xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Digitale billeder - freeze! (Foto)
macnyt  /  forum  /  emne
Billeder fra iMac til MacBook Pro
Kategori: Digitale billeder - freeze! (Foto)


234

11
23. juni 2020 @ 13:18
Juniormedlem

Hej alle.

Jeg står med det problem, at jeg har 17.500 billeder på min iMac, men iCloud vil af ukendte årsager kun sykroniksere de 13.500. Det betyder, at der kun er 13.500 billeder på min MacBook Pro, da billederne på denne er hentet ned fra iCloud.

Kan jeg hente alle billeder via en TimeMachine backup, som er lavet på iMac'en, og på den måde have et komplet bibliotek med alle 17.500 billeder på min MacBook Pro, eller hvordan gør jeg uden at lave totalt kage i bibliotekerne på begge mac's?

  10
1
  700

8586

198
23. juni 2020 @ 16:06
Poseidon

Hvis alle billederne ligger på din iMac, så kan du jo bare overføre biblioteket via iCloud Drive til din MBP.


Ligger de fordelt, så kan jeg anbefale PowerPhotos til at sammenflette de to biblioteker.


234

11
23. juni 2020 @ 16:12
Juniormedlem
David Munch skrev:

Hvis alle billederne ligger på din iMac, så kan du jo bare overføre biblioteket via iCloud Drive til din MBP.


Ligger de fordelt, så kan jeg anbefale PowerPhotos til at sammenflette de to biblioteker.

Hej David.

Mener du hele mappen med alle billederne fra HD på iMac? Hvis jeg forstår dig rigtigt, så kan jeg vel alternativt kopiere mappen over på en ekstern HD og så slutte den til MacBook Pro, kopiere dem ind på SSD'en og derfra sammensmelte de to biblioteker med PowerPhotos? Er det vejen frem, eller har jeg misforstået det?

Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

8586

198
23. juni 2020 @ 16:23
Poseidon

Det er korrekt. PowerPhotos kan også finde duplikater, så du kan få barberet det hele ned til det essentielle.


234

11
23. juni 2020 @ 16:38
Juniormedlem

Takker herfra for dine altid gode svar :-)


8586

198
24. juni 2020 @ 07:48
Poseidon

Det var så lidt. Husk dog backup af dine biblioteker inden du går amok, bare for en sikkerheds skyld når du har så mange.


234

11
24. juni 2020 @ 13:25
Juniormedlem

Hmm... Det er godt nok mærkeligt det her. 

Jeg har et bibliotek på iMac, et på MacBook Pro og et i iCloud. De burde være helt ens. Mappen jeg kopierede fra iMac til MacBook Pro er opdateret og det samme er iCloud. Men antallet af fotos svinger fra arkiv til arkiv🤔 

Derudover kan min MacBook Pro tilsyneladende ikke regne: Nederst i skærmbilledet skriver den: 16.749 fotografier, 668 videoer. Men øverst på skærmen står der Fotobibliotek 17.524 emner. Burde der ikke stå 17.417?

Men nu er det i det mindste ikke længere 3000 billeder der mangler, men istedet omkring 140. Det er et eller andet sted jo fremskridt, selvom det ikke er perfekt😳


4593

394
24. juni 2020 @ 18:16
FPU

Hvis du arbejder i Foto (Photos), afløseren for iPhoto, ligger hele dit dit billedbibliotek bag en enkelt ikon men er reelt en såkaldt "container" med flere underbiblioteker, hjælpefiler og automatisk ekstra-genererede billeder.

Den container kan du komme ind i ved at højre-klikke på den og vælge "Vis indhold". Men lad være med at "røre" ved noget, med mindre du åbner en kopi, for du kan let gøre hele biblioteket ulæseligt for Foto.

For eksempel laver min iPhoto nogle ekstra kopier af alle billeder med ansigter på og kategoriserer dem under "Faces", noget i den stil, så derfor vil antallet af filer i biblioteket være højere end det andtal billeder, som man har lagt derind.

Et eller andet sted inde i containeren kan du finde en mappe med alle dine billeder i som enkeltfiler. Dem kan du så eventuelt kopiere over på en stick.

Jeg har aldrig været glad for iPhoto og den måde, som den arkiverer billederne på i en container med alt muligt krims-krams ved siden af, og slemt blev det, da den gik i stå et bestemt sted, hver gang jeg ville lave en ny backup af min iPhone's kamerarulle, muligvis fordi der på den lå et slettet foto, hvor filnavnet ikke også var slettet (eller omvendt).

Jeg bruger derfor PhotoBooth i stedet for; så kommer billederne over som enkeltfiler, og eftersom jeg alligevel ikke vil bruge det ekstra krims-krams, er det en fin løsning til mig.

Før eller siden (gætter jeg på) VIL dit Foto-bibliotek blive korrupt og dermed ulæseligt for Foto. Det store antal overskrivninger, efterhånden som du lægger nye billeder ind, er den klassiske opskrift på et sammenbrud.

I f.eks. et tekstbehandlingsprogram eller Photoshop, kan man jo blot lejlighedsvis vælge "Save as…", for så skrives der en helt ny fil uden de gamle overskrivnigner, og så skal man bare smide den gamle fil ud og arbejde videre på den nye. Den mulighed har man ikke rigtig i Foto og iPhoto, så her er der ikke andet at gøre, end at tage hyppige backups og så håbe på, at man "får lov" til at arbejde videre på en kopi, hvis en import til original-biblioteket går i vasken.


234

11
24. juni 2020 @ 23:03
Juniormedlem

Hej Tonny.

Det er programmet  Fotos jeg arbejder i -og ja, det med at det hele ligger i en container er bare ikke ideelt. 

Jeg havde også problemer da Apple gik fra iPhoto til Fotos. Der var også flere filer, som ikke kom med over fra gammelt til nyt program. Men hvorfor -og ikke mindst hvilke fotos man mister, er jo næsten umuligt a gennemskue indtil man står og mangler et bestemt billede.

Jeg orker bare ikke at starte på en frisk med et nyt program til organisering af 17.500 billeder og videoer. Men det kan jo blive enden på det, hvis det her fortsætter.😳

Under alle omstændigheder tak for input👍


4593

394
24. juni 2020 @ 23:32
FPU
Hansa skrev:

Hej Tonny.

Det er programmet  Fotos jeg arbejder i -og ja, det med at det hele ligger i en container er bare ikke ideelt. 

Jeg havde også problemer da Apple gik fra iPhoto til Fotos. Der var også flere filer, som ikke kom med over fra gammelt til nyt program. Men hvorfor -og ikke mindst hvilke fotos man mister, er jo næsten umuligt a gennemskue indtil man står og mangler et bestemt billede.

Jeg orker bare ikke at starte på en frisk med et nyt program til organisering af 17.500 billeder og videoer. Men det kan jo blive enden på det, hvis det her fortsætter.😳

Under alle omstændigheder tak for input👍

Det er godt nok også noget af en bunke. Måske findes der kommerciel software, som håndterer så store mængder på en anden måde end Apple's metode, men jeg kender intet til markedet.

Som sagt nøjes jeg med at kopiere mine billeder over fra min iPhone som enkeltbilleder, hvorefter jeg så laver en ekstra off-line backup. Jeg sorterer hverken efter begivendheder eller "Places", eller noget, og jeg sidder heller ikke og redigerer i dem. Så længe de ligger kronologisk, er jeg tilfreds, og eftersom jeg aldrig har "nulstillet" min kamerarulle, ligger billederne jo kronologisk efter filnavn. Det er faktisk kun fejlskuddene, som jeg sletter, så mit fotoalbum på telefonen er komplet helt tilbage fra det første skud med min 4S.

Det lykkedes mig faktisk lidt til min egen forbløffelse at få kamerarullen flyttet fra 4S over på en 5s, og derfra over på en 7'er, helt gnidningsløst (via iTunes), så derfor kører jeg stadigvæk på fortløbende numre uden navne-konflikt, når jeg kopierer billederne over via ImageCapture.


234

11
24. juni 2020 @ 23:42
Juniormedlem
Tonny Freimanis skrev:

Det er godt nok også noget af en bunke..

Min kone og datter er ustoppelige med at tage mængder af fotos og er ikke glade for at smide noget væk. Jeg prøver stadig at begrænse dem i det😁

Men jeg kan ikke have dem liggende fortløbende uden sortering i begivenheder osv. Det ville være umuligt at finde rundt i på et AppleTV.