xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her diskuteres nyhederne råt og usødet (Nyhedsdebat)
macnyt  /  forum  /  emne
Nyt Apple-event i november - Silicon Macs?
Kategori: Her diskuteres nyhederne råt og usødet (Nyhedsdebat)


2273

157
09. oktober 2020 @ 22:16
ASCII jonglør
MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”
  19
2
  1236

8586

198
10. oktober 2020 @ 12:32
Poseidon

Jeg er meget i tvivl om hvorvidt jeg skal hoppe på den med det samme, hvis der kommer en Mac Mini, eller vente til revision 2..


2273

157
10. oktober 2020 @ 14:28
ASCII jonglør

Også jeg, indrømmet - men min MBP fra 2013 er altså i den grad aldrende, så det ender nok alligevel med, at jeg bliver prøveklud for endnu et Apple-produkt   

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

8586

198
10. oktober 2020 @ 16:04
Poseidon

I det mindste er der ikke meget som kan gå galt i en Mac Mini. Apple plejer bare at give deres 2. Generations produkter en ordentlig teknisk opgradering i forhold til første generation, og det holder mig også tilbage.


356

12
puggaard (Skribent)
10. oktober 2020 @ 16:32
Lærling

enig - det er ikke helt let. Jeg er også meget klar på at prøve det nye, men husker også min første generations Mac Book Pro som bestemt ikke var et hit. 😛


4593

394
10. oktober 2020 @ 18:00
FPU

Det er da rigtigt nok, at ethvert førstegenerationsprodukt kan være (er) fejlbehæftet, og hvis man bare ikke kan tåle nede-tid, skal man nok vente til næste generation.

Måske VAR første generation MacBook Pro slem, men den var jo lidt af en hovsa-løsning, for Apple/IBM arbejdede jo på at lave en neddroslet G5 CPU, som ikke blev så varm som den originale CPU, så man kunne lægge den aldrende G4 CPU i graven.

Da det ikke lykkedes IBM's ingeniører at løse varme-problemerne, måtte Apple i al hast skifte til Intel, så lige den model blev nok lanceret, før man havde fået luget alle fejlene ud af den, og sidenhen er det jo gået meget godt, for der er jo stadig mange 8-10 år gamle Mac'er, som stadig bliver brugt, bl.a. min egen MBP Mid 2010, som stadig tøffer derudad mange timer hver dag.

OK, den fik skiftet harddisken ud med en SSD i 2014, fordi harddisken døde, og den har sidenhen (2017) fået skiftet et halv-fladt batteri, højtalerne, fordi de pludselig forvrængede, og DVD-drev, fordi spindlen fulgte ud sammen med en DVD-film, men den kører fint igen.

Hvor mange bærbare PC'ere i 10.000,- Kroners klassen fra 2010 (eller tidligere) mon stadig virker i dag? Og så er den sorte MBP vel stadig en af de smukkeste laptops nogensinde.

Men når alt det her er sagt, så TROR jeg, at det forholder sig lidt anderledes denne gang, for dels er det Apple's egen CPU, som de må kende ud og ind, og dels har ARM-platformen jo længe været brugt i iDimserne, så der bør ikke være nogen overraskelser ved design-processen af bundkortet, og (det meste af) resten af Mac'en er jo "standardkomponenter", med mindre Apple samtidig har tænkt sig at eksperimentere med f.eks. en trykfølsom skærm som fuldt tastatur á la TaskBar, eller trådløs opladning, som de jo ikke har været så heldige med indtil videre.

Jeg skal ikke selv have en, men jeg glæder mig til at se priserne på Intel-MBP'er i Genbrugsen, hvis ARM-MBP'erne viser sig at være mere eller mindre fejlfrie.


8586

198
11. oktober 2020 @ 07:51
Poseidon
puggaard skrev:

enig - det er ikke helt let. Jeg er også meget klar på at prøve det nye, men husker også min første generations Mac Book Pro som bestemt ikke var et hit. 😛

Hvad var der da galt med den? Hardwarehoppet til 2. generations MBP'en var dog ret stort. Jeg er glad for jeg ventede på den i sin tid. :)


2273

157
11. oktober 2020 @ 08:14
ASCII jonglør

Spørgsmålet er jo også, om et evt. hardwarehop fra 1. til 2. generation af de nye Silicon Macs vil have den store betydning for os forbrugere. For maskinerne er nok så hurtige, at en evt. forbedring i 2. gen. vil blive absolut minimal. Måske kan der komme en forbedring på batteritiden pga. en forbedret batteriteknologi, men ellers er der vel “kun” børnesygdomme at være nervøs for.

Iøvrigt bliver det desværre nok ikke MBP, der kommer med i den første bølge af Silicon Macs, sandsynligvis snarere Mac Mini *suk*

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

356

12
puggaard (Skribent)
11. oktober 2020 @ 19:12
Lærling

Det var måske ved nærmere eftertanke helhedsoplevelsen. De første modellers CPU var ikke voldsomt hurtige, men det var nok mere mængden af software der skulle emuleres for at kunne afvikles, der drillede. 


234

11
12. oktober 2020 @ 05:59
Juniormedlem
puggaard skrev:

det var nok mere mængden af software der skulle emuleres for at kunne afvikles, der drillede. 

-Og det med omskrivning af software kan jo nok drille lidt for 3. parts leverandører det første stykke tid. Apple's egne apps kommer nok til at køre næsten gnidningsløst fra start af.


2709

341
PallMei (Skribent)
12. oktober 2020 @ 08:35
Bit kongen
Hansa skrev:
puggaard skrev:

det var nok mere mængden af software der skulle emuleres for at kunne afvikles, der drillede. 

-Og det med omskrivning af software kan jo nok drille lidt for 3. parts leverandører det første stykke tid. Apple's egne apps kommer nok til at køre næsten gnidningsløst fra start af.

Nok især Apps der ikke er udviklet i ren XCode og skal vente på arm undstøttelse i andre udviklingsmiljøer og frameworks.


927

49
12. oktober 2020 @ 09:19
Veteran

Jeg har også været early adopter, hvor jeg har fortrudt det. Så denne gang venter jeg lidt. Det var den første MBA som var lidt noget skrammel. Jeg havde også den første Apple TV, som heller ikke lige frem var den rene dynamit. 

Nu prøver jeg at være late adopter i stedet for, og har købt en Mac Pro billig. Hvilket minder mig om at jeg står så bare og mangler et Thunderbolt Display til den. Er der nogen der vil sælge deres?    

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

356

12
puggaard (Skribent)
12. oktober 2020 @ 23:57
Lærling

Hoppede også på PPC  fra start - det var heller ikke sjovt 😝.  Eller mac os x for den sags skyld. Men  nysgerrigheden bevirker nu nok at jeg er på fra start igen 😆


4593

394
13. oktober 2020 @ 00:14
FPU
puggaard skrev:

Hoppede også på PPC  fra start - det var heller ikke sjovt 😝.  Eller mac os x for den sags skyld. Men  nysgerrigheden bevirker nu nok at jeg er på fra start igen 😆

Jeg synes nu, at overgangen fra 68K til PPC gik ret gnidningsfrit.

OK, John Scully mistede overblikket og var med til at sprøjte alt for mange modeller ud på markedet, herunder den forfærdelige Performa 6000 serie, især Performa 6200. Eneste formildende omstændighed ved den var, at man kunne sætte et TV/Video-kort i den, med fjernbetjening og det hele.

Jeg havde sådan en og var ikke særlig tilfreds med den, selvom den naurligvis var hurtigere end min Performa 475 (som jeg stadig har). Jeg forsøgte at bytte den med mit speciale-instituts Quadra 840 AV, og de var lige ved at hoppe på den, fordi de godt kunne bruge de ekstra hestekræfter til at analysere sonogrammer med, men det blev desværre ikke til noget.

PPC blev dog først rigtigt sjovt med PowerMac 9600. Musikstudierne var vilde med den, fordi den havde hele seks PCI-slots, og de blev jævnt hen alle sammen fyldt ud med jeg ved ikke hvad.

For os andre blev det godt fra og med G4/400; hurtig, smuk, nem at servicere, og så godt som umulig at vælte, hverken i MacOS 9 eller X. Apples svar på en Landrover Defender.


356

12
puggaard (Skribent)
13. oktober 2020 @ 15:46
Lærling



Quadra-serien - stadig de fedeste Mac’er ☺️

Quadra 700 Commercial  👌😄


2273

157
16. oktober 2020 @ 16:05
ASCII jonglør
MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1905

185
PowerPalle (Administrator)
16. oktober 2020 @ 16:10
Stormogul
Factory skrev:

9to5Mac: Apple might hold another event on November 17 to introduce first Apple Silicon Mac

Kilden er vel nærmere, Jon Prosser :) der efterhånden har en ret god troværdigheds-statistik fsa. Apple-rygter.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

8586

198
18. oktober 2020 @ 09:25
Poseidon
PowerPalle skrev:
Factory skrev:

9to5Mac: Apple might hold another event on November 17 to introduce first Apple Silicon Mac

Kilden er vel nærmere, Jon Prosser :) der efterhånden har en ret god troværdigheds-statistik fsa. Apple-rygter.

85,5% i følge https://appletrack.org/leaderboard/ hvilket man må sige er ganske godt ja.


2273

157
18. oktober 2020 @ 09:33
ASCII jonglør

Jamen, så tak til Jon Prosser, vor mand med fingeren i æblet - og et forhåbentlig “Ja tak!” til nye MacBooks 16” i november!   

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

196

5
26. oktober 2020 @ 07:18
Novice

De to Mac'er jeg har været early adopter af: Intel iMac 24" som blev kendt for at have et faulty grafikkort, samt Macbook Pro Late '08 Unibody, som jeg aldrig havde problemer med den.

Jeg er både super nysgerrig på det der er på vej, men også påholdende. En mini virker som det mindst risikable at købe for at komme med på vognen. Man skulle havde meldt sig som developer :D

Grafiker // LEGO entusiast // computernørd // musiker // retro gamer