xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
"mailto"-links åbner login til webmail - ikke Outlook
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


104

1
03. marts 2020 @ 16:51
Novice

Hej alle :-)

Jeg har et lidt spøjst problem på min Imac. Når jeg på en hjemmeside trykker på "send mail" - altså en mailto funktion, så åbner der en webpage med login til Yousee.

Førhen åbnede Outlook, som jeg bruger som mailklient. Jeg har prøvet at sætte outlook som default mailklient (sådan stod den i forvejen), men det hjælper ikke.

Styresystem er Mojave - og browser er Chrome.

Jeg har en MBP, med samme set-up, logget ind med samme brugerdata - og den åbner fint Outlook, når disse links aktiveres.

Så jeg tror at "fejlen" må ligge på Imac og ikke i browseren.

Har I en ide om, hvordan jeg får min mailklient aktiveret igen ?

På forhånd tak for hjælpen

mvh/Stjans


  8
2
  455

4593

394
03. marts 2020 @ 18:43
FPU

Det kunne lyde, som om Chrome's preference-fil er korrupt. Det kan måske afhjælpes ved, at du beder Chrome om at en anden mail-klient, f.eks. Apple's egen Mail bliver foretrukken mail-klient, tester det af, eventuelt genstarter Mac, ændrer indstillingen tilbage til Outlook, og så tester igen. Hvis ikke det hjælper, så prøv at slette preferencefilen:

Navigér via Gå-menuen ind  til Chrome's preferencefiler. Starten af stien må være noget i den her stil:

Harddisk -> Brugere -> Samson -> Bibliotek -> Indstillinger -> [Mappenavn Chrome-eller-lignende] -> et-eller-andet.plist

Den .plist trækkes i første omgang ud på skrivebordet, Mac'en genstartes, så Chrome skriver en ny .plist, når det startes op efter genstart, og Chrome testes af, om mailto igen åbner Outlook. Efter genstart af Mac'en bør du først nok lige gennemgå Chrome's indstilligner og eventuelt bede den om at vælge Outlook som foretrukken e-mail kilient, inden du tester mailto via et link.

Hvis alt funker igen, slettes den .plist, som ligger på skrivebordet. Hvis alt er kaos, navigeres via Gå-menuen tilbage til den oprindelig mappe, som .plist'en lå i, den nye .plist smides direkte i papirkurven og den oprindelige .plist lægges tilbage igen.

Og husk lige at tage en backup af de ting, som du ikke kan tåle at miste, inden du begynder at dimse med systemet, ikke?


1129

129
03. marts 2020 @ 18:50
Stormogul

tast dette i din chrome browser...

chrome://settings/handlers


se om der ikke er en handler til "mailto"



104

1
04. marts 2020 @ 07:21
Novice

Mange tak begge.

Jeg forsøger mig med jeres forslag når jeg er hjemme igen i morgen :-)

mvh/Stjans



104

1
04. marts 2020 @ 07:25
Novice

Hej Nihad,

Der er ingen handlers at se:  


104

1
04. marts 2020 @ 07:27
Novice

Synes ikke rigtig noget virker....

Kan man "nulstille" Chrome ? - eller slette og så hente igen ?


4593

394
04. marts 2020 @ 09:56
FPU
Stjans skrev:

Synes ikke rigtig noget virker....

Kan man "nulstille" Chrome ? - eller slette og så hente igen ?

Hvis det er en korrupt preference-fil, og hvis Chrome ikke har en indbygget un-installer, som zapper ALT Chrome-relateret, risikerer du at spilde din tid.

Du kan eventuelt prøve med AppZapper eller lignende.

Du kan også prøve at oprette en ny bruger med samme retiigheder som dig selv; så bliver der jo lavet et nyt Bibliotek i den nye brugermappe, og når Outlook startes op første gang med den nye bruger logget ind, vil den skive en ny preference-fil i den nye brugers Bibliotek. Husk at have Outlook's konfigurationsoplysninger og password ved hånden, så den kan komme i kontakt med din mail-server.

Hvis det virker, og hvis du eller kan finde den (via Gå.menuen), kan du flytte den nye preference-fil over i din oprindelige Bibliotek og håbe på, at det virker, næste gang du logger ind på din oprindelige brugerkonto..


104

1
04. marts 2020 @ 11:09
Novice

Tak, Tonny :-)

Kunne jeg måske kopiere den ødelagte fil fra min MBP (hvor alt virker fint) til min Imac (som er problembarnet) ?


4593

394
04. marts 2020 @ 18:21
FPU
Stjans skrev:

Tak, Tonny :-)

Kunne jeg måske kopiere den ødelagte fil fra min MBP (hvor alt virker fint) til min Imac (som er problembarnet) ?

Don't see why not. Sålænge du har styr på backup af dine data.