xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Mac Pro crasher hver anden dag
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


927

49
14. oktober 2020 @ 05:29
Veteran

Min Mac Pro 2013 som jeg har købt i Blue City crasher af og til hvor alt fryser på nær lige pointeren. I går fik jeg en kernel panic hvor jeg i første linje så CPU 1 i. Men da jeg kørte en hardware diagnostic test (option-D) fandt den ingen fejl. Hvad kan der være galt? Hvordan kan jeg selv finde frem til fejlen? Den har sidste udgave ad macOS High Sierra installeret og ingen 3. parts software installeret endnu.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)
  22
1
  931

927

49
14. oktober 2020 @ 09:08
Veteran

Jeg har stadig fejlen. Den dukker op hver dag, flere gange og det kan ske når som helst. Om 10 min eller om en 1 time. Der er dog størst chance for at det sker indenfor 10 min.

Jeg har prøvet at lavet en clean install igen, genstartet dyre og trykket D så den kører en diagnostic. Men den finder intet selvom jeg prøver flere gange. Så jeg står med en nyformateret computer og Apple eget diagnistic tool finder intet. Men jeg har faktisk en defekt computer, tror jeg. Findes der andet 3. parts software der kan køre en diagnose på den?

Er der ikke en venlig sjæl herinde der kan hjælpe mig via en fjernskrivebord (måske VNC eller TeamSpeak?) inden jeg aflevere dyret tilbage?

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2709

339
PallMei (Skribent)
14. oktober 2020 @ 10:17
Bit kongen

Hvis den genstarter, så tjek fejlkoden med følgende kommando i terminal:

log show --predicate 'eventMessage contains "Previous shutdown cause"' --last 24h

Og læs her

https://georgegarside.com/blog/macos/shutdown-causes/ 

Læs også Apple support:

https://support.apple.com/da-dk/HT200553 

Jeg er lidt i samme båd. High Sierra på Imac 2009. Har også lave en frisk installation og nvram reset. Jeg får -128 i fejlkode, som desværre er ukendt. Men jeg mistænker driver til usb-wifi, som jeg måtte købe, da det indbyggede airport kort er stoppet med at fungere (fungere kun korttid, hvis jeg har åbnet og tjekket kabler).


2581

84
14. oktober 2020 @ 12:00
Bit kongen

Et godt gæt er ram eller varme.



4593

394
14. oktober 2020 @ 13:59
FPU
Jesper Arning skrev:

Et godt gæt er ram eller varme.


Jeg er tilbøjelig til at give jesper ret.

Jeg har aldrig hørt eller læst. at Kernel Panics (kun) skulle være software-relaterede.

Jeg havde på et tidspunkt købt en brugt en 12'' PowerBook, som pludselig lavede en Kernel Panic, efter at jeg havde haft den et års tid. Efterfølgende dukkede panikken op igen på vilkårlige tidspunkter og i forskellige situationer, så det lykkedes mig aldrig at finde den bagvedliggende årsag.

Jeg prøvede naturligvis fejlfinding og gen-installering, men det hjalp ikke. Jeg tænkte dog ikke på at prøve at pille RAM'en ud og sætte den i igen, hvilket måske ville have virket.


927

49
14. oktober 2020 @ 16:42
Veteran

log show --predicate 'eventMessage contains "Previous shutdown cause"' --last 24h

Jeg fik 3 stk fejlkode -62 og det selvom jeg ikke har brugt computeren mere end et par timer.

Det er nok RAM'ene så?

Men den oplyser selv om fejlkode -62 når den crasher og selv genstarter. Men når jeg selv kvæler den fordi den fryser, kommer den ikke med nogen fejlkode kan jeg se.

2020-10-14 00:20:04.779269-0700 0xca       Default     0x0                  0      0    kernel: (AppleSMC) Previous shutdown cause: 5

2020-10-14 09:55:12.765367+0200 0xca       Default     0x0                  0      0    kernel: (AppleSMC) Previous shutdown cause: 5

2020-10-14 11:07:51.759553+0200 0xca       Default     0x0                  0      0    kernel: (AppleSMC) Previous shutdown cause: 3

2020-10-14 11:40:41.762501+0200 0xca       Default     0x0                  0      0    kernel: (AppleSMC) Previous shutdown cause: -62

2020-10-14 11:54:23.837332+0200 0xca       Default     0x0                  0      0    kernel: (AppleSMC) Previous shutdown cause: -62

2020-10-14 12:27:03.823424+0200 0xca       Default     0x0                  0      0    kernel: (AppleSMC) Previous shutdown cause: -62

2020-10-14 16:28:02.828356+0200 0xca       Default     0x0                  0      0    kernel: (AppleSMC) Previous shutdown cause: 3





The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2709

339
PallMei (Skribent)
14. oktober 2020 @ 17:39
Bit kongen

Nej, jeg tror ikke det er rammen. Så ville den fryse fuldstændigt. Varme ville være mere sandsynligt.

Sådan som jeg tyder dine fejlmeldinger, så stopper com.apple.windowsserver, som står optegning af alt brugerflade, med at svare og com.apple.driver.watchdog som er en overvågningsprocess mister tålmodigheden efter 2minutter og genstarter maskinen.

Der er brug for noget mere fejlsøgning for at afklare hvilken app eller handling der blokere windowsserver.  

Mit gæt, er at det kan være et varmeproblem med grafikkort. Prøv at hente en app som kan vise temperaturmålinger som f.eks https://crystalidea.com/macs-fan-control og/eller https://member.ipmu.jp/yuji.tachikawa/MenuMetersElCapitan/ og stress grafikken med f.eks. https://benchmark.unigine.com/heaven .

Et andet gæt kunne være et problem drevet, men så undre det mig at den får gemt begrundelse for nedlukning. Anyway prøv at kør førstehjælp i diskværktøj, det kan ikke skade. 

Ligeledes smc-reset https://support.apple.com/da-dk/HT201295 og nvram-reset https://support.apple.com/da-dk/HT204063 for god ordens skyld.

Men hvis intet hjælper eller bringer dig og videre og den gør det ved ren installation og du har nogen form for reklamationsret, så ville jeg returnere den og lade dem bøvle med problemet.


927

49
14. oktober 2020 @ 18:41
Veteran

Tak for svar indtil videre. Den fryser også ofte hvor det kun er musen der fungerer. Andre gange genstarter den spontant. Så det er lidt af begge dele.

Men den bliver sendt ind, for nu er jeg sikker på, at det ikke bare er mig der er ved at blive åndsvag i låget   

Men det kan være RAM, SSD eller varmt grafikkort?

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2709

339
PallMei (Skribent)
14. oktober 2020 @ 20:01
Bit kongen

Tror ikke på ram. Selv defekt SSD kunne give samme symptomer, så er den ikke helt defekt, når den kan skrive til loggen. Men kan selvfølgelig være nogle dårlige områder. Men ja varmt eller defekt grafikkort kunne være en mulighed. Det lyder i hvert fald som et eller hardware fejler. Du vil muligvis kunne finde ledetråde i konsol (konsol er ikke det samme som terminal, men en app til at se systemloggen), men har ingen tips til hvad du skal kigge efter bortset fra tidspunktet for at den fryser.


927

49
15. oktober 2020 @ 14:28
Veteran

Ok. Da den var brudt ned med sort skærm uden at lukke ned eller genstartet kom der enormt varmt luft ud af den foroven. Hvis det er et defekt grafikkort, kan det så nemt skiftes?

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2709

339
PallMei (Skribent)
15. oktober 2020 @ 15:25
Bit kongen
Ufomekaniker skrev:

Ok. Da den var brudt ned med sort skærm uden at lukke ned eller genstartet kom der enormt varmt luft ud af den foroven. Hvis det er et defekt grafikkort, kan det så nemt skiftes?

Jeg syntes du skal installere en af tidligere nævnte apps og se præcis hvad der bliver unormalt varmt. Det kan også være et problem med blæseren eller det hele er stoppet med støv. 

Tror ikke grafik kort er svær at skifte, men hvis vi snakker den lille sorte trashcan model, så har den 2 skræddersyede der næppe er nemme at opspore eller billige. Prøv at tjekke ifixit.



927

49
20. oktober 2020 @ 16:02
Veteran

Så har den lige været til "reparation" hos leverandøren som er Blue City. Teknikeren fortæller mig at de ikke kan genskabe fejlen hos dem, og påstår at det er min monitor der skaber disse fejl.

Jeg har godt nok aldrig hørt om en monitor der kan lave en kernel panic, og fryse skrivebordet så det kun er pointeren der bevæger sig, crashe med genstart eller stalle i sort skærm mens den bliver varmere og varmere. Jeg kan da tage fejl, men hvad siger i?

Jeg tror vist det bliver en returvare...

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

1131

15
20. oktober 2020 @ 16:21
Stormogul

Det har jeg nu heller ikke!

Er det en Thunderbolt skærm?

l MP 2013 l iPhone 15 Pro Max l Watch Series 6 l HomePod l B&W PX7 S2e l

927

49
20. oktober 2020 @ 18:30
Veteran

Næh. Det er blot en monitor med normal HDMI og dertil købt nyt kabel. 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

4593

394
20. oktober 2020 @ 20:22
FPU

Jeg tror heller ikke på, at det kan være skærmen (eller kablet), men hvis du har mulighed for det, kan du da prøve at køre Mac'en et stykke tid med en anden skærm og et andet kablet.

Jeg ville dog også prøve at afmontere RAM-klodserne, rense terminalerne i isopropylalkohol og så sætte dem i igen, eventuelt på andre pladser, alt efter hvad der er muligt i den Mac.

Hvis problemet skyldes for meget varme, KAN det være at termopastaen har sluppet, men det kræver lidt snilde at fikse.

At det skulle være skærmen, som forårsager Kernel panics lyder dog for mig mere som en undskyldning for ikke at reparere/bytte til noget, som ikke crasher, så hvis du stadig har en eller anden form for bytte- eller retur-ret, ville jeg hurtigst benytte mig af den og så finde noget tilsvarende på stedet eller bruge pengene et andet sted.

Det her lugter af et potentielt langvarigt tovtrækkeri, hvor du måske skal undvære din Mac i lange perioder, mens den (måske) bliver forsøgt repareret den ene gang efter den anden.


927

49
20. oktober 2020 @ 21:36
Veteran

Ja. Jeg tænker også i de baner. Så jeg har bedt om at lade handle gå retur, hvilket er godkendt. 


The farm saw the farm (Går'n så går'n)

8581

198
21. oktober 2020 @ 11:43
Poseidon

Jeg ville også levere tilbage, såfremt det er et fejlhæftet produkt.


Et godt bud ellers, ville være at give den noget ny thermal paste på CPU'en, da det originale garanteret er knastørt nu, og derved ville kunne forklare dine crashes. Har du prøvet at overvåge CPU temperaturerne?


927

49
22. oktober 2020 @ 04:16
Veteran
David Munch skrev:

Jeg ville også levere tilbage, såfremt det er et fejlhæftet produkt.


Et godt bud ellers, ville være at give den noget ny thermal paste på CPU'en, da det originale garanteret er knastørt nu, og derved ville kunne forklare dine crashes. Har du prøvet at overvåge CPU temperaturerne?

Jeg sendte den straks tilbage til Blue City da jeg fik den ind ad døren med posten, fordi jeg ikke vil røre den med en ildtang. Jeg er gået hen og blevet lidt paranoid over det her, fordi forhandleren siger at den virker fint første gang den var til reparation, og at det er min monitor der fejler. Hvad nu hvis når de har fået den tilbage og beskylder mig for at ødelægge den, fordi de opdager fejlen denne gang? Jeg stoler nada på den butik, efter den her skumle episode.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

8581

198
22. oktober 2020 @ 08:03
Poseidon

Du er på sikker grund når du har gjort dem opmærksom på fejlen, og ikke omvendt. Og specielt set i lyset af at de siger de ikke kunne lokalisere fejlen på deres værksted.


4593

394
31. oktober 2020 @ 17:59
FPU

Vil lige opdatere info omkring kernel panics.

I en YouTube-video om Apple's OS'er fra den første Macintosh i 1984 og frem til 2020, nævnte manden bag videoen, at et af de første OS X'er var berygtet for at lave mange kernel panics.

Det var nyt for mig, da det altid har været mit indtryk, at kernel panics skyldes en svigtende komponent.

Link til videoen: History of macOS.


927

49
31. oktober 2020 @ 23:25
Veteran

Det var faktisk rart at vide.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

52

3
01. november 2020 @ 09:01
Novice

Er der noget hardware tilsluttet?

Jeg har en macbook pro 2011, der også bruges som stationær. Med kablet tastatur og mus er der ingen problemer. 

Med trådløs mus crasher/genstarter den ca en gang om dagen. 


927

49
01. november 2020 @ 16:57
Veteran
studmac skrev:

Er der noget hardware tilsluttet?

Jeg har en macbook pro 2011, der også bruges som stationær. Med kablet tastatur og mus er der ingen problemer. 

Med trådløs mus crasher/genstarter den ca en gang om dagen. 

Jeg fik et kablet Apple tastatur med og en Apple Magic Mouse 1 med. Jeg havde det sluttet internettet til med et LAN kabel. Andet hardware var der ikke tilsluttet den. Jeg havde ikke engang mine hovedtelefoner tilsluttet den.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)