xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
151
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)
macnyt  /  forum  /  emne
Min nye MBP
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)


562

9
29. juli 2020 @ 19:16
Kaptajn

Glæder mig som et lille barn..

  17
4
  1100

1263

36
29. juli 2020 @ 22:05
Stormogul

Du har da grebet dybt i lommerne 💸💸💸 

(hvis du betaler fuld pris, og ikke med studierabat næsten 44.000,- ?)

Misundelse er en grim ting, men hold op, den ser fed ud 👍😊

MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989

927

49
29. juli 2020 @ 22:22
Veteran

Fy for satan den er fed!   

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

4586

390
29. juli 2020 @ 23:56
FPU

Av min bank!

Men når det nu skulle være, har du gjort det helt rigtige ved at makse den ud på RAM og SSD, når de jo ikke længere kan opgraderes, også selvom Apple tager sig alt for godt betalt i forhold til, hvad RAM og SSD koster i løs vægt..

Nu er jeg mere til 13'' (min 15'' TiBook virker enorm), men helt klart en fed Mac, også selv om den på alle måder er overdimensioneret til mine behov, måske lige med undtagelse af diskplads.

Det er jo en maskine, som burde kunne virke (også på farten) i en hel del år, hvis ikke afskrivningen skal være absurd høj, men hvad gør man egentlig, hvis (når) batteriet bliver dårligt? Jeg mener, det er jo nærmest også loddet fast til indersiden af Mac'en. Er man så nødt til at skifte hele topcasen, og i givet fald til hvilken pris?


562

9
30. juli 2020 @ 09:51
Kaptajn

Tonny.. Jeg må være dig svar skyldig vedr. udskiftning af batteriet. Men i min nuværende 15" MBP fra sent 2011 har batteriet holdt forbløffende fint. Kan stadig holde  ca 5 timer. 

Ja, jeg valgte at ofre det ekstra nu, maximum RAM, bedste grafik, frem for at ærgre mig gul og grøn senere. Jeg arbejder med tunge fotofiler og ditto video.


4586

390
30. juli 2020 @ 11:14
FPU
Ketilbjorn Jonsen skrev:

Tonny.. Jeg må være dig svar skyldig vedr. udskiftning af batteriet. Men i min nuværende 15" MBP fra sent 2011 har batteriet holdt forbløffende fint. Kan stadig holde  ca 5 timer. 

Ja, jeg valgte at ofre det ekstra nu, maximum RAM, bedste grafik, frem for at ærgre mig gul og grøn senere. Jeg arbejder med tunge fotofiler og ditto video.

Jamen, lad os da bare satse på, at du forbliver uvidende om udskiftning af batteri på din nye MonsterMac.

Det må da næsten have gjort fysisk ondt, hver gang du så prisen stige, når du udvidede kapaciteten under bestillingen, men til gengæld kommer du jo til at eje en raritet.

Jeg vil i øvrigt anbefale et tastatur-overtræk helt fra starten af, for det vil da være synd at udsætte tastaturet for finger-nams og generelt risikoen for at spilde noget flydende ud over den, ikke mindst fordi det er meget svært at redde data fra en Mac med et dødt bundkort, når SSD'en er loddet direkte på det.

Indtil videre har jeg brugt Moshi ClearGuard, men det forhandles ikke længere af "min" danske forhandler, så jeg fandt i stedet for et på tilbud fra MediaDevil på den engelske udgave af Amazon, som dukker op om et par uger.


562

9
30. juli 2020 @ 11:50
Kaptajn

Det kan da lade sig gøre at udskifte batteriet på en MBP 19 16" . Det tager ganske vist 1-3 timer i flg.  ifixit.com 

Så mon ikke et autoriseret Apple værksted kan gøre det på en times tid!

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+16-Inch+2019+Battery+Replacement/135185


2581

84
30. juli 2020 @ 12:08
Bit kongen
Ketilbjorn Jonsen skrev:

Jeg arbejder med tunge fotofiler og ditto video.

Først gang fik jeg det til dildo video og tænkte "Der er åbenbart gode penge i det ...."



4586

390
30. juli 2020 @ 17:26
FPU
Jesper Arning skrev:
Ketilbjorn Jonsen skrev:

Jeg arbejder med tunge fotofiler og ditto video.

Først gang fik jeg det til dildo video og tænkte "Der er åbenbart gode penge i det ...."


Det er der sikkert også, men husk lige samtykke først, for ellers havner de gode penge ikke hos video-editoeren. Tværtimod. :o)


562

9
30. juli 2020 @ 20:39
Kaptajn
Tonny Freimanis skrev:
Jesper Arning skrev:
Ketilbjorn Jonsen skrev:

Jeg arbejder med tunge fotofiler og ditto video.

Først gang fik jeg det til dildo video og tænkte "Der er åbenbart gode penge i det ...."


Det er der sikkert også, men husk lige samtykke først, for ellers havner de gode penge ikke hos video-editoeren. Tværtimod. :o)

Misundelse har mange navne ! 


562

9
01. august 2020 @ 21:20
Kaptajn
Martin Ammentorp skrev:

Du har da grebet dybt i lommerne 💸💸💸 

(hvis du betaler fuld pris, og ikke med studierabat næsten 44.000,- ?)

Misundelse er en grim ting, men hold op, den ser fed ud 👍😊

Jeg får i kraft af medlemsskab af en faglig organisation en smule rabat.. 


1263

36
01. august 2020 @ 22:46
Stormogul
Ketilbjorn Jonsen skrev:
Martin Ammentorp skrev:

Du har da grebet dybt i lommerne 💸💸💸 

(hvis du betaler fuld pris, og ikke med studierabat næsten 44.000,- ?)

Misundelse er en grim ting, men hold op, den ser fed ud 👍😊

Jeg får i kraft af medlemsskab af en faglig organisation en smule rabat.. 

Ak ak - som deltidspensionist og timelærer på læreruddannelsen må jeg desværre nøjes med en mindre udgave, når jeg bliver tilstrækkeligt træt af tastaturet på min MBP touchbar late 2016 (købt april 2017 - to gange udskiftet tastatur)

MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989

4586

390
02. august 2020 @ 11:05
FPU

Martin, er du ikke (fritids-) musiker?

Så kan du da "bare" skrive et monster-hit; så kan du købe alle de MBP'er, du har lyst til.

Er det ikke på tide, at Danmark får sig en Corona-blues? Den kunne jo lige så godt komme fra dig.

:O)


1263

36
03. august 2020 @ 08:00
Stormogul
Tonny Freimanis skrev:

Martin, er du ikke (fritids-) musiker?

Så kan du da "bare" skrive et monster-hit; så kan du købe alle de MBP'er, du har lyst til.

Er det ikke på tide, at Danmark får sig en Corona-blues? Den kunne jo lige så godt komme fra dig.

:O)

😊 - det er vist ikke så enkelt. Og nu kan musik jo ikke deles via YouTube 🙄

MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989

562

9
03. august 2020 @ 21:09
Kaptajn


Og her cloner jeg min gamle MBP til den nye 16" fra en Time Machine HD


4586

390
04. august 2020 @ 10:38
FPU

Den opstilling ser jo fin ud. Hvor hurtig er din nye MBP i øvrigt i forhold til iMac'en?

Men hvem bruger dog dias i vore dage?


562

9
04. august 2020 @ 16:06
Kaptajn
Tonny Freimanis skrev:

Den opstilling ser jo fin ud. Hvor hurtig er din nye MBP i øvrigt i forhold til iMac'en?

Men hvem bruger dog dias i vore dage?

Indtil videre bruger jeg tid på at opdatere nogle af de programmer som ikke kører på Catalina. Og øver mig i at bruge Affinity Photo og Capture One, da mit Photoshop CS 6 ikke kører på Catalina.. Og heller ikke Aperture som jeg synes var glimrende til at organisere fotografier for efterfølgende at redigere i Photoshop. Jeg har aldrig vænnet mig til Lightroom. Måske må jeg leje Photoshop CC 6.. Final Cut Pro kører lynende hurtigt. Svært at vurdere om den er lige så hurtigt som min Mac Pro 13. Det du ser er 2 30" Cinema display skærme, ikke en iMac.. Tønden står under bordet.

Nu har analog fotografering faktisk fået en renæssance. Kodak har genintroduceret Ektachrome. Så ind imellem bruger jeg mine analoge kameraer. Desuden har jeg et kæmpe bagkatatog af s/h film og farve dias jeg løbende digitaliserer og bruger i forskellige sammenhænge. Selv om det er besværligt at scanne. Mange ældre scannere  kan ikke køre på nye styresystemer. Ganske vist understøtter VueScan min scanner. Men den originale scannersoftware giver bedre resultat synes jeg. Så jeg scanner faktisk på en PowerBook G4 fra 2002, hvor skærmen hænger i kun det ene hængsel. 


4586

390
04. august 2020 @ 20:04
FPU

Well, godt nok har "sorte Slyngel" nogle år på bagen, men den var jo det ypperligste inden for talknuseri, dengang den kom på gaden, så det kan da være, at din MBP får kam til sit hår, selvom den er så meget nyere.

Det var foden på skærmen til venstre, som snød mig, men jeg forstår ikke helt, hvorfor der er menuer på højre skærm, når der er både menu, harddisk-ikon og diverse ikoner på venstre skærm. Burde højre skærm ikke kun vise en helt blank menu-linie, selve skrivebordet, og så de ikoner, som du eventuelt måtte have rykket derover?

Jeg havde ikke hørt, at analog fotografering er ved at blive retro, men det er da en god nyhed, for så kan det da være, at jeg kan få en fornuftig pris for mit Yasicha og mit Contax, hvis jeg kan tage mig sammen til at sætte dem til salg.

Jeg startede med spejlrefleks i 80'erne, målsøgekamerar i 90'erne, analog point and shoot og digitale lommekameraer i 00'erne og iPhone fra 2012. Bortset fra videoer af (komplicerede) fældninger af træer, som jeg optager med mit Canon Ixus, fordi jeg vil have min iPhone ved hånden, hvis der skulle ske noget grumt, bruger jeg kun min iPhone som kamera, og jeg er ganske godt tilfreds på trods af begrænsningerne, for jeg får taget temmelig mange snapshots efter mottoet "Det bedste kamera er det, som du har på dig (hele tiden)".