xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
151
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)
macnyt  /  forum  /  emne
Wifi ok på iPhone og ipad men ikke iMac - what to do?
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)


451

2
28. august 2020 @ 08:59
Seniormedlem

Hejsa. Jeg oplever bare så ofte at wifi ikke fungere på min iMac. Vi har fibernet så hastighed mm er helt ok. Er det muligt at reset internet forbindelsen et sted på iMac?
på forhånd tusind tak for hjælpen 😊

  21
0
  582

2696

335
PallMei (Skribent)
28. august 2020 @ 10:18
Bit kongen

Du kan slukke prøve at slukke WiFi og tænde igen på IMac, det plejer tit at løse evt. problemer.

Hvis den står i nærheden af router kunne du også overveje at bruge kabel til den. Alt andet lige, så giver kabel stadigvæk bedre forbindelse og laver forsinkelse (latency).

Men det kan også være at den står et sted med dårlig signal. Hvis du har navngivet 2,4GHz og 5GHz særskilt kan du prøve at se om den ene er mere stabil end den anden. 5GHz vil være at foretrække mht. hastighed.


927

49
28. august 2020 @ 10:32
Veteran

Jeg har haft samme problem med mine frasolgte late 2015 27” iMac og mid 2013 27” iMac.

Jeg lod mærke til, at mine iMacs havde et væsentligt dårligere signal sammenlignet med min iPhone 7 og iPhone 6 plus som lå på bordet lige ved siden af. Så jeg tror lidt, at nogle iMacs bare har dårlige antenner.

Andre gange har jeg kunne få liv i signalet ved at deaktivere og aktivere for WiFi netværkskortet. Det kan man gøre ved WiFi ikonet til venstre for uret på din desktop.

Det endte med at jeg bare smed et netværkskabel i røven på dem for at få huld hammer og et stabilt signal. 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

4586

390
28. august 2020 @ 10:47
FPU

Jeg er ikke ekspert på området, men jeg har de et par små-fif til dig:

Det kan være, at din iMac står lidt uheldigt i forhold til din routers signal, f.eks. med en klump metal imellem, f.eks. en metal-papirkurv, som kan svække signalet, eller måske i et dødt punkt. Selvom det måske er lidt besværligt, så prøv da lige midlertidigt at flytte iMac'en et andet sted hen og se, om det bliver bedre. Du kan naturligvis også prøve at rykke routeren i stedet for. Måske er det i øvrigt blot den, som er blevet lidt "træt" og trænger til en genstart.

Der er også klassikeren med at skifte mellem 2.5 GHz og 5 GHz båndet på routeren, især hvis man bor i byen med mange andre netværk omkring sig, som kan give klumper i signalet.

Du kan også prøve at slette det og genop rette dit WiFi-netværk på iMac'en:

Gå i Indstillinger -> Netværk -> Klik på AirPort -> Klik på Avanceret -> HiLite det WiFi-netværk, som du vil fjerne -> Klik på Minus-knappen for at fjerne det.

Ved genstart af din iMac burde det netop fjernede netværk automatisk dukke op i oversigten igen, og ellers burde det kunne tilføjes ved at gå ind i de samme indstillinger igen og tilføje det ved at klikke på Plus-knappen, men jeg vil altså anbefale dig først at få den her procedure bekræftet fra anden side, fordi jeg ikke selv har erfaring med at genoprette et netværk, som lige er blevet slettet.

Hvis dit eget netværk ikke står øverst på listen i AirPort-indstillingerne, kan du også prøve at trække det op i toppen og teste resultatet, inden du eventuelt sletter det. Du bør derefter som det mindste nok lige slå AirPort fra og til igen for at være sikker på, at det måske har en effekt, og ellers prøve en genstart af iMac'en.

Det burde også være muligt at finde software eller måske terminal-kommanoder, som kan vise, hvor kraftigt det modtagne WiFi-signal er på iMac'en, men det har jeg aldrig selv prøvet at dimse med.

Glædelig fejlfinding.


2696

335
PallMei (Skribent)
28. august 2020 @ 11:15
Bit kongen
Ufomekaniker skrev:

Jeg har haft samme problem med mine frasolgte late 2015 27” iMac og mid 2013 27” iMac.

Jeg lod mærke til, at mine iMacs havde et væsentligt dårligere signal sammenlignet med min iPhone 7 og iPhone 6 plus som lå på bordet lige ved siden af. Så jeg tror lidt, at nogle iMacs bare har dårlige antenner.

Andre gange har jeg kunne få liv i signalet ved at deaktivere og aktivere for WiFi netværkskortet. Det kan man gøre ved WiFi ikonet til venstre for uret på din desktop.

Det endte med at jeg bare smed et netværkskabel i røven på dem for at få huld hammer og et stabilt signal. 

Har nu ikke haft problemer med 2009 iMac bortset fra at alderen gør at den ikke understøtter de nyeste hastigheder.

Bare som en orientering så sidder WiFi antennen på iMac under Apple logoet på bagsiden. Ikke at jeg har haft problemer ved at have den vendt med skærmen mod routeren i et andet rum.


927

49
28. august 2020 @ 11:21
Veteran

Ja. Jeg så selv at antennen  sad der, da jeg splittede min 2013’er for at smide en gammel 120 GB SSD i den. Den antenne burde egenlig sidder hele vejen rundt om skærmen bag den sorte bezel i stedet for  

Til trådstarter: Jeg oplevede at et spejl kan skærme for signalet. Det er ikke noget mange tænker over. Måske er der et spejl mellem routeren og iMac? Trafoen til halogen-lys og en micro-ovn kan også støje så meget at det ødelægger signalet. 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

451

2
28. august 2020 @ 12:19
Seniormedlem

Tusind tak for alle jeres indspark. Det står næsten lige op af routeren og den er kun 1 år gammel. Afløste min gamle ‘08 er 😊. Tror jeg vil prøve at slette min wife og så genstarte den., på den måde får jeg vel også valg mulighed mellem 2,4 og 5. synes ikke jeg har nu. (Har heller ikke været på routersoftware).  Men tusind tak for indspark 😊😊


2696

335
PallMei (Skribent)
28. august 2020 @ 12:46
Bit kongen
Finn skrev:

Tusind tak for alle jeres indspark. Det står næsten lige op af routeren og den er kun 1 år gammel. Afløste min gamle ‘08 er 😊. Tror jeg vil prøve at slette min wife og så genstarte den., på den måde får jeg vel også valg mulighed mellem 2,4 og 5. synes ikke jeg har nu. (Har heller ikke været på routersoftware).  Men tusind tak for indspark 😊😊

Så brug da kabel og få den fulde udnyttelse af fiber.

Hvis Wife er din router, så tror jeg ikke en nulstilling vil spørge. Men afhængig af udbyder skal du nok fixe det på:

www.mitwifi.dk 

Fremfor at ændre det direkte i modem konfigurationen. Jeg kom i hvert fald ud i en kamp, da jeg i modemkonfigurationen ændrede mit tidligere ssid til gæstenetværk og gav hovednetværket nytnavn. Den blev skizofren og rent held jeg fik det fixet uden hjælp.


451

2
28. august 2020 @ 13:00
Seniormedlem

Tusind tak for alle jeres indspark. Det står næsten lige op af routeren og den er kun 1 år gammel. Afløste min gamle ‘08 er 😊. Tror jeg vil prøve at slette min wife og så genstarte den., på den måde får jeg vel også valg mulighed mellem 2,4 og 5. synes ikke jeg har nu. (Har heller ikke været på routersoftware).  Men tusind tak for indspark 😊😊


451

2
28. august 2020 @ 13:03
Seniormedlem

Hejsa. Har lige prøvet og det er det samme igen. Har lige hentet Stofa wifi finder og signalet er grønt i hele sommerhuset. Så det må være iMac det er glat med? Vinbar “lysleder” internet - findes 2,4 og 5 GHz så?


2696

335
PallMei (Skribent)
28. august 2020 @ 13:13
Bit kongen

Fiber internet i sommerhuset er godt nok flot!

Finn skrev:

Vinbar “lysleder” internet - findes 2,4 og 5 GHz så?

Ved ikke om du kæmper med en autocorrect, men forstår ikke hvad du mener med vinbar 🍷 i den her sammenhæng. Men det er underordnet hvordan internettet kommer ind mht. WiFi. Det er op til routeren og det skal enten være en meget meget gammel model eller meget billig model for ikke at have 5GHz også.

451

2
28. august 2020 @ 13:52
Seniormedlem

Fint skal det være 😊 vi bor halvdelen af året der. Og der skulle stå “vi har” 😊


291

45
28. august 2020 @ 14:22
Juniormedlem

Start med at logge ind på din router og undersøg om den er opsat som angivet i Apples anbefalede indstillinger til Wi-Fi-routere og -adgangspunkter.

På Mac kan Wi-Fi-problemer ofte løses ved at tilføje en ny netværkslokalitet, så det er værd at prøve som det næste.

Et netværkskabel er dog altid en god idé, som andre har nævnt, såfremt det er muligt.


8581

198
28. august 2020 @ 15:14
Poseidon
Finn skrev:

Hejsa. Har lige prøvet og det er det samme igen. Har lige hentet Stofa wifi finder og signalet er grønt i hele sommerhuset. Så det må være iMac det er glat med? Vinbar “lysleder” internet - findes 2,4 og 5 GHz så?

Fiber er bare den type ledning der går ind til jeres sommerhus. Selve wifi styres af din router, og har som sådan intet med fibernettet at gøre.


Prøv at ændre DNS'en på din iMac til 8.8.8.8, 8.8.4.4 og 1.1.1.1, under Netværksindstillingerne.


451

2
28. august 2020 @ 15:48
Seniormedlem

Er ikke så bekendt med det. På min under DNS-severe: står der i forvejen to tal oven på hinanden. Er det disse to der skal  skiftes?


451

2
28. august 2020 @ 15:53
Seniormedlem

Hejsa.. takker - tror faktisk at ny netværkslokalitet ser ud til at virke :-)


451

2
28. august 2020 @ 16:00
Seniormedlem
Kort fornøjelse - gik død igen... måske ændre DNS - hvor er det lige man gøre det? skal de eksisterende slettes eller? 



1641

24
28. august 2020 @ 16:41
Stormogul

Hvilken router benytter du..? Fabrikat mm


Once you go Mac - You'll never go back..!

451

2
29. august 2020 @ 07:54
Seniormedlem

Hejsa.. Vi har Stofa som udbyder, men har ikke være logget på routeren endnu.. 


451

2
29. august 2020 @ 07:57
Seniormedlem
Morgning og endnu en gang tak for jeres hjælp.

Jeg har nu fået hentet et kabel og forbundet til routeren og synes at problemet stadig er det samme.

Det er som om, at når jeg har brugt Safari et lille stykke tid, så går den død - ligesom den er "fyldt op" med data. Jeg prøver at slå Wifi fra i menu linjen og lader den stå lidt. Slå den til igen, og så kan den et stykke tid igen. Og så starter det forfra igen.. 

Har I en bud på hvad det kan skyldes? 




2696

335
PallMei (Skribent)
29. august 2020 @ 08:41
Bit kongen

Med kabel behøver du ikke at have WiFi tændt. Hvis ikke du har prøvet at genstarte iMac, burde du prøve. Kan være en system proces er gået i baglås.


927

49
29. august 2020 @ 10:26
Veteran
Når du har kablet i computeren, så prøv lige at deaktiver WiFi og genstart maskinen, for lige at se om det virker. Hvis du får samme fejl igen efter nogen tid, så må jeg inderømme at jeg står af. Så ved jeg ikke hvad der kan være galt.


Jeg ville nok (hvis jeg stod i samme situation) tage back-up af hele møjet, og så lave en clean install af macOS. For når den laver det nummer der, så må guderne vide hvad ellers der foregår uhyrligheder inden i den spand.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)