MBP 2011 givet hhv OS 10.6.8 og OS 10.11.6.. MBP kørte i OS 10.11.6 under dette. C blev via SuperDuper fra min iMac 2019 givet OS 10.14.6.. iMac 2019 kørte i OS 10.14.6 under dette. A tog ca. 3 timer, B ca. 8 timer og C ca. 1 time.

På MBP kan jeg starte fra såvel A som B. Jeg kan se startdisk C, men kan naturligvis ikke starte fra den p.g.a. OS forskel. På iMac kan jeg starte fra C, men A giver blot sort skærm (må tvangslukke) og B giver "indkørsel forbudt".

Min MBP har to startdiske på sin SSD, og dem skifter jeg fint imellem (10.6.8/10.11.6).

Jeg har på fornemmelsen, at SuperDuper skulle have kørt under det OS som jeg ville kopiere, altså 10.6.8 -> 10.6.8, 10.11.6 -> 10.11.6. og 10.14.6 -> 10.14.6. OS 10.11.6 blev kopieret via SuperDuper i OS 10.11.6 og alligevel vil iMac ikke starte fra denne disk, så min teori passer ikke helt. Men noget med systemversion og/eller formatering må være årsagen.

Nogen forslag til en løsning?.


2709

341
PallMei (Skribent)
23. oktober 2020 @ 06:15
Bit kongen
MichaelCorfitsen skrev:

Det er så ikke blevet nogen succes. Meningen var at kunne starte alle OSer på min iMac 2019 - det kan jeg ikke.

Jeg partitionerede 2TB SSDen i A: 250GB, B.750GB og C: 1.000GB. A og B blev herefter formateret i Mac OS - udvidet (journaled) og C formateret i APFS. Herefter blev A og B via SuperDuper fra min MBP 2011 givet hhv OS 10.6.8 og OS 10.11.6.. MBP kørte i OS 10.11.6 under dette. C blev via SuperDuper fra min iMac 2019 givet OS 10.14.6.. iMac 2019 kørte i OS 10.14.6 under dette. A tog ca. 3 timer, B ca. 8 timer og C ca. 1 time.

På MBP kan jeg starte fra såvel A som B. Jeg kan se startdisk C, men kan naturligvis ikke starte fra den p.g.a. OS forskel. På iMac kan jeg starte fra C, men A giver blot sort skærm (må tvangslukke) og B giver "indkørsel forbudt".

Min MBP har to startdiske på sin SSD, og dem skifter jeg fint imellem (10.6.8/10.11.6).

Jeg har på fornemmelsen, at SuperDuper skulle have kørt under det OS som jeg ville kopiere, altså 10.6.8 -> 10.6.8, 10.11.6 -> 10.11.6. og 10.14.6 -> 10.14.6. OS 10.11.6 blev kopieret via SuperDuper i OS 10.11.6 og alligevel vil iMac ikke starte fra denne disk, så min teori passer ikke helt. Men noget med systemversion og/eller formatering må være årsagen.

Nogen forslag til en løsning?.

Jeg kan forklare hvorfor. 

Din iMac 2019 er for ny. Den kan ikke køre ældre versioner af macOS end den, som den blev introduceret med. De indeholder ganske enkelt ikke drivere til hardwaren.

Og så gætter jeg på at din MBP er for gammel til 10.14. For det er ikke helt klart for mig, hvad du mener med men kan naturligvis ikke starte fra den p.g.a. OS forskel.

Tror din eneste mulighed er, at køre de ældre versioner i en virtuel maskine på din iMac. VirtualBox er gratis. Parallels er den lækreste, men dyreste og du skal forvente at opgradere årlig eller hver andet år (for at kunne bruge den på nye macOS) og så er der vmWare Fusion som er lidt billigere og lidt mindre lækker. Jeg har ingen erfaring med VirtualBox, men vil anbefale at prøve den først. I tidernes morgen, hvor jeg havde behov for VM, swappede jeg mellem Parallels og Fusion, det kunne gå, så længe jeg havde arbejde til at betale. Men derefter gad jeg simpelthen ikke betale prisen.


455

18
23. oktober 2020 @ 13:47
Seniormedlem

Nu du skriver det, kan jeg svagt huske "problemet" med, at en maskine ikke kan køre et tidligere OS end det den er født med. Havde jeg været dette problem mere bevidst ved starten, havde jeg nok set på mit ønske på en anden måde. Men nu har jeg en lynhurtig extern SSD og skal nok få glæde af den.

Deri ligger også det med min MBP.

Jeg har VMware Fusion ver. 11.5.6.. Den bruger jeg alene til at køre XP og et regnskabsprogram jeg ikke kan undvære, altså ingen eksperimenter med VM på den maskine. Det er noget en tilbage i 2008 installerede for mig, og det har så bare fulgt med op gennem mine Mac-maskiner siden. Jeg starter VM og XP starter automatisk. Jeg starter mit regnskabsprogram, bruger programmet og lukker. Det er alt jeg kender til Vituel Maskiner. Jeg ser der  er en 210 sider manual til VM !!!!!.

Jeg har en "nødmaskine" en  iMac 2015 21,5" der køre 10.15 og også har VM (og XP) - jeg kunne eksperimentere på den. Jeg har fundet lidt på nettet om at installere Mac OS på VM - men jeg vil gerne have alt med der er på mit SuperDuper-kopi (programmer m.m.). Jeg ser på det - men jeg er naturligvis taknemmelig for råd, links etc..


2709

341
PallMei (Skribent)
23. oktober 2020 @ 15:34
Bit kongen
MichaelCorfitsen skrev:

Jeg har en "nødmaskine" en  iMac 2015 21,5" der køre 10.15 og også har VM (og XP) - jeg kunne eksperimentere på den. Jeg har fundet lidt på nettet om at installere Mac OS på VM - men jeg vil gerne have alt med der er på mit SuperDuper-kopi (programmer m.m.). Jeg ser på det - men jeg er naturligvis taknemmelig for råd, links etc..

 Lige et tip. Virtuel maskiner eelsker maskiner med masser og af ram og ssd ;-)


455

18
23. oktober 2020 @ 15:58
Seniormedlem

1 TB SSD men kun 8GB RAM.


2709

341
PallMei (Skribent)
23. oktober 2020 @ 16:12
Bit kongen
MichaelCorfitsen skrev:

1 TB SSD men kun 8GB RAM.

8GB er nok i underkanten, men det er nemt at opgradere på din 27", hvis du kan få VM til at køre.


455

18
23. oktober 2020 @ 16:26
Seniormedlem

Min oplysning var om min iMac 21,5" hvor jeg vil forsøge. Min iMac 2019 har 1TB SSD og 64 GB RAM


2709

341
PallMei (Skribent)
23. oktober 2020 @ 16:30
Bit kongen
MichaelCorfitsen skrev:

Min oplysning var om min iMac 21,5" hvor jeg vil forsøge. Min iMac 2019 har 1TB SSD og 64 GB RAM

👍


2709

341
PallMei (Skribent)
23. oktober 2020 @ 16:30
Bit kongen
MichaelCorfitsen skrev:

Min oplysning var om min iMac 21,5" hvor jeg vil forsøge. Min iMac 2019 har 1TB SSD og 64 GB RAM

👍


455

18
24. oktober 2020 @ 18:21
Seniormedlem

Jeg skulle nok have undersøgt teorien bag mit ønske inden jeg gik i gang.

VM kan kun kører OS 10.8 og frem (gælder både VM 11.5.6 på mine iMac og VM 8.5.10 på min MBP - så der røg Snow Leopard på mine iMac, den kan kun køres på min MBP.

Så hentede jeg InstallMacOSX.dmg El Capitan 10.11.6 og fulgte de anvisninger jeg kunne finde på nettet til installering på VM. Jeg lukkede (shut down) XP -> new -> følger anvisningerne men det stopper ved

og så kan jeg ikke komme videre (læs - jeg kan ikke finde ud af det mere). Hvor fejler jeg?.


2709

341
PallMei (Skribent)
24. oktober 2020 @ 19:38
Bit kongen
MichaelCorfitsen skrev:

Jeg skulle nok have undersøgt teorien bag mit ønske inden jeg gik i gang.

VM kan kun kører OS 10.8 og frem (gælder både VM 11.5.6 på mine iMac og VM 8.5.10 på min MBP - så der røg Snow Leopard på mine iMac, den kan kun køres på min MBP.

Så hentede jeg InstallMacOSX.dmg El Capitan 10.11.6 og fulgte de anvisninger jeg kunne finde på nettet til installering på VM. Jeg lukkede (shut down) XP -> new -> følger anvisningerne men det stopper ved

og så kan jeg ikke komme videre (læs - jeg kan ikke finde ud af det mere). Hvor fejler jeg?.

Kan du ikke linke til de anvisninger du prøver at følge?

Men ville antage at der er en wizard/skabelon.


455

18
24. oktober 2020 @ 20:03
Seniormedlem

2709

341
PallMei (Skribent)
24. oktober 2020 @ 20:21
Bit kongen
MichaelCorfitsen skrev:

https://medium.com/@achekulaev/how-to-create-a-macos-virtual-machine-in-vmware-fusion-on-mac-without-a-cd-usb-drive-or-a-recovery-cb942d821654

Hvad er en wizard/skabelon?.

Ok, den viser bare at du skal vælge new og så drag/droppe install app'en. Men det der undre er, at du har en disk image fil. Hvis install app'en er inde i den skulle du måske prøve at trække den over.

En Wizard er det som du også ser på dit link. En dialog, som stiller dig en række spørgsmål. En skabelon er en fil hvor opsætning er tilpasset.

Jeg vil råde dig til at prøve at finde nogle vejledninger på youtube, hvis det stadig driller.

455

18
26. oktober 2020 @ 18:20
Seniormedlem

Jeg har opdaget/lært, at mit ønske ikke kan opfyldes med de maskiner og OSer jeg har, altså at jeg fra een maskine - den nyeste iMac 2019 - kunne arbejde med flere ældre OSer. Så det bliver som nu, MBP kører 10.11.6 og 10.6.8 og min iMac 2019 kører 10.14.6 (måske senere både 10.14.6 og 10.15 ->. Min "nødmaskine" iMac 2015 kører 10.15 -> og 10.11.6..

Jeg har fået VM til at køre 10.11.6 (jeg får ingen glæde af det, men har da lært hvordan VM virker). Og så har jeg fået en meget hurtig extern 2TB SSD disk, og den skal jeg nok få glæde af, selvom købet var i relation til mit ønske og ikke en mangel i øvrigt.

Tak for indspark.


2709

341
PallMei (Skribent)
27. oktober 2020 @ 08:53
Bit kongen

Ok, surt. Men det er også mange versioner. Hvad er grunden, måske er der en anden løsning til at reducere antallet af versioner?

 Er ikke helt inde i om der findes en macOS version til din 2019 iMac, der kan køre 32bit apps. Men nogle af de versioner som understøttedes i VM kunne, men ved ikke om også er blokeret, hvis ikke værts OS understøtter 32bit 🤔


455

18
27. oktober 2020 @ 11:15
Seniormedlem

Det skyldes nogle gamle programmer der dækker mine behov. Et ArchiCad 7.0 (OS 10.6.8), Final Cut Pro Studio (OS 10.11.6) - jeg er ikke god i FinalCut X endnu, har et undervisningsprogram jeg skal i gang med i de mørke vinternætter - og så Photoshop CS6 (OS 10.14.6).

iMac 2019 er født med OS 10.14 -> så der er nok ikke noget der kan hjælpe der.