xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Gammel og ny mac mini - RAM-problemer
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


386

8
18. september 2020 @ 19:38
Lærling

Jeg har en ældre mac mini, vistnok fra 2014-ish. (jeg har den ikke nærved, derfor ingen nøjagtige oplysninger). Den gamle er blevet opgraderet med SSD-disk og 8 MB RAM. 

Og så har jeg en nyere mac mini, som er født med SSD og 8 GB RAM. Der er samme apps på de to maskiner, og jeg har ca. de samme åbent i løbet af dagen: Nogle stykker Abobe, imovie og WoW. Plus et par Officeprogrammer. På den nye melder CleanMyMac temmelig ofte at memory'en er ved at være fuld. Det sker ca. 1 gang/dg. Men sjældent på den gamle. Så lukker jeg selvfølgelig lidt, men hvorfor denne forskel? Er der noget, som står/er indstillet dumt - eller hvad? Den nye har nyeste OS, den gamle har IKKE Catalina (harddisken var formateret på en måde, der ikke kunne fungere med Catalina).

Forslag til hvad jeg kan gøre, vil være meget velkomne!

Model Name:    Mac mini

Model Identifier:    Macmini8,1

Processor Name:    6-Core Intel Core i5Processor Speed:    3 GHz

Number of Processors:    1

Total Number of Cores:    6

L2 Cache (per Core):    256 KB

L3 Cache:    9 MB

Memory:    8 GB

Boot ROM Version:    1037.147.4.0.0 (iBridge: 17.16.16610.0.0,0)

Serial Number (system):    C07C10FVJYW0

Hardware UUID:    F1B33A64-BD2E-54E7-8382-A0EB748B3887

Activation Lock Status:    Enabled

  2
0
  355

8581

198
18. september 2020 @ 19:50
Poseidon

Tjek Aktivitetsovervågning for at se hvad det er der bruger RAM på de to maskiner.


4593

393
18. september 2020 @ 19:51
FPU

Selv om man aldrig skal forsværge noget, heller ikke på Apple-platformen, har jeg lidt svært ved at forestille mig, at det skulle være selve macOS, som laver balladen.

Hos mig er det mine browsere, som æder hukommelse. Firefox er værst, men både Opera og Safari kan også lege med, og jeg er således jævnligt nødt til at quitte dem og starte dem op igen (eller helt genstarte min Mac), for f.eks. Firefox kan nemt sidde på 3-4 GB efter en ordentlig omgang YouTube-videoer.

Mit umiddelbare gæt er derfor, at du nok bruger dine browsere mere på den nye Mini end på den gamle.

Jeg vil dog forslå dig at prøve at holde øje med forbruget på begge Mac'er i Altivitetspvervågning, for det kan godt være, at der er en Memory Leak Bug i noget af det software, som du kører på den nyeste Mini.