xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Et godt sted at starte eller komme videre (Nybegynder/switcher)
macnyt  /  forum  /  emne
Hvad for en MBP skal jeg vælge?
Kategori: Et godt sted at starte eller komme videre (Nybegynder/switcher)


7

0
06. september 2020 @ 16:03
Nyt medlem

Hej alle

Er en glad bruger af Windows, men ejer også en iMac som har været min trofaste følgesvend i mange år. Den er desværre ret gammel, og helt tilbage fra slut 2012, og selvom jeg bruger den fortsat, så er process kraften langsom, og det på trods af at jeg har smidt 32GB RAM i, men der mangler process kraft selvfølgelig. 


Jeg arbejder med grafik og skal til at gøre dette endnu mere i fremtiden, og nu vil jeg gerne opgradere, jeg synes virkelig at bærbarene er blevet dyre, jeg kunne rigtig godt tænke mig en 16-tommer, men med de priser bliver jeg desværre nok nødt til at vælge en 13-tommer.

Mit store spørgsmål er, hvad for en skal det være, jeg har ikke lyst til at give mere end 10.000 kroner, jeg synes det er alt for mange penge, og den eneste grund til jeg vil have en MBP er fordi jeg vil kunne tage den med rundt når jeg sidder med kunderne, hvor jeg tidligere har siddet hjemme og udvekslet ændringer m.m. via cloud hvor de hele tiden har kunne se de seneste ændringer/rettelser. 

Jeg ønsker jo samtidigt at den skal kunne trække Photoshop og Illustrator uden problemer, det behøver ikke være den nyeste 2020 model, og det er endda okay hvis det er en ældre model.

Jeg kan bare se alt for mange modeller at vælge imellem, og det synes jeg gøre tingene sværere. 

  7
3
  897

4593

394
06. september 2020 @ 17:58
FPU

Der er altid mange parametre at tage i betragtning ved ny-køb, men i øjeblikket er der en ekstra en, nemlig at Apple (nok) er på vej med nye bærbare, som gør brug af Apple's egen ARM CPU, som også sidder i iPhone og iPad, i stedet for Intel-chippen.

Der vil være fordele og ulemper i den forbindelse, fordele omkring strømforbrug, muligivis ingen blæser, og andre ting, og ulemper i kraft af nyt og uprøvet design (og dermed mulige børnesygdomme), og muligvis også problemer med bagudkompatibilitet og/eller muligheden for at køre Windows, enten via Bootcamp eller som virtuel maskine, i hvert fald i starten, indtil softwaren kommer på plads.

Men uanset hvad, skal du være opmærksom på, at alle moderne bærbare Mac'er har både RAM og SSD loddet direkte på bundkortet, så der er abolut ingen måde, hvorpå de kan opgraderes.

Din prioritet bør derfor være mest mulig RAM, derpå mest mulig diskplads, og til sidst hurtigst mulige CPU. Det kan diskuteres, om man måske burde prioritere en CPU over diskplads, men jeg tror, at man taber mere tid ved at skulle off-loade disken, end man taber på at vente lidt længere på, at en rendering bliver færdig.

Apple tager sig dog yderst godt betalt for både ekstra RAM og SSD, så derfor må dit budget på ca. 10.000,- Kr. betragtes som ret optimistisk, med mindre du vil kigge efter noget på brugtmarkedet, men hold dig fra alt med Butterfly-tastaturer, for de er noget skrammel.

Og velkommen til herinde på Macnyt. Bare spørg løs, hvis du er i tvivl om noget. Det er bl.a. derfor, vi hænger ud herinde.

Held og lykke og feed-back.


7

0
06. september 2020 @ 21:25
Nyt medlem

Selvfølgelig tænker jeg meget på RAM og CPU, SDD pladsen kan jeg overleve så længe det er mindst 256.
Jeg har det meste af tingene lagt over på en ekstern så længe det ikke er små filer.

Med det samt, det er fuldstændig rigtigt, jeg havde helt glemt at de jo snart kommer ud med deres egne ARM processorer, som måske kunne betyde at de så vil falde lidt i pris, altså dem med Intel processorerne.Jeg kan egentlig sagtens vente lidt endnu, nu når du nævner det, for så at se om der kommer nogle ændringer i priserne eller ikke.

En Windows PC til samme funktion koster mindst ligeså meget synes jeg, altså hvis det er bærbar.
Men der er nogle overvejelser der skal gøres, det kan også være jeg bare burde få mig en lækker stationær Windows, men jeg har arbejdet med MAC, og synes det fungerer så godt med Adobe.

Tak, og tak fordi du tog dig tid til at at skrive.


God aften



7

0
06. september 2020 @ 21:25
Nyt medlem

Selvfølgelig tænker jeg meget på RAM og CPU, SDD pladsen kan jeg overleve så længe det er mindst 256.
Jeg har det meste af tingene lagt over på en ekstern så længe det ikke er små filer.

Med det samt, det er fuldstændig rigtigt, jeg havde helt glemt at de jo snart kommer ud med deres egne ARM processorer, som måske kunne betyde at de så vil falde lidt i pris, altså dem med Intel processorerne.Jeg kan egentlig sagtens vente lidt endnu, nu når du nævner det, for så at se om der kommer nogle ændringer i priserne eller ikke.

En Windows PC til samme funktion koster mindst ligeså meget synes jeg, altså hvis det er bærbar.
Men der er nogle overvejelser der skal gøres, det kan også være jeg bare burde få mig en lækker stationær Windows, men jeg har arbejdet med MAC, og synes det fungerer så godt med Adobe.

Tak, og tak fordi du tog dig tid til at at skrive.


God aften



4593

394
06. september 2020 @ 21:44
FPU

@abmy.

Ingen årsag. Og ældre modeller plejer jo at falde i pris, når de nye modeller rammer hylderne, og når det alligevel ikke er en hastesag, kan det næsten kun blive billigere for dig at vente lidt.


147

1
07. september 2020 @ 11:58
Novice

Jeg håber det er ok at jeg sætter den lidt på spidsen. Har du overvejet en iPad Pro. Det er en kraftig maskine og understøtter Adobe's programpakke. Jeg tænker især når du primært bruger den til at have med dig rundt. 

Når det så er sagt - ift macbook - er du så afhængig af at have dedikeret grafikkort? Det er jo kun 16" modellen der har det. Ellers stemmer jeg kun i med at overveje et senere køb efter skiftet til ARM-processor. 

Mvh. Søren


86

5
13. september 2020 @ 11:45
Novice

Må jeg ikke indskyde at din mac i 2012 også var dyr og har tjent dig i 8 år. Uden ekstra omk til styresystem opgradering.

Har man en stabil robust pc der er godt beskyttet mod det værste fordelt over 8-10 år er prisen ikke ublu alt taget i betragtning.

Jeg har repareret adskillige Windows pc’er med defekte HD med efterfølgende køb af styresystemer da licensen følger HD.

Der er kun Linux der nærmer sig stabiliteten og sikkerheden på en mac.

I forhold til mit arbejde får jeg ind imellem angreb som det lykkes mig at få ryddet ud efterfølgende.

Citat: Livet er for kort til Windows. 


8586

198
13. september 2020 @ 12:33
Poseidon

Hvis du er glad for Windows, og penge er en faktor, så ville jeg klart hellere bygge en maskine selv. Så kan du få den kraftigere end noget Apple tilbyder, til en trediedel af prisen.