xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
Safari er uhyggelig langsom specielt omkring facebook på MBP
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)


85

0
09. oktober 2020 @ 22:19
Novice

Hej.

Jeg har en MBP med et par år på bagen, og jeg har "forvaltet" den med "Clean my mac" i flere år. Men for nylig slettede jeg alt overflødigt software, bla. AVARE og Clean my mac. Dette kom lige omkring da den nyeste opdatering til IOS kom, og efter jeg har opdateret min MBP, så er vi tilbage i 486 tiden i gamle dage. Det går så langsomt med alt, at det næsten ikke er til at holde ud, og hvis jeg benytter facebook, så skal jeg afbryde og genstarte safari hver femte minut. 

Jeg har egentlig en temmelig ryddelig mac, og der ligger intet overflødigt på den, men den er tæt på intet værd som det står lige nu. 

Hvad fanden er det lige der skal gøre for at det bliver "stabil" igen?

  7
1
  838

4586

389
09. oktober 2020 @ 22:49
FPU

Det er jo godt nok for sent nu, men det er aldrig dumt at starte med en TimeMachine backup, inden man begynder at dimse med sit system, også selvom man bruger professionel software til rengøringen, for med sådan en backup, ville du kunne have omformateret harddisken og lagt det hele ind igen og (måske) fjerne problemet.

Nå, men det løser jo ikke dit problem her og nu, så jeg vil foreslå dig at åbne Aktivitetsovervågning, vælge knappen Systemhukommenlse (System Memory), og klikke på %CPU kolonnen, så trekanten vender spidsen nedad, for så kan du se, hvilke processer, der bruger mest processor-kraft, og som måske også æder hukommelse, så din Mac bliver nødt til at bruge disken som swap-disk (Memory Leak Bug).

Ingen af processerne bør bruge mere end maks. ca. 20% CPU, og som regel noget mindre, hvis de blot ligger i baggrunden uden f.eks. at rendere video eller knække MilkywayAtHome-pakker.

En anden ting er, at Finder skal bruge lidt tid på at re-indeksere disken, hvis der er slettet eller tilføjet store mængder data. Det kan godt tage noget tid, især hvis der er tale om en konventionel harddisk, altså ikke en SSD. Finder burde dog kunne re-indeksere en harddisk på maks. et døgns tid.

Held og lykke og feed-back.


85

0
09. oktober 2020 @ 23:10
Novice

Hej Tonny.

Ja og jeg har faktisk en timecapsule, så det skulle jeg nok have gjort.

Jeg kan se at så snart jeg åbner facebook, så ryger den på 95%. Den kommer ned igen så snart jeg intet gør, men åbner du en gruppe eller en besked osv, så ryger den op på 95% igen.

¨Der ligger et eller andet og "støjer" et sted, men jeg kan simpelthen ikke lure hvad det er. Det lugter lidt af at der skete noget efter jeg fjernede clean my mac. Jeg er godt med på, at seriøse brugere at MAC produkter, men jeg har brugt det som betalene bruger i de sidste mange år og det har faktisk aldrig skuffet. 


4586

389
10. oktober 2020 @ 03:07
FPU

Jamen, så er det jo oplagt at slette Facebook og geninstallere den.

De fleste Mac-programmer, bortset fra de store suiter, PLEJER blot at være en enkelt ikon i mappen Programmer, som man kan lægge i Papirkurv og så tømme den. Som regel ligger der dog lidt preferencefiler og/eller cache-mapper, eventuelt sammen med updaters. Dem kan man som regel finde i Brugermappen (dit hjemmebibliotek med dit brugernavn) i den mappe, som hedder Bibliotek. Den mappe er usynlig i nyere systemer og skal derfor åbnes via Finder's Gå-menu.

Store programsuiter lægger underbiblioteker og -filer alle mulige steder, men de kommer som regel med en uninstaller, som man bør bruge i stedet for blot at slette programmet manuelt. Hvis Facebook har vedlagt en uninstaller, er det nok en god idé at bruge den.

Når du først er inde i Bibliotek, bør du vælge at vise indholdet på listeform (Kommando-2), derefter åbne Oversigtsvalg (Kommando-J) og hakke af i Vis Omfang og Vis alle (for neden), og derefter klikke i Omfang i vinduet så de største mapper vises øverst. Derefter kan du ignorere tomme mappe og gå på opdagelse i de andre. men lad være med at slette eller flytte noget, især uden backup, hvis du ikke er helt sikker på, hvad du laver. Kommando-J lukker i øvrigt Oversigtsvalg igen.

Inden du sletter og geninstallerer Facebook, bør du dog google problemet. Jeg synes, at jeg har hørt om det problem før, så det kan jo være, at der er en let work-around, f.eks. sletning af en preferencefil eller log ud, log ind (har du prøvet det?), som sparer dig for besværet med sletning og ny-installering.

Glædelig fejlfinding.

P.S. Prøv at søge på facebook i Macnyt's eget søgefelt; måske dukker der noget brugbart op.


927

49
10. oktober 2020 @ 03:54
Veteran

Når jeg fyrer op for Safari og hopper ind på Facebook, så bliver min Mac også langsom og Safari kommer enda med en advarsel øverst i browservinduet om, at Facebook bruger for meget hukommelse og siden burdes lukkes i Safari.

Det er selve Facebook der er programmeret på sådan en måde at Safari bliver tvunget i knæ vil jeg mene. Det er ikke macOS eller Safari der er problemet vil jeg mene.

Der er ikke andet for at slukke og starte Safari eller en prøve en anden browser indtil Facebook har fået rettet koden. 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2696

335
PallMei (Skribent)
10. oktober 2020 @ 07:24
Bit kongen

Nu har jeg af zuckerpolitiske grunde droppet facebook, så kan ikke teste om den er sløv her. Men prøv en anden browser, for at se om problemet er isoleret til Safari.


123

9
10. oktober 2020 @ 08:17
Novice

Har samme udfordring med Facebook.. Den er møg langsom til at loade billeder osv, den hakker når man scroller ned på siden. Har prøvet i Chrome og der det langt beder.. 

Jeg overbevist om at det Facebook den er gal med, alt andet køre fejlfrit.. 

Skulle mene min Macbook Air sagtens kunne "klare" lidt facebook :)

MacAir 2018. Apple tv 2021. iPhone 13 Pro.

4586

389
10. oktober 2020 @ 11:27
FPU

Jeg havde godt hørt om de hastighedsproblemer med Facebook, især i browsere, men trådstarter hævder jo, at problemerne først opstod efter en rengøring, hvilket mit svar er baseret på.

Men det er da skægt at se, hvordan historien gentager sig, for jeg kommer til at tænke på Adobe's Flash plug-in, som kunne få min Dual 2.5 GHz til at køre 2 x 100% på CPU'en med alle blæsere kørende på fuld kraft, bare den skulle streame lidt video.

Det var en gamel, gammel bug, og Steve Jobs var rasende på Adobe, fordi de ikke gad rette fejlen.

P.S. Det er lidt sådan la-la at anbefale at bruge Chrome i stedet for, især hvis man er kritisk over for en "zuckersk" tilgang til privat-data, i hvert fald hvis man ikke først læser licensaftalen grundigt igennem.

Jeg ville i stedet for nok prøve Firefox eller iCab, eller en af de sidste versioner af Opera, hvis den stadig virker på jeres OS'er.