xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Geninstallere Mac Book Pro
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


5

0
19. maj 2020 @ 17:18
Nyt medlem

Hej
Har en Mac Book Pro som jeg gerne have renset den,har bla. fået searchmine ind på den irriterer mig voldsomt,så jeg vil gerne geninstallere det hele på ny,hvordan gør man det er lidt usikker på det,man skal jo have alt kørt ind igen,vil helst ikke miste for meget,og nej har ikke taget backup

Hvad skal jeg være opmærksom på ?

Gerne et link/vejledning til hvordan man gør ?

  6
0
  498

4593

394
19. maj 2020 @ 18:30
FPU

Hej bjarne-vivi.

Du vil hjælpe os en del, hvis du fortæller, hvilken Mac og hvilket OS du bruger. Jo flere oplysninger, jo bedre.

Inden du sletter alt, kan du dog prøve den her opskrift på at slette searchmine.

Hvis du alligevel vil omformatere og starte forfra, skal du under alle omstændigheder bruge en stor nok ekstern disk eller USB-stick til backup.

Eftersom du vil omformatere og starte forfra, er de vigtigste ting dine e-mails (med mindre de VED, at de også ligger på din interne-tudbyders mail-server), dine fotos, film og andre personlige dokumenter i din bruger-mappe.

Bortset fra e-mails kan man som tommelfingerregel "nøjes" med at tage en backup af sin(e) brugermappe(r), f.eks. "bjarneefternavn" og "viviefternavn". Der er dog en enkelt undtagelse mere, nemlig eventulle iTunes backups af iPhone og/eller iPads; de ligger nemlig i den (i nyere OS'er) usynlige mappe "Bibliotek" i den pågældende brugermappe, som dog kan tilgås via Finder's Gå-menu. Det er lidt rodet, men sådan har Apple valgt, at det skal være.

Det vigtigste er dog e-mails (de ligger også i Bibliotek og evt. på serveren) og alle andre personlige dokumenter. Hvis ens IOS er i fin form, kan man godt ofre sin backup i første omgang og så huske at tage en ny, når Mac'en er oppe og køre igen. Man skal dog være opmærksom på, at slettede iMesages og SMS'er på iPhonen siden sidste backup dermed vil gå tabt. Der kan også være noget med data til sundhedsapps og omkring Apple Watch.

Når backups er på plads, genstartes Mac'en med R-tasten nede, hvorefter disken omformateres i Diskværktøj. Formatet skal være Extended(Journaled) med GUID Partition Table (eller det nye AFS i Catalina). Derefter burde du kunne downloade og installere MacOS.

Hvis du ikke lige kan få adgang til den øsnkede version af macOS, kan du finde en vejledning her.

Hvis du blev forvirret af den her gang ord-suppe, så bare spørg igen.

Held og lykke og feed-back.


5

0
19. maj 2020 @ 18:44
Nyt medlem

Hej Tonny

Bruger MacOS Mojave. Version 10.14.6.  (18G95) håber det kan hjælpe og tak for dit svar


4593

394
19. maj 2020 @ 21:01
FPU
bjarne-vivi skrev:

Hej Tonny

Bruger MacOS Mojave. Version 10.14.6.  (18G95) håber det kan hjælpe og tak for dit svar

Det gør det lidt lettere, så længe det ikke er Catalina, som bruger det nye AFS disk-format.

På dansk hedder Extended(Journale) noget á la Udvidet(journaliseret))

Jeg kører på en engelsk-sproget udgave af OS X, så jeg kan ikke helt de danske navne.

Ved formatering:

Der er også lidt forvirrende, men macOS diskformatet består af selve den fysiske disk (navnet på producenten, f.eks. Samsung, OWC eller Hitachi), mens den formaterede del af disken (disk-volumenet) hedder det, som du kalder den, f.eks. MinMac eller lign.

Ved formatering skal du vælge hele disken, ikke kun selve disk-volumenet. Hvis alt går efter planen, laver macOS installeren også en ny Recovery-partition (eller lader den gamle være).

Jeg skrev vist i øvrigt den forkerte tastaturgenvej til opstart i Recovery mode. Den rigtige er:

Kommando-R

Hvis den ikke virker, så prøv Kommando-Alt-R, som lader dig gøre tingene via nettet.


5

0
20. maj 2020 @ 16:41
Nyt medlem

Hej Tonny
Er så småt ved at gøre klar,og bruger din mail som tjekliste,der skulle ikke være problemer med en evt. sletning af disken,da jeg ikke bruger Itunes,Iphoto,Imessage,mail m.m.
Jeg bruger faktisk kun Google Chrome som browser og har derigennem google foto og gmail,så alt skulle være gemt i skyen.
Så mener du ikke at der ikke skulle være nogen problemer ?


4593

394
20. maj 2020 @ 18:16
FPU

Hej bjarne-vivi.

Hvis der er taget back-up af alle brugermapper og e-mails (i den usynlige Biblioteks-mappe), og hvis der ikke skal tages hensyn til eventulle IOS-backups, er resten af filerne på disken system-filer, som jo bliver geninstallleret af macOS-installeren.

Der er dog lige et par små-ting, jeg glemte at nævne før, og det er High-scores og opsætning af diverse spil. De ligger også i det usynlige Bibliotek.

Der kan også være noget omkring licenser på købe-software. Egentlig burde de blive kopieret med over, hvis hele brugermappen kopieres, hvilket du kan tjekke ved at tage en info (Kommando-I) på både den oprindelige brugermappe og på den kopierede mappe. Der skal være lige mange bytes i hver. Hvis der er færre byte i kopien, er den usynlige biblioteksmappe sandsynligvis ikke blevet kopieret med over. I det tilfælde kan du prøve at eksperimentere lidt med SuperDuper, som kan lave byte-til-byte kopier.

Hvis du vil være HELT sikker på, at du ikke mister noget, bør du lave en fuld TimeMachine backup på en ekstern disk. Du får ganske vist den dér bug med over, men du kan bagefter manuelt plukke programmer, dokumenter og indstillinger og så lægge dem ind de rigtige steder i det ny-installerede system. Det er et pillearbejde, og det kræver screendumps og/eller pen og papir, men det virker.


5

0
20. maj 2020 @ 21:22
Nyt medlem

Hej Tonny

Tusind tak for din store hjælp,jeg tager en fuld TimeMachine backup