xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
SSD opgradering af iMac 2012
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


7

0
21. maj 2020 @ 15:20
Nyt medlem

Hej

Ny bruger her.. Jeg overvejer at opgradere min HDD på min iMac.


Det er en 2012 model, jeg har fået opgraderet hukommelsen til 24GB ram men jeg vil gerne have en SSD i også. Jeg synes ikke det ser problematisk ud at skifte SSD'en, så det store spørgsmål kommer her:

Tænker I, om det er muligt at sætte mere end én 2.5" SSD i? Jeg har 3 x 256GB 2.5" SSD'er liggende og tænker om det er muligt at smække alle 3, eller mindst 2 af dem derinde?

(Man kunne også bare nøjes med at sætte 1 ind, og så bruge de 2 andre som eksterne.. Jeg har ikke rigtigt kunne finde noget på det på nettet synes jeg)


Det er oplysningerne på min iMac.

  7
0
  584

4586

389
21. maj 2020 @ 18:46
FPU

Hej abmy.

De første iMac 2012 kom med en enkelt 1TB harddisk, og fra starten af januar 2013 kunne man for en merpris kombinere den med en 128 GB SSD i et såkaldt FusionDrive.

Dermed burde der principielt være to diskpladser, den ene 3.5''. hvor harddisken sidder, og så muligvis en 2.5'', hvor SSD'en kan monteres.

Du kan finde alle specs på Mac'er på everymac.com. Jeg har linket til oversigten over alle iMac'er her

Du vil muligvis kunne finde et direkte link til instruktioner om opgraderingsmuligheder og -procedurer i beskrivelsen af de enkelte modeller. Ellers kan du prøve at slå din iMac op på iFixit.com.

Det skal lige siges, at Apple lavede en modelskifte lige omkring 2012, hvor man gik fra "Alu iMac" til "Tapered iMac" (uden optisk drev). Hvis du har den model uden optisk drev, er det så godt som umuligt at komme ind i mavsen på den uden at ødelægge skærmen, som er limet fast og som har nogle meget følsomme forbindelser mellem skærm og bundkort. Her bør du overlade opgraderingen til profssionelle, hvis du ikke vil risikere, at f.eks. 1/3 af skærmen holder op med at virke, selvom du har været emget forsigtig. Hvis det derimod er den lidt ædlre model, hvor skærmen holdes fast med magneter, burde du til gengæld ikke få problemer.

Hvis du får brug for at få gjort det på et værksted, kan jeg anbefale MacMo i Kastrup eller MacMenu i Kolding. Jeg har fået repareret min MacBook Pro begge steder og er særdeles tilfreds med både service og pris.

Og så velkommen på Macnyt. Bare spørg løs, hvis der er noget, som du er i tvivl om; det er bl.a. derfor, at vi hænger ud herinde.

Held og lykke og feed-back.

P.S. Hvis du søger på iMac og SSD i Macnyt's egen søgemaskine, dukker der en del tråde op om emnet, bl.a. om hvordan man undgår, at blæseren kører konstant på fulde omdrejninger, fordi den ikke længere får temperatur-data fra harddisken via den monterede thermistor.


7

0
21. maj 2020 @ 19:21
Nyt medlem

Tak for det uddybbende svar, Tonny!

Hvis jeg ikke tager fejl, så har jeg faktisk den hvor skærmen er limet fast. Men jeg må lige få undersøgt lige præcis hvilken model det er for at være sikker på at jeg ikke ødelægger noget af det.  

Jeg har set en video på YouTube med en gut der installerer en SSD på en af dem med lim rundt om, og det ser ser okay ud, men det betyder ikke at tingene ikke kan gå galt. I sidste ende må jeg veje det op med om det overhovedet kan betale sig for mig, den fungerer helt fint af en iMac der er så gammel, og den er stort set ikke brugt.

Jeg har haft den i 8 år nu og har heldigvis ikke haft nogle problemer med den indtil dags dato, men en SSD opgradering ville ikke være dårligt.

Tak for det, jeg glæder mig til at følge med herinde og se hvad for nogle sjove ting folk finder på, og de problematikker de kommer ud for.






4586

389
22. maj 2020 @ 09:27
FPU

Et par af mine venner åbnede en af de sammemlimde iMac'er sidste år for at montere RAM og en SSD, og selvom de var hyper-forsigtige og fulgte alle anvisninger fra YouTube og iFixIt til punkt og prikke, gik det alligevel galt, for da de fik samlet den igen, virkede skærmen ikke i den ene side.

Hvis det sker, kan det tilsyneladende ikke repareres. I hvert fald blev ejeren nødt til at købe en ekstern skærm.

Nu kender jeg ikke værkstedsprisen på eftermontering af en SSD, men den er nok ikke højere end prisen for en kvalitets-skærm. Og gensalgsværdien ryger jo ned på (næsten) ingenting.

I trådene om emnet her på MacNyt rådes folk generelt til enten at få operationen lavet på et værksted eller at "nøjes" med at køre iMac'en fra en ekstern SSD og så bruge den interne HDD som ekstra lager og/eller til et eksperimentalsystem eller et nødsystem.

Derfor vil et USB-kabinet med plads til to af dine SSD'er umiddelbart være den billigste og sikreste løsning. De kan så formateres som eet samlet drev, og du kan så bruge den interne harddisk (eller en del heraf) som TimeMachine.

Du kan også prøve at lede efter et FireWire- eller Thunderbolt-kabinet (hvad din iMac nu har), men de er vist ret sjældne.


285

6
22. maj 2020 @ 11:37
Juniormedlem
Tonny Freimanis skrev:


De første iMac 2012 kom med en enkelt 1TB harddisk, og fra starten af januar 2013 kunne man for en merpris kombinere den med en 128 GB SSD i et såkaldt FusionDrive.


Jeg fik min iMac med FusionDrive leveret 30/12 2012, bestilt 9/12 2012, så det er lidt før. 


4586

389
22. maj 2020 @ 12:07
FPU
Niels Jørgen Kruse skrev:
Tonny Freimanis skrev:


De første iMac 2012 kom med en enkelt 1TB harddisk, og fra starten af januar 2013 kunne man for en merpris kombinere den med en 128 GB SSD i et såkaldt FusionDrive.


Jeg fik min iMac med FusionDrive leveret 30/12 2012, bestilt 9/12 2012, så det er lidt før. 

Nå, OK. Der stod ellers "ca. 4. januar 2013" på anymac, og den info tog jeg for gode varer. Måske drejer den dato sig om den "modsatte" model lige omkring det modelskifte.


74

0
22. maj 2020 @ 12:48
Novice

Har du overvejet en extern SSD ? Min iMac er fra 2014, og kører super fint med extern SSD via usb stik. Den interne disk bruges ikke mere, alt kører fra den externe disk.

Peter. :-) 

 


221

5
22. maj 2020 @ 16:18
Juniormedlem