xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
151
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Er der en der har en OS X DVD?
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


315

0
24. august 2020 @ 08:57
Lærling

Hejsa.
jeg har bøvlet helt utroligt meget at installere High Sierra på min iMac, efter at jeg kom til at installere catalina via en patch der gjorde at min iMac fra 09 ville godtage det. Lang historie kort, så har jeg nu en tom harddisk og en iMac der ingenting vil.
jeg er kommet frem til at jeg enten skal bruge en OS X DVD, eller en ældre Mac der kan installere High Sierra på harddisken (det kan en nyere Mac ikke).
så hvis der er en der har en DVD med et eller andet OS X, leopard eller hvad det nu måtte være, som de gerne vil af med eller hvis de vil brænde en kopi af en dvd, så vil jeg rigtig gerne købe sådan en for lidt over et symbolsk beløb. 

iMac 27, new iPad 16GB, Apple TV 3, iPhone 5,
  17
1
  585

179

42
24. august 2020 @ 09:29
Novice

Hej


Kan desværre ikke hjælpe med DVD, men prøv eventuelt at hente her: https://support.apple.com/downloads/tiger


Mvh Søren


4586

390
24. august 2020 @ 10:21
FPU

Du kan læse om, hvor og hvordan man finder ældre udgaver af OS X

Her.

Du kan bagefter eventuelt hente OS X 10.10.5 til og med macOS 10.15.6

Her.


315

0
24. august 2020 @ 11:47
Lærling

@ Søren.  Jeg har ikke mulighed for selv at brænde en DVD - det havde ellers været dejligt nemt.

@ tonny. Det er fint med links til download af OS X men jeg kan ikke rigtig bruge det til så meget, jeg har prøvet. 

iMac 27, new iPad 16GB, Apple TV 3, iPhone 5,

2252

151
24. august 2020 @ 12:17
ASCII jonglør

Har flg. OS X'ere på en DVD el. CD:

  • 10.8 Mountain Lion
  • 10.6 Snow Leopard (opgrade)
  • 10.4 Tiger
  • 10.3 Panter

Desuden har jeg en rense-CD, som fjerner knurhårene fra dit drev   

Hvis du kan bruge noget af dette, laver jeg gerne en kopi, levering finder vi ud af - men er der ikke noget med, at de ældre Macs kom med en specifik installations-disk, som kun kunne bruges til den pågældende maskine og altså ikke til andre maskiner?

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4586

390
24. august 2020 @ 13:01
FPU

@Factory:

Ja, det er korekt, at de medfølgende OS'er som regel var model-specifikke, men samtidig kunne man købe generelle installationer hos Apple, de såkaldte "OEM-versioner". Det er faktisk en ret rodet affære og har været det lige siden Classic-tiden. Det er f.eks. ret svært at finde en engelsk MacOS 9 installer, som virker på visse specifikke danske G4'ere.

SnowLeopard var dog det sidste vedlagte system, bortset fra (vist nok) en vedlagt USB-stick til en MacBook Air omkring 2011-2012. Efter den tid indførte Apple jo en usynlig Recovery-partition med et nødstystem, som man kan boote fra og så hente den ønskede installer online.

Hvis trådstarter er heldig, har Apple Danmark stadig nogle OEM SnowLeo liggende til salg for omtrent en hund. Apple Danmark kan kontaktes på 80 24 08 35 (Hverdage 9-19).


315

0
24. august 2020 @ 13:48
Lærling

Ja hvis dine skiver er nogle der fulgte med en Mac, så er det ikke sikkert at de virker nej.
jeg kan simpelthen ikke huske hvad der fulgte med min iMac Late ‘09
Jeg vil tro at snow leopard eller Mountain Lion er dem der har størst chance for at virke
jeg vil i hvert fald rigtig gerne prøve hvis du er frisk på at lave en skive

@tonny. Det var faktisk ikke en dum ide at prøve at ringe til Apple og høre om de har en gammel OEM skive liggende. 

iMac 27, new iPad 16GB, Apple TV 3, iPhone 5,

2252

151
24. august 2020 @ 14:29
ASCII jonglør

OK, fortæl blot hvad du beslutter dig for.

Tiger har jeg dog tilkøbt, så den ved jeg er "fri". Mener dog også, at Mountain Lion er "fri", måske også de andre.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

315

0
24. august 2020 @ 14:55
Lærling

Jeg tror min er født med Mountain Lion, så lad os prøve den, for det kan lige passe at et alt for gammelt OS så ikke ville virke.

Du kan maile via macnyt, hvis vi lige skal finde ud af det med adresse og betaling. 

iMac 27, new iPad 16GB, Apple TV 3, iPhone 5,

2252

151
24. august 2020 @ 15:26
ASCII jonglør

OK, men det er nok det nemmeste, hvis du blot mailer din adresse til mig via Macnyt. 

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4586

390
24. august 2020 @ 15:28
FPU

Til både Kasper og Factory:

Hvis jeg ikke husker helt ved siden af, er Mac'er fra 2009 født med Leopard (10.5) og Mac'er fra 2010 med SnowLeopard (10.6).

Bemærk, at Apple forhindrer Mac'er i at kunne boote fra OS'er, som er ældre end det, som de er født med; det er desværre hardwire'd ind i bundkortet.

En Mac fra 2009, som (nok) er lanceret med Leopard (10.5), vil derfor ikke kunne boote i 10.4 (Tiger) eller ældre.

Således kan min MacBook Pro Mid 2010, som kom med 10.6, IKKE boote i 10.5 eller ældre, hvilket jeg var blev ked af at finde ud af, fordi 10.5 er det sidste system, som bruger AppleTalk-protokollen. Fra og med 10.6 hedder nætværks-protokollen Bonjour, og den kan min gamle HP LaserJet netværksprinter desværre ikke forstå. Derfor er jeg nødt til at kopiere ting til udprintning over på en G5'er med Leopard, som jeg så bruger som printserver.


315

0
24. august 2020 @ 15:45
Lærling

Jeg tror du har ret, og jeg mener at de Mac’s der kom sidst i 2009 blev leveret med en gratis snow leopard dvd i kassen. Jeg solgte dem dengang, og mener at vi fik nogle skiver dengang, som vi skulle ligge ved.

Ja og netop det her med at det ligger i bundkortet er en af de ting der har drillet meget i forhold til at få installeret et OS på min harddisk, da jeg ikke har haft afgang til en Mac der er gammel nok. Havde min Mac nu bare været et lille års tid nyere, så havde den også haft netværks recovery, og så havde det været den nemmeste operation i verden. 

iMac 27, new iPad 16GB, Apple TV 3, iPhone 5,

2252

151
24. august 2020 @ 19:31
ASCII jonglør

@Kasper Bille Hansen:

For en god ordens skyld: jeg har naturligvis ikke tænkt mig at tage betaling for et OS X Mountain Lion, blot du betaler evt. forsendelsesomkostninger er det OK. 

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

315

0
24. august 2020 @ 20:48
Lærling

Det måtte du nu gerne for min skyld, så kan du kalde det besværet med at tage en kopi og cykle ned til posthuset.

Jeg har sendt dig en besked via macnyt, så den håber jeg du har fået?

iMac 27, new iPad 16GB, Apple TV 3, iPhone 5,

2252

151
24. august 2020 @ 21:17
ASCII jonglør

Nope, har intet fået, desværre. Sendte derfor kl. 21.10 en til dig - har du fået den?

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1891

183
PowerPalle (Administrator)
24. august 2020 @ 21:40
Stormogul

Beklager men jeg har vi ikke fået aktiveret den funktion efter macnyt flyttede til ny server den 8. august. Jeg kigger på det en af de nærmeste dage. Beklager ulejligheden.

/PP

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1891

183
PowerPalle (Administrator)
24. august 2020 @ 22:04
Stormogul

Postfunktionen burde virke igen.

/PP

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

2252

151
25. august 2020 @ 09:54
ASCII jonglør

Jeps, mange tak!   

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”