xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Hvad ville I vælge som sekundær maskine?
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


173

4
19. marts 2020 @ 21:58
Novice

Hej

Nu hvor de nye iPad Pro og MacBook Air er ude, så kan jeg ikke rigtig beslutte mig for, hvad jeg skal gå efter som sekundær maskine.

Jeg går og venter på de nye iMac, som jeg skal have til kontoret som primær workstation. Jeg driver et lille selvstændigt firma (Ikke gået live endnu) hvor jeg laver video- og billedredigering. Her bliver det så fra min iMac jeg kommer til at arbejde fra. Så det bliver spændende at se, hvad der kommer af nye eller om jeg skal gå efter en iMac 5K fra sidste år.

Men jeg mangler en lille sekundær maskine som jeg kan tage med mig. Måske lige lave ganske let billedredigering på farten. Fremvise endeligt arbejde ude af huset osv.

Ingen tvivl om, at iPad Pro er en kraftig krabat, som virkelig indeholder noget power, men det er samtidig en iPad, hvor en MacBook Air 2020 version jo er en computer med et helt andet styre- og filsystem. Men jeg ved ikke hvor godt den nye MacBook Air fx vil køre Lightroom? Her vil iPad Pro jo uden problemer trække Lightroom og med den nye Apple Pencil er det jo virkelig nemt at bruge Lightroom (Jeg har prøvet det på en 3rd Gen. iPad Pro) men det er bare stadig en iPad. Hmm. Men den er hurtig.

Pris:

En MacBook Air med 4 kerner uden at ændrer på konfigurationen koster 11.699 kr. Den lille model med 2 kerner koster 8.999 kr. Ved dog ikke om 2 kerner er nok til mit forbrug, men det er det måske nok? Men så skal det virkelig være let arbejde jeg kommer til at lave i Lightroom når jeg er ude af huset.

iPad Pro koster der i mod "kun" 7.799 kr. hvis jeg vælger med 256GB lager (har ikke brug for Wi-Fi) og en 12,9" koster 9.499 kr. for 256GB... og nå ja, så lige 2.500-2.800 kr. for det der tastatur, hvis man vil have det med.

Hvad havde I gjort?

Kan være jeg skal vente og se test på, hvordan de nye MacBook Air klare sig ift. Lightroom osv. Der er jo ingen tvivl om at iPad Pro kan klare opgaven, men jeg ved ikke om jeg tør kaste mig ud i iPadOS og det filsystem (selvom det kun er en sekundær maskine).

  8
3
  630

4593

394
20. marts 2020 @ 01:02
FPU

Jeg vil ikke råde dig i forhold til at vælge mellem iPad og Mac som sekundær computer, blot påpege at du selv er inde på et problem, nemlig at du skal arbejde med de samme filer på to forskellige platforme. 2 x macOS eller 2 x iPadOS VIL alt andet lige være mindre bøvlet end macOS + iPadOS.

Men du er samtidig nødt til at overveje, hvor du får mest kapow for pengene, også selvom du nok skal have det nye iPad-tastatur med i regnestykket, for jeg kan ikke lige forestille mig avanceret videoredigering uden et keyboard.

HVIS valget så falder på den nye Air, så husk blot på, at bærbare Mac'er IKKE længere kan opgraderes, hverken m.h.t. RAM eller SSD, for begge ting er loddet direkte på bundkortet.

Hvis økonomien forhindrer maksimum specifikationer, ville min prioritetsrækkefølge være først så meget RAM som muligt, dernæst så stor SSD som muligt, og til sidst så mage kerner som muligt.

Jo mere RAM, fo mindre badebold. Je mere SSD, jo mindre kopieren frem og tilbage (med forbehold for cloud-løsninger), og jo flere kerner, jo hurtigere renderinger, men man kan jo altid gå ud og lave en kop kaffe, mens Air'en tygger færdig. Det er noget andet, hvis man hele tiden skal vente på badebold, før man kan starte en proces.

Det ER jo en sekunder Mac, ikke den primære, så hastigheden burde i mine øjne prioriteres efter RAM og SSD.


173

4
20. marts 2020 @ 01:50
Novice

Hej Tonny

Tak for svar, og det er nogle gode pointer du kommer med.

Det er nok rigtigt at iPadOS og macOS bliver lidt mere bøvlet end macOS + macOS.

Man kan faktisk lave OK videoredigering på iPad Pro med LumaFusion uden tastatur. Både LumaFusion og Lightroom fungerer super godt med Apple Pencil 2 og iPad Pro, men igen, det er bare en iPad og det gør at jeg ikke er 100% solgt. Dog så ved jeg hvad en laptop kan. Den har porte i siderne. Den har et andet filsystem. Den har en HELT anden mappestruktur. Den er nemmere at navigere rundt på osv. Multitasking er efter min mening også bedre på macOS.

Og ja, det er nemlig en sekundær Mac jeg skal have for at have lidt "frihed" og være mobil med computeren, så den skal ikke kunne arbejde super hurtigt som min iMac, så det er også derfor jeg ikke  går og venter på den nye 14" MacBook Pro da jeg ved at priserne vil starte et helt andet sted.

Jeg kan se, at en MacBook Air (med studierabet igennem min kæreste) med følgende specs kan fås til 10.997,50 kr. (besparelse på 700 kr. men lidt har da også ret) 😅

  • 1,1 GHz quad-core Intel Core i5-processor (10. generation), Turbo Boost op til 3,5 GHz
  • 16 GB 3733 MHz LPDDR4X
  • SSD-lager på 256 GB

Det synes jeg faktisk er OK og 16GB ram vil kunne holde lidt endnu uden alt for meget badebold. Dog så elsker Lightroom jo ram, men her er det så, at jeg skal huske på, at det bare er en sekundær Mac.

Tror jeg rykker på den, og så håber jeg, at de nye iMacs ikke kommer til at skyde alt for meget i vejret med prisen. Vi har jo set med MacBook Pro 16" og nu iPad Pro og MacBook Air at Apple holder prisen nede og faktisk giver lidt mere, så man kan håbe, at de fortsætter lidt med det på iMacs også.


4593

394
20. marts 2020 @ 08:30
FPU

Selv tak.

Og ja. 16 GB burde være nok nu og et godt stykke ind i fremtiden.

Nu ved jeg godt, at Apple tager sig rigtig godt betalt for mere af det hele, men er du sikker på, at 256 GB er nok plads, især når du skal redigere video?

Om nogle (få) år er 4K video vel standard, og 8K godt på vej, og så bliver der virkelig brug for plads.

Og så lige en ting mere: Du kan åbenbart få 700,. Kr. i studierabat gennem kæresten, men dit nystartede firma har vel et CVR-nummer, og så burde du kunne få refunderet momsen, hvis altså firmaet og ikke kæresten køber den Air. Det giver trods alt en reduktion i prisen på 20%, ikke blot 700,- kr., så måske er der alligevel råd til en større SSD. Og husk at indberette momsen hvert kvartel, også selvom firmaet ikke har haft nogen omsætning.

Pøj-pøj til det nye firma.


8581

198
20. marts 2020 @ 09:31
Poseidon

Personligt ville jeg aldrig tage en iPad til 'ordentligt' arbejde, men det er vidst en smags sag.


Men jeg vil dog pointere at ved at vælge den 'store' model MBA så får du dobbelt så megen SSD plads, dobbelt så mange kerner (4 i stedet for 2!), og en bedre processor deroveni. Jeg ser slet ikke det kan betale sig at købe den billigste model, da den dyre vil være dobbelt så hurtig i mange ting, fx. Lightroom, da denne understøtter flere kerner.


173

4
20. marts 2020 @ 11:57
Novice

Hej Tonny!

Ja du siger noget med det med prisen, men jeg havde ikke lige tænkt på, at jeg kunne købe den her computer igennem min enkeltmandsvirksomhed. Det kan da være jeg skal undersøge det. Jeg har fået mit CVR-nummer. Jeg tænkte bare, at siden det ikke er 100% mit fuldtidsjob, så ville jeg ikke udnytte det med momsen osv. Jeg supplere stadig med arbejde i sommerperioden på et skid. Men hvis det er helt legalt, så kan jeg da kigge på det. Og ja du har nok ret med SSD. Måske et meget dumt sted at spare også. Men det var fordi jeg tænkte, at det var en sekundær Mac, så jeg ved ikke hvor mange filer jeg kommer til at have permanent her på.

Og tusind tak 😊

@David

Jeg ved ikke om du så, at jeg havde opgraderet CPU til en quad-core selvom det var den lille model jeg tog udgangspunkt i. Jeg havde opgraderet til 1,1 GHz quad-core Intel Core i5-processor (10. generation). 

Men du har ret i det med SSD plads. Så det vil jeg se nærmere på.





173

4
20. marts 2020 @ 12:16
Novice

Men hvad ville I måske gå efter så, som sekundær Mac? Hvordan ville I opgradere denne MacBook Air?


22

4
20. marts 2020 @ 15:36
Let øvet

Et hurtigt indspark ift. køb til din virksomhed (B2B). Vær opmærksom på at den alm. reklamationsret  bortfalder, og du vil  typisk kun ha' et års garanti.
Jeg købte en iPad Pro (gen. 2) i 10.000-kr.-klassen, og efter ca. 14. mdr. kom der såkaldt "light bleeding" og periodisk "unresponsive screen". Apple-værkstedet erkendte fejlen, men pga. B2B-køb kunne de kun tilbyde en ombytning til kr. 6.400 (!!). Virkeligheden er desværre, at vi ikke længere kan være sikre på den "gode gamle" Apple-kvalitet.


173

4
21. marts 2020 @ 09:19
Novice

Ja så fik Max Tech da lige sat en stopper for mine planer om en MacBook Air 2020 model som sekundær Mac.

Den laver desværre thermal throttling, som nok også var forventet. Men øv øv.

https://youtu.be/hB1aP2OnUJA