xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
151
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Hjælp til ny IMac
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


7

0
24. august 2020 @ 22:49
Nyt medlem

Hej jeg ved ikke om det er det rigtige sted jeg er.

Jeg stå og skal købe ny computer, og jeg vil meget gerne have den nye Imac 27  2020. Ud over at bruge den til almindeligt brug, vil jeg også meget gerne kunne bruge den til at spille på. Her tænker jeg både på de mest almindelige spil, men også de mere populære krævende spil om den kan klare det? Jeg ved ikke særlig meget om computere, jeg er rigtig meget i tvivl om hvilken model det skal være, og om det grafikkort der sidder i er godt nok. Jeg er også meget i tvivl om hvilken processor det skal være. Når jeg er inde på Apples hjemmeside er det kun den dyre 27 model, man kan vælge et andet grafikkort på. Hvad for en model vil I anbefale? Og hvor stor skal harddisken være? Jeg tænker også måske at køre windows på den, til spil der ikke kører på Mac os, eller som kører bedre på windows. Kan det virkelig passe at man skal have den dyreste model med Radeon Pro 5700 XT med 16 GB GDDR6-hukommelse for at kunne spille ordentligt på den.


Imacen er jo kendt for at have en rigtig god og lækker skærm, men den kan kun køre 60Hz som det højeste. Vil det give store problemer med spil? Eller vil man sagtens kunne klare sig med det? 


Jeg ved godt at en Mac ikke er en gaming computer, men det må da kunne lade sig gøre at få en Mac man kan spille på udover at lave almindelige ting på den.


Undskyld den lange roman.


Venlig hilsen Rasmus 

  21
2
  939

927

49
24. august 2020 @ 23:02
Veteran

Mit gæt er, at du nok kommer til at skulle købe den model med størst CPU og GPU, hvis du er FPS gamer. Du skriver ikke hvilke spil du vil spille, men 3D spil er krævende idag. Dog kan du spare penge på kun at købe 8 GB RAM, og så selv købe standard RAM ude i byen der er kompatibel med iMac til 1/3 af prisen. Jeg købte engang 2 x 8 GB RAM som jeg brugte sammen med de 2 x 4 GB RAM der i forvejen var i maskinen, så kom op på i alt 24 GB RAM. Jeg spillede ikke, men det fungerede fint til Logic Pro X og iMovie dengang i 2016.

macOS på Steam

Sådan installerer du Windows 10 på din Mac med Boot Camp Assistant


The farm saw the farm (Går'n så går'n)

234

11
25. august 2020 @ 13:35
Juniormedlem

Jeg mener at have læst på macrumors.com, at ram hastigheden går ned på 2133 MHz, hvis man blander Apples ramsticks med andre mærker. Man får kun 2667 MHz ved at skifte over til et andet mærke og ikke bruge Apple-ram, eller alternativt kun bruge Apples ram klodser. Jeg kan dog ikke finde indlæggene på deres forum igen,


285

6
25. august 2020 @ 13:55
Juniormedlem

Det er forkert. Jeg har 8 GB Apple RAM og 16 GB Crucial i min 2019 iMac og det rapporteres som 2667 MHz.


2696

335
PallMei (Skribent)
25. august 2020 @ 13:57
Bit kongen

Er ikke gamer, men afhængig af typen af spil, vil jeg mene det bliver grafik kortet som er vi være flaskehals. Selv billigste 27" iMac har en kraftig CPU med 6 kerner og spil er sjældent gode til at bruge mange kerner. Så max CPU frekvens er vigtigere end antallet af kerner.


1708

43
25. august 2020 @ 14:44
Stormogul
Hansa skrev:

Jeg mener at have læst på macrumors.com, at ram hastigheden går ned på 2133 MHz, hvis man blander Apples ramsticks med andre mærker. Man får kun 2667 MHz ved at skifte over til et andet mærke og ikke bruge Apple-ram, eller alternativt kun bruge Apples ram klodser. Jeg kan dog ikke finde indlæggene på deres forum igen,

Hmmmm, jeg har sat 16Gb extra og sørger om den ikke kører 2133 MHz. 


1708

43
25. august 2020 @ 15:49
Stormogul

Nu har jeg sat 4 ens 8Gb moduler i og nu kører de 2667 MHz   😀

Hvorfor skriver Apple ikke det ?


234

11
25. august 2020 @ 17:24
Juniormedlem
Niels Jørgen Kruse skrev:

Det er forkert. Jeg har 8 GB Apple RAM og 16 GB Crucial i min 2019 iMac og det rapporteres som 2667 MHz.

Jeg glemte at nævne, at det kun er den nye 2020 iMac, som laver problemer. Alle andre modeller kører fint.


927

49
25. august 2020 @ 17:50
Veteran
Hansa skrev:
Niels Jørgen Kruse skrev:

Det er forkert. Jeg har 8 GB Apple RAM og 16 GB Crucial i min 2019 iMac og det rapporteres som 2667 MHz.

Jeg glemte at nævne, at det kun er den nye 2020 iMac, som laver problemer. Alle andre modeller kører fint.

Vild nok. Men jeg ville nok kunne leve med den 500 MHz lavere hastighed på alle fire RAM moduler, hvis prisforskellen er enorm, fordi jeg har før prøvet at køre med neddroslet RAM på en iMac og overclocked RAM på en PC før. Selvom jeg kunne måle en forskel, kunne jeg overhovedet ikke mærke nogen forskel når jeg brugte systemerne.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

7

0
26. august 2020 @ 15:44
Nyt medlem
HappyRaller skrev:

Hej jeg ved ikke om det er det rigtige sted jeg er.

Jeg stå og skal købe ny computer, og jeg vil meget gerne have den nye Imac 27  2020. Ud over at bruge den til almindeligt brug, vil jeg også meget gerne kunne bruge den til at spille på. Her tænker jeg både på de mest almindelige spil, men også de mere populære krævende spil om den kan klare det? Jeg ved ikke særlig meget om computere, jeg er rigtig meget i tvivl om hvilken model det skal være, og om det grafikkort der sidder i er godt nok. Jeg er også meget i tvivl om hvilken processor det skal være. Når jeg er inde på Apples hjemmeside er det kun den dyre 27 model, man kan vælge et andet grafikkort på. Hvad for en model vil I anbefale? Og hvor stor skal harddisken være? Jeg tænker også måske at køre windows på den, til spil der ikke kører på Mac os, eller som kører bedre på windows. Kan det virkelig passe at man skal have den dyreste model med Radeon Pro 5700 XT med 16 GB GDDR6-hukommelse for at kunne spille ordentligt på den.


Imacen er jo kendt for at have en rigtig god og lækker skærm, men den kan kun køre 60Hz som det højeste. Vil det give store problemer med spil? Eller vil man sagtens kunne klare sig med det? 


Jeg ved godt at en Mac ikke er en gaming computer, men det må da kunne lade sig gøre at få en Mac man kan spille på udover at lave almindelige ting på den.


Undskyld den lange roman.



Venlig hilsen Rasmus 

Jeg tænker lidt på den her Konfigurering.

Imac 27 med: 3,8 GHz 8-core Intel Core i7-processor.

                       32 GB 2666 MHz DDR4-hukommelse. (som jeg selv opgradere).

                       Enten Radeon Pro 5700 med 8 GB eller Radeon Pro 5700 XT med 16 GB.

                       Jeg er virkelig meget i tvivl om hvilket grafikkort jeg skal vælge.

                       2 TB SSD‑lager.

                       Er det for overkill ?

Jeg har også kikket over på de 2 andre billiger modeller. Men de bliver nok for små?

Venlig hilsen Rasmus


1130

15
26. august 2020 @ 16:15
Stormogul

Hvilke spil kommer du til at spille?

l MBP 16 2023 l MP 2013 l iPhone 15 Pro Max l Watch Series 6 l HomePod l B&W PX7 S2e l

2696

335
PallMei (Skribent)
26. august 2020 @ 18:41
Bit kongen

Faldt over denne video om emnet:

https://www.youtube.com/watch?v=8xr6t2ps6Fc


2696

335
PallMei (Skribent)
26. august 2020 @ 22:36
Bit kongen

Hvor den forrige video var om top modellen er den om basis modellen og den er heller ikke uden evner

https://youtu.be/HiywsaMO7tQ 


8581

198
27. august 2020 @ 09:24
Poseidon
HappyRaller skrev:

Ud over at bruge den til almindeligt brug, vil jeg også meget gerne kunne bruge den til at spille på. Her tænker jeg både på de mest almindelige spil, men også de mere populære krævende spil om den kan klare det?

Det er meget uspecifikt. Jeg plejede at spille på min 2011 iMac, indtil dens GPU stod af, og var ganske lykkelig. Og mange af dem var hvad jeg ville kalde 'almindelige spil'.

Hvis vi ved 'populære, krævende spil' mener spil som The Witcher 3, RDR2, Assassins Creed Odyssey, Final Fantasy XV, Kingdom Come, Far Cry 5, Metro Exodus, Doom Eternal, så vil jeg anbefale du får så god en GPU som muligt. 

Vil du spille ting som ovenstående, så vil jeg klart anbefale 5700 GPU'en som minimum. Om 5700XT'en er premium prisen værd, det vil jeg lade være op til dig, men i mine øjne, klart nej. Den er ~10-20% hurtigere, og det er ikke 1800,- værd, og du får ikke brug for 8GB VRAM mere til gaming på nuværende tidspunkt med den maskine. Jeg mener ikke at 5500XT er kraftig nok til spil som ovenstående, og samtidigt værende fremtidssikret, da 5700 kortet er LANGT bedre, og pengeopgraderingen på 2700,- værd når gaming er en stor del af din brug. Noter dog at mine links er til PC udgaverne, men det burde stadig give et fint pres om hvor stor forskellen er i iMac'en.

Jeg ved ikke særlig meget om computere, jeg er rigtig meget i tvivl om hvilken model det skal være, og om det grafikkort der sidder i er godt nok. Jeg er også meget i tvivl om hvilken processor det skal være.

Hvis du vil gå med GPU anbefalingen ovenfor, så får du automatisk en i7. i9 opgraderingen skal du ikke betale for, den er slet ikke pengene værd, og specielt ikke til gaming. Din GPU bliver klart den begrænsende faktor når det kommer til gaming.


8581

198
27. august 2020 @ 09:33
Poseidon

Hvad for en model vil I anbefale?

Den du nævner ovenfor, ie. den dyre. Smid et 5700XT i den hvis du vader i penge, men vil du have det valg som giver mest mening, så nøjes med 5700 GPU'en.

Resten af specifikationerne er også det jeg ville vælge. Du har ikke brug for mere RAM til gaming, og SSD størrelsen er jo lidt op til dig selv, men man mangler altid plads.. :D

 Og hvor stor skal harddisken være? 

Du kan uden problemer have en ekstern disk til spil. Men det er altid lidt dejligt at have så meget som muligt på en SSD, men Apples SSD priser *er* dyre. Du kan evt. overveje at køre med ekstern SSD til spil og spare en god del og få 80% af hastighedenaf Apples interne SSD.

Imacen er jo kendt for at have en rigtig god og lækker skærm, men den kan kun køre 60Hz som det højeste. Vil det give store problemer med spil? Eller vil man sagtens kunne klare sig med det? 

Det vil man sagtens klare, det har jo været standarden i mange år. Når det så er sagt, har man først prøvet at spille på en 144hz skærm, med et grafikkort der kan følge med, så bliver man ked af at gå tilbage.

Men du skal ud i at bygge en dedikeret gaming Windows maskine, hvis du skal op over 100hz i de fleste nye AAA spil alligevel, og det bliver sjovt nok også markant billigere end iMac'en. Spørg dig selv om du ikke bare vil bygge en sådan maskine, og så evt. have en billig iMac eller Mac mini ved siden af, såfremt du meget gerne vil arbejde i macOS. Køber du en iMac bare for at køre Windows, så er det VIRKELIG spild af penge!

Jeg ved godt at en Mac ikke er en gaming computer, men det må da kunne lade sig gøre at få en Mac man kan spille på udover at lave almindelige ting på den.

Det kan du tro den er! Den er bare ikke en 2020 AAA 4k 144hz spille maskine. Som nævnt ovenfor, så har jeg gamet i mange år på min 2011 iMac, og jeg har stadig en backlog på flere hundrede spil som jeg mangler at komme igennem, som maskinen sagtens kan spille uden problemer.

Undskyld den lange roman.

Lange romaner er bedre end de korte, for så kan vi bedre hjælpe!


Keder du dig, og gider du gøre din research inden dit 30k,- køb, så er der gode links omkring CPU og GPU valg i 2020 iMac'en her, her og her.


7

0
27. august 2020 @ 16:08
Nyt medlem

Tusind tak for hjælpen, det har virkeligt givet stof til eftertanke. Hvordan oplever du kølingen på din Imac, larmer den meget? mere end en windows pc?

Når jeg læser rundt omkring på nettet, så er der en del kunder der har sendt deres maskiner retur fordi de larmede for meget, og så er der nogen der siger den larmer mindre end 2019 modellerne. Så det er lidt forvirrende hvis man er ude efter en computer der ikke skal lyde som en Jumbojet der er ved at lette.

 angående windows via boot camp, vil der stadigvæk være nogen spil man ikke kan spille der?



7

0
27. august 2020 @ 16:27
Nyt medlem

Hvad mener du med når du skriver: Din GPU bliver klart den begrænsende faktor når det kommer til gaming. Vil det sige at det grafikkort du nævner stadigvæk vil have svært ved at køre de spil du nævner?


2696

335
PallMei (Skribent)
27. august 2020 @ 19:26
Bit kongen
HappyRaller skrev:

Hvad mener du med når du skriver: Din GPU bliver klart den begrænsende faktor når det kommer til gaming. Vil det sige at det grafikkort du nævner stadigvæk vil have svært ved at køre de spil du nævner?

Fordi skærmen har så høj opløsning (5120x2880) og det er grafikkortet som skal arbejde hårdest ved 3D spil. Selv 5700xt vil have problemer med en ordentlig hastighed ved skærmens fuld opløsning og alle effekter sat til maks. Så for de mest krævende spil skal du gå på komprimis med enten opløsning og/eller grafikkvalitet. Hvor meget du skal gå på kompromis afhænger af grafikkortet. Jeg vil dog anbefale at du ser og læser nogle anmeldelser, for du betaler dyrt for de sidste kræfter og som du selv nævner, kræver de mere køling ==> blæser larm.


1708

43
28. august 2020 @ 10:23
Stormogul

Gaming test her


8581

198
28. august 2020 @ 11:16
Poseidon
HappyRaller skrev:

Tusind tak for hjælpen, det har virkeligt givet stof til eftertanke. Hvordan oplever du kølingen på din Imac, larmer den meget? mere end en windows pc?

Har aldrig haft en windows PC, så det kan jeg ikke sige noget om. Min 2011 iMac larmer da også, men ikke noget som generer mig, men den er også 9 år gammel, så jeg ville ikke sammenligne den med en moderne model.

Når jeg læser rundt omkring på nettet, så er der en del kunder der har sendt deres maskiner retur fordi de larmede for meget, og så er der nogen der siger den larmer mindre end 2019 modellerne. Så det er lidt forvirrende hvis man er ude efter en computer der ikke skal lyde som en Jumbojet der er ved at lette.

Du får en maskine som udvikler en masse varme, i et meget tyndt kabinet, så du *vil* få en maskine som skal arbejde for at komme af med varmen, og derfor larme!

 angående windows via boot camp, vil der stadigvæk være nogen spil man ikke kan spille der?

Det tror jeg ikke, du kører jo Windows nativt. Der kan være enkelte med lidt GPU driver problemer, men forventer det er et klart minimum.


8581

198
28. august 2020 @ 11:17
Poseidon
Gorm Jørgensen skrev:

Gaming test her

Det er med et 5700XT kort. Her er et med et 5700 kort til sammenligning.

Vil understrege at man i selv et spil som Tomb Raider ikke rammer over 60 FPS med et 5700 kort, i 1440p, så det taler også for at gå efter XT kortet når man primært skal bruge den til spil.


8581

198
28. august 2020 @ 11:19
Poseidon
HappyRaller skrev:

Hvad mener du med når du skriver: Din GPU bliver klart den begrænsende faktor når det kommer til gaming. Vil det sige at det grafikkort du nævner stadigvæk vil have svært ved at køre de spil du nævner?

Hvad jeg mener med det er at uanset om du tager en i5, i7 eller i9 processor, så er det ikke dem som vil lægge maksniveauet for hvor hurtigt dine spil kan køre (I langt de fleste spil). Det er GPU'en. De 10. generations Intel processorer er så hurtige, at det er GPU'en som ikke kan følge med, og det derfor at dit valg af grafikkort som i sidste ende sætter begrænsningen for hvor god din maskine er til at spille med.