xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
151
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Sommerens netværk projekt
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


179

42
17. september 2020 @ 20:25
Novice

Så blev det lille projekt færdigt efter lidt drillerier..


Vi havde YouSee fiber, men var trætte af deres dårlige Wifi modem(s), vi skiftede så til Hiper som (modsat YouSee) tillader eget modem direkte til fiber boksen via VLAN 101 (uden brug af Hiper's Wifi modem). En Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro blev indkøbt og opsat som modem + extern UNIFI POE switch med tilkoblet WD NAS samt Google Wifi.


Jeg er ikke nørd, så det har været en sjov proces i disse triste corona tider.


Blot til inspiration.


Mvh Søren


  15
2
  2388

179

42
17. september 2020 @ 20:32
Novice


1638

45
17. september 2020 @ 21:58
Stormogul

Hej. Jeg har netop bestilt hiper og har planer om at bruge min egen router også, kan det passe der er en omformer boks af en art som skal sættes mellem fiber boksen og router? 

Iphone 14 pro. Macbook pro 13" M1 2020. Apple Watch Ultra

179

42
17. september 2020 @ 22:25
Novice

Hej Pjock

Ja, der medfølger en "mediekonverter" som så kables direkte til dit eget modem, held og lykke.

https://www.hiper.dk/bredbaand/fiber

Mvh Søren


1638

45
18. september 2020 @ 00:38
Stormogul

Tak og forresten en fed Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro du har købt, desværre mega overkill til mit setup. Hehe

Iphone 14 pro. Macbook pro 13" M1 2020. Apple Watch Ultra

1129

127
18. september 2020 @ 01:47
Stormogul

jeg har skrevet lidt om mit projekt der også kører på hiper fiber...  https://nihad.dk/2020/08/08/skift-til-ubiquiti/ 



179

42
18. september 2020 @ 11:25
Novice

Hej igen

Nihad - det var faktisk dit tidligere indlæg som lokkede mig til at prøve UDM Pro!

Pjock - ja det er også en overkill her (inklusive pris) med UDM Pro, men friheden til selv at bestemme over opsætning har været afgørende for mig. Flere og flere Wifi dimser har sneget sig ind i hjemmet, og så er der også muligheder for at oprette forskellige kablede netværk,  jeg er stadig i begynderstadiet, men jeg er meget begejstret.

Jeg håber at opsætningen er fremtidssikret (ligesom VHS bånd var i 1980erne.....). UDM Pro mangler i min mening PoE og det er irriterende at flere funktioner kun er optimeret til Ubiquiti's egne kameraer/wifi systemer, men det er jo samme tendens med de andre store som Apple/Google.

Nå men god weekend herfra - jeg vil køre lidt statistik fra UDM Pro over fruens & datterens brug af Facebook/Youtube/Spotify osv..... ;)

Mvh Søren


179

42
25. september 2020 @ 17:29
Novice

Så kom der sørme luft i skørterne, min gamle iMac årgang 2011 blev kablet direkte til UDM Pro - jeg er meget tilfreds med den som (eneste) router direkte til Hiper fiber bredbånd, god weekend. Mvh Søren


179

42
14. november 2020 @ 15:05
Novice

Så blev IT-opsparingen for 2020 brugt op, ny Mac med M1 chip = år 2021 .....

Opsætning af Ubiquiti router/switches samt access point er endelig færdig for nu, det har været spændende og lærerigt at opsætte et netværk igen efter mange års pause. Det vigtigste er naturligvis stabilitet samt hurtigt hastighed på alle enheder. Det er komplet overkill, men skidesjovt.


931

67
12. januar 2021 @ 20:46
Veteran

Hej Prorege

Er bare lidt nysgerrig... Men er den ekstra switch nødvendig i det setup? Er det fordi den Dreammachine ikke har PoE i de 8 porte eller hvad? 

Jeg spørger fordi jeg snart skal opdatere hele mit setup når jeg får min fiber installeret. Jeg har lige nu et hjemmelavet "Apple Mesh" men tænker ikke det er nok up to date når der kommer 1000Mbit :-D

Og overvejer Ubiquit i den forbindelse 

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

927

49
12. januar 2021 @ 20:59
Veteran

Hej Mactekninger. Bare lige som advarsel. Så er det nok en god i det at holde dig fra Bolignet, hvis det er den ubyder du tænker at bruge. Jeg har 1000/1000 fra dem, og netværket i deres eget netværk kører rigtig godt. Men skal man ud af deres netværk og ud på internettet, så kan den falde helt til 200 mbit download.

Her kan du læse om  Bolignets forbindelse ud af deres egen central og ud på intenettet : PeeringDB

Jeg har flere gange testet op mod flere servere i Danmark med speedtest.net. Her er et udplug :



The farm saw the farm (Går'n så går'n)

931

67
12. januar 2021 @ 21:05
Veteran

Tak for “advarsel”. Det er heldigvis ikke Bolignet 😅

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

179

42
12. januar 2021 @ 21:16
Novice

Hej mactekniker,

Dit Apple mesh kommer nok til at snappe efter luft med 1 Gbps. Husk dog at Wifi 6 i normalt brug ligger på ca 5-600 Mbps, det vil primært give en større forskel på kablede forbindelser som kommer tættere på 1 Gbps.

Ubiquiti switch har POE, det har Dream Machine Pro ikke - switchen har også individuelle 1 Gbps porte i modsætning til UDM-Pro som har 1 Gbps backplane til total 8 porte + en SFP+ port på 10 Gbps, så der kommer større gennemtræk i systemet med en switch.


931

67
12. januar 2021 @ 21:26
Veteran

Ja tænkte nok det var sådan noget. Jeg går tænkeboks. Tak for afklaring :-)

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

1

0
27. maj 2021 @ 21:51
Nyt medlem

Hej Søren
Jeg står netop med samme projekt som dig. Jeg vil rigtig gerne undgå hiper modem, men hvordan sætter jeg min UDMpro op til at modtage signalet fra mediekassen ? Ved det er noget med vlan101, men hvordan ?
Kan du hjælpe mig ?

Beklager de dumme spørgsmål

Mvh Morten


179

42
28. maj 2021 @ 08:11
Novice

Hej Morten,

Det er ret nemt, du bruger din telefon ved opsætningen og sætter vlan til 101 i UDM-Pro. Hvis du får nogen problemer så bare spørg løs.