xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Hvilken Mac mini
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


234

11
23. juni 2020 @ 16:36
Juniormedlem

Jeg overvejer at købe en Mac mini som afløser for min iMac (Late 2013). Jeg har for nyligt købt en Desktop PC og pladsen på mit skrivebord er lige rigeligt fyldt ud, da iMac'en og PC skærmen står på samme bord. Jeg tror Fusiondrive er ved at stå af, og tænker det er tid til et skift.

Mit behov er primært at bruge den til at streame musik, billeder og film fra SSD til trådløse højttalere, samt AppleTV.

Derudover har jeg nogle timers hjemmevideo, som skal redigeres. Hvis bare selve redigeringen kan gøres flydende i iMovie, så gør det ikke noget, om selve eksporten i diverse formater tager lang tid.

Jeg har to spørgsmål: 

1. Er den lille model med med 3,6 GHz quad‑core Intel Core i3-processor (8. generation) fin, hvis jeg opgraderer til 16 gb ram?

2. Kan man, uden problemer, tilslutte Mac mini til den skærm som i forvejen står på mit bord? Det er den her: https://www.proshop.dk/Skaerm/LG-27-Skaerm-UltraGear-27GL850-B-Sort-1-ms-AMD-FreeSync/2791997 Den skal køre 2560 x 1440 QHD. Beklager hvis det er et dumt spørgsmål., men det er helt afgørende at det kan lade sig gøre, inden et køb af Mac mini. Tanken er at bruge Displayport til Pc og HDMI til Mac.

  7
1
  671

8581

198
24. juni 2020 @ 07:47
Poseidon

Fra et Engadget review:

I'm not a programmer or a 3D designer, but I am a video editor, and to provide a real-world test I edited an episode of Engadget Today on the 2018 Mini using Premiere Pro.

The Mini performed better than I expected. Cutting footage, moving it around the timeline and basic playback were all smooth. It even played back 4K footage from my Sony FS5 with barely a hitch. The limitations of the machine become particularly apparent when I began adding titles and color-correction. Premiere Pro (and most editing software) relies heavily on the GPU to render real-time previews once you've started modifying the footage with color and effects. That proved to be a real challenge for the Mini, and the preview playback became increasingly choppy as I added even basic effects. Reducing the playback resolution helped a bit, but at a certain point, the footage just became challenging to work with.

On one test of 4K footage using color, correction, a blur and a title, the Mini managed to display only 10 percent of the frames during a 10-second playback. And forget about working at double speed (which many editors do to save time); once effects were added, the audio wouldn't even play if I tried to preview faster than real-time. Even using proxies (low-res temporary files in a format that should be easier for the program to read) barely helped the situation.

Skal du kun redigere 1080p materiale, så vil den nok håndtere det en del bedre, da det jo kun er en fjerdedel så mange pixels som skal rykke rundt. 

Din skærm vil virke fint, omend du kun vil få 60hz output fra Mac Mini'en, og din skærm understøtter op til 144hz, så hvis du får fuld frekvens output fra din PC, så kan det godt blive lidt visuelt irriterende når du hopper over på Mac'en. :)


234

11
24. juni 2020 @ 13:39
Juniormedlem

Det er bare 1080p til videoredigering og ingen spil (det har jeg PC'en til). Så jeg kunne meget godt ske at snuppe en mini som beskrevet i første indlæg :-)

Jeg bruger næsten udelukkende Apple's egne programmer. Tror du at de nye ARM processorer gør, at en Mac mini (2018 model) ikke bliver opdateret om to år, når alle nye Mac's til den tid er udkommet i nye udgaver uden Intel.? Jeg ved godt at det er lidt gætteri, men var det ikke det som skete, da Apple skiftede til fra PowerPC (hed det ikke sådan?) til Intel Mac's?

Jeg spørger fordi en ny Mac mini er "nice to have", da jeg virkeligt mangler plads på skrivebordet med to skærme på samme tid. Men er det fuldstændigt blødt at købe nu?


179

42
24. juni 2020 @ 23:11
Novice

Hej

Størrelsen på Mac Mini er ca det samme som time machine, så den fylder ikke meget på skrivebordet.

Personligt venter jeg med at købe nyt lige p.t. og afventer den kommende ARM processor,  jeg købte i stedet en brugt Mac mini "Core i5" 1.4 årgang 2014, den kan opdateres til OS 11,0 Big Sur. Prisen var overkommelig Kr 1.850 på DBA, det er ikke den hurtigste knallert på havnen, men opfylder de fleste behov, så det var måske en løsning at købe brugt og så vente på ARM modellen?


234

11
24. juni 2020 @ 23:51
Juniormedlem
prorege skrev:

Hej

Størrelsen på Mac Mini er ca det samme som time machine, så den fylder ikke meget på skrivebordet.

Måske har du ret. Det er ihvertfald et godt forslag. 

Jeg synes dog at kunne læse mig til, at årgang 2014 og tidligere ikke var særligt hurtige. Jeg kommer trods alt til at sidde og redigere noget video i 1080P. Kan den trække det? 

Jeg er ligeglad med, om selve eksporten/rernderingen tager lang tid. Det kan den bare stå at tygge på, mens jeg laver andre ting. Men selve redigeringen, hvor der nok skal laves lidt overgange og tekst, den skal helst køre helt smooth.



234

11
24. juni 2020 @ 23:55
Juniormedlem

Hov, jeg citerede dig for det med størrelsen. Jeg mente at svare på det med at købe brugt... Lidt hurtig er man jo nogen gange på tasterne😁

Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

8581

198
25. juni 2020 @ 09:17
Poseidon
Hansa skrev:

Jeg bruger næsten udelukkende Apple's egne programmer. Tror du at de nye ARM processorer gør, at en Mac mini (2018 model) ikke bliver opdateret om to år, når alle nye Mac's til den tid er udkommet i nye udgaver uden Intel.? Jeg ved godt at det er lidt gætteri, men var det ikke det som skete, da Apple skiftede til fra PowerPC (hed det ikke sådan?) til Intel Mac's?

Jeg forventer at Mac Mini'en bliver en af de første modeller som bliver opdateret til ARM, eller som minimum bliver opdateret inden der er gået et år. Og jeg tror den bliver betydeligt hurtigere at lave videoredigering på, end den nuværende model. Har du mulighed for det, så ville jeg helt klart vente. En ARM maskine er også mere fremtidssikker, såfremt du håber at bruge den i mange år.



234

11
25. juni 2020 @ 13:25
Juniormedlem
En ARM maskine er også mere fremtidssikker, såfremt du håber at bruge den i mange år.


Jeg forventer at bruge en ny Mac Mini så mange år, den kan følge med til mit brug. Så jeg regner da med en 5 år, sådan cirka, og måske mere. 

Jeg har backup af min iMac, og jeg kan vente med at videoredigere (Det haster ikke). Så må den stå og fylde på skrivebordet lidt endnu, med mindre FusionDrive bryder ned, inden den nye Mac Mini frigives.

Tak for hjælp begge to.