xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Arkiv for skrivebordsbilleder (OS 10.14.6).
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


455

18
04. oktober 2020 @ 10:16
Seniormedlem

Jeg har tidligere lagt billeder i samme arkiv som OS´s faste skrivebordsbilleder, sådan at de er direkte i Systemindstillinger  under -> Skrivebord & skærmskåner -> Apple -> Skrivebordsbilleder, men nu kan jeg ikke finde arkivet. Hvor er det nu det er?.

  18
0
  556

4593

394
04. oktober 2020 @ 11:19
FPU

Ligger de ikke her?

Harddisk -> Bibliiotek -> Skrivebordsbilleder

På engelsk:

Harddrive -> Library -> Desktop Pictures

Der er tale om det Bibliotek, som ligger på hovedroden af hele systemet, ikke det (usynlige) Bibliotek, som ligger i din brugermappe.

Sådan hænger tingene i hvert fald sammen i mit go'e gamle SnowLeo.


455

18
04. oktober 2020 @ 12:00
Seniormedlem

Sådan husker jeg det også - men det er ikke der.


1131

15
04. oktober 2020 @ 12:36
Stormogul

Jeg kan finde to steder med mappen Desktop Pictures

/Library/Desktop Pictures

/System/Library/Desktop Pictures

l MP 2013 l iPhone 15 Pro Max l Watch Series 6 l HomePod l B&W PX7 S2e l

455

18
04. oktober 2020 @ 12:59
Seniormedlem

Ingen af de viste stier giver gevinst. I Sporlight får jeg ingen resultater på "Desktop Pictures", "Skrivebordsbilleder" eller andre ord jeg kan komme på til emnet. Når jeg går i Biblioteket bruger jeg +alt., så jeg skulle være det rigtige sted. Men arkivet er stadig ikke fundet.


2185

44
04. oktober 2020 @ 13:17
ASCII jonglør

i macOS 10.15 Catalina er det /System/Library/Desktop Pictures - men denne mappe er låst, da det er en system mappe.


4593

394
04. oktober 2020 @ 13:56
FPU

Prøv at søge på et fil-navn på et billede, som du kan huske navnet på, og som du ved ligger i den mappe, som du leder efter. Jeg har dog en mistanke om, at Finder ikke medtager søgeresultater fra System-mappen og muligvis heller ikke fra Bibliotek (Library) på hovedroden.

Ellers skal du ind i de biblioteksmapper, som du har adgang til, sortere på listeform, vælge Vis Omfang og Vis Alle i Oversigtsvalg (Kommando-J) og så sortere mapperne efter størrelse ved at klikke på Størrelse-bjælken øverst i vinduet, så pilen vender spidsen nedad, så de største mapper kommer til at ligge øverst. Derefter kan du måske regne ud, hvor alle dine billeder ligger henne. Bemærk, at det kan tage lidt tid for Finder at tælle bytes sammen i de store mapper.


455

18
04. oktober 2020 @ 18:10
Seniormedlem
Rene Larsen skrev:

i macOS 10.15 Catalina er det /System/Library/Desktop Pictures - men denne mappe er låst, da det er en system mappe.

Nu er det 10.14 jeg er på - og jeg har jo tidligere lagt billeder ind i mappen så jeg har haft adgang til mappen, men det er nok nogle år siden og dermed også under et tidligere OS. Nu kan jeg ikke se at jeg kan lave de store ulykker i mappen med skrivebordsbilleder så hvorfor er den låst? - og normalt når noget er låst kan det låses op, men hvordan?.


455

18
04. oktober 2020 @ 18:17
Seniormedlem
Tonny Freimanis skrev:

Prøv at søge på et fil-navn på et billede, som du kan huske navnet på, og som du ved ligger i den mappe, som du leder efter. Jeg har dog en mistanke om, at Finder ikke medtager søgeresultater fra System-mappen og muligvis heller ikke fra Bibliotek (Library) på hovedroden.

Et billed jeg kender vises kun i de andre mapper hvori de ligger - ikke skrivebordsbilleder.

Ellers skal du ind i de biblioteksmapper, som du har adgang til, sortere på listeform, vælge Vis Omfang og Vis Alle i Oversigtsvalg (Kommando-J) og så sortere mapperne efter størrelse ved at klikke på Størrelse-bjælken øverst i vinduet, så pilen vender spidsen nedad, så de største mapper kommer til at ligge øverst. Derefter kan du måske regne ud, hvor alle dine billeder ligger henne. Bemærk, at det kan tage lidt tid for Finder at tælle bytes sammen i de store mapper.

Det er lidt meget at gøre ud af det (meget lille) problem. Jeg kan jo bare skifte skrivebordsbilled fra andre mapper.


4593

394
04. oktober 2020 @ 18:21
FPU

Jeg ved ikke, om det gælder for deciderede system-filer, men ellers låser man mapper og filer op og i ved at tage en info (Kommandi-I) på den pågældende fil, klikke på trekanten ud for Sharing & Permissions (Deling & Tilladelser), så spidsen vender nedad, HiLite dem, som filen skal låses op eller i for, og så (sandsynligvis) skrive administratorpassword.


4593

394
04. oktober 2020 @ 18:23
FPU
MichaelCorfitsen skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Prøv at søge på et fil-navn på et billede, som du kan huske navnet på, og som du ved ligger i den mappe, som du leder efter. Jeg har dog en mistanke om, at Finder ikke medtager søgeresultater fra System-mappen og muligvis heller ikke fra Bibliotek (Library) på hovedroden.

Et billed jeg kender vises kun i de andre mapper hvori de ligger - ikke skrivebordsbilleder.


Ellers skal du ind i de biblioteksmapper, som du har adgang til, sortere på listeform, vælge Vis Omfang og Vis Alle i Oversigtsvalg (Kommando-J) og så sortere mapperne efter størrelse ved at klikke på Størrelse-bjælken øverst i vinduet, så pilen vender spidsen nedad, så de største mapper kommer til at ligge øverst. Derefter kan du måske regne ud, hvor alle dine billeder ligger henne. Bemærk, at det kan tage lidt tid for Finder at tælle bytes sammen i de store mapper.

Det er lidt meget at gøre ud af det (meget lille) problem. Jeg kan jo bare skifte skrivebordsbilled fra andre mapper.

Du kan også vælge en vilkårlig billed-fil i Finder, Ctrl-klikke på den og vælge "Set Desktop Picture" fra pop-up menuen.


455

18
04. oktober 2020 @ 18:42
Seniormedlem
Tonny Freimanis skrev:

Jeg ved ikke, om det gælder for deciderede system-filer, men ellers låser man mapper og filer op og i ved at tage en info (Kommandi-I) på den pågældende fil, klikke på trekanten ud for Sharing & Permissions (Deling & Tilladelser), så spidsen vender nedad, HiLite dem, som filen skal låses op eller i for, og så (sandsynligvis) skrive administratorpassword.

Den er jeg med på, men jeg kan slet ikke se mappen "Desktop Pictures".


2185

44
04. oktober 2020 @ 20:38
ASCII jonglør
MichaelCorfitsen skrev:
Rene Larsen skrev:

i macOS 10.15 Catalina er det /System/Library/Desktop Pictures - men denne mappe er låst, da det er en system mappe.

Nu er det 10.14 jeg er på - og jeg har jo tidligere lagt billeder ind i mappen så jeg har haft adgang til mappen, men det er nok nogle år siden og dermed også under et tidligere OS. Nu kan jeg ikke se at jeg kan lave de store ulykker i mappen med skrivebordsbilleder så hvorfor er den låst? - og normalt når noget er låst kan det låses op, men hvordan?.

Stien i Mojave for de indbygget skrivebordsbilleder er /Library/Desktop Pictures

Det er korrekt at mappen i Catalina kan låses op, men det kræver at man aktivt slår SIP (System Integrity Protection) fra.


455

18
04. oktober 2020 @ 23:32
Seniormedlem
Rene Larsen skrev:
MichaelCorfitsen skrev:
Rene Larsen skrev:

i macOS 10.15 Catalina er det /System/Library/Desktop Pictures - men denne mappe er låst, da det er en system mappe.

Nu er det 10.14 jeg er på - og jeg har jo tidligere lagt billeder ind i mappen så jeg har haft adgang til mappen, men det er nok nogle år siden og dermed også under et tidligere OS. Nu kan jeg ikke se at jeg kan lave de store ulykker i mappen med skrivebordsbilleder så hvorfor er den låst? - og normalt når noget er låst kan det låses op, men hvordan?.

Stien i Mojave for de indbygget skrivebordsbilleder er /Library/Desktop Pictures

Det er korrekt at mappen i Catalina kan låses op, men det kræver at man aktivt slår SIP (System Integrity Protection) fra.

Jo, jo - men jeg kan slet ikke SE mappen Desktop Picture!.


4593

394
05. oktober 2020 @ 09:54
FPU
MichaelCorfitsen skrev:
Rene Larsen skrev:
MichaelCorfitsen skrev:
Rene Larsen skrev:

i macOS 10.15 Catalina er det /System/Library/Desktop Pictures - men denne mappe er låst, da det er en system mappe.

Nu er det 10.14 jeg er på - og jeg har jo tidligere lagt billeder ind i mappen så jeg har haft adgang til mappen, men det er nok nogle år siden og dermed også under et tidligere OS. Nu kan jeg ikke se at jeg kan lave de store ulykker i mappen med skrivebordsbilleder så hvorfor er den låst? - og normalt når noget er låst kan det låses op, men hvordan?.

Stien i Mojave for de indbygget skrivebordsbilleder er /Library/Desktop Pictures

Det er korrekt at mappen i Catalina kan låses op, men det kræver at man aktivt slår SIP (System Integrity Protection) fra.

Jo, jo - men jeg kan slet ikke SE mappen Desktop Picture!.

På dansk hedder den jo "Skrivebordsbilleder". Har du heller ikke sådan en?


455

18
05. oktober 2020 @ 10:14
Seniormedlem

Nej. Jeg har også ledt efter nogle "Bruger"- "User"-mapper hvori de måske kunne ligge, men det har heller ikke givet resultat. I systemindstillinger er mine billeder med under "Apple" - men hvor de er arkiveret ????.


4593

394
05. oktober 2020 @ 14:09
FPU

Hej igen, Michael.

Jeg har lige sammenlignet med med mig selv. Den originale Desktop Pictures (Skrivebordsbilleder) mappe SKAL ligge i det Bibliotek (LIbrary), som ligger på samme niveau som Application (Programmer), System og Users (Brugere).

Den ligger ikke i din brugermappes Library (Bibliotek) eller i Library (Bibliotek) i mappen "System".

Hvis du kigger på dit screendump, kan du se, at mappen "Billeder" er synlig for neden. Det er den også på min, men i den mappe har jeg lavet en ekstra mappe, som hedder "PicsForDesktop" til mine egne skrivebordsbilleder, og den vises fint i mine System Preferences, lige under Pictures (Billeder).

Når du engang har fundet dine billeder igen, vil jeg foreslå dig at separere dine egne billeder fra Apple's originale; så har du mere styr på det, fordi de ligger i din brugermappe. Så har gæster eller registrerede brugere heller ikek adgang til dem, kun Apple's egne plus dem, som de selv tilføjer. Men altså ikke dine.

Desværre vil Finder ikke vise søgeresultater på mappe- og fil-navne i Library, men det vil EasyFind til gengæld. Jeg havde tilfældigvis installeret, selvom jeg aldrig bruger den, så jeg prøvede at søge på både mappen "desktop pictures" og på billedet "earth horizon" (uden anførselstegn), og det virkede! Ligesom i en Finder-søgning vises stien hen til den funde mappe eller fil for neden i EasyFind vinduet; så kan du dobbeltklikke på mappen umiddelbart før Desktop Pictures (Skrivebordsbilleder) og derved åbne den mappe, som den ligger i. Hvis der er mere end et enkelt søgeresultat, skal du lige HiLite et af dem, før stien vises.

EasyFind kan søge efter enten filer eller mapper eller begge dele, og den kan søge specifikt på både store og små bogstaver. Derfor burde du nemt kunne finde dine skrivebordsbilleder igen med EasyFind.

Nå er mit OS ældre end dit, men mon ikke nogle af mappe- og fil-navnene er bevaret: Her er i hvert fald nogle af mine, som du kan søge på:

Mapper: Art, Black & White, Nature, Patterns, Plants, Solid Colors

Fotos (alle med .jpg i enden): Aqua Blue, Aqua Graphite, Flow 1, Ripples Purple, Small Ripples Graphite, Tiles Pine.




455

18
05. oktober 2020 @ 14:53
Seniormedlem

Hej Tonny.

Fejl 40 - Jeg var i Finder -> Gå + alt. -> Bibliotek = ingen Desktop Pictures. Jeg går i min HD -> Bibliotek = Desktop Pictures FUNDET. Det var din bemærkning om "...samme niveau som Application (Programmer) ... der ledte mig på vej.

Din bemærkning om at lægge egne billeder i Mapper "Billeder" (eller undermapper) er nok det mest korrekte i s.f. at blande Apple og egne billeder.

Tak til alle for hjælp.


4593

394
05. oktober 2020 @ 15:26
FPU

Wee! Glad for, at jeg kunne hjælpe!