xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Opsøg hjælp fra andre brugere (Netværk)
macnyt  /  forum  /  emne
Dårlig wifi inde i huset?
Kategori: Opsøg hjælp fra andre brugere (Netværk)


386

8
02. maj 2020 @ 10:20
Lærling

Hej

Min wifi-forbindelse inde i huset synes jeg, ikke fungerer godt. 10 m fra routeren, godt nok rundt om nogle hjørner, er signalet ganske svagt - er det ikke underligt? Mit hus er et træhus. 

Så jeg har to spørgsmål: Kan jeg med en dims (en app) måle wifi'et styrke rundt om i huset? Kan man på en eller anden måde booste signalet? Jeg har fibernet, så routeren er 'boltet' til huset ... og det er et sommerhusområde uden ret mange konkurrerende wifi-forbindelser i nærheden.

  9
2
  704

167

5
02. maj 2020 @ 10:34
Novice

Til iPhone er der en app der hedder 100% wifi der kan det du efterspørger. Du starter 1 m fra router - og så kan de efterfølgende teste forskelige steder i huset og se hvor mange % der er i forhold til ved router.

Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

927

49
02. maj 2020 @ 10:45
Veteran

Det lyder rigtig nok med at dit WiFi er svagt ca 10m fra din router. Jeg har boet tre forskellige steder hvor der har været fibernet. Og der har hver gang været dårligt signal pga de billige og svage router de leverer. 

Objekter lavet af metal kan sagtens blokere signalet 100%, som kan være hårdehvidevarer og enda spejle (bagsiden er jo lavet af sølv som er en metal-art så vidt jeg ved). En dårlig transformator til halogenlamper og en mikro-ovn kan også forstyrre signalet så meget, at WiFi signalet ikke kan bruges ,bare lige for at nævne nogle få forstyrrende ting som vi alle har i vores huse eller lejligheder. 

Den eneste måde jeg effektivt kunne overkomme problemet på var, at enten erstatte fiber-routeren med en ny og meget kraftigere router og placerer den centralt i huset, eller trække et netværkskabel hen til de steder i huset hvor signalet er svagest eller helt væk, og lave en access point der.  Det har så til gengæld også virket rigtig godt. Jeg fik også skiftet mine halogenlamper ud med nye LED lamper. 

Forsøg at slukke helt for dit 2.4 GHz netværk i routeren (både den gamle fibernet og den nye, hvis du køber en), fordi der er mange andre elektroniske genstande der kan gå ind forstyrre i dette frekvensområde. Det kan være elektromagnetisk interferens eller at dare b bruger samme frekvens. BlueTooth bruger også 2.4 GHz og der er det faktisk WiFI der forstyrre den teknologi hvis apparaterne er tæt nok på hinanden. 

Det bedste er at forsøge holde 2.4 GHz bånde helt fri for WiFi netværk og skifte over til 5 GHz samt at placere en ny router højt placeret midt i huset så der ingen køleskabe eller spejle er i vejen, eller lave en kablet access points (måske skal du lave 2 access points?) :o)

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

8586

198
02. maj 2020 @ 11:07
Poseidon

Køb din egen wifi router, og sæt den til efter den fibernetudbyderleverede udgave. Eventuelt tag et mesh setup, hvis du har et større hus.


Wifi signalet i den router jeg har fra Fibia, det er det dårligste signal jeg nogensinde har oplevet, det er bare ultraringe.


253

35
02. maj 2020 @ 12:28
Juniormedlem
Ufomekaniker skrev:

Forsøg at slukke helt for dit 2.4 GHz netværk i routeren (både den gamle fibernet og den nye, hvis du køber en), fordi der er mange andre elektroniske genstande der kan gå ind forstyrre i dette frekvensområde. Det kan være elektromagnetisk interferens eller at dare b bruger samme frekvens. BlueTooth bruger også 2.4 GHz og der er det faktisk WiFI der forstyrre den teknologi hvis apparaterne er tæt nok på hinanden. 

Det bedste er at forsøge holde 2.4 GHz bånde helt fri for WiFi netværk og skifte over til 5 GHz samt at placere en ny router højt placeret midt i huset så der ingen køleskabe eller spejle er i vejen, eller lave en kablet access points (måske skal du lave 2 access points?) :o)

Problemet med at slukke for 2.4 GHz og kun bruge 5 GHz båndet er, at 5 GHz har noget kortere rækkevidde end 2.4 GHz.

Hvis du navngiver 2.4 og 5 GHz ens, f.eks. "MitNet", så finder dine (Apple) enheder selv ud af at bruge det der har bedst signal.

Endelig bruger SmartHome enheder som pærer, termostater, bevægelsesfølere, kameraer osv. 2.4 GHz netværket.

vh
Carsten


927

49
02. maj 2020 @ 12:40
Veteran
Carsten Sigsgaard Mortensen skrev:
Ufomekaniker skrev:

Forsøg at slukke helt for dit 2.4 GHz netværk i routeren (både den gamle fibernet og den nye, hvis du køber en), fordi der er mange andre elektroniske genstande der kan gå ind forstyrre i dette frekvensområde. Det kan være elektromagnetisk interferens eller at dare b bruger samme frekvens. BlueTooth bruger også 2.4 GHz og der er det faktisk WiFI der forstyrre den teknologi hvis apparaterne er tæt nok på hinanden. 

Det bedste er at forsøge holde 2.4 GHz bånde helt fri for WiFi netværk og skifte over til 5 GHz samt at placere en ny router højt placeret midt i huset så der ingen køleskabe eller spejle er i vejen, eller lave en kablet access points (måske skal du lave 2 access points?) :o)

Problemet med at slukke for 2.4 GHz og kun bruge 5 GHz båndet er, at 5 GHz har noget kortere rækkevidde end 2.4 GHz.

Hvis du navngiver 2.4 og 5 GHz ens, f.eks. "MitNet", så finder dine (Apple) enheder selv ud af at bruge det der har bedst signal.

Endelig bruger SmartHome enheder som pærer, termostater, bevægelsesfølere, kameraer osv. 2.4 GHz netværket.

vh
Carsten

Det med at navngive begge bånd samme navn har ikke den effekt du beskriver hjemme hos mig. Alle enheder vælger 2.4 Ghz frekvensen og tvinger det bånd i knæ. Der er ingen af dem der automatisk hopper over på 5 Ghz båndet. Hvorfor det er sådan ved jeg ikke. Men det er den prinære grund til at jeg helt har dealtiveret 2.4 Ghz hos mig. Nu ved jeg ikke om trådstarter har smart thermostater. Det har personen i hverfald ikke skrevet. 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

253

35
02. maj 2020 @ 13:01
Juniormedlem
Ufomekaniker skrev

Det med at navngive begge bånd samme navn har ikke den effekt du beskriver hjemme hos mig. Alle enheder vælger 2.4 Ghz frekvensen og tvinger det bånd i knæ. Der er ingen af dem der automatisk hopper over på 5 Ghz båndet. Hvorfor det er sådan ved jeg ikke. Men det er den prinære grund til at jeg helt har dealtiveret 2.4 Ghz hos mig. Nu ved jeg ikke om trådstarter har smart thermostater. Det har personen i hverfald ikke skrevet. 

Det fungerer som jeg beskrev hos mig med en AmpliFi HD router.


386

8
04. maj 2020 @ 10:19
Lærling

Tak for svarene allesammen. Det må blive en ny router - eller jeg har en ældre AirPort - den lille, hvide boks af samme størrelse som et Apple TV. Vil den kunne fungere? (Når jeg ikke bare prøver er det fordi den fysisk ikke befinder sig her, hvor jeg er, og jeg skal  have sendt den ...)


927

49
04. maj 2020 @ 12:23
Veteran

Ja. Du kan bare konfigurer den til at udvide dit eksisterende kablet netværk. Hvis det ikke virker, så kan du evt. sætte den op som et særskilt wifi netværk med nøjagtig samme navn som dit eksisterende netværk. Det vil så være en god ide at placere den langt væk fra din eksisterende wifi router, så den kommer til at dække så meget så muligt, som din nuværende router har problemer med at dække. 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

1641

24
05. maj 2020 @ 09:19
Stormogul

Køb et sæt med mesh-teknologi (evn Linksys Velop eller lign) og du er ovre alle problemer...!  Det virker, så du ikke behøver tænke på 2,4 eller 5Ghz netværk, bare de har samme navn, så vælger dine devices til enhver tid det bedste..

Once you go Mac - You'll never go back..!