xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Langsom iMac fra 2015 - årsag og løsning?
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


5

0
30. august 2020 @ 19:31
Nyt medlem

Min iMac 27' fra 2015 m. 3,3 GH Quad-Core Intel Core i5 m. 8 GB 1867 MHz DDR3 hukommelse bliver stadigt mere langsom og pilen / musen begynder at bevæge sig i ryk. Nogen forklaring og løsning?! Tak for hjælpen!

  6
4
  657

927

49
30. august 2020 @ 19:57
Veteran

Prøv lige at tjekke om din harddisk er ved at være fyldt op, for det kan sløve den ned på den måde der.

Ellers prøv at reparer disktilladelser i appen Diskværktøj.

Hvis det ikke virker skal der muligvis noget clean install til. Men der er mange andre her inde der ved bedre en jeg hvad det angår 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)
Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

4593

394
31. august 2020 @ 00:01
FPU

Prøv at åbne Aktivitesovervågning. Klik derfter på fanebladet CPU og så på %CPU-overskriften i %CPU-kolonnen, så trekanten peger nedad, hvilket vil vise de mest CPU-krævende processer øverst i oversigten.

Hvis noget kører i baggrunden med meget mere end 20% CPU, er der nok noget galt med den proces. Så kan du eventuelt prøve at HiLite den og force-quitte den og se, om det ikke hjælper. Men gør det med omtanke, for der kan være tale om en system-essentiel proces. Her er Google (eller Bing) din ven.

Det KAN dog stadig godt være disken, så jeg vil altså foreslå, at du hurtigst muligt får lavet en backup af de ting, som du ikke kan tåle at miste, d.v.s. først og fremmest hele din brugermappe, dine e-mails, og dine bookmarks. Det gælder naturligvis også for eventuelt andre brugere og deres egne bruger-mapper.

Overvej en komplet TimeMachine backup på en ekstern disk, og meget gerne inden du overhovedet begynder at dimse med din Mac for at prøve at løse problemet.

Held og lykke og feed-back.


8586

198
31. august 2020 @ 12:49
Poseidon

Tjek også hukommelsesfanen. Er den i rød, så kan det også forklare symptomerne.


5

0
01. september 2020 @ 10:08
Nyt medlem

Tak for dit input. Jeg har lige tjekket i aktivitetsoversigten og kunne se, at OneDrive stod for over 96% ! Nu har jeg lukket det ned, startet programmet igen, og ind imellem er aktiviteten > 100%. Det siger selv, at det jo må tage pusten fra CPU'en.

Jeg har nu valgt at lukke OneDrive permanent ned, jeg har jo stadig adgang til filerne på min computer, men de synkroniseres så ikke med skyen. Så må jeg se, om dette hjælper på min iMac's performance.

Tak for hjælpen!


2709

341
PallMei (Skribent)
01. september 2020 @ 11:59
Bit kongen

Lader til at der måske er gået hårdknude i synkroniseringen. Måske skulle du prøve at 

- lukke OneDrive

- flytte filerne i sikkerhed og væk fra OneDrive

- lade den hente det hele ned igen  (samt beholde de oprindelige filer som backup et sted, i fald noget ikke er på plads siden den gik i hårdknude)

Nu sidder jeg lige på Windows og kan ikke huske om aktivitetsovervågning cpu er 100% pct kombineret for alle kerner og hyperthreading i din maskine. Altså er 800% cpu maks, hvis din maskine har 4 kerner med hyperthreading (2 tråde simulatant). Under alle omtændigheder er det et problem, hvis en process konstant bruger tæt på 100%, fordi det tyder på en process som ikke kan udnytte flere kerner er gået i hårdknude.


5

0
01. september 2020 @ 20:22
Nyt medlem

Tak for dit gode råd! Det giver god mening i mit hoved, så det vil jeg gøre.