xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Råd angående Imac 27" 5K 2019 vs 2020
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


32

0
03. oktober 2020 @ 15:36
Let øvet

Hej med jer

Det er efterhånden en del år siden, jeg sidst har været herinde.

Jeg står imellem valget af en Imac 27" 5K 2019 og 2020, som jeg håber I kan hjælpe med, da jeg ikke har haft held med at finde svar på dette nogle steder.

Det eneste der holder mig tilbage i at købe model 2020 er, at Apple har valgt at lodde SSD harddisken til bundkortet og selvfølgelig prisen. Derudover så får jeg ikke brug for den ekstra CPU og GPU ydelse. Jeg får dermed sparet lidt penge ved at købe modellen fra sidste år.

Men da model 2019 stort set kun sælges med fusionsdrev, så er planen at skifte både SATA fusionsdrevet ud med SSD og den lille 32GB PCIe SSD med en større SSD.
Jeg ønsker primært at bruge en PCIe SSD i model 2019, hvor SATA SSD'en kan bruges til lagring af filer osv.

En del youtube videoer henviser til, at man kan skifte SATA SSD'en ud, hvor hastigheden herefter er omkring 500 MB/s målt med blackmagic, selvom at de også har en PCIe SSD kørende i deres 2019 model, som MacOS booter fra. Hvor modeller der er født med SSD uden fusiondrev ligger på 2700 - 2800 MB/s.
Funktionen bagved dette kan jeg ikke helt forstå, da de begge booter fra en PCIe SSD, og alligevel afviger langt fra hinanden hastighedsmæssigt.

Nu kommer det spændende så. Jeg vil høre, om jeg kan opnå den samme SSD read/write hastighed i en 2019 fusionsmodel som i de fødte SSD modeller, ved netop at skifte begge SSD'er ud i fusionsmodellen, således at jeg ligger indenfor 2700 - 2800 MB/s, eller er jeg nødsaget til at købe en model der er født med SSD, for at kunne opnår dette og hvorfor?

Takker

  4
2
  656

4593

393
03. oktober 2020 @ 17:54
FPU

Velkommen tilbage.

Jah, det er jo godt nok noget af et srpørgsmål. Mit umiddelbare gæt må være, at bussen er hurtigere på 2020'eren, eller at harddisken under alle omstændigheder trækker SSD-performance med ned, når de er formateret sammen til et Fusion-drive, men det er altså rent gætteværk.

Jeg vil anbefale dig, at du kontakter Martin hos MacMo; han går under navnet mactekniker her på Macnyt, han er Apple-certificeret til at reparere Mac'er, og han er noget af et omvandrende leksikon.

Hjemmesiden har en online-formular nederst på forsiden, hvor du kan stille dit spørgsmål (som jeg da meget gerne hører svaret på, fordi det har pirret min nysgerrighed).

Du skal også lige være opmærksom på, at Apple er ret tæt på at lancere nye Mac'er med Apple's egen ARM chip som erstatning for Intel's CPU'er.

De nye ARM rygtes at være så effektive, at man (i hvert fald på bærebare Mac'er) måske helt slipper for blæseren. Hvis det også gør sig gældende for de stationære, kan man altså se frem til en helt lydløs iMac, hvilket vel er værd at vente på, hvis man ikke står og skal bruge en ny computer her og nu.


32

0
06. oktober 2020 @ 19:25
Let øvet
Tonny Freimanis skrev:

Velkommen tilbage.

Jah, det er jo godt nok noget af et srpørgsmål. Mit umiddelbare gæt må være, at bussen er hurtigere på 2020'eren, eller at harddisken under alle omstændigheder trækker SSD-performance med ned, når de er formateret sammen til et Fusion-drive, men det er altså rent gætteværk.

Jeg vil anbefale dig, at du kontakter Martin hos MacMo; han går under navnet mactekniker her på Macnyt, han er Apple-certificeret til at reparere Mac'er, og han er noget af et omvandrende leksikon.

Hjemmesiden har en online-formular nederst på forsiden, hvor du kan stille dit spørgsmål (som jeg da meget gerne hører svaret på, fordi det har pirret min nysgerrighed).

Du skal også lige være opmærksom på, at Apple er ret tæt på at lancere nye Mac'er med Apple's egen ARM chip som erstatning for Intel's CPU'er.

De nye ARM rygtes at være så effektive, at man (i hvert fald på bærebare Mac'er) måske helt slipper for blæseren. Hvis det også gør sig gældende for de stationære, kan man altså se frem til en helt lydløs iMac, hvilket vel er værd at vente på, hvis man ikke står og skal bruge en ny computer her og nu.

Hej Tonny 

Tak for svaret.
Jeg har været i dialog med Martin angående dette mysterie, og ifølge ham, så skulle jeg gerne kunne opnå, hvad jeg rent faktisk ønsker med en Imac 2019 født med fusionsdrev, svarende til en født 2019 SSD model.

En mulighed er, at splitte de to harddiske der sidder i maskinen og dermed køre med to separate diske i stedet for fusionsdrev. En med de høje hastigheder(PCIe NVMe), hvor OS'et ligger, og den anden med den langsomme(SATA) hastighed. Hver disk vil så fungere som en fysisk disk, hvor man selv er herre over dataen, der skal ligge på dem.

Den anden mulighed, er at lave et fusionsdrev at de to harddiske, hvilket kræver en del terminal kommandoer, korrekt formatering og angivelse af main og secondary diske. 

Ved begge scenarier, ville jeg kunne opnå den fulde effekt/hastighed af PCIe NVMe SSD'en, "så længe" at jeg benytter en højhastigheds SSD. Så konklusionen er, at man godt kan opnå samme PCIe SSD ydelse i en fusionsmodel, som i en født 2019 SSD model, ved netop at benytte sig af, en af de to scenarier foroven.

I mit tilfælde, har jeg personligt tænkt mig at installere to separate diske.

Men det var sådan set, hvad jeg fandt ud af :).


4593

393
07. oktober 2020 @ 00:24
FPU

Nåja, vi er jo næsten nået til 2021, og så SKAL det åbenbart være kompliceret.

Det kan godt være, at der var mangel på hukommelse, diskplads og hastighed for 25 år siden, men til gengæld var der masser af overblik og enkelhed. De vigtigste breve kunne gemmes på 2-3 disketter, og systemmappen kunne brændes ned på en CD. Ah, well…


931

67
08. oktober 2020 @ 12:18
Veteran

Jeg har netop opgraderet en iMac 2019 (som var født med 1TB fusiondrev) med en 1TB Crucial P5 NVMe + en Samsung 870 QVO. 

Du kan se læse/skrivehastigheder her:

PS. Denne maskine er til salg :-)

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”