Hej alle :-)
Jeg har et lidt spøjst problem på min Imac. Når jeg på en hjemmeside trykker på "send mail" - altså en mailto funktion, så åbner der en webpage med login til Yousee.
Førhen åbnede Outlook, som jeg bruger som mailklient. Jeg har prøvet at sætte outlook som default mailklient (sådan stod den i forvejen), men det hjælper ikke.
Styresystem er Mojave - og browser er Chrome.
Jeg har en MBP, med samme set-up, logget ind med samme brugerdata - og den åbner fint Outlook, når disse links aktiveres.
Så jeg tror at "fejlen" må ligge på Imac og ikke i browseren.
Har I en ide om, hvordan jeg får min mailklient aktiveret igen ?
På forhånd tak for hjælpen
mvh/Stjans
Det kunne lyde, som om Chrome's preference-fil er korrupt. Det kan måske afhjælpes ved, at du beder Chrome om at en anden mail-klient, f.eks. Apple's egen Mail bliver foretrukken mail-klient, tester det af, eventuelt genstarter Mac, ændrer indstillingen tilbage til Outlook, og så tester igen. Hvis ikke det hjælper, så prøv at slette preferencefilen:
Navigér via Gå-menuen ind til Chrome's preferencefiler. Starten af stien må være noget i den her stil:
Harddisk -> Brugere -> Samson -> Bibliotek -> Indstillinger -> [Mappenavn Chrome-eller-lignende] -> et-eller-andet.plist
Den .plist trækkes i første omgang ud på skrivebordet, Mac'en genstartes, så Chrome skriver en ny .plist, når det startes op efter genstart, og Chrome testes af, om mailto igen åbner Outlook. Efter genstart af Mac'en bør du først nok lige gennemgå Chrome's indstilligner og eventuelt bede den om at vælge Outlook som foretrukken e-mail kilient, inden du tester mailto via et link.
Hvis alt funker igen, slettes den .plist, som ligger på skrivebordet. Hvis alt er kaos, navigeres via Gå-menuen tilbage til den oprindelig mappe, som .plist'en lå i, den nye .plist smides direkte i papirkurven og den oprindelige .plist lægges tilbage igen.
Og husk lige at tage en backup af de ting, som du ikke kan tåle at miste, inden du begynder at dimse med systemet, ikke?
tast dette i din chrome browser...
chrome://settings/handlers
se om der ikke er en handler til "mailto"
Mange tak begge.
Jeg forsøger mig med jeres forslag når jeg er hjemme igen i morgen :-)
mvh/Stjans
Hej Nihad,
Der er ingen handlers at se:
Synes ikke rigtig noget virker....
Kan man "nulstille" Chrome ? - eller slette og så hente igen ?
Stjans skrev:Synes ikke rigtig noget virker....
Kan man "nulstille" Chrome ? - eller slette og så hente igen ?
Hvis det er en korrupt preference-fil, og hvis Chrome ikke har en indbygget un-installer, som zapper ALT Chrome-relateret, risikerer du at spilde din tid.
Du kan eventuelt prøve med AppZapper eller lignende.
Du kan også prøve at oprette en ny bruger med samme retiigheder som dig selv; så bliver der jo lavet et nyt Bibliotek i den nye brugermappe, og når Outlook startes op første gang med den nye bruger logget ind, vil den skive en ny preference-fil i den nye brugers Bibliotek. Husk at have Outlook's konfigurationsoplysninger og password ved hånden, så den kan komme i kontakt med din mail-server.
Hvis det virker, og hvis du eller kan finde den (via Gå.menuen), kan du flytte den nye preference-fil over i din oprindelige Bibliotek og håbe på, at det virker, næste gang du logger ind på din oprindelige brugerkonto..
Tak, Tonny :-)
Kunne jeg måske kopiere den ødelagte fil fra min MBP (hvor alt virker fint) til min Imac (som er problembarnet) ?
Stjans skrev:Tak, Tonny :-)
Kunne jeg måske kopiere den ødelagte fil fra min MBP (hvor alt virker fint) til min Imac (som er problembarnet) ?
Don't see why not. Sålænge du har styr på backup af dine data.